LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] -

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
erhan013
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2014 13:26

-

Ongelezen bericht door erhan013 »

-
Laatst gewijzigd door erhan013 op 19 jul 2016 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: -

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Ja, onvoorstelbaar, dat in deze tijd spoedgevallen gewoon voorrang krijgen. En bizar dat het ziekenhuis zich niet aanpast aan uw agenda!

En dat u die andere data niet kan...misschien hebt u uw prioriteiten niet helemaal goed op een rijtje? U geeft zelf aan hoe belangrijk uw gezondheid is, hoeveel last u er van heeft. Is het niet mogelijk om met uw school te overleggen of er bijvoorbeeld een tentamen verplaatst kan worden? Wellicht kunnen zij iets voor u betekenen. Anders is er misschien ook nog de optie om te kijken of u de operatie in een ander ziekenhuis kunt laten uitvoeren?

erhan013
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2014 13:26

Re: -

Ongelezen bericht door erhan013 »

In ieder geval geen gebrek aan sarcasme Annikaatje ;)

Het verzetten van mijn tentamens heb ik al geprobeerd, maar die vallen dan in maart of april pas. Aangezien ik er dan niet ben, kan ik die helaas ook niet maken :). Het gaat er mij ook om dat ze mij eerst verkeerde informatie doorgeeft terwijl je kunt verwachten dat zij juist goed geïnformeerd zijn en de patiënt exact kunnen vertellen hoe of wat. En als er dan uiteindelijk naar buiten komt dat ze het niet eens weet waar ze het over heeft en mij verkeerde informatie doorgeeft, dan tja, snap je natuurlijk ook wel dat ik mijn twijfels heb over die spoedgevallen. Is het daadwerkelijk zo of kan de desbetreffende arts niet op die datum? Je hebt een bepaalde verwachting van tevoren en je gaat er vanuit dat alles in een ziekenhuis goed geregeld is. Als je dit dan zo te horen krijgt, dan krijg ik mijn twijfels. Maar goed, ik zie het wel.

Echt super bedankt voor je reactie ;)!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: -

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou ja sorry maar ben het met anikaatje eens..
Operatie die u krijgt vrij simpel( al is het pijnlijk voor u) maar mensen die spoed hebben gaan voor...
En ik weet uit ervaring dat ze altijd zeggrn datum,maaaaar kan nog wijzigen..

tja het is niet anders...andere datum prikken...
Met deze aandoening lukt het vast nog wel een tijd,vraag goede neusspray....voor je uit je dAk gaat,ik heb het ook alleen ik laat me daar niet opereren,sla rondje over...vraag goede neusspray rn u komt de dagen tot operatie vast goed door,..

Stel nou...u heeft keelkanker en de kno heeft alleen 2 dec nog een gaatje die zegt ,alle afspraken afzeggen deze gaat voor...wat vind je daarvan,al eens over nagedacht??voor een ingegroeide teennagel zeggen ze je niet af...( stel dat jij die patient bent,ben je dan blij dat je snel geholpen kan worden?)

Maar nog jong denk ik..,maar denk er eens over na....misschien kom je dan tot bezinning dat je constant verstopte neus,niet einde vd wereld is...
Ja en snel voorhoofdholteonsteking etc...ikweet het..drama.....maar mee te leven

erhan013
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2014 13:26

Re: -

Ongelezen bericht door erhan013 »

Beste Rozemarijntje,

tuurlijk begrijp ik dat. Het gaat er mij om dat er mij niets wordt verteld daarover dat de datum nog kan wijzigen. Daarnaast zit ik al 2 jaar aan de neusspray en tot op de dag van vandaag niks van gemerkt. Het helpt even, maar een uur later is het weer hetzelfde verhaal. En dat is juist het probleem, ik heb er juist zoveel last van dat ik niet meer dan een half jaar kan wachten tot ik geopereerd wordt ;). Maar goed, ik kan je garanderen dat niemand hiermee zo lang opgescheept wil zitten. Op een gegeven moment is het klaar en heeft het een te grote invloed op je dagelijkse bezigheden. Daarnaast ben ik een jaar lang bij de huisarts geweest voor dat probleem en die gaf steeds aan dat mijn tussenschot recht stond, gaf me sprays etc. Verwijst me eindelijk door en mijn tussenschot bleek dus goed scheef te staan.

Jong ben ik wel ja, en nogmaals, ik snap best dat spoedgevallen voor gaan en daar heb ik zeker over nagedacht. Zoals ik al eerder aangaf: ik heb er mijn twijfels over omdat ik verkeerd wordt geïnformeerd en de medewerker zelf niet eens wist waar ze het over had. Dat idee had ik tenminste.

Afijn, ik zie het allemaal wel.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: -

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Wat als jij dat spoedgeval bent?? ;) Helaas en ik snap dat je baalt, maar het is niet anders. Je hoort het nog ruim van tevoren. Mijn moeder stond al eens met koffer klaar om richting ziekenhuis te gaan toen de operatie werd afgebeld vanwege spoedgeval.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: -

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Ik vind je redenering over de informatie die de medewerker je verstrekt heeft ook een beetje naar. Misschien zijn de folders wel net gewijzigd, misschien is de medewerker net nieuw. Je kunt iets verkeerds zeggen. Volgens mij is het aardig algemeen bekend dat een niet-spoedeisende operatie pas vaststaat als de chirurg het mes in je zet...

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: -

Ongelezen bericht door encore »

ik zou de zorgmakelaar van de zorgverzekeraar even een belletje geven. Die kan vaak wel wat voor je fixen, al zal het waarschijnlijk in een ander ziekenhuis zijn.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: -

Ongelezen bericht door tenormin »

Annikaatje schreef:Ik vind je redenering over de informatie die de medewerker je verstrekt heeft ook een beetje naar. Misschien zijn de folders wel net gewijzigd, misschien is de medewerker net nieuw. Je kunt iets verkeerds zeggen. Volgens mij is het aardig algemeen bekend dat een niet-spoedeisende operatie pas vaststaat als de chirurg het mes in je zet...
Daar sla je de spijker krek op de kop: ik had ooit alle voorbereidingen gehad, zelfs het "kalmerende tabletje" al geslikt en ho, stop....spoedgeval. Nou ja, heb lekker op dat tablet weg kunnen soezen, volgende dag was de operatie :lol: .
Laatst gewijzigd door tenormin op 19 nov 2014 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: -

Ongelezen bericht door eddy123 »

Misschien kun je eens navragen wat die spoedeisende operaties precies inhielden, want ik kan me er niet heel veel bij voorstellen dat er dan een enorm uitstel van jouw ingreep op zou moeten volgen.
Uiteraard begrijp ik dat *echt* spoedeisende gevallen natuurlijk voorrang hebben en geen rekening houden met jouw planning.
Goede informatievoorziening helpt vaak enorm en dat ontbreekt het hier zo te zien zeker aan. Ik lag zelf te wachten op een zware operatie toen er opeens een groot verkeersongeluk plaats vond. Ik was al ontnuchterd en heb bijna 3 dagen zonder eten moeten wachten. Het probleem was niet dat de chirurg geen tijd had, maar dat de Intensive Care vol lag en hij het niet aandurfde mij zonder IC te opereren. Volkomen begrijpelijk.
Probeer dus te achterhalen wat de reden is en jou verwijzen naar iets in een blaadje dat er helemaal niet in staat, slaat nergens op. Neusschotjes zijn geen spoedgevallen, maar wat zijn dan wel die spoedgevallen waardoor jouw operatie verschoven dient te worden. Verder zelf ook even flexibel opstellen v.w.b. de beste oplossing is.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: -

Ongelezen bericht door eddy123 »

Annikaatje schreef:Volgens mij is het aardig algemeen bekend dat een niet-spoedeisende operatie pas vaststaat als de chirurg het mes in je zet...
Ik vraag me wel af of ziekenhuizen geen misbruik maken van die term. Het is wel aanlokkelijk een operatie die meer opbrengt als spoedeisend te laten gelden. Er zijn immers ook allemaal vage en tot noch toe 'geheime' afspraken tussen verzekeraars en zorgverleners. We weten niet wat er allemaal in die afspraken staat, tijd en voorrang zouden daar wel eens onderdeel van kunnen uitmaken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: -

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk niet dat het ZH aan TS dient/ mag vertellen om welke spoedgevallen het gaat , zou mooie boel worden. Zij voeren hun eigen beleid en het zou niet zo kunnen zijn dat jij daar als patiënt enige invloed op heb. En je kunt boos/ gefrustreerd op een medewerker worden , helpt niet , gaat het ook niet om!

Het rechtzetten ve neustussenschot is relatief eenvoudig , wel errug vervelend en pijnlijk en hoop gedoe.
Heb het zelf gehad en lag 3 dagen in ZH.
Neusspray.s mag je ook niet te lang gebruiken~~~~ vind 2 jr gebruik al extreem!
Dit had veel eerder doorverwezen moeten worden ne KNO arts , maar goed , is niet gebeurd.
De last die je ondervindt van zo.n scheef neustussenschot is wel heel erg akelig trouwens, met chronische holte- ontstekingen tot gevolg , koppijn , mondpijn , je kunt daar wel behoorlijk ziek van zijn, maar niet spoedeisend helaas.
Het enige dat er mi op zit is uitwijken ne ander ZH , je zorgverzekeraar zou je kunnen helpen, hoop ik.
Succes!

erhan013
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2014 13:26

Re: -

Ongelezen bericht door erhan013 »

Bedankt voor de reacties iedereen.

Ja klopt, de neusspray heb ik in die twee jaar tijd steeds een periode gebruikt en dan weer niet. Dat dan weer wel. Maar het heeft uiteindelijk niets geholpen. Ik heb nu voor de 17e een afspraak ingepland want je kunt uiteindelijk weinig doen. Ze hebben dankzij mij wel meteen aan de drukkerij doorgegeven om de boekjes aan te passen kreeg ik te horen Annika ;), dus dat is mooi. Nu moet ik even afwachten of ik mijn tentamen op die datum een andere keer mag maken, maar dat is dus nog niet zeker. En inderdaad, ik heb er nu zo lang en veel last van dat het echt je leven beïnvloed. Ik kan het niet anders omschrijven dan goed K*T en aangezien de diagnose pas zo laat is gesteld wil ik uiteraard z.s.m. geholpen worden. Dus de 17e it is. Heb tevens meteen gevraagd of ik er van op aan kon dat ik dan geholpen zou worden en ze zei dat dat gewoon kon dus ben benieuwd. En Eddy123, dat heb ik gevraagd maar daar kon ze geen antwoord opgeven. Het was een spoedgeval. Ach, alles komt goed!

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: -

Ongelezen bericht door eddy123 »

Beste lezers: vraagt iemand zich wel af hoe het ziekenhuis op 19 november (of eerder) al weet dat er op 2 december spoedgevallen zijn waardoor de geplande operatie op 2 december zal moeten worden verzet?
Volgens mij is een spoedgeval niet te plannen, kennelijk kan dit bewuste ziekenhuis dat wel.
Ik vraag me dus ernstig af of het wel spoedgevallen betreft en raad TS aan er nog eens goed navraag naar te doen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: -

Ongelezen bericht door moederslink »

Nee natuurlijk , een spoedgeval is niet van te voren te plannen , wel kan het zijn dat bv een patiënt , al heel lang wachtend op bv transplantatie , longoperatie , hartoperatie nu wel eerder naar voren geschoven kan worden , zo is er nog wel meer te bedenken toch?
Ze zullen de capaciteit ve OK ook vrij willen houden , voor calamiteiten bv ; stel- er liggen meer tussenschotjes op een OK , de KNO arts plant het allemaal op 1 dag en er komt een echt spoedgeval binnen , helaas pindakaas , het neustussenschot houdt de ruimte bezet. Kan niet toch ?

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: -

Ongelezen bericht door eddy123 »

erhan013 schreef:En Eddy123, dat heb ik gevraagd maar daar kon ze geen antwoord opgeven. Het was een spoedgeval.
Onze reacties hebben elkaar gekruist, maar op 19 november al een spoedgeval kennen voor 2 december, dat gaat er bij mij niet in. Ik blijf ziekenhuizen verdenken van oneigenlijk gebruik, gewoon omdat volgens de geheime afspraken tussen zorgverzekeringen en zorgverleners een ander waarschijnlijk voorrang krijgt gebaseerd op die geheime afspraken. Consumenten-organisaties hebben nu officieel inzicht gevraagd in die afspraken, maar daar willen vooral zorgverzekeraars niet aan i.v.m. concurrentie-overwegingen.
Ik weet dat het ZGT I(ziekehuis groep Twente) wel een complete prijslijst online heeft gezet (of i.i.g. gehad, een enorme lijst met alle mogelijke ingrepen), maar zelfs een prijslijst geeft natuurlijk geen inzicht in de onderlinge afspraken tussen verzekeraars en zorgverleners.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: -

Ongelezen bericht door eddy123 »

Voorop gesteld, ik ben geen arts, maar een beetje logisch nadenken kan ik wel en ik heb ook wel wat ervaring in de persoonlijke sfeer.
moederslink schreef:Nee natuurlijk , een spoedgeval is niet van te voren te plannen , wel kan het zijn dat bv een patiënt , al heel lang wachtend op bv transplantatie , longoperatie , hartoperatie nu wel eerder naar voren geschoven kan worden , zo is er nog wel meer te bedenken toch?
Een chirurg die neusschotjes recht zet is echt een andere dan de chirurg die een hartoperatie doet. Daar kan het dus niet aan liggen. Ik kan me zo voorstellen dat een KNO-chirurg weinig tot geen spoedoperaties verricht. Die zal wel te maken hebben met kankergezwellen, maar ook dat zijn meestal geen spoedgevallen.
moederslink schreef:Ze zullen de capaciteit ve OK ook vrij willen houden , voor calamiteiten bv
Ik geloof er niets van dat een OK vrij wordt gehouden voor gevallen die er nog niet zijn. Dat zijn nu juist die spoedeisende gevallen die absolute voorrang moeten krijgen. Ben je nog thuis, dan bellen ze het af, lig je al in het ziekenhuis te wachten, dan schuiven ze het op en wacht je maar wat langer. Precies wat bij mij gebeurde. Je gaat stelselmatig niet plekken vrij houden voor gevallen die er niet zijn, dat is erg oneconomisch. Je kunt niet 2 weken van te voren een geplande operatie verzetten op basis van een spoedgeval. Ik geloof daar helemaal niks van en dan zullen ze me dat dus haarfijn moeten uitleggen. Dat raadde ik TS dan ook aan: vraag het ze uit te leggen wat dat dan voor spoedgevallen zijn die nu al bekend zijn.

Maar TS is er inmiddels uit, heeft zich kennelijk flexibel opgesteld en een nieuwe afspraak gemaakt.
Moet een beetje van 2 kanten komen, maar ik heb zo mijn twijfels bij die geheime afspraken tussen verzekeraars en zorgverleners.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: -

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ik wil wel uitleggen hoe je een spoedgeval kunt 'plannen"

er zijn meestal drie redenen:

1) een patient heeft een gecompliceerde aandoening waarbij spoed van handelen vereist is (bijvoorbeeld agressieve vormen van kanker) of een dubbele aandoening waarbij de ene aandoening opgelost moet zijn om de andere aan te kunnen pakken (kanker + zwangerschap of iets dergelijks) Die patient moet dan dus per direct een traject in. je doet dan dus operatie 1 nu, en plant operatie 2 zo snel als mogelijk is gezien het herstel. Of je begint met bestralen en op basis van de verwachtte uitkomst plan je de operatie in. Een kankergeval kan wel degelijk spoed zijn, want als je niet snel behandeld loopt niet alleen de rest van de behandeling in de soep maar bij sommige vormen is het zo dat kanker heel snel gaat. Andere spoed gevallen voor een KNO arts zijn bijvoorbeeld gevallen van hersenchirurgie en hersentumoren waarbij het zicht of het gehoor aangetast kan worden, of gevallen waarin de patient een trauma aan de keel heeft waardoor hij niet meer kan ademen.
2) een arts kan niet want die moet bijvoorbeeld zelf geopereerd, dan moeten alle patienten die hij had verdeeld worden over de andere chirurgen, dan gaan 'spoed' gevallen voor
3) OK's en IC's moeten eens in de zoveel tijd helemaal gecontroleerd en apparatuur moet vervangen, je hebt als ziekenhuis vrij weinig invloed op wanneer dat gebeurd, maar hoe dan ook heb je minder ok's of ic's en dan gaan ook de urgentere gevallen voor.

Overigens is het verplicht ok's vrij te houden, je kunt ze dus niet helemaal volplannen, dat dat niet heel economisch is zal best (en is natuurlijk ook zo) maar anders zou je dus nergens vanuit de ambulance naar een ok kunnen, want dan zaten die altijd vol.

Natuurlijk toch vervelend voor ts, want ik begrijp wel dat het echt heel rot is, je wilt toch dat soort dingen goed geregeld hebben.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: -

Ongelezen bericht door eleven »

eddy123 schreef: Ik geloof er niets van dat een OK vrij wordt gehouden voor gevallen die er nog niet zijn.
Als op de dag dat TS geopereerd wordt geen OK voor spoedeisende gevallen meer vrij is, wordt TS als voorzorg afgezegd , ook is het nog weken te gaan.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: -

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@eleven: exact, dat is verplicht, anders zou er nooit meer iemand geopereerd kunnen worden die met acuut letsel binnenkomt.

Gesloten