LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Persoonsgebonden budget

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Kan iemand mij uitleggen hoe een en ander rondom een Persoons Gebonden Budget (PGB) werkt? Zoals ik het begreep wordt je dan als het ware ingehuurd door bv een patient (budgethouder) die jou dan inhuurt als "zorgverlener" en daarvoor een salaris betaald.

Wat heeft dit bv voor invloed op je belastingaangifte? Hoe zit het met het betalen van loonbelasting en dergelijke?

Kortom, wie heeft er verstand van deze materie en kan me iets meer vertellen?

Zou kunnen
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 dec 2005 14:21

Re: Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door Zou kunnen »


Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Dank je wel, ik zal die site eens goed bekijken. Nog meer tips of ervaringen iemand?

Zou kunnen
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 dec 2005 14:21

Re: Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door Zou kunnen »

Voor zover ik weet werd er vroeger gewoon een zak met geld gegeven en waren de personen die aanspraak mochten maken op het geld zelf verantwoordelijk voor het betalen van rekeningen. Dat niet iedereen hier mee om kon gaan is gebleken.

Waar ze geloof ik naartoe willen is dat de zorg in natura wordt uitgekeerd.

Er zijn gevallen bekend waar een ouder (met opleiding verpleegkunde) haar zieke kind met een PGB zelf zorg verleende. Uiteraard is er in dat geval sprake van "verdiensten" die door de fiscus, als iedere verdienste worden belast.

zorgster
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2006 09:13

Re: Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door zorgster »

Als je voor iemand gaat weken met een pgb dan noemen ze je een freelander. Je hoort je dan bij de belasting aan te melden als kleine zelfstandige. Dit noemen ze ook wel een var verklaring. Zonder dit bewijs mag je niet werken bij iemand met een pgb. Mensen die een pgb hebben moeten kunnen aan tonen aan welke persoon ze hun pgb butget hebben uit gegeven. Of dat nou via een bemiddelingsburo is gegaan of iemand die freelender particulier bij iemand werkt maakt niet uit. Als een pgb-er maar kan verantwoorden waar het geld naar toe gegaan is.

Als freelander heb je veel voordelen. Je kan werken waneer je dat zelf wil. Maar je bent niet in loondienst, dus ook geen recht op ziektewet uitkering.Wat wel verstandig is om 30% van je inkomsten appart te leggen voor eventueel een aanslag op het geen wat je verdient heb.

annemiekje
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 sep 2005 20:15

Re: Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door annemiekje »

Geen van deze laatste info is ideaal, ik vrees waar deze mensen hun info vandaan halen. :o

Zelf ben ik een PGB-houdster, tegenwoordig een PGB nieuwe stijl, voorheen een PGB oude stijl (bestaat sinds 1-1-2006 niet meer). Daarnaast heb ik ervaring met de "andere kant" doordat een van mijn zorgverleners mijn moeder is en ik haar rechten en plichten altijd eerst goed uitgezocht heb.

Inkomstenbelasting; de zorgverlener dient uiteraard gewoon over de inkomsten belasting te betalen. Het hangt van het type contract af hoe dit gebeurd. Bij opting-in of een contract bij volledig werkgeversschap (een contract waarbij de zorgverlener minimaal 2 dagen per week werkt, dit hoeven geen volledige dagen te zijn, maar dus wel 2 kalenderdagen) dient de PGB-houder dit zelf te regelen. Dit kan gebeuren via het SVB en de PGB-houder kan zelf dit loon uitbetalen of de SVB machtigen dit te doen. Er worden dan reeds premie's ingehouden voor volksverzekeringen en inkomstenbelasting.

Bij andere contracten wordt er géén belasting ingehouden en betaald volgens bruto = netto. De zorgverlener moet zelf aan het eind van het jaar dit dus via de aangifte verrekenen met de belasting. Dit is zo ontworpen omdat de meeste zorgverleners zo weinig werken dat er over de inkomsten geen tot nauwelijks belasting afgedragen hoeft te worden. Let wel; bij deze type contracten is er minder/geen recht op zaken als WAO, zwangerschapsverlof, ziektegelden etcetc.

Je hoeft hiervoor géén freelancer te zijn, dat zijn andere contractvormen dan het gewone arbeidscontract dat hiervoor kan worden afgesloten, maar bijv ook het type contract dat afgesloten kan worden met thuiszorginstellingen. Bij een contract met instellingen betaal je als budgethouder "gewoon" een bepaald tarief en regelt de instelling alle belastingstechnische zaken.

Een PGB heeft men altijd moeten verantwoorden en kan NIET zo maar verspild worden. Bij het PGB oude stijl kreeg men het geld zelf niet eens te zien, het SVB beheerde het geld en betaalde uit. Het zogenaamde forfetaire bedrag bedroeg toen max een kleine €1000, welke vrijer besteedbaar was, bijv voor een kerstpakket, maar ook de administratiekosten, wervingskosten etc. Dit bedrag ging (uiteraard) af dat het SVB beheert en in de praktijk stort je dus dit bedrag grotendeels weer terug om je zorgverleners betaald te krijgen en je uren zorg te krijgen. Wel een voordeel; bij Thuiszorg moet je zélf nog eens een eigen bijdrage betalen. Bij het PGB is deze bijdrage net zo veel, maar dit wordt rechtstreeks van het budget af getrokken. In de praktijk kun je (althans in de laagste inkomensgroepen, daarboven gaat de vlieger niet meer op) genoeg uren zorg inkopen én de eigen bijdrage betalen van het budget.

Bij het PGB nieuwe stijl krijgt de PGB-houder het PGB zelf in beheer. Afhankelijk van het hoogte van het PGB gebeurd dit eens per jaar of vaker tot maandelijks. Afhankelijk van dezelfde PGB-hoogte dient de budgethouder per jaar, half jaar tot per maand verantwoording af te leggen aan het Zorgkantoor. Hier dient elke cent bij verantwoord te worden binnen de gestelde criteria aan de zorg. Het is gelabeld geld dus. Het forfetaire bedrag is hierbij geminimaliseerd tot luttele tientjes.

Zorg in natura uitkeren is hierbij niet ter sprake, dat is namelijk de oude Thuiszorgregeling zoals we die altijd al hebben gekend. Dit is een regelingsvorm, het PGB is een andere regelingsvorm (namelijk zorg in subsidie) met hetzelfde doel. Je kiest dus zelf; of het een, of het ander. Bij beiden krijg je eenzelfde indicatie en eigen bijdrage, maar bij de 1 heb je niets in te brengen over de zorgverlener, bij de ander heb je zélf de keuze (en administratie). De enige link tussen beide is dus de indicatiestelling en het feit dat er een totaal PGB-plafond is (een max. bedrag dat per jaar aan PGB's wordt uitgegeven) en geen "zorg in natura"-plafond. Een zeer kwalijke ontwikkeling die ontstaan is na lobby vanuit de Thuiszorgbeweging. Dat de overheid daar ooit op in gegaan is, is mij een groot raadsel daar een PGB meer en betere zorg kan garanderen tegen lagere kosten, maar goed dat is weer een andere discussie. :wink:


De site van Per Saldo is gewoonweg de beste site voor de info. Per Saldo is een belangenorganisatie voor budgethouders en voorziet leden van extra informatie op alle mogelijke gebieden.

Dilbert; misschien is het handig om aan te geven welke info je vooral zoekt. Zoek je vanuit het standpunt vanuit de budgethouder, of ben/wordt je zelf (of je fiscale partner) een zorgverlener? De basisinformatie is natuurlijk hetzelfde, maar info voor "eigen kant" is altijd erg prettig natuurlijk.


Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Als aanvullende informatie kan ik zeggen dat ik dit vraag omdat mijn vriendin regelmatig een oudere vrouw verderop in de straat helpt met schoonmaken, boodschappen doen dat soort simpele dingen.

Deze vrouw heeft nu gevraagd of mijn vriendin haar "zorgverlener" wil worden, zodat ze haar een soort salaris kan betalen. Dit komt dus uit het PGB van de oudere vrouw.

annemiekje
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 sep 2005 20:15

Re: Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door annemiekje »

Dilbert, dan zal het waarschijnlijk een contract betreffen voor minder dan 2 dagen. In dat geval zal je vriendin "bruto = netto" uitbetaald krijgen door deze buurvrouw. Dit kan per giraal verkeer of contant met ondertekening van een standaard formuliertje dat bedrag X uitbetaald is aan persoon A.

Als jouw vriendin dit als enige inkomsten heeft, dan zal zij hierover geen belasting hoeven af te dragen. Met een enkel uurtje blijft zij immers onder de grens wat zij mag bijverdienen bij jouw inkomen. Het dient officieel uiteraard wél opgegeven te worden. In deze situatie draagt zij dus niet later nog zelf belasting af.

Bijna al mijn zorgverleners (heden en verleden) waren vrouwen met als enige inkomen het welverdiende bedrag waar ze bij mij voor aan de slag waren. Allen waren het getrouwden en/of fiscale partners. Geen van deze vrouwen (varierend van 1 tot 5 uur vast per week) kwam boven de "bijverdiengrens" uit. Geen van hen heeft dus aan het eind van het jaar nog belasting over het inkomen hoeven afdragen, geen last gehad met andere belastingsregelingen etc. De enige die met belasting afdragen te maken kreeg waren mijn ouders, doordat beiden ook een vaste baan hebben. Dit was ten tijde van het bruto=netto gebeuren, nu met een contract voor meer dan 2 dagen hebben ook zij hier niet meer mee van doen en gebeurd het reeds zoals normaal is bij "gemiddelde" banen.

Verdient je vriendin boven de grens wat ze mag bijverdienen, dan zal ze na afloop van 2006 bij jullie aangifte IB 2007 de belasting moeten verrekenen. Reken hiervoor ongeveer 1/3e.

Zodra je vriendin dit werk structureel meer dan gemiddeld 2 dagen per week (13 per maand) moeten beide kanten even alles opnieuw herzien. Denk hierbij bijv aan; maandagochtend helpen met de huishouding, woensdag wat boodschapjes doen, vrijdag grutten om de tuin bij te houden -> 3 dagen per week. Dan komt dat contract om de hoek waarbij de buurvrouw premie's dient af te dragen. Daardoor kan het nodig zijn een ander bruto-uurloon af te spreken, immers nu moet er wél in ene rekening gehouden worden met een behoorlijke afdracht wat het nettoloon drukt. Dit vergt iets meer administratie (vooral het opstarten is even een papierwinkeltje, daarna draait het als van ouds bijna vanzelf) en dat is voor een behoorlijke groep oudere mensen best intimiderend. De buurvrouw kan dan veel hebben aan een lidmaatschap van Per Saldo en/of het eenmalig uitbesteden van de administratie.

Opletpuntje voor je vriendin; bij het eerst genoemde contract (bruto=netto uitbetalingen) heeft zij beperkter recht op bijv. ziekteverlof (max. 6 weken doorbetaald bij vast urencontract), maar ook zwangerschapsverlof etc. Geen onoverkomelijk iets voor de meeste zorgverleners, maar wel info die je gewoon even moet weten.

Ook bij PGB's zijn we allemaal gebonden aan (excl. contractvormen binnen een gezin, maar dat is hier niet aan de hand) zaken als minimumlonen etc. De minimum-uurlonen vind je op de site van Per Saldo. Er kan gekozen worden voor een aantal vormen; uurloon incl vakantiegeld, uurloon excl vakantieuren maar incl vakantiegeld en uurloon incl beiden. Uiteraard maakt de vorm waar je samen voor kiest uit voor het daar bij geldende minimum uurloon.

Uitbetalingen; hangt af van het type contract. Als er een contract is met een vast aantal uren per maand en dus vast maandloon, dan kan dit uiteraard volgens de bekende manier uitbetaald worden, rond de 27e van elke maand. Is het een contract op oproep/flexibele uren dan kan dit pas aan het einde van de maand gedeclareerd worden, eigenlijk net als bij een uitzendbureau. Afhankelijk van wie de uitbetalingen doet (bij bruto-netto is dit de buurvrouw zelf, bij meer dan 2 dagen kan het de buurvrouw of het SVB zijn), kan dit redelijk snel (de buurvrouw die zelf overmaakt), of kan het even duren. Gemiddeld heeft het SVB 20 dagen (vind ik zelf lang, maar wie ben ik :roll: ) nodig om alles geregeld te hebben en op de rekening van de zorgverlener het bedrag te hebben staan.

Duizelt de informatie al? :lol:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Annemiekje, ik moest het wel twee keer lezen voor ik het snapte maar je bent volkomen helder.

Mijn vriendin heeft een volledige baan en zal dit dus niet als enige inkomsten hebben. Uit de papieren begrijp ik dat de hele administratie, uitbetaling etc geregeld wordt door de SVB, inderdaad om de vrouw zelf hier weinig verstand van heeft en het haar al snel zal gaan duizelen. Zorgt de SVB dan ook meteen voor de loonbelasting enzo, aangezien ze wel een loonbelastingverklaring moet invullen?

Ik zal haar in ieder geval wijzen op Per Saldo, dat kan een handige tip zijn.

annemiekje
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 sep 2005 20:15

Re: Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door annemiekje »

Hoi Dilbert,

nee in dit geval zal het SVB meest waarschijnlijk niet uitbetalen, pas als je vriendin meer dan 2 dagen bij deze vrouw werkt. Of bij een opting-in contract. Ook bij ziekte betaalt de SVB uit. Het kan even zoeken in de informatie van de buurvrouw zijn. Het oude PGB kon namelijk tot 31-12-2005 lopen en in de oude vorm deed het SVB wel alles. Vanaf 1-1-2006 hebben we allemaal een PGB nieuwe stijl en gelden dus de regeltjes nav het type contract.

Een loonbelastingsverklaring hoeft zij niet in te vullen bij minder dan 2 dagen bij de buurvrouw werken. (wel als zij meer dan 2 dagdelen werkt en bij opting-in, maar dan krijgt de buurvrouw dit + alle andere sociale verzekeringspapieren (denk aan het UWV!!) zelf opgestuurd).

Wat het makkelijkste is voor jullie; zodra het loon uit dit PGB binnenkomt meteen 1/3e reserveren op een aparte rekening. Vervolgens ga je in 2007 aangifte doen over 2006. Daar doet zij aangifte van haar eerste baan en de inkomsten uit dit PGB. Je gooit daar de standaardberekeningen overheen, aftrekpostjes af, je kent het allemaal wel. Dan rolt er zoals je gewend bent een bedrag uit dat ze aan belasting moet afdragen. Zoals gewend; trek hier van af wat reeds via haar eerste baan is betaald aan belasting. Het verschil dat nog over blijft; dat moet je alsnog verrekenen met de belasting. (daar is die reservering van 1/3e dus handig voor!) Als je een beetje bekend bent met de IB-formulieren kun je nu al een beetje berekenen wat dit ongeveer in gaat houden voor jullie situatie in 2007.

Ze krijgt aan het eind van 2006 een Jaaropgave. Betaalt de buurvrouw zelf uit, dan dient zij dit te voorzien (zelf maken aan de hand van eigen administratie), doet de SVB de administratie, dan krijg je via de buurvrouw van de SVB de jaaropgave.

Het klinkt ingewikkelder dan het is hoor. Het is alleen even er in komen omdat dit net even totaal anders is dan de "gewone" banen. Als je eenmaal de informatie bekend bent, dan draaien jullie alle 3 nergens meer de hand van om.

Het makkelijkste is gewoon om het contract in te vullen. Het SVB heeft standaardcontracten (op de site van SVB en PerSaldo te vinden) waar je punt voor punt gevraagd wordt hoe jullie het hebben willen, wanneer kan iets wel of niet etc. Dan rol je vanzelf in de juiste vorm contract + uitbetaling etc. voor jullie situatie.

Tip voor de buurvrouw; zij mag haar eigen bijdrage over dit PGB opvoeren als aftrekpost ziektekosten. Altijd leuk! ;)

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

annemiekje, je bent een schat :D Hartelijk dank voor alle informatie, het is me nu volkomen duidelijk.

annemiekje
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 sep 2005 20:15

Re: Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door annemiekje »

:oops: You're welcome! Altijd puur eigen belang :wink: om mensen op het PGB-pad het licht te helpen vinden. Een ieder die hierbij zorgverlener wordt/is, is voor ons PGB-houders immers weer meer dan goud waard.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ach ook zonder geld had ze/we het wel gedaan hoor. Het is maar weinig werk en het vrouwtje is er blij mee. De enige beloning was een chocoladereep eens in de maand :D En die smaakte altijd prima.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door S. »

Zo, wat een duidelijke uitleg van Annemieke!
Bedankt en mijn complimenten.

kim-chi
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:30

Re: Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door kim-chi »

hallo

help.....ik weet het niet meer
deze maand ontvangt mijn vriend pgb
hij is nog getrouwd met een andere vrouw dus ben officieel geen parnter
omdat ik hem verzorg betaald hij mij van de pgb
nou kan hij een arbeids over eenkomst met mij aangaan maar welke want ik ben wel inwonend met hem sta ingeschreven bij de gemeente bij hem maar omdat hij nog getrouwd is ben ik niet zijn partner maar hebben wel een gezamelijke huishouding.
daarnaast ontvangt hij ook een wao kan hij die behouden?
het gaat om zorg van 6 uur in de week
mvg kim-chi

Vivke77
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2011 21:35

Re: Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door Vivke77 »

Annemiekje!

Zie dat je mensen kunt helpen... Ik heb de volgende vraag aan je en hoop dat je mij kunt helpen;
Ik ben in loondienst en heb vorig jaar naast mijn vaste baan van 32 uur, 2500 euro bijverdient via PGB. Dit gaat om het type contract waarbij ik minder dan 2 dagen per week werkte (soms maar 1keer in de maand). Moet ik over dit bedrag belasting betalen? Ik heb nog nooit een aangifteformulier in hoeven te vullen. Wel al een aantal keer een t-biljet ingevuld en ook al een keer een aangifteformulier op eigen initiatief.

Ik hoop dat je mij kunt helpen, heel erg bedankt alvast!
Groetjes Vivke!

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door rollertje »

Vivke77, ik kan je het antwoord ook geven als je dat goed vindt. Ik ben zelf PGB houdster en heb ook in mijn werk veel te maken met deze vragen.

Tegenwoordig kun je in dienst genomen worden voor maximaal drie dagen in de week zonder dat de PGB houder de loonheffing moet gaan inhouden. Dit is met 1 dag uitgebreid dus. Wanneer je als zorgverlener betaalt wordt uit een PGB (zonder dat daar loonheffing op is ingehouden) ben je verplicht om belastingaangifte te doen. Ook als je hier geen uitnodiging voor krijgt. Ik weet niet hoeveel je verdient in je vaste baan, maar als dit meer is dan 18.628,00 euro bruto per jaar, val je in het hogere belastingtarief van 41,95% (schijf 2) tot 42% (schijf 3). Daarnaast zul je nog aangeslagen worden voor de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet. Deze is volgens mij 5.2%

kimzsavv
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jan 2013 00:23

Re: Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door kimzsavv »

Beste allen,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Over een maand ga ik als PGB-begeleider werken voor mijn zusje. Ik zal haar 1 dag per week 3 tot 3.5 uur begeleiden. Ik ben zelf al uitwonend, dus sta niet geregistreerd in het GBA op hetzelfde adres als dat van mijn vader of moeder.

Ik las bij Annemiekje dat als je minder dan 2 dgn werkt, ik zelf de administratie regel. Nou vraag ik mij af of mijn vermoeden juist is:

Ik krijg van mijn moeder (de PGBhouder van mijn zusje) per week of per maand een bruto bedrag uitbetaald, hiervan hou ik 33% opzij ivm eventueel terugbetalen van belasting over 2013. Het SVB speelt hierin geen rol, ik hoef alleen een contract te regelen ivm bewijs besteding PGB voor mijn zusje. Klopt dat?

En ik moet ik eigenlijk wel belasting terugbetalen over 2013 als ik maar 1 dag per week max 3.5 uur werk? Ik heb geen ander officieel inkomen naast dit.

En nog wel het belangrijkste, mag ik PGB-begeleider worden van mijn zusje? :roll:

Alvast bedankt!
Groetjes, Kim :wink:

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Ja, jij mag PGB begeleider worden van je zus. Ik ben als moeder zijnde het zelfs van mijn kinderen. Geef het ALTIJD op bij de belastingen als inkomsten. Je hoort dan vanzelf wel of je loonbelasting moet betalen. Om eerljk te zijn zou ik niet weten waarom niet. Inkomsten zijn inkomsten, of het nou een volle week is of 1 dag. Geef ook je inkomsten wel op bij toeslagen, uitkeringen, enz. Je zusje moet de PGB verantwoorden en geeft daarbij ook jouw BSN nummer op. Vroeg of laat komen alle instanties er dus echt wel achter dat je inkomen heb. Daarbij duurt eerlijkheid gewoon het langs en is en blijft PGB geld wat door de maatschappij is opgehoest. Het minste wat de PGB houders kunnen doen is zorg zo goedkoop mogelijk houden (ik stort elk jaar zeker de helft terug omdat ik he niet gebruik) en er eerlijk en verantwoordt mee omgaan.

Wan af en toe hoor ik verhalen....... :S

Gesloten