LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eerste zorgpremie 2007 bekend

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik krijg nu 0 euro zorgtoeslag. Betekent dit dat die met 100 euro omhoog gaat?
Ik heb een eigen huis / koophuis.

Als de huren met 3% stijgen, hoeveel meer huur ga ik dan betalen?

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door Bailey »

Blijkbaar snap je niet dat het sarcastisch bedoeld is.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door sprokkel »

SJZ,
Ik heb in de krant gelezen dat de zorgtoeslag 100 euro omhoog gaat.
Graag verneem ik van je welke krant dat is.
Ondanks mijn zoektocht geen kranten bericht over de nieuwe hoogte van de zorgtoeslag gevonden.
Deze link http://forums.ncrv.nl/stand/viewtopic.p ... 6&t=143761 over de zorgverzekeraars en de diverse geld stromen, een boeiende uitleg van een persoon met verstand van zaken.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door obelix »

Ik verneem ook graag in welke krant je dat hebt gelezen, beste SJZ.

Het zou fijn zijn, indien we van je mogen vernemen in welke krant dat heeft gestaan en op welke datum. Dan is wellicht iemand in staat het bewuste artikel hier neer te plaatsen en is een mogelijke conclusie die daaruit kan voortkomen dat de journalist in kwestie de zorgpremie verwisseld heeft met de zorgtoeslag. Een andere conclusie kan uiteraard zijn dat SJZ gelijk heeft. Maar wegens ontbreken van het krantenartikel, is zo'n conclusie niet te trekken.

Om toch een nuttige bijdrage te leveren aan dit onderwerp, hieronder enkele links.

Uitleg waarom de zorgkosten stijgen.

Tekst en uitleg van de overheid wat betreft stijging zorgpremie.
Als we deze links nalezen, is er bijvoorbeeld te zien dat de AWBZ-premie in 2007 12 % wordt (deze was in 2006 12,55%), waardoor op dit gebied minder hoeft te worden betaald door de burgers zelf.

Op de pagina waar deze laatstgenoemde link ons heenleidt, staat onder rubriek Verzekeringen met subparagraaf permiestijgingen het volgende gemeld:
De premies voor de zorg in 2007 stijgen in 2007 met 3%. De premie voor de AWBZ daalt, maar de premie voor de Zorgverzekeringswet stijgt naar verwachting met 10%. De premiestijging wordt deels opgevangen door een verhoging van de zorgtoeslag.

Er staat inderdaad dat de zorgtoeslag gaat verhoogd gaat worden, maar met hoeveel, daar heeft men het jammer genoeg niet over. En mensen zonder recht op zorgtoeslag, zullen inderdaad geen enkele compensatie krijgen in de vorm van zorgtoeslag, die merken alleen iets van de verlaging van de AWBZ premie.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Nederland kent geen premie, bijdrage of toeslag waarover niet gemekkert wordt. Laten we eerlijk zijn, het lijk ook nergens op. Niets is hier in Nederland "Goed"geregeld en het ziet er naar uit dat daarvan dan ook nimmer sprake zal zijn. Zodra er binnen het Nederlandse beleid welvaart ontstaat stelt Den Haag de regeltjes steeds weer zo bij dat de kleine man/vrouw er per saldo geen cent op vooruit gaat.
Ik geeft de hoop op een betere toekomst maar op en houdt mij bezig met dingen waar ik in persoontje de vruchten van pluk.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door SJZ »

Het was alweer rond prinsjesdag dat ik dat in de krant gelezen heb. Die papieren krant had ik al weggegooid, en ik kan effe geen bericht er over vinden, jammer.

Op de site toeslagen.nl staat dat je vanaf 16 oktober het aanvraagprogramma kan downloaden, wellicht is het het handigst daarop te wachten.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De belangrijkste reden voor de premiestijging zijn de gestegen zorgkosten.

Ik vind dat we ons daarover druk zouden moeten maken. Waarom moet ik bijvoorbeeld voor de fysiotherapeut dit jaar 27,50 ipv 23 euro betalen? (let op dit is nog een relatief laag tarief: de tarieven zijn vrijgegeven dus er zijn fysiotherapeuten die veel duurder zijn). De reden voor die prijsstijging is volgens mij dat de zorgverzekeraars dit niet goed uit-onderhandeld hebben. Er is immers een overschot aan fysiotherapeuten: de prijs had kunnen dalen!

En de ziekenhuizen verzinnen allerlei "zorgtrajecten" en dagbehandelingen. Als de patient dit niet vergoed kreeg zouden maar heel weinig mensen het geld ervoor over hebben: denk aan psoriasis dagbehandeling, uitgebreide diabetes-controles. Dat kost allemaal honderden euro's. En wat krijg je ervoor? Dat kan allemaal veel goedkoper. Ik vind dat een forse eigen bijdrage voor dit soort luxe betaald zou moeten worden: bijvoorbeeld 10%. Dat zou de patient meer aansporen om naar goedkopere oplossingen te zoeken.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door kiz »

De belangrijkste reden voor de premiestijging zijn de gestegen zorgkosten.
Dat denk ik niet, de verzekeraars hebben in hun ijver om zoveel mogelijk verzekerden binnen te halen teveel geld uitgegeven aan o.a. reclamecampagnes; zie het verhaal van Achmea http://www.nu.nl/news/849800/36/rss/Ach ... banen.html
Waarom moet ik bijvoorbeeld voor de fysiotherapeut dit jaar 27,50 ipv 23 euro betalen? (let op dit is nog een relatief laag tarief: de tarieven zijn vrijgegeven dus er zijn fysiotherapeuten die veel duurder zijn).
Het CTG stelt jaarlijks de tarieven vast, en de meeste verzekeraars vergoeden maximaal het CTG tarief. Het staat je vrij om een duurdere fysiotherapeut te bezoeken, maar het staat je verzekeraar vrij dit niet volledig te vergoeden (zie je polisvoorwaarden).
En de ziekenhuizen verzinnen allerlei "zorgtrajecten"
mocht je hiermee de DBC's bedoelen... die zijn in Den Haag bedacht, en NIET in de ziekenhuizen.
en dagbehandelingen.
een dagbehandeling is per definitie goedkoper dan een opname...
denk aan psoriasis dagbehandeling, uitgebreide diabetes-controles. Dat kost allemaal honderden euro's. En wat krijg je ervoor? Dat kan allemaal veel goedkoper. Ik vind dat een forse eigen bijdrage voor dit soort luxe betaald zou moeten worden
dit vind ik nogal een gewaagde uitspraak... je hebt blijkbaar geen idee wat het inhoudt om diabetes of psoriasis te hebben...

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door sprokkel »

Mathilde D.
denk aan psoriasis dagbehandeling, uitgebreide diabetes-controles. Dat kost allemaal honderden euro's. En wat krijg je ervoor? Dat kan allemaal veel goedkoper. Ik vind dat een forse eigen bijdrage voor dit soort luxe betaald zou moeten worden: bijvoorbeeld 10%. Dat zou de patient meer aansporen om naar goedkopere oplossingen te zoeken.
Dus het hebben van psoriasis, diabetes is luxe?
Dit is geheel nieuw voor mij, ik ga dit toch eens overleggen met mensen die meer verstand van verzekeren hebben.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 14 Okt 2006 22:39 door Mathilde D.


--------------------------------------------------------------------------------

De belangrijkste reden voor de premiestijging zijn de gestegen zorgkosten.

Ik vind dat we ons daarover druk zouden moeten maken. Waarom moet ik bijvoorbeeld voor de fysiotherapeut dit jaar 27,50 ipv 23 euro betalen? (let op dit is nog een relatief laag tarief: de tarieven zijn vrijgegeven dus er zijn fysiotherapeuten die veel duurder zijn). De reden voor die prijsstijging is volgens mij dat de zorgverzekeraars dit niet goed uit-onderhandeld hebben. Er is immers een overschot aan fysiotherapeuten: de prijs had kunnen dalen!

En de ziekenhuizen verzinnen allerlei "zorgtrajecten" en dagbehandelingen. Als de patient dit niet vergoed kreeg zouden maar heel weinig mensen het geld ervoor over hebben: denk aan psoriasis dagbehandeling, uitgebreide diabetes-controles. Dat kost allemaal honderden euro's. En wat krijg je ervoor? Dat kan allemaal veel goedkoper. Ik vind dat een forse eigen bijdrage voor dit soort luxe betaald zou moeten worden: bijvoorbeeld 10%. Dat zou de patient meer aansporen om naar goedkopere oplossingen te zoeken.
===============================================
Nou Mathilde D
Hoe zou een patiënt nou moeten weten wat er
allemaal te koop is.Hij is afhankelijk van het recept
wat hij krijgt en of het duur is of goedkoop intereseert
hem geen bal als het maar helpt.Maar als jij het allemaal
zo goed weet leg dan eens uit wat goedkoper kan aan
die artsen.Wie weet helpt dat.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door obelix »

Hier kunt u uw zorgtoeslag voor 2006/2007 berekenen

Op bovengenoemde link kunt u de zowel de zorgtoeslag voor 2006 als die voor 2007 berekenen.

Even de grensgevallen voor recht op zorgtoeslag:
Voor gezinnen
- 2006 --> Verzamelinkomen <= € 40.120,-
- 2007 --> Verzamelinkomen <= € 42.520,-
Voor alleenstaanden
- 2006 --> Verzamelinkomen <= € 25.068
- 2007 --> Verzamelinkomen <= €26.391

Daarbij de opmerking dat zorgtoeslagen onder de 2 euro per maand niet worden uitbetaald.

Met vriendelijke groet,

Doemdenker

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door SJZ »

Als ik in bovenstaande link de maximale zorgtoeslag voor 2006 en 2007 bereken dat komt dat uit op € 96 en € 104 per maand. Dus in 2007 maximaal € 8 meer, dat is € 96 per jaar. Die krant die ik gelezen heb waarin stond dat de verhoging € 100 zou zijn had dus bijna gelijk.
de zorgtoeslag wordt niet volledig gecompenseerd! zeg ik u nu!
u mag mij daarop afrekenen.
Nou Henkgeluk, hoe mag ik u er nu op afrekenen dat de zorgtoeslag zelfs misschien nog wel MEER omhoog gaat dan de premie:

Zorgtoeslag + € 96
Premie (alleen DSW heeft premie bekend gemaakt): + € 87
Laatst gewijzigd door SJZ op 19 okt 2006 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Nou Mathilde D
Hoe zou een patiënt nou moeten weten wat er
allemaal te koop is.Hij is afhankelijk van het recept
wat hij krijgt en of het duur is of goedkoop intereseert
hem geen bal als het maar helpt.Maar als jij het allemaal
zo goed weet leg dan eens uit wat goedkoper kan aan
die artsen.Wie weet helpt dat.
Als er gewoon prijslijsten zouden bestaan en als je overal een percentage zelf moest betalen zou iedereen snel op de hoogte zijn van hoeveel het allemaal kost en zouden sommige behandelingen ook niet gekozen worden. Als voorbeeld een psoriasis dagbehandeling. Als je weet hoeveel dit kost en je mag voor hetzelfde geld ook naar de Zwarte Zee, dan kies je waarschijnlijk daarvoor.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door obelix »

Beste SJZ, uit jouw startpost maak ik op dat de nominale premie bij DSW met € 87,- per jaar verhoogd wordt. Ik mag toch aannemen dat die stijging per persoon is. Laten we die 87 euro even als gemiddelde aanhouden voor stijging van de nominale premie.

Je zat inderdaad vrij aardig met je schatting qua verhoging van de zorgtoeslag, maar ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht, daar je je bronnen vrij nauwkeurig controleert.

Laten we even de aanvullende verzekeringen even buiten beschouwing, hoewel de premie daarvan vermoedelijk ook omhoog zal gaan.

Als ik nu vanuit de situatie van een alleenstaande reken, zie ik dat deze groep, mits ze recht op zorgtoeslag hebben en niet de maximale zorgtoeslag krijgen, dat deze groep ongeveer 5 euro per maand meer krijgt, ofwel 60 euro per jaar. Deze groep gaat derhalve rond de 27 euro meer betalen voor de basisverzekering.

Kijken we naar een gezin (kinderen van 18 jaar en ouder even niet meerekenend om de situatie simpel te houden) dat recht heeft op zorgtoeslag, maar niet het maximale krijgt, dan zien we dat deze groep ongeveer 10 euro per maand meer krijgt. Een dergelijk gezin betaalt derhalve ongeveer 54 euro per jaar meer voor de basisverzekering, daar zij ook 2*87 euro meer mogen betalen.

Uiteraard mogen allenstaanden/gezinnen die geen recht op zorgtoeslag hebben, de verhoging van de nominale premie volledig zelf betalen. Die krijgen jammer genoeg geen compensatie.

Je hebt wel degelijk een punt middels het starten van dit topic, eindelijk stijgen de kosten voor de burgers minder snel, mede omdat de AWBZ premie van 12,55% in 2006 naar 12,00% wordt verlaagd in 2007 plus een eventuele zorgtoeslagverhoging voor mensen die daar recht op hebben.

Echter... dat de kosten minder stijgen voor de burgers, ligt niet aan de zogenaamde marktwerking tussen de verzekeraars. Dat de kosten minder snel stijgen, ligt meer aan bepaalde ingrepen van overheidszijde, zij het in de vorm van verlaging AWBZ plus eventueel zorgtoeslag.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door kiz »

Dat de kosten minder snel stijgen, ligt meer aan bepaalde ingrepen van overheidszijde, zij het in de vorm van verlaging AWBZ plus eventueel zorgtoeslag.
Het AWBZ pakket wordt echter ook verkleind: m.i.v. 1 januari 2007 valt huishoudelijke verzorging (door de Thuiszorg) niet meer onder de AWBZ maar onder de WMO en die wordt uitgevoerd door de gemeenten. Ook hier doet de marktwerking zijn intrede: de gemeenten moeten deze zorg "aanbesteden" bij de diverse zorgaanbieders. Voor de gevolgen verwijs ik naar de al langer bestaande aanbestedingsellende in het openbaar vervoer.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door mr T. »

Ook hier doet de marktwerking zijn intrede: de gemeenten moeten deze zorg "aanbesteden" bij de diverse zorgaanbieders. Voor de gevolgen verwijs ik naar de al langer bestaande aanbestedingsellende in het openbaar vervoer.
Het openbaar vervoer kent een andere en anders gereguleerde aanbestedingsprocedure dan de procedure die gemeenten in dit geval moeten volgen. Het lijkt me dat de gevolgen dan ook niet vergeleken worden (ook niet vanwege het verschillende karakter van de te verlenen diensten). Verder werd het hoog tijd dat ook de kosten van de nogal dubieus werkende thuiszorgsector stevig werden aangepakt. In de oude situatie was daarop in de praktijk al nauwelijks controle.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door kiz »

Het openbaar vervoer kent een andere en anders gereguleerde aanbestedingsprocedure dan de procedure die gemeenten in dit geval moeten volgen
Er zit weinig verschil in... de aanbieder (OV bedrijf / TZ instelling) offreert een pakket diensten gebaseerd op het aanbestedingsbestek van de provincie/gemeente, de provincie/gemeente kijkt of aan alle wet- en regelgeving alsmede kwaliteitseisen is voldaan en zoekt de aanbieder met de beste prijs/kwaliteitsverhouding uit, die de gunning krijgt.
Verder werd het hoog tijd dat ook de kosten van de nogal dubieus werkende thuiszorgsector stevig werden aangepakt.
Jij hebt waarschijnlijk dat tendentieuze stuk over "miljoenenfraude in de thuiszorg" gelezen waarin Achmea ach en wee roept. Men was er "even" vergeten bij te vermelden dat het hier de particuliere thuiszorg betrof, en niet de AWBZ-verstrekkingen.
In de oude situatie was daarop in de praktijk al nauwelijks controle.
Enig idee wat voor registratie door de zorgkantoren vereist wordt en welke controles daarop (ook door de zorgkantoren) wordt uitgevoerd? Zo niet, dan snel mondje houden.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door sprokkel »

Klanten van zorgverzekeraar CZ gaan volgend jaar 95 euro betalen voor een individuele basispolis. Dat is 7,70 euro per maand meer dan dit jaar, een stijging van 8,85 procent. De premies voor aanvullende verzekeringen stijgen met nul tot vier procent.

Ladasyroste
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 nov 2005 22:42

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door Ladasyroste »

Daar ben ik dan weer. Premie DL voor iedereen via informatieziektekosten.nl is EUR 86,22 per maand voor 2007 (4,5% verhoging)

Premies op AV's gemiddeld 16% OMLAAG!!!

Start 6,82 (was 5,28)
Extra 13,60 (was 15,84)
Compleet 18,48 (was 23,32)
Comfort 27,19 (was 42,24)
TOP 43,52 (was 51,92)

Klanten van ons gaan er veelal op vooruit ipv op achteruit! Nieuwe site volgende week on-line.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Eerste zorgpremie 2007 bekend

Ongelezen bericht door SJZ »

Daar ben ik dan weer. Premie DL voor iedereen via informatieziektekosten.nl is EUR 86,22 per maand voor 2007 (4,5% verhoging)

Premies op AV's gemiddeld 16% OMLAAG!!!
Da's niet leuk, dan valt er niks te zeuren.

Gesloten