LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] meneer klink

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

heb ik het specifiek over reumaptienten gehad?????????ik heb nog veel meer reuma is een onderdeel...dus?

nou weet je,ik baseer me op je antwoorden en die zeggen mij genoeg!
verder blijf ik bij mijn standpunt...

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door tiptoo »

rozemarijntje schreef:
nou weet je,ik baseer me op je antwoorden en die zeggen mij genoeg..
ik precies hetzelfde , vind dat Angel ruzie zoekt , komt met niks concreets!

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door Amyl »

Daar ben ik het niet helemaal mee eens... hij/zij stelt wel enige goede kritische vraagtekens.

Om een kwetsbaar voorbeeld te nemen... reuma medicatie, met name de biologicals, zijn nu eenmaal enorm, maar dan ook enorm kostbaar. We hebben het hier over meer dan 10.000 euro op jaarbasis (volgens mij gemiddeld 20 duizend, ga dan even na hoeveel mensen er met reuma zijn). Ik kan me voorstellen dat de eisen om over te gaan op een biological worden aangescherpt, en ja daar heb je bepaalde patienten mee, maar anders wordt het echt een onbetaalbare kwestie op lange termijn. En helaas zijn er naast de mensen die het echt nodig hebben ook veel mensen die op het internet of via via horen over de perfecte remedie en die vervolgens opeisen. Tja, het is vervelend als je het hele traject door moet maken totdat je een biological krijgt, maar als we het voor iedereen doen is het onbetaalbaar.

Deze illustratie is niet bedoeld om mensen met reuma te dissen, maar meer om inzichtelijk te maken hoe men keuzes moet maken om de zorg voor ons allen betaalbaar te houden. Zo is het met veel zaken. We vinden snel iets niet noodzakelijk, totdat het onszelf of een naaste treft... als we zulke goede zorg willen, moet iedereen er veel voor neertellen, en daar zijn de meesten dan weer niet toe bereid, oordelend aan de klaagberichten over kosten op dit forum.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

let wel voordat je biologicals krijg,is er al heel wat aan vooraf gegaan,dat geven ze niet aan de eerste de beste,ik kom er godzeidank!gelukkig de eerste 10 a 20 jaar als het even meezit niet voor in aanmerking(als de medicijnen die ik nu heb doen wat ze moeten blijven doen en dat hopen we maar!,maar de mensen die het wel krijgen die hebben al geen leven meer,die kunnen niet lopen,enz...

je kan het ook zo zien...daar zijn echt onderzoeken naar gedaan,mensen die deze medicatie krijgen,knappen zo op dat ze weer aan het werk kunnen,dus wer uit de wia/wao komen?dat scheelt ook weer geld...alles heeft voor en tegens...

maar het ging niet alleen over reuma het onderwerp.
reuma werd er gewoon even bijgehaald en iemand anders bleef daar maar op door gaan...

ik denk dat we beter kunnen stoppen met deze topic omdat er niks zinnigs meer uit komt,er zijn al zoveel topics geweest over,bezuinigingen...witte angora heeft ook geprobeerd een topic te starten met ideeen te spuien,op een gegeven moment mag je dat dus niet meer zeggen ,want je moet alles onder bouwen,en daar is het niet voor,het is geen klagen het is je mening uiten en het is zeer frusterend en niet alleen voor de zieke maar ook voor de normale mens..de gezonde bedoel ik.
je moet je bedenken...dat je misschien ook eens aan de beurt komt...hoop het niet maar ineens van de een op andere dag kan je ook wat krijgen,dan doe je nu heel sceptich(niet u hoor algemeen)maar later heb je het wel nodig..en dan zal je nog aan de woorden terug denken...als het niet betaalbaar is.

net als nu ook weer,een zorginstelling?die vorig jaar staatsteun nodig had,die heft nu iets van 30.000 euro aan een voetbalclub gesponserd,zijn ze nuts?
die oudere worden 1x pw gewassen...geloof me mijn schoonvader heeft in een tehuis gezeten en in zijn kamer plakte je aan de grond vast van de urine...gewon omdat er te weinig geld was voor meer schoonmaa....hoe halen ze het in de hersens..of mogen we dat ook niet zeggen?
te gek voor woorden...geef dat geld aan die mensen en niet aan een sportclub!
dat zijn nou de dingen die zo frustrerend zijn....snap je?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door angel1978 »

Deze illustratie is niet bedoeld om mensen met reuma te dissen, maar meer om inzichtelijk te maken hoe men keuzes moet maken om de zorg voor ons allen betaalbaar te houden. Zo is het met veel zaken. We vinden snel iets niet noodzakelijk, totdat het onszelf of een naaste treft... als we zulke goede zorg willen, moet iedereen er veel voor neertellen, en daar zijn de meesten dan weer niet toe bereid, oordelend aan de klaagberichten over kosten op dit forum.
Precies mijn punt Amyl.

Het gaat mij er niet om dat reuma-patienten niet hun medicijnen zouden moeten krijgen vergoed.. Sterker nog: van mij kunnen ze alles krijgen wat ze willen. Feit is echter dat onze huidige gezondheidszorg vreselijk veel geld kost en dat we dat met z'n alles op moeten (kunnen en willen) brengen. Hier zullen dus keuzes in gemaakt moeten worden ( tenzij we ons hele salaris aan zorgverzekering op willen laten gaan -> dan is alles mogelijk ). Sommige dingen kunnen wel, anderen niet ( meer ).

Een minister krijgt nu de opdracht een bepaald bedrag te bezuiniging en moet dan keuzes maken waar dat vandaan te halen. Natuurlijk is dan de groep die in dit geval de pineut is, hier niet blij mee.. Logisch ook dat men dus daar over klaagt.. Echter, het lijkt me niet meer dan eerlijk dat als je het onterecht vindt dat het geld daar vandaan wordt gehaald, je ook met een alternatief komt waar het dan WEL vandaan moet komen.. Gaan we dus met z'n allen gewoon iets meer betalen ( zorgverzekering omhoog ? ) of laten we een andere groep patienten vallen ( en zo ja, welke dan ? ).

Dat zijn lastige vraagstukken, waar een minister die keuzes moet maken ook mee zit.. Dan kan je deze minister wel bekritiseren om de keuzes die deze maakt.. Maar dan lijkt het me niet meer dan eerlijk dat je zelf ook een keer diezelfde keuzes maakt.
net als nu ook weer,een zorginstelling?die vorig jaar staatsteun nodig had,die heft nu iets van 30.000 euro aan een voetbalclub gesponserd,zijn ze nuts?
Hier ben ik dan weer faliekant tegen !!!
Iemand die hier een linkje van kan produceren zodat ik het zelf kan nalezen ?

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door tiptoo »

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... oetbalclub

hier de link dit is toch niet normaal meer eerst krijgen ze hulp om weer verder te kunnen en nu geven ze geld weg!! en dat aan voetbal!!

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door angel1978 »

De SP wil dat het ministerie van Volksgezondheid verbiedt dat ziekenhuizen en thuiszorginstellingen geld besteden aan het sponsoren van voetbalclubs.
Helemaal mee eens... Echter, klein probleempje:

Deze thuiszorgorganisatie is volledig geprivatiseerd en mag als zodanig natuurlijk zelfstandig beslissingen nemen. Als je als overheid controle wil houden op de uitgaven van dit soort organisaties, dan moet je het niet privatiseren.. Kies je daar toch voor, dan moet je niet achteraf gaan zeuren dat ze geld aan de verkeerde dingen uitgeven ( dat mogen ze dan namelijk zelf bepalen ).

Dit soort organisaties zouden niet geprivatiseerd moeten worden.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

angel

wat jij wilt....het zegt aan je woorden al hoe oud je bent..om reuma mensen niet te dissen...
dat zijn woorden van een kind van 16....puberachtig,we gaan er dus maar vanuit dat je dat dus ook bent...
en met pubers ga ik niet in discussie...

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door angel1978 »

wat jij wilt....het zegt aan je woorden al hoe oud je bent..om reuma mensen niet te dissen...
dat zijn woorden van een kind van 16....puberachtig,we gaan er dus maar vanuit dat je dat dus ook bent...
en met pubers ga ik niet in discussie...
Ik zou even goed lezen als ik jou was rozemarijntje..
Ik herhaal de woorden van Amyl ( die quote ik ).. Niet mijn tekst dus..

Daarnaast spreek je in de 'we' vorm alsof jij voor anderen kan beslissen waar ze vanuit mogen gaan. Wederom ook een conclusie gebaseerd op niets..

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

sorry voor de verwarring en de rest :D :D :D :D WE bedoel ik gewoon mezelf mee...of gebruik jij dat nooit...denk het niet..

oh gut angel kan je niet tegen kritiek en dan de moderator maar gelijk mailen,om een deel van mijn zin een weg te laten halen..zegt genoeg...puberig. :D

@angels,je maakt je wel boos,duidelijk iemand dit niks of nooit wat heeft gemankeerd. [deel van de zin verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door rozemarijntje op 11 aug 2010 14:58, 3 keer totaal gewijzigd.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door kiz »

angel1978 schreef: Het gaat mij er niet om dat reuma-patienten niet hun medicijnen zouden moeten krijgen vergoed.. Sterker nog: van mij kunnen ze alles krijgen wat ze willen. Feit is echter dat onze huidige gezondheidszorg vreselijk veel geld kost en dat we dat met z'n alles op moeten (kunnen en willen) brengen. Hier zullen dus keuzes in gemaakt moeten worden ( tenzij we ons hele salaris aan zorgverzekering op willen laten gaan -> dan is alles mogelijk ). Sommige dingen kunnen wel, anderen niet ( meer ).
Dat vind ik toch een interessante stelling: "tenzij we ons hele salaris aan zorgverzekering op willen laten gaan".
Door elke keer het zorgpakket te verkleinen komen er dus steeds meer kosten voor rekening van het individu. Het begint dan een beetje op "de vervuiler betaalt" te lijken, daarmee lijkt men het solidariteitsprincipe, dat ooit ten grondslag lag aan ons zorgstelsel, los te laten.

Om dat even te chargeren: ik ben benieuwd wat de keuringsarts bij het UWV zegt als ik meld dat ik m'n werk niet meer kan doen omdat ik m'n medicijnen en hulpmiddelen niet meer kan betalen...

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@kiz...

daar heeft ze vast wel weer een antwoord op....laat maar gaan,voor je straks nog bozer wordt,dat is wat ze /hij wil.....

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door angel1978 »

oh gut angel kan je niet tegen kritiek en dan de moderator maar gelijk mailen,om een deel van mijn zin een weg te laten halen..zegt genoeg...puberig.
Huh.. Is er iemand die om die reden de moderator gemeld heeft ?
Geen idee wat er stond ( niet kunnen lezen ), maar ik was het niet ( dat meld ik er eigenlijk altijd bij ).

Je zegt de hele tijd dat ik boos ben, maar dat ben ik zeker niet..
Je eigen boosheid echter :?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door angel1978 »

Door elke keer het zorgpakket te verkleinen komen er dus steeds meer kosten voor rekening van het individu.
Het is kiezen of delen...

Of je slaat het om naar alle verzekerden ( en iedereen betaalt er dan aan mee, ook mensen die er niets aan hebben ), of je legt het neer bij de mensen die er daadwerkelijk gebruik van maken..
Als je alle kwalen gaat omslaan naar alle nederlanders, dan wordt de zorg onbetaalbaar.. Er zullen dus keuzes gemaakt moeten worden. Waar precies, dat is de vraag.
daarmee lijkt men het solidariteitsprincipe, dat ooit ten grondslag lag aan ons zorgstelsel, los te laten.
Willen we uberhaupt een dergelijk zorgstelsel overeind kunnen houden, dan zullen dergelijke maatregelen noodzakelijk zijn. Anders dondert uiteindelijk het hele stelsel in elkaar door de hoge kosten en heeft niemand wat. Hier zal men dus heel kritisch naar moeten kijken. Dat daar ook fouten bij gemaakt worden, dat zal best. Of dit voorbeeld ( reuma ) terecht was, misschien wel, misschien niet. De keuzes die gemaakt moeten worden blijven hard ( welke je ook maakt ).

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door kiz »

angel1978 schreef:
Door elke keer het zorgpakket te verkleinen komen er dus steeds meer kosten voor rekening van het individu.
Het is kiezen of delen...

Of je slaat het om naar alle verzekerden ( en iedereen betaalt er dan aan mee, ook mensen die er niets aan hebben ), of je legt het neer bij de mensen die er daadwerkelijk gebruik van maken..
Als je alle kwalen gaat omslaan naar alle nederlanders, dan wordt de zorg onbetaalbaar.. Er zullen dus keuzes gemaakt moeten worden. Waar precies, dat is de vraag.
daarmee lijkt men het solidariteitsprincipe, dat ooit ten grondslag lag aan ons zorgstelsel, los te laten.
Willen we uberhaupt een dergelijk zorgstelsel overeind kunnen houden, dan zullen dergelijke maatregelen noodzakelijk zijn. Anders dondert uiteindelijk het hele stelsel in elkaar door de hoge kosten en heeft niemand wat. Hier zal men dus heel kritisch naar moeten kijken. Dat daar ook fouten bij gemaakt worden, dat zal best. Of dit voorbeeld ( reuma ) terecht was, misschien wel, misschien niet. De keuzes die gemaakt moeten worden blijven hard ( welke je ook maakt ).
Allemaal heel begrijpelijk, maar geef dan 's antwoord op de vraag die ik hier boven (gechargeerd, zoals ik al zei) stel:
kiz schreef:ik ben benieuwd wat de keuringsarts bij het UWV zegt als ik meld dat ik m'n werk niet meer kan doen omdat ik m'n medicijnen en hulpmiddelen niet meer kan betalen...

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@angel

nou dat is raar dan,dan heeft er toch iemand geklaagd,je hebt het zelf gezien?
nee ik ben niet boos,ik kan wel tegen een discussie ,alleen die moet wel zinvol zijn en niet op ruzie uitzijn....snap je.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door Amyl »

Rozemarijn, met alle respect, maar je draagt zelf ook niet veel bij aan het 'fatsoenlijk discussiëren'. Dat je het niet met Angel eens bent is duidelijk en dat mag ook, maar nu ga je de hele tijd op de man spelende argumenten in de strijd gooien, dergelijke argumenten zijn niet alleen niet valide, maar ook puberaal :P . Dit even in het kader van zelf het goede voorbeeld geven.

Kiz... de medicijnen die uit de zorgverzekering gaan zijn niet van dien aard dat men arbeidsgeschikt wordt zonder deze te slikken. Dat neemt niet weg, dat ik tegenstander ben van die beslissing. Ik geloof dat het op langere termijn inderdaad duurder is om ze niet te geven.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door kiz »

Amyl schreef: Kiz... de medicijnen die uit de zorgverzekering gaan zijn niet van dien aard dat men arbeidsgeschikt wordt zonder deze te slikken. Dat neemt niet weg, dat ik tegenstander ben van die beslissing. Ik geloof dat het op langere termijn inderdaad duurder is om ze niet te geven.
@Amy:
Ik doel dan ook niet specifiek over "deze" medicijnen. Maar wel op zaken die al uit het pakket zijn gehaald en (andere) medicijnen die op de nominatie staan om uit het pakket te halen.
Om 't even toe te lichten: de NSAID's die ik nodig heb betaal ik zelf (want ingedeeld bij de "zelfzorg geneesmiddelen"), de fysiotherapie die ik nodig heb, heb ik extra bijverzekerd (want "niet chronisch"), de ergotherapie die ik nodig heb is bekostigd uit het eigen risico (ook zelf betaald dus) en het 3e setje brilglazen (zonder montuur, die moet nog maar 'n paar jaar extra mee) die ik in 2 jaar tijd nodig heb kan ik van helemáál zelf bekostigen en zijn zelfs niet meer bij de belasting af te trekken.
Als alle bezuinigingen doorgaan mag ik de maagzuurremmers (nu nog eigen risico) straks ook zelf gaan betalen en vervalt de vergoeding voor ergotherapie, zodat ik die ook zelf mag gaan betalen.
Je kan je misschien voorstellen dat ik zonder bovengenoemde zaken niet meer in staat ben om mijn werk te doen?

breed

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door breed »

.
Laatst gewijzigd door breed op 14 aug 2010 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: meneer klink

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@breed

ik hoop het van harte!! maar ja?
@ kiz
je weet wel hoe ik erover denk...we zitten in het zelfde schuitje....
maar je kom toch niet verder....het lijkt wel of niemand je /ons wilt begrijpen met ons bedoel ik de chronische zieken...

@amyl...

je krijgt antwoorden terug als je zelf uit bent op rare antwooden,
en nee niet de hele tijd op de man spelende...dat krijg je als je zelf toegesproken wordt dan antwoord je terug.
en wat ik al zei,ik ben niet uit op ruzie...maar een leuke discusiie moet kunnen,maar in elke topic zitten er wel een paar die weer komen etteren....die misschien helemaal niks van de zorg weten..snap je wat ik bdoel?
en die denken dan even van ja maar zus en zo....wij weten ook niet alles..helemal niet...
maar ik zeg wel het is super frustrerend wat er allemaal gebeurd...en dan heb ik het nog niet eens alleen over mezelf..maar over iedereen...de ouderen enz...mensen met minimun

Gesloten