LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afkopen en belasting Koersplan

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
Marchello
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2003 15:41

Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door Marchello »

Hallo,

Ik wil mijn Koersplan afkopen welke ik nu 9 jaar heb lopen.
De meerwaarde blijkt 1600 euro te zijn. Hiervoer schijn ik belasting te moeten betalen. Weet iemand hoeveel dit is??

Dank.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door peewee »

Het meerdere dat wordt uigekeerd -boven de betaalde premie dus- valt in Box 1 inkomstenbelasting en wordt daarin meegenomen met je overige inkomsten die ook in Box 1 vallen. Aangezien je die niet noemt, valt er geen speciefieke uitspraak te doen over het heffingspercentage IN JOUW GEVAL.

Reken op een percentage tussen de 25 en 40 procent dat er uiteindelijk af gaat.

Marchello
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2003 15:41

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door Marchello »

Heb je een keer een beetje winst.......
Ik ben bang ik meer dan de helft ga kwijtraken in dat geval.

Zijn er niet nog belastingtrucjes?

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door Harderwijk »

nee die zijn er niet.

Je zou ervoor kunnen kiezen om de polis toch minimaal 15 jaar te laten lopen.

Of wachten tot de waarde van je polis weer onder je inleg zit en dan afkopen :lol:

denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door denmar »

Als ik jouw was zou ik het gewoon premievrij laten maken en over 6 jaar laten uitbetalen, dat is dan gewoon belastingvrij. m.v.g.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door santygo »

Zijn er niet nog belastingtrucjes?
Heb je een pensioengat (gaatje)? Vul dat dan op met de winst, dan is die winst vooralsnog belastingvrij.
gewoon premievrij laten maken en over 6 jaar laten uitbetalen, dat is dan gewoon belastingvrij.
De totale uitkering valt vanaf het moment van premievrij maken in box 3.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Quote:
Zijn er niet nog belastingtrucjes?


Heb je een pensioengat (gaatje)? Vul dat dan op met de winst, dan is die winst vooralsnog belastingvrij.
Kan jij deze uitleggen want ik begrijp hem niet :shock:

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door santygo »

nee die zijn er niet.

Je zou ervoor kunnen kiezen om de polis toch minimaal 15 jaar te laten lopen.

Of wachten tot de waarde van je polis weer onder je inleg zit en dan afkopen
Gezien dit soort reacties is verdere uitleg volkomen nutteloos.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door Harderwijk »

ow, een beetje humor kan je niet aan?

en een toelichting op
Heb je een pensioengat (gaatje)? Vul dat dan op met de winst, dan is die winst vooralsnog belastingvrij
geef je dus niet? Want ik begrijp inhoudelijk deze uitspraak niet

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door santygo »

Natuurlijk kan ik wat humor aan, maar:
nee die zijn er niet.
Duidelijke en niet mis te verstane uitspraak.
een beetje humor kan je niet aan?
Je postings zijn dus humoristisch bedoeld? Ik dacht niet dat dit de bedoeling is van dit forum. Bezoek dan liever een willekeurige chat-site.
Als je jezelf niet kunt verenigen met enige inhoudelijke input en niet begrijpt wat er geschreven wordt, dan kun je hier beter wegblijven.

Raadpleeg even een accountant of financiëel planner inzake het opvullen van een evetueel pensioengat.

Een pensioengat kun je aanvullen met (belastbare) gelden die daardoor fiscaal aftrekbaar worden. Zo doende blijft het belastbare gedeelte van de uitkering uit de beleggingsverzekering vooalsnog onbelast.

denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door denmar »

Santygo, u heeft gelijk wat betreft dat het belastbaar is in box 3 bij het premievrij maken van het koersplan maar u zegt er niet bij dat daarvoor een bedrag van c.a. 20.000 euro in box 3 belastingvrij is per persoon. Ook een mogelijkheid is om de inleg per maand te veranderen in een zo laag mogelijk bedrag en het dan zo 15 jaar uit te ziten. Dan is de uitkering wel helemaal belastingvrij. m.v.g.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Zodra de forumregels humor verbieden zal ik er direct me stoppen.
Quote:
Zijn er niet nog belastingtrucjes?


Heb je een pensioengat (gaatje)? Vul dat dan op met de winst, dan is die winst vooralsnog belastingvrij.
Nogmaals Santygo, ik vraag je gewoon om bovenstaande uit te leggen. Graag wil ik jou fiscale trucjes wel weten. Want ik denk namelijk dat wat jij zegt niet klopt.

En houd eens op om mij door te verwijzen naar een Financieel planner dan wel accountant. Jij geeft dit op als oplossing, en ik vraag aan jou om het mij uit te leggen.

Of kan ik uit bovenstaande opmaken dat je maar wat hebt lopen schreeuwen?

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door santygo »

@ Harderwijk:
Een pensioengat kun je aanvullen met (belastbare) gelden die daardoor fiscaal aftrekbaar worden. Zo doende blijft het belastbare gedeelte van de uitkering uit de beleggingsverzekering vooalsnog onbelast.
Mijn uitleg heb ik dus al gegeven, zonder te schreeuwen. Ik verwijs naar een accountant o.d. omdat je mij kennelijk niet geloofd.

@ denmar:
Dan is de uitkering wel helemaal belastingvrij. m.v.g.
De uitkering valt na 15 jaar (binnen beperkte grenzen) inderdaad niet in box 1, gedurende de looptijd is er een vrijstelling in box 3; Maar valt vanaf het moment van uitkeren wel volledig in box 3.

denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door denmar »

Santygo,Nogmaals er geldt een vrijstelling in box 3 van c.a. 20.000 euro per persoon, pas daarboven ga je belasting betalen.
De topicopener kan na 15 jaar b.v. ook een stukje hypotheek aflossen of een auto kopen. Trouwens die belasting in box 3 is niet zo hoog als dat je kan krijgen aan rente op een goede spaarrekening. m.v.g.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door santygo »

Santygo,Nogmaals
?????? Wanneer was de eerste keer?

Zucht,

dat box 3 een drempel heeft weet ieder kind, het gaat om je uitspraak dat de uitkering na 15 jaar altijd belastingvrij zou zijn.
Dan is de uitkering wel helemaal belastingvrij.
De volledige uitkering (dus niet alleen de winst) valt na vrijkomen in box 3 en wordt belast à 1,2% voor zover de drempel overschreden wordt.






.

denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door denmar »

Goedzo Santygo,

Het valt niet mee om te erkennen dat er ook mensen zijn die er ook nog wat van af weten. Dan kun je wel denigrerend gaan doen op dit forum maar daar ben ik toch echt niet van onder de indruk hoor. Je leest alleen maar wat je wilt lezen en dan reageer je weer alsof je het zelf allemaal heb uitgevonden. Aan je reacties kun je merken dat je je zelf in deze materie heel erg goed vindt en dat andere er niks vanaf weten. Dit tekent je als mens en ik zou maar eens goed in de spiegel kijken. Een beetje respect voor iemand zijn mening zou geen kwaad kunnen.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door santygo »

Beste denmar,

ik heb even in de spiegel gekeken en ben tot de volgende conclusie gekomen:

Ik wil niemand persoonlijk aanvallen; Ik heb zelf niks uitgevonden; Ik wil niet denigrerend overkomen; Ik ben geen betweter; Ik wil slechts voorkomen dat mensen verkeerde beslissingen nemen omdat iemand die niet beter weet verkeerd advies geeft. Vooral dat laatste, advies geven, daar moet je mee oppassen. Beter is het om gewoon naar beste weten informerend te werken zodat iedereen op basis daarvan zijn eigen beslissing kan nemen.
Als ik jouw was zou ik het gewoon premievrij laten maken en over 6 jaar laten uitbetalen, dat is dan gewoon belastingvrij. m.v.g.
Dat is dus niet zo. Je hebt namelijk niet voldaan aan het criterium van minimaal 15 jaar premie betalen. Bij afkoop binnen 15 jaar is de (eventuele) winst fiscaal belast in box 1. Als je een pensioengat hebt kun je die (belastbare) winst gebruiken om dat pensioengat aan te vullen. De daarvoor benodigde gelden zijn fiscaal weer aftrekbaar, zodat die winst weer (vooralsnog) onbelast is.
Ook een mogelijkheid is om de inleg per maand te veranderen in een zo laag mogelijk bedrag en het dan zo 15 jaar uit te ziten. Dan is de uitkering wel helemaal belastingvrij. m.v.g.
Deze aanpassing van je mening is maar ten dele waar. Alleen de winst wordt op die manier belastingvrij, de totale uitkering valt na expiratie nog steeds in box 3.

De looptijd van het contract is niet belangrijk, de premie-betalende periode wel, en die hoort fiscaal gezien minimaal 15 jaar te zijn.

Voor 2007 zijn de vrijstellingen van de uitkering respectievelijk € 32.500,- (15 jaar) en € 110.500,- (20 jaar), in totaal dus € 143.000,-. De vrijstellingen zijn eenmalig per verzekerde en gelden ook als er wordt uitgekeerd bij overlijden. Ben je gehuwd of woon je samen? Dan kun je rekenen op het dubbele: € 286.000,-. Voorwaarde is wel dat je 15 of 20 jaar lang aaneengesloten premie hebt betaald. Daarbij mag de hoogste jaarpremie niet meer dan tien maal de laagste jaarpremie bedragen. Elk jaar worden de bedragen geïndexeerd.

Zie voor meer vragen over Koersplan:

www.koersplandewegkwijt.nl

Gr. René

denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door denmar »

OK, Rene,
Op veel punten heb je gelijk en ik heb best wel veel waardering voor je standpunten, alleen wordt ik wat geirriteerd als je komt met (pufjes en zuchten) want een mens kan immers niet alles weten. Maar ik blijf echter wel bij mijn punt van als de topicopener van zijn geld na 15 jaar een stukje hypotheek aflost of hij koopt een auto van dat geld dan heeft hij niks te maken met de belasting, want dan geeft hij immers dat geld uit. Dit zal je toch niet ontkennen neem ik aan? Maar goed we zullen deze discussie verder maar sluiten. Ik wens je veel succes met de uitspraak van woensdag, (ik zit ook in dat schuitje) Groetjes.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door santygo »

Beste denmar,

en ik voel me geraakt als iemand blijft hameren op zijn gekijk als hij weet dat hij ongelijk heeft.

Als je er vanuit gaat dat iemand de uitkering meteen uitgeeft aan een auto dan heb je deels gelijk maar daar ging de vraag niet over.
(ik zit ook in dat schuitje)
Als je in dat zelfde schuitje zit, laten we dan morgen kijken naar de uitspraak van de rechtbank want die wordt zo snel mogelijk bekend gemaakt op www.koersplandewegkwijt.nl

Marchello
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2003 15:41

Re: Afkopen en belasting Koersplan

Ongelezen bericht door Marchello »

Wat een gezellige reacties op mijn topic...:(

Ik heb ondertussen mijn Koersplan afgekocht na een looptijd van 9 jaar.
De winst was boven mijn verwachting dus laat de belastingdienst maar komen. Ik ben blij dat ik niet langer ben verbonden aan de mensen van Spaarbeleg. Een paar jaartjes wachten totdat de winst belastingvrij had geweest vond ik een te hoog risico. Ik had namelijk ook gewoon minder dan mijn inleg kunne hebben tegen die tijd.
Ik zou het in ieder geval iedereen aanraden af te kopen ongeacht de looptijd. Het scheelt een hoop zorgen. In ieder geval bij mij omdat het toch over aan flink bedrag ging.

Vanaf nu lekker investeren in onroerend goed.

groet,

Marchello

Gesloten