Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de zonnestudio’s er niet meer zouden zijn, zou er minder huidkanker voorkomen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik vraag mij af waar de huidkanker bij de niet-zonnebank-gebruikers vandaan komt. Zou een verbod het verschil maken of niet?

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Iedereen kan huidkanker krijgen maar mensen die veel onder de zonnebank gaan hebben een veel hogere kans op huidkanker. Dat wil dus niet zeggen dat je het niet kunt krijgen als je er niet onder gaat.
Roken geeft een veel grotere kans op longkanker maar ook niet rokers kunnen het krijgen.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jablan schreef:
28 jul 2021 20:40
Ik vraag mij af waar de huidkanker bij de niet-zonnebank-gebruikers vandaan komt. Zou een verbod het verschil maken of niet?
Sommige mensen krijgen huidkanker als bijwerking van medicijnen. Maar die medicijnen zijn dan broodnodig om zo maar te zeggen, hebben dus niets te kiezen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

breien schreef:
28 jul 2021 21:20
Als toeristen bij spoorwegovergangen totaal niet uitkijken dan zorgen toeristen voor onveilige situaties. Niet Prorail.
Kwestie van invalshoek. Het beleid is om op termijn alle overwegen op te heffen en ProRail heeft dat vertaald in 'we doen niets anders dan afsluiten en/of een tunnel/viaduct bouwen'. Niet in het verbeteren van de techniek.
Het staat niet zo expliciet in het artikel. De meldingen over bijna-aanrijdingen komen vooral van de regionale vervoerders en van onbewaakte overwegen. Daar had allang iets meer kunnen staan dan een Andreaskruis.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En mijn oma kreeg het vanwege de zon, die ze zoveel mogelijk heeft gemeden in de laatste 30 jaar.

Het afschaffen van de zonnebank, vind ik weer zo'n betuttelend iets. Er zijn mensen die er plezier aan hebben, die het risico accepteren, omdat ze dat nu eenmaal willen. Het enige wat je kan doen is goede voorlichting, zodat mensen met twijfels er misschien niet aan begin en zodat er beter mee omgegaan kan worden en van daaruit huidkanker minder voor gaat komen.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Och ja, waarom moet je een helm op op de motor. Mensen hebben er plezier in als de wind door hun haren waait. Misschien wat voorlichting en filmpjes van mensen die door de voorruit schieten bij een botsing. Helpt wellicht om die regel te aanvaarden.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, betutteling noem ik dat. Het wegnemen van alles wat leuk is, is tegenwoordig heel belangrijk geworden. Zeker als het het plezier van anderen is.

Dat van die motor is redelijk begrijpelijk, want op de motor heb je niet alles zelf voor het zeggen, daar ben je afhankelijk van keuzes van anderen. Daarom zijn er ook snelheidslimieten. Die zijn er niet voor de mensen die wel goed handelen bij 200 kilometer per uur, die zijn er juist voor de mensen die dat niet kunnen. De zwaksten bepalen de grenzen, zeg maar.

Maar bij een keuze voor wel/geen drugs- of alcoholgebruik, wel/geen vet eten, wel/niet onder de zonnebank gaan, wel/niet een gevaarlijke sport doen, dat zijn in mijn ogen allemaal keuzes waarbij jezelf de gevolgen kunt overzien en voor jezelf afweegt. Het leven moet ook ergens leuk blijven.

scharrelschipper
Berichten: 1826
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

juliomariner schreef:
28 jul 2021 21:03
Iedereen kan huidkanker krijgen maar mensen die veel onder de zonnebank gaan hebben een veel hogere kans op huidkanker. Dat wil dus niet zeggen dat je het niet kunt krijgen als je er niet onder gaat.
Roken geeft een veel grotere kans op longkanker maar ook niet rokers kunnen het krijgen.
Ga nooit onder de zonnebank,maar loop en werk veel buiten in de zon.
Is dat ook al gevaarlijk dan?
En ik rook ook nog,O jee!!!

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat kan het zijn. Zeker op het zuidelijk halfrond. heb tijdje in Zuid Afrika gewoont.
Daar hebben alle "blanke" een hoed op tegen huidkanker.
Heb zelf ook veel gerookt, niemand is perfect.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zonnebanken zijn dus kankerverwekkend. Net als sigaretten en asbest. Verbod is dus logisch. De bevolking vergrijst, dus huidkanker neemt alleen maar toe. Met een verbod kun je hier wat aan doen.

Dezelfde maatschappelijke discussie zullen we ook nog krijgen over het aan banden leggen van alcohol. Voor alles is een tijd.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Heb je ooit wel eens een 40plusser gezien die veel te vaak onder een zonnebank heeft gelegen? Dan weet je genoeg.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bob Schurkjens schreef:
28 jul 2021 23:39
De bevolking vergrijst, dus huidkanker neemt alleen maar toe. Met een verbod kun je hier wat aan doen.
Juist zonder verbod kunnen we iets aan die vergrijzing doen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
29 jul 2021 00:28
Heb je ooit wel eens een 40plusser gezien die veel te vaak onder een zonnebank heeft gelegen? Dan weet je genoeg.
Rechtvaardigt dat een verbod of zou het al helpen, wanneer je zegt 'met mate', dus niet elke week in zo'n broodrooster gaan liggen, maar 1x per maand?

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zonnebanken slimmer maken bijvoorbeeld. Zodat mensen er nooit langer onder kunnen liggen dan een bepaalde tijd en niet vaker dan een bepaald aantal keer per week of maand

Lowieze
Berichten: 6600
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
29 jul 2021 08:40
Zonnebanken slimmer maken bijvoorbeeld. Zodat mensen er nooit langer onder kunnen liggen dan een bepaalde tijd en niet vaker dan een bepaald aantal keer per week of maand
:lol: Zonnebanken slimmer maken zodat domme mensen ze minder gaan gebruiken. Ik vind het geniaal.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
29 jul 2021 07:23
witte angora schreef:
29 jul 2021 00:28
Heb je ooit wel eens een 40plusser gezien die veel te vaak onder een zonnebank heeft gelegen? Dan weet je genoeg.
Rechtvaardigt dat een verbod of zou het al helpen, wanneer je zegt 'met mate', dus niet elke week in zo'n broodrooster gaan liggen, maar 1x per maand?
Nee hoor, dat rechtvaardigt geen verbod. Wat ik bedoel te zeggen is dat mensen die er op hun 30e er zo nodig 'gezond' uit moeten zien door iedere week onder zo'n ding te liggen, er een aantal jaren later heel wat minder gezond uit zien.

Ik heb ze jaren later nog een keer gesproken, wel, dat gesprek... netjes gezegd kwam er inderdaad niks als dommigheid uit. :mrgreen:

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik lees net dit stukje bij nos.nl over Frédérique die zo akelig mishandeld is. En dan toch zó reageren. Wat een fantastisch karakter heeft dat kind!

Lowieze
Berichten: 6600
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
29 jul 2021 18:18
Ik lees net dit stukje bij nos.nl over Frédérique die zo akelig mishandeld is. En dan toch zó reageren. Wat een fantastisch karakter heeft dat kind!
Ik hoop dat ze niet teveel betrokken wordt tussen wat haar vader doet en haar moeder daar op zegt. Ik wens dat meisje echt een heel gelukkig leven toe, zo dapper!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Dat komt wel goed. Positief ingesteld en - naar ik begrepen heb - een fantastische vader.

Mooie brug trouwens van de zonnebanken via de zonnestudio als postadres naar Frédérique.

Plaats reactie