LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Feedback op het Forum - deel 2

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Erthanax schreef:Afgezien van de opgemerkte verbeteringen in de moderatie (waarvoor nogmaals dank, ga zo door!), heb ik de indruk dat de discussies in de meeste reguliere topics nu behoorlijk netjes verloopt (dank daarvoor aan de leden). Of zie ik het te rooskleurig?
Volgens mij nemen heel veel leden nog helemaal geen deel aan de reacties in de reguliere topics.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door hvff »

Mijn kleindochter van 14 moest een psychologische test maken.... en één van de vragen was...noem 2 artikelen die je het meeste leest.

Haar antwoord was.....Feedback op het forum van Tros Radar...deel 1 en deel 2.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door witte angora »

hvff schreef:Mijn kleindochter van 14 moest een psychologische test maken.... en één van de vragen was...noem 2 artikelen die je het meeste leest.

Haar antwoord was.....Feedback op het forum van Tros Radar...deel 1 en deel 2.
En wat is de uitkomst van die test? :mrgreen:

Moneyman
Berichten: 30101
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
hvff schreef:Mijn kleindochter van 14 moest een psychologische test maken.... en één van de vragen was...noem 2 artikelen die je het meeste leest.

Haar antwoord was.....Feedback op het forum van Tros Radar...deel 1 en deel 2.
En wat is de uitkomst van die test? :mrgreen:
Geslaagd, dat kan niet anders. Deze topics zijn het hele leven in een notendop.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door vroem »

scontra schreef:
Lowieze schreef:Kan iemand die steeds onterechte meldingen maakt, alleen maar om iemand te treiteren, niet een rustperiode krijgen van zeg 48 uur?
Dat zou hier al wat rust geven. Blijft die persoon dat na die rustperiode doen, dan strengere maatregelen nemen. Het is hier tenslotte geen kleuterschool.
Daar denken de redacteuren en ook veel panelleden waarschijnlijk heel anders over :!: :wink:
het is geen kleuterschool. dat velen zich wel als kleuter gedragen is wat anders natuurlijk. Punt is: de meeste kleuters leren! ondanks het vele aantal leermomenten zie ik dat bij velen hier niet gebeuren...
Als ik even wat topics doorlees is het net zoveel drama als voorheen: afkatten/regelrecht afzeiken van TS (alsof degeen die afzeikt zoveel beter is, en nooit stomme beslissingen neemt, los ervan dat dat met wijsheid achteraf natuurlijk makkelijk oordelen is) , niet antwoorden op vragen etc etc. niet alleen belachelijk maar ronduit walgelijk.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door vroem »

mbt feedback: een topic wat afdoende beantwoord is gewoon op slot gooien. klaar.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door scontra »

.
Laatst gewijzigd door scontra op 01 jul 2018 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30101
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
Moneyman schreef: Maar wel van een heel erg beperkt groepje mensen !! :lol:
Als je die woorden in een iets andere volgorde zet klopt het ook :roll:
Hé joh, leg me geen woorden in de mond :mrgreen:

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door JvandeW »

Is het misschien een idee om een algemene meldknop voor een topic te maken?

Het wil bijvoorbeeld wel eens zo zijn dat topics op een zijspoor raken, zonder dat hier daadwerkelijk een "schuldige" voor aan te wijzen is. Zo kan iemand een analogie gebruiken om zijn of haar punt in de discussie duidelijker te maken, maar volgt vervolgens een discussie over de gebruikte analogie die niet of nauwelijks nog iets met het probleem van de TS te maken heeft. De analogie is op zichzelf is vaak niet perse offtopic en niet alle berichten in de discussie op de analogie hoeven dat ook te zijn. Het is dan lastig een "schuldige" aan te wijzen waar het wel offtopic is gegaan en dus wie je zou moeten melden.
Dat geldt ook voor andere zaken zoals discussies die überhaupt uit de hand lopen, zodanig dat het niet zoveel meer met het probleem van de TS te maken heeft.

Dit zou ook goed samengaan met het door forumgebruikers aangedragen ijkpunt. In plaats van dat de forum-moderatie offtopic berichten uit het topic verwijdert, kan de forum-moderatie in zo'n geval een ijkpunt, stopzegging, modbreak of hoe het ook genoemd mag worden plaatsen waarna verwacht wordt dat die offtopic discussies stoppen. Dan hoeft de forum-moderatie ook niet ieder bericht uit te pluizen of deze offtopic is of niet. Scheelt werk, niet?

Zo'n ijkpunt wordt ook op andere fora gebruikt en is erg effectief zonder dat berichten worden verwijderd. Daardoor blijft het topic ook leesbaar doordat de context niet verloren gaat met het verwijderen van berichten. Dat gebeurt hier helaas (nog) wel vaak en dat komt de lezers van het topic - waaronder hopelijk nog de TS - vaak ook niet ten goede.

Natuurlijk dienen forumberichten in zo'n discussie die op een andere manier over de scheef gaan wel aangepast of verwijderd te worden. Als ook de berichten die vervolgens na het ijkpunt doorgaan met offtopic doorgaan op de discussie.

Ook wanneer meerdere forumgebruikers de wat ernstigere forumregels dan offtopic berichten plaatsen overtreden, kan een algemene meldknop handig zijn. Dan hoeft niet bij ieder bericht een melding gemaakt te worden.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik denk dat nieuwe regels helemaal niet nodig zijn. Los daarvan maakt het mij niet uit wie regels schrijft. Het gaat dan namelijk niet om door wie ze geschreven zijn, maar om de regels zelf. Verder zijn wel allemaal mensen en maken we allemaal fouten, dus ook MM heeft geen smetloos verleden.

ClaimConcept
Berichten: 1972
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Eens @alfatrion. 2x Eens @fonsflons, maar waarom citeer je het bericht van @JvandeW in z'n geheel? M.i. niet nodig, of korter
JvandeW schreef:Is het misschien een idee om een algemene meldknop voor een topic te maken?
Eens of oneens, van de laatste dagen de sporadisch echte feedback:
28 juni 2018, vroem schreef:mbt feedback: een topic wat afdoende beantwoord is gewoon op slot gooien. klaar.
27 juni 2018, Lowieze schreef:Kan iemand die steeds onterechte meldingen maakt, alleen maar om iemand te treiteren, niet een rustperiode krijgen van zeg 48 uur? Dat zou hier al wat rust geven. Blijft die persoon dat na die rustperiode doen, dan strengere maatregelen nemen.
moederslink schreef:- geen oude koeien meer uit de sloot te halen
- niet meer en weer en weer en nog steeds weer te reageren op onwelgevallige reacties , laat gaan!
- uitsluitend nog feedback te geven
Moneyman schreef:Mag ik in dat kader de feedback geven om niet meer continu over de (uitsluitend ándere) "forumcollega's" te spreken als "apen op de apenrots", "die haantjes", "het hanggroepje" en dergelijke? Dat draagt namelijk niet bij aan de sfeer die je zelf als doel neerzet.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door crazyme »

@radar
De [modbreak] in het diefstal/discriminatietopic staat openbaar. Dat nodigt uit om ook openbaar op de modbreak te reageren. Daar reageert de moderatie vervolgens op waardoor het topic onoverzichtelijk wordt. Tweakers heeft een plaats op het forum waar gereageerd kan worden op modbreaks (Shop een modje / home of the moderators of zoiets) Wellicht is het handig om in de modbreak een link te zetten naar zo'n topic om verdere vervuiling tegen te gaan.

Voorbeeld :

[MODBREAK]
Deze discussie graag weer ontopic
Reageren op modbreaks kan hier

stofzuigertje

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik mag officieel niet zeggen dat ik me nu helemaal hier thuis voel.

Tussen mensen met een Beperking!

Tot Morgen want ik leg mezelf gezien de hoogte van het niveau een Doe Het Zelf Ban op van 24 uren voor dit 2e deel!

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Radar »

Even een 'tussenstand' van twee verbeterpunten:

1. De wens om een bericht / toelichting te krijgen bij het afhandelen van een melding of verwijderen van een bericht.

2. De ergernis dat sommige nieuwe gebruikers na 1 bericht nooit meer terugkomen, terwijl forumgebruikers moeite hebben gestoken in het beantwoorden van hun vraag

ad 1
Momenteel doen wij ons best om in gevallen waarin ons dat gewenst lijkt, 'handmatig' een bericht te sturen naar de melder. Wij willen dit graag wat meer automatiseren, bijvoorbeeld met een drop-down van verschillende toelichtingen, vergelijkbaar met wat je te zien krijgt als je een bericht meldt.

Hiervoor is een zogeheten 'ticket' ingeschoten bij onze programmeerafdeling. Dat wil zeggen dat onze collega's gaan kijken of en hoe dit technisch te realiseren is. Wanneer dit is afgehandeld, is op dit moment echter nog niet te zeggen.

ad 2
Ook hiervoor is een ticket ingeschoten: wellicht is het mogelijk om dergelijke 'wegblijvende nieuwe gebruikers' automatisch na een X-aantal dagen van inactiviteit een vriendelijk verzoek te sturen om nog eens te reageren. Tot die tijd is het volgende wellicht een werkbare tussenoplossing:

Stel, een nieuwe gebruiker heeft een topic geopend en hierin is een levendige discussie ontstaan. Je merkt dat de berichtenteller van TS na een week nog steeds op '1' staat: hij / zij heeft dus niks meer van zich laten horen. Als gebruiker kun je dan het topic melden, en ons hierop wijzen. Wij kunnen de TS dan een PB of mail sturen. Wij hopen dat jullie dit wat vinden, en hieraan -in elk geval voor nu - willen meewerken.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Radar »

crazyme schreef:@radar
De [modbreak] in het diefstal/discriminatietopic staat openbaar. Dat nodigt uit om ook openbaar op de modbreak te reageren. Daar reageert de moderatie vervolgens op waardoor het topic onoverzichtelijk wordt. Tweakers heeft een plaats op het forum waar gereageerd kan worden op modbreaks (Shop een modje / home of the moderators of zoiets) Wellicht is het handig om in de modbreak een link te zetten naar zo'n topic om verdere vervuiling tegen te gaan.

Voorbeeld :

[MODBREAK]
Deze discussie graag weer ontopic
Reageren op modbreaks kan hier
Goed idee, wellicht is dit ook iets voor ons!

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door JvandeW »

fonsflons schreef: Sterk punt.
Als voorbeeld het Printer Retour topic:
viewtopic.php?f=40&t=185417

Dat is inmiddels 13 pagina's waarvan meer dan 10 pagina's samen te vatten zijn in 1 post van Henk Toeter (pagina 11)
De discussie die voor geinteresseerde best interessant is (duh) kan ook buiten dit topic gevoerd worden dmv een afsplitsing waarnaar verwezen wordt in het betreffende topic. Komen daar opvallende of afwijkende conclusies uit, dan kan dat weer teruggekoppeld worden.
Inderdaad een mooi voorbeeld. Als ik het topic zo even doorneem en met name de berichten van de TS goed lees, gaat het erom dat de handelaar de afgeleverde zaak bij herroepen niet wilt terugnemen met de reden dat ze de afgeleverde zaak dan niet meer als nieuw kunnen verkopen. Op zich heeft de handelaar daar wel een punt in, maar feit is dat de handelaar zich aan de wet moet houden en niet zomaar het herroepingsrecht van de consument kan ontnemen omdat zij dan met de spreekwoordelijke gebakken peren zitten.

Vervolgens ontstaan er zijsporen van enkele discussies die aan het begin van de discussie misschien niet offtopic zijn, maar dat uiteindelijk worden. Zo valt er een discussie te lezen tussen forumgebruikers waarvan enkelen vinden dat de handelaar niet het risico van de kosten bij herroeping zouden moeten dragen. De discussie of de handelaar dat risico van dergelijke kosten zou moeten dragen is misschien heel interessant, maar toch echt offtopic. Het is nu eenmaal bepaald dat de handelaar dat risico wel draagt en op zo'n moment helpt die discussie niet de TS om tot een oplossing te komen.

Maar ook de discussies dat de afgeleverde zaak zich onherroepelijk zou vermengen met een andere zaak of in hoeverre de consument verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, kenmerken en werking van de zaak vast te stellen zijn beiden zijsporen. Alhoewel ze mogelijk wel van toepassing zouden kunnen zijn en om die reden niet perse offtopic, helpen ze de consument voorlopig niet in het komen van een oplossing van zijn of haar probleem. De handelaar heeft beide punten immers niet aangedragen als zijnde redenen om herroeping van de afgeleverde zaak af te wijzen. Derhalve zijn die discussies dus ook offtopic en de forum-moderatie zou in zo'n geval een ijkpunt moeten plaatsen en de discussie terugbrengen naar de kern van het probleem: wat kan de consument doen wanneer de handelaar stelt het herroepingsrecht te mogen weigeren om de reden dat zij de zaak niet meer als nieuw kunnen verkopen - wat wettelijk geen toegestane reden is om het herroepingsrecht te mogen weigeren.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door JvandeW »

Radar schreef:De ergernis dat sommige nieuwe gebruikers na 1 bericht nooit meer terugkomen, terwijl forumgebruikers moeite hebben gestoken in het beantwoorden van hun vraag

Ook hiervoor is een ticket ingeschoten: wellicht is het mogelijk om dergelijke 'wegblijvende nieuwe gebruikers' automatisch na een X-aantal dagen van inactiviteit een vriendelijk verzoek te sturen om nog eens te reageren. Tot die tijd is het volgende wellicht een werkbare tussenoplossing
Ooit nog gedacht aan mijn voorstel om standaard een e-mail te sturen naar de TS van een topic bij reactie?

Dat is relatief eenvoudig te realiseren in posting.php.

Huidige code

Code: Selecteer alles

<input type="checkbox" name="notify" id="notify">
Nieuwe code

Code: Selecteer alles

<input type="checkbox" name="notify" id="notify" checked="checked">

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door alfatrion »

Radar schreef:1. De wens om een bericht / toelichting te krijgen bij het afhandelen van een melding of verwijderen van een bericht.
Volgens mij leeft hier de wens dat dit soort dingen ook door de andere leden te zien is. Ik zie daar juridisch geen probleem mee. Een drop-down is makkelijk, maar draagt juist bij aan niet proportioneel afhandelen van de tickets.
Radar schreef:Stel, een nieuwe gebruiker heeft een topic geopend en hierin is een levendige discussie ontstaan. Je merkt dat de berichtenteller van TS na een week nog steeds op '1' staat: hij / zij heeft dus niks meer van zich laten horen. Als gebruiker kun je dan het topic melden, en ons hierop wijzen. Wij kunnen de TS dan een PB of mail sturen. Wij hopen dat jullie dit wat vinden, en hieraan -in elk geval voor nu - willen meewerken.
Ik zou gaan voor de oplossingen die JvandeW heeft aangedragen. Door het toevoegen van het woord checked staat de checkbox standaard aan. Dat is in 30 minuten te realiseren.
JvandeW schreef:De discussie of de handelaar dat risico van dergelijke kosten zou moeten dragen is misschien heel interessant, maar toch echt offtopic. Het is nu eenmaal bepaald dat de handelaar dat risico wel draagt en op zo'n moment helpt die discussie niet de TS om tot een oplossing te komen.
Een discussie over het herroepingsrecht is daar niet off-topic. Dat bepaalde leden een opvatting hebben met weinig raakvlakken heeft met de wet betekent niet dat dergelijke opmerkingen off-topic zijn. Dat is een vorm van censuur waarbij een bepaalde opvatting niet mag worden geuit. Echter, als je toe wilt naar discussies van meer kwaliteit dan kan gekeken worden naar het artikel How to disagree van Paul Graham. Je kan bijvoorbeeld de lat leggen op DH4, waarmee dan schelden, ad hominem, reacties op de toon en contradicties niet (meer) zijn toegestaan.

Dit is een forum en op fora worden discussies gevoerd. Ik zie het probleem verder niet. TS heeft adviezen gekregen en de discussie die ontstaat is mede het gevolg van dat TS niet betrokken is. Problematischer vind ik de recente discussie waar TS beticht werd van het zwart maken van een winkel, waarna TS is vertrokken. Het beheer heeft daar te laat en niet effect opgetreden. Als er geen echt probleem is, dan kom je in situaties terecht waarbij optreden van het beheer iedere discussies doodslaat. Ik denk hierbij over de discussie over gebruiker vs houder en goede trouw vs kwade trouw.

ClaimConcept
Berichten: 1972
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

JvandeW schreef:Ooit nog gedacht aan mijn voorstel om standaard een e-mail te sturen naar de TS van een topic bij reactie?
Goed idee, maar bestaat al:
Gebruikerspaneel > Foruminstellingen > Wijzig berichtstandaarden > Waarschuw mij bij antwoorden > Ja/Nee

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door JvandeW »

ClaimConcept schreef:
JvandeW schreef:Ooit nog gedacht aan mijn voorstel om standaard een e-mail te sturen naar de TS van een topic bij reactie?
Goed idee, maar bestaat al:
Gebruikerspaneel > Foruminstellingen > Wijzig berichtstandaarden > Waarschuw mij bij antwoorden > Ja/Nee
Die staat standaard ook niet ingeschakeld.

Gesloten