LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitlezen slimme energiemeter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Na het plaatsen van een slimme energiemeter heb ik me via internet aangemeld bij Enelogic. Voor mij de mogelijkheid inzicht te krijgen in mijn stroomverbruik en energie te kunnen gaan besparen. Na van die kouwe kermis te zijn thuis gekomen
- als je al inzage hebt in je stroomverbruik zal een slimme meter jou niets extra's vertellen en zal energiebesparen niet lukken -
heb ik me voor die dienst afgemeld. Nu blijkt Enelogic na ruim 2 week nog altijd mijn slimme meter uit te lezen (beschikking hebben over data van mijn slimme energiemeter). Indirect ontkennen ze dat niet omdat men aangeeft mijn account uit hun systeem te hebben verwijderd. Slimme jongens. Wat moet men nog met de data van mijn slimme energiemeter?

Dikke vette min voor Enelogic :oops:

Blijkbaar ben ik genoodzaakt het uitlezen van mijn slimme meter maar voor iedereen uit te zetten, om misbruik daarvan te voorkomen.

NeoDutchio
Berichten: 12329
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een slimme meter gaat u ook niet vertellen hoe u moet besparen. Het geeft een inzicht in verbruik waardoor u kunt zien wanneer er piekmomenten zijn waar u op kunt anticiperen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het hele idee achter de slimme meter was/is dat consumenten hun energieverbruik verminderen. In de praktijk is hier niets van terecht gekomen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door bprosman »

Het hele idee achter de slimme meter was/is dat consumenten hun energieverbruik verminderen. In de praktijk is hier niets van terecht gekomen.
Ook weer niet voor iedereen. Het gaf mij inzicht in (waar in huis) ik 's-nachts toch nog zo'n 600 Watt verstookte, nu teruggebracht met 400 Watt.
Is toch 210 Euro / jaar.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door sjohie »

Bob Schurkjens schreef:Het hele idee achter de slimme meter was/is dat consumenten hun energieverbruik verminderen. In de praktijk is hier niets van terecht gekomen.
Ik ben benieuwd naar eventuele nieuwe inzichten, we kregen van de week de melding van de netbeheerder dat ze bij ons slimme stroom- en gasmeters komen installeren.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door bprosman »

Of je leest m zelf uit.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door 16again »

MichielFRL schreef:Als je een slimme meter hebt kan je een slimme thermostaat nemen.
Zonder slimme meter kun je evengoed een "slimme" thermostaat nemen.

Ook is mij niet duidelijk wat ik met een slimme thermostaat ga besparen. Ik doe nu de kachel pas aan als ik binnen kom, en niet op afstand als ik onderweg ben.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het woord slim is gewoon een marketinggimmick. Zoiets als lightproducten waar mensen alleen maar dikker van worden

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... besparing/

Mijn eigen slimme el.meter heeft een onverlicht display. Ik heb er dus een zaklamp bij nodig. En als je het knopje telkens indrukt krijg je getallen te zien. Wat die getallen betekenen moet je zelf maar uit zien te vissen. Wat is daar slim aan? Werkelijk bezopen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door bprosman »

Mijn eigen slimme el.meter heeft een onverlicht display. Ik heb er dus een zaklamp bij nodig. En als je het knopje telkens indrukt krijg je getallen te zien. Wat die getallen betekenen moet je zelf maar uit zien te vissen. Wat is daar slim aan? Werkelijk bezopen.
Een slimme meter heeft ook een zogenaamde P1 poort die iedere 10 seconden een datagram uit kan spugen die je met een interface vanuit je luie stoel kunt bekijken.

https://enelogic.com/nl/prijzen/slimme- ... e-uitlezen
En als je het knopje telkens indrukt krijg je getallen te zien. Wat die getallen betekenen moet je zelf maar uit zien te vissen.
RTFM

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Precies, daar gaat het mis. Die meter zou zonder apps en allerlei andere flauwekul gewoon uit te lezen moeten zijn voor,elke digibeet. Zonder zaklamp.

Het is allemaal,van boven opgelegd.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door kiz »

Bob Schurkjens schreef:Precies, daar gaat het mis. Die meter zou zonder apps en allerlei andere flauwekul gewoon uit te lezen moeten zijn voor,elke digibeet. Zonder zaklamp.

Het is allemaal,van boven opgelegd.
Ik kan me de tijd nog heugen dat de jaarlijkse energie-afrekening vergezeld ging van een "meterstandenkaart". Eenmaal per week je meterstanden opschrijven gaf je ook al inzicht in je verbruik.
Wanneer men er mee is gestopt weet ik niet meer. Later heb ik zelf nog een Excelbestandje bijgehouden (waar ik zelf de tarieven in had gezet) om zo inzicht in zowel verbruik als kosten te krijgen.
Allemaal volledig analoog en "niet-slim" ;)

Wat wel opvalt is dat het "kale" leveringstarief inmiddels minder dan 50% van je totale energierekening bedraagt. De rest gaat op aan belastingen, heffingen, vastrechten, beheerkosten en uiteraard BTW (bovenop alle heffingen/belastingen).

De vergelijkingssites die "beloven" dat je wel zo'n € 300 per jaar op je elektra kan besparen liegen dat ze barsten. Met een "bovengemiddeld" verbruik van zo'n 4200 kWh (wat overigens een normaal verbruik is voor een gezin met 4 volwassenen) zijn de kale leveringskosten amper € 300. De rest bestaat uit... (zie hierboven) en kunnen niet worden beïnvloed door willekeurig welke energieleverancier.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hmm nou ik stap toch elk jaar over. De meterstandenkaart komt tegenwoordig per e-mail. Het grote nadeel van elk jaar overstappen is dat je je energierekening moet begrijpen. Ze willen de korting inderdaad nogal eens door je neus boren.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door olaf79 »

MichielFRL schreef:Als je een slimme meter hebt kan je een slimme thermostaat nemen.
Pas dan krijg je inzicht in je verbruik en kan je maatregelen nemen.
2x onzin in zo'n kort stukje.

Een slimme meter geeft inzicht en het uitlezen hoeft niet meer door een meteropnemer plaats te vinden. Nadat je inzicht krijgt kun je zelf wel of geen maatregelen treffen. Het is hetzelfde als de boordcomputer van een auto die je vertelt wanneer je het beste kunt schakelen....

Een slimme thermostaat staat totaal los van een slimme energie meter.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door olaf79 »

16again schreef:
MichielFRL schreef:Als je een slimme meter hebt kan je een slimme thermostaat nemen.
Zonder slimme meter kun je evengoed een "slimme" thermostaat nemen.

Ook is mij niet duidelijk wat ik met een slimme thermostaat ga besparen. Ik doe nu de kachel pas aan als ik binnen kom, en niet op afstand als ik onderweg ben.
Maar dat is nu juist wat je met een slimme thermostaat wel doet. Je huis is dan op warmte als je thuiskomt. Ervaring leert dat je als je in een warm huis thuiskomt de kachel een graadje lager zet omdat het huis al warm is is de overgang tussen auto en huis minder groot. Zo kun je dus flink op de stookkosten besparen. Ook kun je de verwarming automatisch uitzetten als er niemand meer thuis is of als je het vergeten bent.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door olaf79 »

Bob Schurkjens schreef:https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... besparing/

Mijn eigen slimme el.meter heeft een onverlicht display. Ik heb er dus een zaklamp bij nodig. En als je het knopje telkens indrukt krijg je getallen te zien. Wat die getallen betekenen moet je zelf maar uit zien te vissen. Wat is daar slim aan? Werkelijk bezopen.
Daar is de meter ook niet voor bedoeld. De bedoeling is dat je je slimme meter SLIM uitleest.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

sjohie schreef:Ik ben benieuwd naar eventuele nieuwe inzichten, we kregen van de week de melding van de netbeheerder dat ze bij ons slimme stroom- en gasmeters komen installeren.
Wat de slimme meter mij geleerd heeft?
Eigenlijk helemaal niets. Ik ben altijd al met mijn verbruik bezig geweest. Zonder mijn elektrische boiler heb ik een jaarverbruik van ± 950 kW. Dat is bijna de helft van de ± 1.800 kW wat een 1 persoons huishouden zou mogen verbruiken. Keurig. Bij mij staat de modem/router van de PC bv niet altijd aan, die gaat pas aan als ik thuis ben. De tv nooit op de standby, maar altijd middels de fysieke aan/uit knop. Licht in de keuken alleen aan als ik daar ben. Hoeveel huizen zie je wel niet waar 's avonds de hele avond het licht in de keuken brandt. Als je al zo met je verbruik bezig bent is een slimme meter daarvoor een kansloze missie.

Van een gasmeter kan ik niets zeggen want ik heb blokverwarming.

Maar van de 3 punten die spelen bij de slimme meter, slaat de weegschaal voor alle drie zo langzamerhand wel negatief uit.
1. Energiebesparen zit er niet in;
2. Inzicht in mijn stroomverbruik is niet beter/meer dan wat ik al had;
3. En de privacy gevoeligheid van de gegevens komt in het gedrang als zomaar een partij als Enelogic inzage heeft in data van mijn slimme meter terwijl ik dat bewust heb aangegeven dat niet toe te staan.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat ik nu niet zo goed snap: je hebt zo'n goed inzicht in je stroomgebruik, zoveel zelfkennis van je eigen gewoontes en weet alles eigenlijk ook prima te verwoorden..
Maar je bent blind in een verkooppraatje getrapt zonder eerst zelf goed te onderzoeken wat het nu eigenlijk betekent en wat de consequenties en randvoorwaarden zijn...

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:Wat ik nu niet zo goed snap: je hebt zo'n goed inzicht in je stroomgebruik, zoveel zelfkennis van je eigen gewoontes en weet alles eigenlijk ook prima te verwoorden..
Maar je bent blind in een verkooppraatje getrapt zonder eerst zelf goed te onderzoeken wat het nu eigenlijk betekent en wat de consequenties en randvoorwaarden zijn...
Dat is exact wat ik iedere keer denk als ik deze post van Harm weer langs zie komen.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Uitlezen slimme energiemeter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Moneyman schreef:
angel1978 schreef:Wat ik nu niet zo goed snap: je hebt zo'n goed inzicht in je stroomgebruik, zoveel zelfkennis van je eigen gewoontes en weet alles eigenlijk ook prima te verwoorden..
Maar je bent blind in een verkooppraatje getrapt zonder eerst zelf goed te onderzoeken wat het nu eigenlijk betekent en wat de consequenties en randvoorwaarden zijn...
Dat is exact wat ik iedere keer denk als ik deze post van Harm weer langs zie komen.
Dat klinkt wel erruug goedkoop :wink:
Nee . . .
Ik heb de slimme meter eerst nog geweigerd. Ben daar heel kritisch in geweest, maar keer me niet af van mogelijke vooruitgang. Dat doe je wel als je overal maar argwanend in staat en in blijft staan :roll:
En mijn twijfels bij de 3 punten die ik noem heb ik kenbaar gemaakt aan mijn energieleverancier aan mijn netbeheerder en hier op dit forum. Ik had nota bene al een digitale elektrameter! Alleen zat daar geen uitleesmogelijkheid op afstand in.
Mijn twijfel is weggenomen obv onjuistheden inzake de slimme meter. "Je kunt er energie mee besparen", "je krijgt meer inzicht in je energieverbruik" en "je gegevens worden vertouwelijk behandeld" . . . Wat zou de reden zijn geweest die slimme meter dan te weigeren? Dat is geen verkooppraatje maar dat is gestuurd vanuit de overheid :oops:

Als ze jullie iets voorliegen en je gaat daarin mee . . . Begrijpelijk toch. (?)

Gesloten