LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoog energieverbruik, laten ijken?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
rialtho1
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2012 17:43

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door rialtho1 »

hier zelfde probleem, jaarafrekening bijbetalen kleine € 800,00
ruim 2x zoveel kWh verbruikt als standaard, voor standaard 1-gezinswoning nu 8400 kWh terwijl eerdere jaren gemiddeld rond de 4000 kWh
bij navraag bij NUON: kan zijn dat meter, die de 100.000 bereikt heeft gaat vertragen/versnellen
ik nabellen, kom bij Liander terecht: enige oplossing: ijken die meter, kosten kleine € 400,00, voor rekening van de "foute" partij
optie 1: laten ijken: meter=goed, dus €400,00+€800,00 kwijt
optie 2: laten ijken: meter fout, correctie op jaarafrekening: geen "extra" kosten
kans op foute meter wordt echter op zeer, zeer klein geacht: dilemma!!!!!
nu zelf aan checken gegaan, sinds afgelopen maand is verbruik gedecimeerd!!, als het zo doorgaat gaat die meter zelfs teruglopen:)
ik noteer nu de standen om de 12.00 uur, incl. foto's als bewijsmateriaal
over 2 maanden moet ik genoeg bewijs hebben dat die meter niet deugd
met dat bewijs dan maar desnoods via de rechter mn recht halen, incl. kostenverhaal
ik vind het schandalig dat ik als gebruiker moet aantonen dat die meter niet deugd, NUON stuurt me door naar Liander, en Liander vraagt kosten om hun diensten (apparatuur) te checken, alles is verouderd, slimme meters worden verplicht, en toch die buitensporige kosten vragen om te ijken
dit vraagt om een advocaatje:))

rialtho1
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2012 17:43

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door rialtho1 »

vervolg op mn vorige reactie:
na ruim 50 dagen dagelijkse controles noteer ik een (stabiel) verbruik van ca. 1,24 kwh per dag, zou neerkomen op ca. 500 kwh op jaarbasis (ipv gemiddeld ca 3000 kwh en mn vorig jaarverbruik van 8400 kwh)
lijkt me een overduidelijk geval van foutieve metermelding
hiervan bij NUON melding gemaakt
net NUON-reactie terug gehad: "wij kunnen hier niets mee, u zult dit bij Liander moeten neerleggen, indien bij de aflezing volgend jaar daadwerkelijk dit verbruik (500 kwh) gemeten wordt krijgt u een correctie"
mijn stelling dat de NUON wat meer invloed/druk kan uitoefenen om (voor mij kostenloos) de meter te ijken, ongeacht de uitkomst, wordt genegeerd
kijk, voor mij is principezaak geworden, lijkt me overduidelijk dat de metingen niet correct zijn, maar ipv tijdig te handelen en eindeloze verrekeningen/correcties te voorkomen schuift men alles op de lange baan en/of terzijde
ik wil gewoon betalen wat ik verbruik, niet meer en niet minder, simpel toch
de nieuwe metingen zijn weliswaar in mijn "voordeel" maar da schiet ik niets mee op
ik snap niet dat, zowel Nuon als Liander, niet willen inzien dat indien overduidelijk is dat hun produkt niet correct functioneert of wordt afgelezen, actie ondernemen
alles wordt weer op zn beloop gelaten, dus extra kosten en die komen uiteindelijk toch weer bij de verbruiker terecht
achja, we bezuinigen liever door inleveren dan dat we efficiënter gaan werken
wordt vervolgd...

SuzanneQ
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jan 2012 12:32

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door SuzanneQ »

rialtho1 schreef:vervolg op mn vorige reactie:
na ruim 50 dagen dagelijkse controles noteer ik een (stabiel) verbruik van ca. 1,24 kwh per dag, zou neerkomen op ca. 500 kwh op jaarbasis (ipv gemiddeld ca 3000 kwh en mn vorig jaarverbruik van 8400 kwh)
lijkt me een overduidelijk geval van foutieve metermelding
hiervan bij NUON melding gemaakt
net NUON-reactie terug gehad: "wij kunnen hier niets mee, u zult dit bij Liander moeten neerleggen, indien bij de aflezing volgend jaar daadwerkelijk dit verbruik (500 kwh) gemeten wordt krijgt u een correctie"
mijn stelling dat de NUON wat meer invloed/druk kan uitoefenen om (voor mij kostenloos) de meter te ijken, ongeacht de uitkomst, wordt genegeerd
kijk, voor mij is principezaak geworden, lijkt me overduidelijk dat de metingen niet correct zijn, maar ipv tijdig te handelen en eindeloze verrekeningen/correcties te voorkomen schuift men alles op de lange baan en/of terzijde
ik wil gewoon betalen wat ik verbruik, niet meer en niet minder, simpel toch
de nieuwe metingen zijn weliswaar in mijn "voordeel" maar da schiet ik niets mee op
ik snap niet dat, zowel Nuon als Liander, niet willen inzien dat indien overduidelijk is dat hun produkt niet correct functioneert of wordt afgelezen, actie ondernemen
alles wordt weer op zn beloop gelaten, dus extra kosten en die komen uiteindelijk toch weer bij de verbruiker terecht
achja, we bezuinigen liever door inleveren dan dat we efficiënter gaan werken
wordt vervolgd...
Als de meter inderdaad defect blijkt te zijn (en aangezien u schrijft "indien overduidelijk is dat hun product niet correct functioneert of wordt afgelezen") is de ijking kosteloos en wordt het bedrag aan u gecrediteerd. Als de meter echter toch juist blijkt te werken, ja dán zijn de kosten voor de klant. Niet meer dan logisch want anders zou Liander 9/10x voor Jan met de korte achternaam uitrukken om een functionerende meter te controleren.

rialtho1
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2012 17:43

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door rialtho1 »

de meter is eigendom van de netbeheerder (in dit geval Liander)
als ik redelijkerwijs kan aantonen dat de meter geen reële metingen verricht lijkt het me dat de eigenaar op eigen initiatief een controle uitvoert
als ik een auto huur en elke dag hetzelfde traject rijdt en ik elke dag een (meer-/minder)verschil in brandstofverbruik heb van 100% tov de fabrieksgegevens), dan zal de verhuurder dit toch ook op eigen initiatief gaan controleren?

SuzanneQ
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jan 2012 12:32

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door SuzanneQ »

rialtho1 schreef:de meter is eigendom van de netbeheerder (in dit geval Liander)
als ik redelijkerwijs kan aantonen dat de meter geen reële metingen verricht lijkt het me dat de eigenaar op eigen initiatief een controle uitvoert
als ik een auto huur en elke dag hetzelfde traject rijdt en ik elke dag een (meer-/minder)verschil in brandstofverbruik heb van 100% tov de fabrieksgegevens), dan zal de verhuurder dit toch ook op eigen initiatief gaan controleren?
Natuurlijk! En ze komen ook 1x in de 3 jaar een fysieke opname doen om inderdaad hun eigen producten te controleren. Maar het zal men verbazen hoeveel mensen hun eigen "hoge" verbruik wijten aan de meter. Het is dus niet meer dan logisch dat de netbeheerder niet elke keer "voor niks" een ijking komt doen. Als u zo zeker van de zaak bent, kunt u toch gewoon een ijking aanvragen?

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door sadfly »

Als ik geen rekenfout maak, 8kw per dag is heel erg veel.

Is waarschijnlijk allemaal al gezegt en gedaan. H
eb je al gekeken wat er gebeurd als je alle groepen uit zet en kijk wat 1 group gebruikt.
Dus per groep meten. Ik zou zweren dat er zoiets als een airco of electrisch kacheltje ergens.
Je kan ook een smeten wat je pc een slaapstand gebruikt, slaapstand is vaak niet echt vele zuiniger. hibernate stand zou beter zijn. Al kom je dan hooguit uit opo 5kw per dag als de pc 200watt per uur gebruikt. Voor wat je opnoemt is het stroomverbruik extreem hoog ! Ok plasma tv's kunnen hongerig zijn met stroom, maar dat kan je ook nameten.

Eigelijk zou je moeten gana meten wat elk apparaat ongeveer gebruikt in 1 uur, Dat opschrijnven.
Dan nog schatten hoeveel uur per jaar het apparaat aanstaat. dan kan je uitrekenen wat je gebruikt.
Eerlijk gezgt zou je toch niet meer dan 6000kw moeten gebruiken.

Wat al eerder gezegt is, een extra meter laten plaatsen voor referentie ?

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

rialtho1 schreef:vervolg op mn vorige reactie:
na ruim 50 dagen dagelijkse controles noteer ik een (stabiel) verbruik van ca. 1,24 kwh per dag, zou neerkomen op ca. 500 kwh op jaarbasis (ipv gemiddeld ca 3000 kwh en mn vorig jaarverbruik van 8400 kwh)
lijkt me een overduidelijk geval van foutieve metermelding
hiervan bij NUON melding gemaakt
net NUON-reactie terug gehad: "wij kunnen hier niets mee, u zult dit bij Liander moeten neerleggen, indien bij de aflezing volgend jaar daadwerkelijk dit verbruik (500 kwh) gemeten wordt krijgt u een correctie"
mijn stelling dat de NUON wat meer invloed/druk kan uitoefenen om (voor mij kostenloos) de meter te ijken, ongeacht de uitkomst, wordt genegeerd
kijk, voor mij is principezaak geworden, lijkt me overduidelijk dat de metingen niet correct zijn, maar ipv tijdig te handelen en eindeloze verrekeningen/correcties te voorkomen schuift men alles op de lange baan en/of terzijde
ik wil gewoon betalen wat ik verbruik, niet meer en niet minder, simpel toch
de nieuwe metingen zijn weliswaar in mijn "voordeel" maar da schiet ik niets mee op
ik snap niet dat, zowel Nuon als Liander, niet willen inzien dat indien overduidelijk is dat hun produkt niet correct functioneert of wordt afgelezen, actie ondernemen
alles wordt weer op zn beloop gelaten, dus extra kosten en die komen uiteindelijk toch weer bij de verbruiker terecht
achja, we bezuinigen liever door inleveren dan dat we efficiënter gaan werken
wordt vervolgd...

Van 3000 kw naar een verbruik van 500 is echt bijna onmogelijk,dan ben je echt juist 50 dagen geen stroomgebruik aan het meten.

nmlampe
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2012 22:08

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door nmlampe »

Ik heb, zoals eerder aangeven, ook zo'n hoge energierekening, terwijl het gas normaal is. Ik zit op een verbruik aan electriciteit van ruim 11.000 en dit jaar 8.000 KW per jaar op een 1 persoonhuishouden.

Ook ik heb de meterstanden iedere week opgeschreven en laten controlen door een extern installatie bedrijf dat er niet afgetapt wordt. Daarnaast is door hen onderzocht, en ook later door Liander dat de apparaten die ik in huis heb, en allemaal relatief nieuw zijn, ook geen extreme gebruiken vertonen.

Toen Liander kwam voor de metercontrole en dit bij de " foute" partij Euro 400,-- zou kosten was " uiteraard" de meter volledig correct en kostte dit mij Euro 400,--.

Je hebt geen poot om op te staan, ik weet dat ik echt op het energiegebruik let en geen aparte dure apparaten in huis heb. Ik woon alleen en zowel de vaatwasser als de wasmachine draaien 1 keer per week, daar kan het ook niet in zitten. Heb overal spaarlampen en hoe kom ik dan ook 8.000 KW.

Maar zoals eerder gezegd je staat letterlijk met de rug tegen de muur en je hebt geen poot om op te staan.Heeft iemand nog een idee? Radar??

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

nmlampe schreef:Ik heb, zoals eerder aangeven, ook zo'n hoge energierekening, terwijl het gas normaal is. Ik zit op een verbruik aan electriciteit van ruim 11.000 en dit jaar 8.000 KW per jaar op een 1 persoonhuishouden.

Ook ik heb de meterstanden iedere week opgeschreven en laten controlen door een extern installatie bedrijf dat er niet afgetapt wordt. Daarnaast is door hen onderzocht, en ook later door Liander dat de apparaten die ik in huis heb, en allemaal relatief nieuw zijn, ook geen extreme gebruiken vertonen.

Toen Liander kwam voor de metercontrole en dit bij de " foute" partij Euro 400,-- zou kosten was " uiteraard" de meter volledig correct en kostte dit mij Euro 400,--.

Je hebt geen poot om op te staan, ik weet dat ik echt op het energiegebruik let en geen aparte dure apparaten in huis heb. Ik woon alleen en zowel de vaatwasser als de wasmachine draaien 1 keer per week, daar kan het ook niet in zitten. Heb overal spaarlampen en hoe kom ik dan ook 8.000 KW.

Maar zoals eerder gezegd je staat letterlijk met de rug tegen de muur en je hebt geen poot om op te staan.Heeft iemand nog een idee? Radar??
Dit zijn echt meterstanden cijfers juist dat er echt afgetapt moet worden ander kom je niet aan zulke verbruikscijfers kan bijna niet anders.

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door sadfly »

Als er illegaal afgetapt zou worden, dan zou het of na de meter en voor de zekeringen moeten zitten.
Of achter een zekering. Maar dan zou je het moeten merken als je de groepen stuk voor stuk aan zet.
En als alle groepen uit staan en de meter blijft draaien is het wel duidelijk.
Stroom aftappen zou toch zichtbaar gemaakt moeten worden, of in iedergeval een verdachte plek.
Snap trouwens niet waarom nuon niet gewoon een nieuw meter had neer gehangen uit voorzorg.

rialtho1
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2012 17:43

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door rialtho1 »

ik laat het maar zoals het is, nu na 63 dagen op gemiddeld 1,23 khw per dag, dus nog geen 500 kwh per jaar
ik zie het wel als de jaarlijkse metingen weer worden verricht en deze absurde stand verrekend gaat worden met mn huidige maandlasten, gebaseerd op ruim 8000 kwh/jaar
waanzin ten top maar tegen dit afschuif-systeem gaan ik niet "vechten"

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

U weet dat sinds de metermarkt is vrijgegeven u ook in eigen beheer meters kunt aanschaffen?
Waarschijnlijk goedkoper (en maandelijks geen huur meer te betalen), dan op zgn. "kosten van ongelijk" een meter te laten ijken.
Ik wil een andere meter. Wie kan die voor mij plaatsen?

U kunt zelf beslissen door wie u een meter laat plaatsen. Ook kunt u zelf beslissen of u een andere meter wilt hebben en waar u die koopt of huurt. Kijk wel eerst na of u de verhuurder van de meter die u nu hebt hierover moet informeren. En of u misschien een opzegtermijn hebt.
Zie: http://www.consuwijzer.nl/energie/energ ... n-plaatsen

Ik wil niemand slecht maken, maar het mogen bij wijze van spreken 2e hands (nog goedgekeurde) elektriciteit- en gasmeters zijn.
Online zijn zelfs gereviseerde elektriciteitsmeters te koop.
Laatst gewijzigd door Tis weer bijzonder op 22 nov 2012 02:58, 1 keer totaal gewijzigd.

bkn
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 okt 2010 16:12

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door bkn »

Leuk dat je weer terug bent.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Bedankt, maar ik weet niet of iedereen dat wel zo leuk vindt. :lol:
Ik hield mij lange tijd afzijdig omdat ik de opwinding over de gang van zaken op dit forum niet meer wilde hebben.
Echter, als ik de bedragen lees waar sommige mensen volgens een leverancier/netbeheerder hun vermoeden/probleem mee mogen oplossen, ging het bloed toch weer even sneller stromen.
Voor iemand die een beetje dapper is, kan het dus wel anders.
Alleen, dát vertellen de energiemaatschappijen dus niet.

P.S.
Ai, inmiddels is het volk alweer geknecht:
http://www.energieenwater.net/index.php ... s-nog-vrij

Gesloten