LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kapotte meter - verbruik geschat (Enexis/Essent)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
safari
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2012 11:37

kapotte meter - verbruik geschat (Enexis/Essent)

Ongelezen bericht door safari »

Hallo,

Mogelijk heeft iemand nog wat goede tips, want ik loop tegen muren aan...

Situatie is als volgt. Ik ben bezig een huis te bouwen. Dan staat er zo'n tijdelijke stroomkast in de voortuin. Aan de ene zijde is de kast afgesloten door Enexis, met daarin de binnenkomende stroomleiding en de meter. Aan de andere zijde heb ik een slotje en hangt mijn groepenkast. Buiten het uiterlijk geen enkel verschil met de meterkast in een gewoon woonhuis.

Begin dit jaar valt zoals gebruikelijk een kaartje op de mat met de vraag de meterstanden door te geven. Ik kan alleen door een ruitje naar de meter kijken, ik kan er niet bij. Door het ruitje turend zie ik niets op het display (nieuw type digitale meter). Na veelvuldig contact met Enexis komt er een kerel kijken. Die constateert dat de meter kapot is. Tja, jammer denk je dan. Wat nu? Geen probleem, maak een afspraak en de meter wordt vervangen. Prima.

Afspraak gemaakt, meter wordt vervangen op 2 augustus. Overigens komt de monteur een paar uur te vroeg. Weet via een omweg op mijn perceel te komen en vervangt de meter zonder dat ik erbij ben. Tot dan toe nog goed, denk ik dan. Ik vraag me echter wel af hoe dat nu gaat met de meterstanden. Daarmee was immers het hele circus begonnen. Ik bel Enexis. Men heeft werkelijk geen idee. Buiten het aannemen van mijn opmerkingen over het voor Jan Doedel een middag vrij nemen (meter is ook zonder mij prima vervangen) kan niemand me meedelen hoe dit nu in zijn werk gaat. Ik blijf echter bellen. Voorlopig zonder resultaat.

Vandaag valt de afrekening van Essent echter op de mat. Of ik even 500 euro wil betalen. Ik bel Essent. Meterstanden zijn door Enexis geschat op 3100 kWh. Op zich niet vreemd voor een gezin. Echter ik woon daar niet. Ik bouw tot nu toe alleen maar. Vorig jaar gebruikte ik in 100 dagen 19 kWh. Paar keer een boormachine, soms een betonmolentje, soms een lamp. Geschat verbruik komt dus meer in de buurt van 100 kWh/jr en ik zou met een grote spreiding daarop ook nog wel akkoord zijn. Ik weiger echter zomaar 500 euro te betalen. Op de suggestie dat dat volgend jaar wel recht getrokken wordt (met de standen uit de nieuwe meter) ga ik ook niet akkoord. Ik ben geen bank!

Met Enexis bel ik zoals gezegd al weken. Om juist DIT te voorkomen. Helaas. Te moeilijk. Wat me tegenvalt is dat Essent ook de reden niet kan vatten. 19 kWh in 100 dagen in 2011 tegen 3100 kWh het volle jaar erna. "Enexis moet dat corrigeren, dat kan ik niet op eigen houtje." Maar schatten (foutief) mogen ze blijkbaar wel.

Iemand enig idee hoe dit bijvoorbeeld wettelijk zit? De energiemarkt is dan wel geprivatiseerd, maar de bedrijven zullen toch wel aan enige wetgeving onderhevig zijn? Andere suggesties ook van harte welkom.

Groeten,
Jan

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: kapotte meter - verbruik geschat (Enexis/Essent)

Ongelezen bericht door alfatrion »

safari schreef:Ik weiger echter zomaar 500 euro te betalen. Op de suggestie dat dat volgend jaar wel recht getrokken wordt (met de standen uit de nieuwe meter) ga ik ook niet akkoord. Ik ben geen bank!
Je doet er goed aan om het geschatte gebruik gemotiveerd te betwisten. Volgend jaar was men van deze gegevens uitgegaan.
safari schreef:Met Enexis bel ik zoals gezegd al weken.
Schrijf één brief waarin je de schatting gemotiveerd betwist. Vraag om een ontvangstbevestiging. En laat niets meer van je horen op het moment dat je deze krijgt tot het moment waarop je een dagvaarding krijgt of ze met iets komen dat het verdient om er op te reageren.

Enexis eist van jou een bedrag op basis van een door hen geschat gebruik, dus zij mogen dit onderbouwen.

SuzanneQ
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jan 2012 12:32

Re: kapotte meter - verbruik geschat (Enexis/Essent)

Ongelezen bericht door SuzanneQ »

Bij een defecte meter kan een Energieleverancier aan de Netbeheerder verzoeken om een verbruiksrapport en dus een verbruikscorrectie. De meter heeft immers foutief verbruik geregistreerd en de netbeheerder is de enige die dit kan vaststellen. Uw leverancier zelf kan dit niet "zomaar wijzigen", omdat zij wel mogen schatten, maar enkel binnen de marges die de Netbeheerder aangeeft.

Het enige advies wat ik u kan geven is om Essent een correctie op de defecte meter te laten aanvragen bij Enexis. Zij verzoeken Enexis dan om een correctierapport en eventueel een verbruikscorrectie van de defecte meter te maken. (Mits er uiteraard een verbruikscorrectie nodig is.)

Als het verbruik op dit moment echter wel correct is, kan het eventueel ook zo zijn dat vorig jaar de meter ookal defect was en dus uw eerdere waarnemingen van 19kwh niet correct zijn. Maar ik zou me in eerste instantie focussen op het verbruik wat de defecte meter heeft geregistreerd.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: kapotte meter - verbruik geschat (Enexis/Essent)

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

safari schreef:Aan de ene zijde is de kast afgesloten door Enexis
Das dan gemakkelijk , het verbruik is namelijk precies 0 KwH ... :mrgreen:

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: kapotte meter - verbruik geschat (Enexis/Essent)

Ongelezen bericht door Wubo »

Essent staat compleet buiten dit verhaal.
Hun zijn onderdanig aan hetgeen wat de netbeheerder heeft doorgegeven als geschatte/berekende standen.
Netbeheerder zal een correctieopdracht moeten doorgeven aan Essent.

Essent zal de uiteindelijke correctie voor je gaan doen met de gecorrigeerde standen die zij van Enexis doorkrijgen en Je zal dan een herziende jaarafrekening ontvangen.
Ik zal je wel adviseren om een uitstel van betaling aan te vragen van de huidige rekening bij Essent totdat de correctie heeft plaatsgevonden.

Laat je niet van het kastje naar de muur sturen, Enexis moet je achter de broek zitten.
Essent is verplicht je eens per jaar een jaarafrekening te sturen hetzij met juiste of berekende standen.
Voordeel is gelukkig dat alle nota's aan te passen zijn, indien er fouten zijn natuurlijk.

Heb zelf ook welleens een vergelijkbaar geintje gehad met Enexis en een jaarafrekening van Essent met daarop een stand afkomstig van Enexis die verkeerd is afgelezen van mijn meter door hun!
Prutsers zijn het daarzo. Essent heeft me toen wel goed geholpen.

SuzanneQ
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jan 2012 12:32

Re: kapotte meter - verbruik geschat (Enexis/Essent)

Ongelezen bericht door SuzanneQ »

Wubo schreef:Essent staat compleet buiten dit verhaal.
Hun zijn onderdanig aan hetgeen wat de netbeheerder heeft doorgegeven als geschatte/berekende standen.
Netbeheerder zal een correctieopdracht moeten doorgeven aan Essent.

Essent zal de uiteindelijke correctie voor je gaan doen met de gecorrigeerde standen die zij van Enexis doorkrijgen en Je zal dan een herziende jaarafrekening ontvangen.
Ik zal je wel adviseren om een uitstel van betaling aan te vragen van de huidige rekening bij Essent totdat de correctie heeft plaatsgevonden.

Laat je niet van het kastje naar de muur sturen, Enexis moet je achter de broek zitten.
Essent is verplicht je eens per jaar een jaarafrekening te sturen hetzij met juiste of berekende standen.
Voordeel is gelukkig dat alle nota's aan te passen zijn, indien er fouten zijn natuurlijk.

Heb zelf ook welleens een vergelijkbaar geintje gehad met Enexis en een jaarafrekening van Essent met daarop een stand afkomstig van Enexis die verkeerd is afgelezen van mijn meter door hun!
Prutsers zijn het daarzo. Essent heeft me toen wel goed geholpen.
Het klopt wat je zegt, maar je zal de "opdracht tot een verbruikscorrectie" toch echt moeten indienen via je energieleverancier, ookal dient Enexis de verbruikscorrectie te maken.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: kapotte meter - verbruik geschat (Enexis/Essent)

Ongelezen bericht door Wubo »

Lijkt mij niet,

De leverancier zal zich dan moeten mengen in een verhaal.
Klant kan het namelijk ook uit zijn duim zuigen. (ik zeg niet dat dit nu zo is)
Netbeheerder zal toch echt aan het werk moeten voor de gedupeerden en dit doorgeven aan betreffende maatschappij zodat zij een nieuwe nota kunnen opstellen.

Anders gaat het zo:

Essent: Hey jongens, jullie hebben verkeerde standen berekend:

Enexis: Waar baseer je dat op?

Essent: euhm, dat zegt de klant.

Enexis: Klant kan wel meer zeggen, kom maar met feiten :lol:

Een energiemaatschappij is geen bemiddelaar. Deze zorgt er alleen voor dat er gas en stroom is.
Ze maken jaarlijks een jaarnota op basis van wat de klant doorgeeft, netbeheerder opneemt/berekend en als dit beiden niet plaatsvind dan schat de energiemaatschappij zelf de standen.
Een correctie aanvragen op geschatte standen is ook makkelijker dan wanneer de netbeheerder de standen heeft doorgegeven zoals in dit verhaal. Dus ik denk dat de leverancier, Essent in dit verhaal gaat zeggen van neem maar contact op met de netbeheerder want zij hebben deze standen aan ons aangeleverd en op basis van deze standen hebben zij dus ook een jaarnota opgesteld.

Ik kan het compleet mis hebben, maar de wijze die ik eerder in mijn vorige bericht heb aangegeven lijkt mij de juiste, gezien de onderdanigheid aan de netbeheerder + de nodige kosten die een correctie met zich meebrengt voor de leverancier.
Simpelgezegd, de leverancier vind het wel prima zo todat de netbeheerder anders aangeeft.

Als de leverancier bij iedere klant die van mening is dat er verkeerde standen zijn opgenomen/doorgegeven/berekend zijn door de netbeheerder omdat de nota hoog uit is gevallen krijgen ze het druk als ze op de wijze moeten werken die jij aangeeft.

Een energiebedrijf gaat er vanuit dat de netbeheerder zijn werk goed doet, doen ze dat niet lijkt het mij dat de klant dit zelf moet staven bij de netbeheerder.
Is geen aanval op je bericht enkel mijn visie op deze kwestie.


Gewoon zelf contact opnemen met Enexis en de situatie voorschetsen, aangeven dat er inmiddels een jaarafrekening is opgemaakt + het eerdere verhaal.
Dan geven zij de energieleverancier de juiste standen door en volgt er een gecorrigeerde nota.
Hoop in ieder geval voor de gedupeerde dat het snel opgelost gaat worden. :mrgreen:

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: kapotte meter - verbruik geschat (Enexis/Essent)

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Het zou zomaar eens kunnen dat het Netwerkbedrijf Enexis de niet gemeten energie berekent en vervolgens als netverlies aan de klant factureert. Dit wordt ook in de situatie gedaan als er sprake is van fraude. Op het moment van de nieuwe meter komt de Leverancier weer "im bilde".

EnexisWebcare
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 dec 2010 15:42

Re: kapotte meter - verbruik geschat (Enexis/Essent)

Ongelezen bericht door EnexisWebcare »

@safari Vervelend dat u deze ervaring heeft. Wilt u uw klantgegvens naar ons mailen?
U kunt uw gegevens mailen naar [email protected], dan ga ik dit voor u uitzoeken.

Met vriendelijke groet,

Gerard
Enexis Webcare

Gesloten