LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 200 Euro boete door CCP systeem

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
mheerink
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2012 12:04

200 Euro boete door CCP systeem

Ongelezen bericht door mheerink »

Ik stap jaarlijks over van energieleverancier, dit om natuurlijk geld te besparen. Dit is altijd goed gegaan... totdat...

Ik was klant bij Eneco en ik kreeg al een paar keer een mail dat ik mijn contract kon verlengen. Ik dacht "mijn contract is vast bijna ten einde", wat dus betekent dat ik over kan stappen.

Na enig onderzoek bleek dat ik bij Energiedirect het goedkoopst uit de bus kwam. Ik heb Energiedirect gebeld en die bevestigde dat ik nu kosteloos over kon stappen. Daarna heb ik het nogmaals per mail (bewaard natuurlijk) gevraagd en dit is bevestigd. Van Eneco kreeg ik een boete van 300 Euro!!!
Ik heb gelijk Eneco gebeld en dit bleek 100 Euro teveel :? , maar de 200 Euro boete bleef staan.

overzicht:
Energiedirect zegt dat ik over kon stappen op: 22 juli 2012
Eneco zegt dat ik over kon stappen op: 1 oktober 2012
Overstap vond daadwerkelijk plaats op 8 augustus 2012.
Kortom: 1,5 maand te vroeg, dus 200 Euro boete!!!


Voordat ik bij Eneco zat, zat ik ook bij Energiedirect, en hier liep mijn contract tot 29 september 2011.
Dus voor mij is het dus aannemelijk dat Energiedirect hier de fout maakt.

- Bij navraag bij beide leveranciers krijg ik van beide een bewijs van CCP met een datum dat ik over kan stappen. Echter staat op beide een andere datum en zeggen ze beide dat hun het "echte bewijs" hebben.

- Energiedirect heeft mij bevestigd dat ik kosteloos over kon stappen. Zij zeggen nu dat dit ook zo is volgens hun, maar dat zij nooit geld terug geven aan klanten, dus mijn boete zeker niet gaan vergoeden. Ze hebben wel Eneco gebeld en gevraagd of zij de boete terug wilden draaien voor mij, maar dit wil Eneco natuurlijk niet.

Mijn vraag is nu: heeft iemand tips hoe ik nu het beste kan handelen. 200 Euro is voor mij heel veel geld, aangezien ik in de bijstand zit. Dus ik wil het hier zeker niet bij laten zitten.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: 200 Euro boete door CCP systeem

Ongelezen bericht door grun »

mheerink schreef:Bij navraag bij beide leveranciers krijg ik van beide een bewijs van CCP met een datum dat ik over kan stappen. Echter staat op beide een andere datum en zeggen ze beide dat hun het "echte bewijs" hebben.
Volgens onderstaande is het CCP echter jaren geleden al opgeheven.
http://www.energiewereld.nl/nieuws/vere ... heven.aspx

mheerink
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2012 12:04

Re: 200 Euro boete door CCP systeem

Ongelezen bericht door mheerink »

Ik heb het nog even nagekeken wat ik zwart op wit heb:

Eneco kijkt in het zogenaamde CVB bestand. Ze spreken over een zogenaamde: CCPlogging.

En Energiedirect kijkt in:In een landelijk systeem waarin alle energieleveranciers zijn aangesloten hebben we van je vorige energieleverancier te horen gekregen dat je contract daar door liep tot 22-07-2012.


Ik heb dus eigenlijk aangenomen dat dit hetzelfde CCP is.

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: 200 Euro boete door CCP systeem

Ongelezen bericht door rattaplan »

200 euro lijkt me teveel. Max 100 volgens mij.

Welke boetes mogen energieleveranciers in rekening brengen?
Contract aangegaan vanaf 1 juli 2009:

Resterende looptijd Boete
0 tot 18 maanden € 50,- per overeenkomst
18 tot 24 maanden € 75,- per overeenkomst
24 tot 30 maanden € 100,- per overeenkomst
Meer dan 30 maanden € 125,- per overeenkomst

Contract aangegaan voor 1 juli 2009:

Resterende looptijd Boete
Meer dan 24 maanden € 90,- per overeenkomst
12 tot 24 maanden € 75,- per overeenkomst
1 tot 12 maanden € 50,- per overeenkomst

mheerink
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2012 12:04

Re: 200 Euro boete door CCP systeem

Ongelezen bericht door mheerink »

Klopt. Het gaat om 2x 50 euro boete.
Die andere 100 euro is de bonus die ik op het begin heb gehad om de overstap naar hun te maken.
Omdat ik mijn contract niet uitgezeten heb moet ik deze ook terugbetalen.

energie:direct
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2010 10:52
Locatie: Best
Contacteer:

Re: 200 Euro boete door CCP systeem

Ongelezen bericht door energie:direct »

Beste mheerink,

Wat vervelend dat het zo fout is gegaan met de verschillende CCP datums. Ik wil graag kijken of ik je hier nog verder mee kan helpen.
Wanneer je je gegevens stuurt, in een e-mailbericht naar [email protected], kijk ik wat ik voor je kan betekenen. Ik help je graag verder.

Met vriendelijke groeten,
^Lisette van energiedirect.nl

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: 200 Euro boete door CCP systeem

Ongelezen bericht door kokka »

eigenlijk heb je dus zelf zitten snurken??
jammer dat je dan nu je winst van het overstappen kwijt ben.

mheerink
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2012 12:04

Re: 200 Euro boete door CCP systeem

Ongelezen bericht door mheerink »

"Leuk" dat energiedirect hier reageert. Maar ik heb al tig keer contact met energiedirect gehad, even als met eneco. Ik ben al een vermogen aan belkosten kwijt en veel tijd aan mailen. Ik weet zeker dat ze de fout bij de andere partij neerleggen, maar goed, als ik er WEL uitkom dan meld ik dit zeker hier op de site.

Ondertussen hoop ik gewoon op meer tips!

Ja, tuurlijk sla ik mij achteraf voor mijn kop. Ik had het moeten checken, maar ik kon nergens een contract vinden, zoals hier ook al vaak op de site beschreven staat geven ze die niet kant en klaar.
Ik had het kunnen zien aan mijn afrekeningen uit het verleden.
Maar goed, als die man van energiedirect mij garandeerd dat ik kosteloos over kan stappen dan geloof ik dat toch (dat zal ik nu nooit meer doen).

mheerink
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2012 12:04

Re: 200 Euro boete door CCP systeem

Ongelezen bericht door mheerink »

Beste forumleden,

ik heb ondertussen nogmaals contact gehad met energiedirect, en ze hebben mijn gegevens opnieuw in behandeling genomen. Zij hebben nu besloten:

dat ze de 200 euro boete gaan vergoeden :D

Fijn dat ze alsnog tot dit besluit zijn gekomen!

Kees_1000
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jan 2010 13:08

Re: 200 Euro boete door CCP systeem

Ongelezen bericht door Kees_1000 »

mheerink schreef:Ik stap jaarlijks over van energieleverancier, dit om natuurlijk geld te besparen. Dit is altijd goed gegaan... totdat...

Ik was klant bij Eneco en ik kreeg al een paar keer een mail dat ik mijn contract kon verlengen. Ik dacht "mijn contract is vast bijna ten einde", wat dus betekent dat ik over kan stappen.

Na enig onderzoek bleek dat ik bij Energiedirect het goedkoopst uit de bus kwam. Ik heb Energiedirect gebeld en die bevestigde dat ik nu kosteloos over kon stappen. Daarna heb ik het nogmaals per mail (bewaard natuurlijk) gevraagd en dit is bevestigd. Van Eneco kreeg ik een boete van 300 Euro!!!
Ik heb gelijk Eneco gebeld en dit bleek 100 Euro teveel :? , maar de 200 Euro boete bleef staan.

overzicht:
Energiedirect zegt dat ik over kon stappen op: 22 juli 2012
Eneco zegt dat ik over kon stappen op: 1 oktober 2012
Overstap vond daadwerkelijk plaats op 8 augustus 2012.
Kortom: 1,5 maand te vroeg, dus 200 Euro boete!!!


Voordat ik bij Eneco zat, zat ik ook bij Energiedirect, en hier liep mijn contract tot 29 september 2011.
Dus voor mij is het dus aannemelijk dat Energiedirect hier de fout maakt.

- Bij navraag bij beide leveranciers krijg ik van beide een bewijs van CCP met een datum dat ik over kan stappen. Echter staat op beide een andere datum en zeggen ze beide dat hun het "echte bewijs" hebben.

- Energiedirect heeft mij bevestigd dat ik kosteloos over kon stappen. Zij zeggen nu dat dit ook zo is volgens hun, maar dat zij nooit geld terug geven aan klanten, dus mijn boete zeker niet gaan vergoeden. Ze hebben wel Eneco gebeld en gevraagd of zij de boete terug wilden draaien voor mij, maar dit wil Eneco natuurlijk niet.

Mijn vraag is nu: heeft iemand tips hoe ik nu het beste kan handelen. 200 Euro is voor mij heel veel geld, aangezien ik in de bijstand zit. Dus ik wil het hier zeker niet bij laten zitten.

Om over te stappen op de contracteinddatum moet je je pas aanmelden bij een nieuwe leverancier maximaal 2 tot 2,5 maand (afhankelijk van leverancier) voor de einddatum.

Doe je het te vroeg dan gaan ze het huidige contract ontbinden.

Waarschijnlijk was je aanmelding nu enkele dagen te vroeg. Als je een week gewacht had was het goed gegaan.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: 200 Euro boete door CCP systeem

Ongelezen bericht door Wubo »

Ik denk dat Eneco loopt te zwammen.

Leveranciers respecteren contracten die binnen 6 maanden aflopen.
Alles wat langer dan 6 maanden duurt kan worden opengebroken kwa contractsvormen en is het waard "ingecalculeerd" om eventuele boetes voor te vergoeden.

Dit is ook de reden waarom alle boetebedragen bij de leveranciers hetzelfde zijn.

Deze vraag kan je zowel aan Energiedirect als Eneco stellen.

Simpelgezegd heeft Energiedirect er geen baat bij om je eerder klant te maken dan de ccpcheck aangeeft.

Ik zit zelf niet bij Energiedirect maar deze vorm van klachtoplossing siert ze wel. (Volgens mij weten ze niet dat je ieder jaar van leverancier verandert haha) :mrgreen:

Gesloten