LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ista Nederland

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
maus84
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2012 16:48

Ista Nederland

Ongelezen bericht door maus84 »

Ik ben inmiddels 1 jaar woonachtig in mijn eigen woning, helaas met blokverwarming van de Ista.

Na een foutieve jaarfactuur te hebben ontvangen van de Ista. Zijn er zeker 5 pogingen van mijn kant uit en vanuit de woningstichting der kant gedaan om deze gecorrigeerd te krijgen.

Na enige tijd ontving ik een nieuwe jaarfactuur. waarop weer niet de correcte gegevens stonden.

Wat me verder aan de factuur opviel is dat ik voor de verwarmingen in de verschillende ruimtes een gigantisch verschil zit met de prijs van de "units". bijvoorbeeld:
in de keuken zit een omrekenfactor van 0,5 en in de woonkamer zit een omrekenfactor van 1,525. met andere woorden als ik in de woonkamer mijn verwarming aanzet betaal ik gewoon de helft meer.


(in de tussentijd een dreiging van ista gekregen dat ze mijn achterstand van betaling aan deurwaarder overdragen TERWIJL HUN FOUT ZITTEN!)

Na boos om informatie gevraagd te hebben bij de Ista, zeggen hun dat dit normaal is bij hun.

Omdat ze andere regels hebben, omdat ze geen Gas of Elektra leveranciers zijn. Maar een stookbedrijf (?) Ik geloof dit verhaal niet.

Het personeel is bijzonder onvriendelijk en onprofessioneel. Bij iedere gestelde vraag waar ze niet geen antwoord op kunnen geven, wordt ik constant naar hun zelfverzonnen "beleid" verwezen, en wordt de telefoon door hun opgegooid met de boodschap, nou dan betaald u toch niet.

Ista Nederland staat NIET onder beheer van een Netbeheerder. (dit omdat ze geen leverancier zijn jaja)

Er moet echt een controle komen op het WANBELEID van ISTA.
Hun facturen kloppen NIET. er staat geeneens je verbruik op de nota.

Wat deze situatie extra zuur maakt is dat je niet van de ISTA af kunt komen, wil je warm water en de verwarming aan. MOET ik hun betalen. Ik heb dus geen keuzevrijheid in mijn leverancier (sorry "stoker"), wat ik erg vreemd vind.

Wie heeft er nog meer ervaring met de Ista?

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door Slobberbone »


Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Daarom is van belang om te kijken hoe woningverwarming is geregeld,ik kon jaren geleden ook naar verhuizen naar een Biomassa blokverwarming en wie verzocht de meterstanden jawel :evil:

Alles vooraf berekend zou dan zeker 3x keer zoveel aan stookkosten kwijt zijn en daar tuin ik niet in.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door Shine »

Even los van het gegeven of het wel/niet terecht is. Hebt u (en anderen) al eens de veelgestelde vragen op instannederland.nl gelezen? Hier staan namelijk nogal wat antwoorden op veelvuldig gestelde vragen annex problemen.

Wat is de vaste factoren hoe wordt deze bepaald?

De vaste factor is een verdeelfactor waarmee de totale vaste kosten over de bewoners worden verdeeld. De vaste factor is meestal gebaseerd op het vloeroppervlak van uw woning, gemeten in dm2. De totale vaste kosten worden gedeeld door het totale vloeroppervlak. Zo wordt een prijs per dm2 berekend. Deze prijs wordt met het oppervlak van uw woning vermenigvuldigd en zo ontstaat uw aandeel in de vaste kosten.
Vaste kosten hebben onder meer betrekking op alle verbruikte warmte die niet via de radiatoren vrijkomt. Denkt u bijvoorbeeld aan warmte die wordt afgegeven via de c.v. leidingen of het ketelhuis. Deze warmte wordt niet gemeten, maar moet wel betaald worden.
De vaste kosten kunnen verder nog bestaan uit kosten van vastrecht, administratie, elektriciteitsverbruik van de c.v. installatie en afschrijving van de meetapparatuur.


Ik heb minder (of net zoveel) eenheden verbruikt dan vorig jaar. Toch is mijn afrekening hoger. Hoe kan dat?

Uw afrekening bestaat gedeeltelijk uit overige verwarmingskosten. Deze overige verwarmingskosten bestaan weer voor een groot deel uit “ongemeten” warmteverliezen van de cv-installatie. Daarom wordt een deel van de totale verwarmingskosten, van het gehele complex, via een vaste factor over alle deelnemers verdeeld. Wanneer de totale kosten stijgen, dan neemt ook het aandeel in de overige kosten per deelnemer toe. Reden dat de totale kosten gestegen kunnen zijn, is bijvoorbeeld met een kwakkelend voor en/of najaar, waardoor de cv-installatie onregelmatig wordt gebruikt, waardoor relatief gezien meer warmteverlies ontstaat. Dit warmteverlies wordt niet via uw radiatormeters gemeten, maar moet wel betaald worden. Daarom is het mogelijk dat u bij een gelijk blijvend aantal eenheden (of zelfs minder eenheden) toch een hogere afrekening heeft.
Uiteraard is de energieprijs ook van invloed op de hoogte van uw afrekening.

http://www.istanederland.nl/veel_gestel ... index.html

maus84
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2012 16:48

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door maus84 »

Hier zie ik het weer terug.
Ongemeten verbruik!

Ze kunnen je op die manier van alles wijsmaken, staat het niet gespecificeerd op te rekening, wordt het niet betaald!

Als ik het van te voren had geweten dat ik zo'n problemen zou hebben met ISTA was ik nooit in een woning met blokverwarming gaan wonen.

Natuurlijk heb ik bij veelgestelde vragen gekeken. Dat zijn hun zelf verzonnen regeltjes, waarmee ik dus NIET akkoord ga.

En Shine, betreffende je lapje tekst over de factor. Ok je hebt gelijk over de manier hoe deze wordt bepaald. MAAR je gaat me niet wijsmaken dat het normaal is om gewoon een verdubbbeling van prijsunit in verschillende woonruimtes te hebben ?

Is allemaal lekker makkelijk verdienen zo voor ISTA.

Oepsie
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2011 11:30

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door Oepsie »

De omrekenfactor is afhankelijk van de oppervlakte van de verwarming. Een verwarming die twee keer zo groot is geeft ook meer warmte af (anders gezegd: een grotere verwarming onttrekt meer warmte uit het water, het water wat terug gaat naar de ketel is dus koeler).
Dit is overigens wel een van de punten waar Ista de mist nog wel eens mee ingaat, het verkeerde formaat verwarming staat nog weleens in de administratie wat resulteert in een verkeerde omrekenfactor (en typisch genoeg vrijwel altijd een grotere verwarming in de administratie dan dat er werkelijk zit, andersom komt nauwelijks voor).

maus84
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2012 16:48

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door maus84 »

Oepsie schreef:De omrekenfactor is afhankelijk van de oppervlakte van de verwarming
Dus omdat mijn verwarming groter is, betaal ik een duurdere unit prijs? wat een OPLICHTERIJ!

Nou ze kunnen me wat, voortaan alleen de keukenverwarming aan, kost me dan maar de helft aan "units". Als ik hun "factuur" moet geloven (er staat namelijk x0,5 aan factor).

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door Slobberbone »

maus84 schreef:
Oepsie schreef:De omrekenfactor is afhankelijk van de oppervlakte van de verwarming
Dus omdat mijn verwarming groter is, betaal ik een duurdere unit prijs? wat een OPLICHTERIJ!

Nou ze kunnen me wat, voortaan alleen de keukenverwarming aan, kost me dan maar de helft aan "units". Als ik hun "factuur" moet geloven (er staat namelijk x0,5 aan factor).

Klopt, ik had toendertijd nog van die ouderwetste vloeistofmeters die ik kon beinvloeden.

Heb je al gekeken naar verbruik buren of heb jij je nooit gerealiseerd dat zo stoken erg kostbaar is zeker als Ista langs komt.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door Shine »

Ohoh,.... Voordat er misverstanden gaan ontstaan.... Ook ik vind hetgeen gebeurd met Ista en die warmte meters schandalig hoor. Dat heb ik al eens eerder alhier duidelijk te kennen gegeven.
Het viel me alleen op dat bepaalde vragen/zaken als antwoord terug te vinden zijn in hun FAQ. En alleen daar even op wilde attenderen. Niets meer of minder.

Druul
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2012 12:48

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door Druul »

Best lotgenoten
Onze dochter heeft na een winter echt veelal in de kou gezeten te hebben ..weer een naheffing van 2900 euro gekregen..Gistren voor een soortgelijke zaak bij de kantonrechter geweest ..Ook daar valt niets zinnigs te halen.
Ook niet bij de huurcommissie..Helaas staan heel veel mensen in de kou als het om berekingen van ISTA gaat.
De nota's worden met niet verklaarbare factoren verhoogt tot verbruiken waar men in de grote villa wijken nog wakker van zou liggen.
Ik heb hierover oook contact gehad met de heer Vos van de PvdA *o.a energiezaken( volgend jaar moet hierover nieuwe wetgeving komen.
Ik zou het zelf fantastisch vinden als RADAR nogmaals aan de berekingen van ISTA aandacht zou willen schenken omdat het zo ontzettend veel mensen in Nederland benadeeld.
Leg er maar eens nota's naast van gasverbruik van bijv ENECO of NUON ..etc..Deze bedrijven houden zich nu al aan het Niet meer dan Anders beginsel mbt o.a stasverwarming...ISTA hanteert gewoon eigne niet wettelijk getoeste berekeningen geen toezichthouder geen mogleijkheid tot meterijking ..
Zeer slecht !
Wij kijken uit naar een verlossend vonnis van een rechter!
RADAR help deze mensen en besteed svp nog eens een uitzneding aan deze problematiek!

Druul
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2012 12:48

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door Druul »

Een pittige zware dag ..wij hadden de nota voor de rechter gebracht ..maar ook daar kan je niet op steun rekenen ISTA Nederland zit in een zetel! en de consument is de dupe ..naheffingen van 2900 euro! verbruiken voor een flatje die gelijk zijn aan 2x een vrijstaande villa, maar huurcommissies en rechters vinden het allemaal heel erg normaal. Gevolg is dat de gedupeerden in grote financiele problemen komen. Maar is het dan niet hun stookgedrag?? Echt niet s winters de verwarmingen zo lang mogelijk uit ..mensen die als het koud wordt bij familie gaan en hun eigen huis verlaten..
Omrekenfactoren die ISTA hanteert verhogen gemeten verbruiken van de metertjes met wel 60%

RADAR besteedt hier svp nog weer een thema aan! en nodig ISTA en een energiebedrijf eens uit en maak duidelijk dat ISTA met haar nota's ver en ver uit de pas loopt met nota's van indidviduele gestookte installaties!
Laatst gewijzigd door Druul op 20 dec 2012 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door Alphavista »

Ik denk dat er maar 1 manier is om niks met die oplichters te maken te hebben en dat is verhuizen naar een woning met CV.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door GJvdZ »

maus84 schreef:TERWIJL HUN FOUT ZITTEN!
Zij. Als je dan toch fout Nederlands schrijft, doe het dan tenminste niet in schreeuwende hoofdletters....

Druul
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2012 12:48

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door Druul »

maus84 schreef:Ik ben inmiddels 1 jaar woonachtig in mijn eigen woning, helaas met blokverwarming van de Ista.

Na een foutieve jaarfactuur te hebben ontvangen van de Ista. Zijn er zeker 5 pogingen van mijn kant uit en vanuit de woningstichting der kant gedaan om deze gecorrigeerd te krijgen.

Na enige tijd ontving ik een nieuwe jaarfactuur. waarop weer niet de correcte gegevens stonden.

Wat me verder aan de factuur opviel is dat ik voor de verwarmingen in de verschillende ruimtes een gigantisch verschil zit met de prijs van de "units". bijvoorbeeld:
in de keuken zit een omrekenfactor van 0,5 en in de woonkamer zit een omrekenfactor van 1,525. met andere woorden als ik in de woonkamer mijn verwarming aanzet betaal ik gewoon de helft meer.


(in de tussentijd een dreiging van ista gekregen dat ze mijn achterstand van betaling aan deurwaarder overdragen TERWIJL HUN FOUT ZITTEN!)

Na boos om informatie gevraagd te hebben bij de Ista, zeggen hun dat dit normaal is bij hun.

Omdat ze andere regels hebben, omdat ze geen Gas of Elektra leveranciers zijn. Maar een stookbedrijf (?) Ik geloof dit verhaal niet.

Het personeel is bijzonder onvriendelijk en onprofessioneel. Bij iedere gestelde vraag waar ze niet geen antwoord op kunnen geven, wordt ik constant naar hun zelfverzonnen "beleid" verwezen, en wordt de telefoon door hun opgegooid met de boodschap, nou dan betaald u toch niet.

Ista Nederland staat NIET onder beheer van een Netbeheerder. (dit omdat ze geen leverancier zijn jaja)

Er moet echt een controle komen op het WANBELEID van ISTA.
Hun facturen kloppen NIET. er staat geeneens je verbruik op de nota.

Wat deze situatie extra zuur maakt is dat je niet van de ISTA af kunt komen, wil je warm water en de verwarming aan. MOET ik hun betalen. Ik heb dus geen keuzevrijheid in mijn leverancier (sorry "stoker"), wat ik erg vreemd vind.

Wie heeft er nog meer ervaring met de Ista?
Het zou goed zijn als TROS RADAR eens een thema uitzending hieraan besteedt.
ISTA rekent niet af op gemeten verbruiken
ISTA werkt met meters die niet voldoen aan de meterologie wet (ijkwet voorheen)
ISTA Nederland hanteert allerhande factoren die door geen enkele onafhankelijke instantie getoetst zijn op juistheid
ISTA Nederland staat niet onder enige toezichthouder
ISTA Nederland wijkt met haar nota's dermate af van Nederlandse normen (bijv NIBUD) dat het haast onbehoorlijk te noemen is
ISTA Nederland is een in zichzelf gekeerd bedrijf wat totaal niet open staat voor enige kritiek en die nog steeds de volledige support heeft van de Huurcommissies en rechters in Nederland.
Zij voldoen niet aan het Niet meer dan Anders Beginsel

Kortom het is een voor Nederlandse begrippen star en achterhaald bedrijf wat zich echt niet moet richten op energieberekingen want dat kunnen ze niet!

mzllejoanna
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2014 16:18

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door mzllejoanna »

Dit is toch niet normaal meer al die klachten van ista , ik heb hetzelfde probleem
Ik woon op kamers heb 20m2 oppervlakte en maar 1 Verwarming tot mijn grote schrik moest ik na 1 jaar 1000 euro bijbetalen en dat voor het verwarmen van 1 kamer ik weigerde deze te betalen waardoor ik erge problemen met mijn huurbaas kreeg die begon te dreigen. Uiteindelijk heb ik het bedrag betaald en moet nuvoor een paar maanden alweer 160 euro bijbetalen en het jaar is nog niet vvoorbij. Dit is echt niet meer normaal en ik geloof er niks van dat de kosten zo hoog kunnen zijn dit moet uitgezocht worden

Ronner88
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2014 14:28

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door Ronner88 »

Ista Nederland heeft mij met een individueel gerichte berekening in 2010 benadeeld. Dit terwijl een leidinggevende aangaf dat Ista Nederland geen individuele situaties betreft de stookkosten van blokverwarming kan berekenen.
Na bezwaar van mij werd de berekening recht gezet, geen excuses niks vanuit Ista, wel een boze leidinggevende van Ista.
Tevens is het zo dat in ons appartementencomplex de rekeningen van bewoners fors uiteenlopen (honderden euro's per) Ik las op Internet zeer veel klachten over Ista Nederland bv en tevens over de zogenaamde ''stille meters'' die wij ook in ons complex hebben zitten http://www.woonbond.nl/nieuws/2569
Ik heb de verhuurder Lefier gevraagd om een transparante eindafrekening maar dat wordt geweigerd, van Ista krijg ik deze ook niet. Ik vertrouw de situatie niet en heb medewerkers van Ista erop gewezen dat ze bij onjuist handelen van leidinggevenden een melding bij het ACM kunnen maken. Vervolgens meldt Ista dit bij de politie? Wonen we in de DDR?

Ronner88
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2014 14:28

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door Ronner88 »

mzllejoanna schreef:Dit is toch niet normaal meer al die klachten van ista , ik heb hetzelfde probleem
Ik woon op kamers heb 20m2 oppervlakte en maar 1 Verwarming tot mijn grote schrik moest ik na 1 jaar 1000 euro bijbetalen en dat voor het verwarmen van 1 kamer ik weigerde deze te betalen waardoor ik erge problemen met mijn huurbaas kreeg die begon te dreigen. Uiteindelijk heb ik het bedrag betaald en moet nuvoor een paar maanden alweer 160 euro bijbetalen en het jaar is nog niet vvoorbij. Dit is echt niet meer normaal en ik geloof er niks van dat de kosten zo hoog kunnen zijn dit moet uitgezocht worden
Ik las op Internet zeer veel klachten over Ista Nederland bv en tevens over de zogenaamde ''stille meters'' die wij ook in ons complex hebben zitten http://www.woonbond.nl/nieuws/2569
Ik heb de verhuurder Lefier gevraagd om een transparante eindafrekening maar dat wordt geweigerd, van Ista krijg ik deze ook niet. Ik vertrouw de situatie niet en heb medewerkers van Ista erop gewezen dat ze bij onjuist handelen van leidinggevenden een melding bij het ACM kunnen maken. Vervolgens meldt Ista dit bij de politie? Wonen we in de DDR

HennyB
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 jul 2007 16:06

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door HennyB »

Vraag aan de degenen, die een probleem hebben gemeld met betrekking tot de hoge rekening van Ista: Wij hebben zelf een extreem hoge rekening van Ista ontvangen en wij vermoeden dat dit komt doordat wij convectoren (van Strada) hebben terwijl de overige woningen radiatoren hebben. Het blijkt dat convectoren anders gemeten worden dan de traditionele radiatoren.
Graag komen wij in contact met mensen die een vergelijkbare situatie kennen.

BLEULAND
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 feb 2016 19:33

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door BLEULAND »

Ons verhaal en ervaring met ISTA:

Helaas hebben wij sinds 2009 ook te maken met Ista Nederland. Ook wij wonen in een flatgebouw met blokverwarming waarbij zelfs de verwarming in de zomermaanden (dat is juni, juli en augustus sowieso wanneer de temperatuur niet onder de 15 graden komt) uitgaat.

Dus effectief genieten wij maar 9 maanden van de verwarming en van die geweldige digitale meters van de Ista. En met die digitale meters is de ellende begonnen.;

Nu krijgen wij zelfs jaarrekeningen die het maximale te berekenen totaal o.b.v. de Warmtewet (2014) overschrijden. De jaarrekeningen zouden volgens deze 2 partijen tussen de 3200 en 4000 euro per jaar moeten bedragen. Dit is nadat de digitale meters zijn geplaatst. Daarvoor hingen er die vloeistof buisjes aan de radiatoren. Het totaal aantal vierkante meters is 90. U begrijpt dat deze nieuwe berekeningen wel erg fantasierijk zijn.

De jaarrekening voor het gehele gebouw met 80 appartementen is steeds tussen de 60 en 70 duizend euro over die 9 maanden dat de centrale CV-ketel (die zich beneden in de berging bevindt) verbruikt.

Onze VVE Beheerder VIRECO BEHEER, doet een beetje of de neus bloedt, en beweert dat het aan de radiatoren zou moeten liggen. Deze radiatoren zijn in 2001 geplaatst en zijn beter/zuiniger dan de standaard radiatoren die bij de meesten in onze flat (nog) aanwezig zijn. Ista Nederland (en dus ook VIRECO BEHEER) zeggen eenvoudig dat wij de radiatoren maar moeten vervangen. Wij hebben een gevraagd om een meting door een onafhankelijke partij maar daar ging de ISTA en dus ook VIRECO niet mee akkoord. Wat wel mogelijk was is dat er een medewerker van ISTA de zaak kwam beoordelen. U kunt zich voorstellen wat daar uit zou zijn gekomen.

Kortom wij zijn zeer verbaasd over deze gang van zaken. Wij hebben alle verwarmingsrekeningen van in totaal 4 verschillende beheerders tussen 1998 en 2015 bestudeerd en het valt ons op dat sinds de intrede van ISTA in 2009 en met name de plaatsing van de digitale meters in 2011 de problemen zijn begonnen.

Graag vernemen wij van andere mensen wat hun ervaringen zijn. Hopelijk wordt er in 1 van de toekomstige uitzendingen van RADAR weer eens aandacht aan besteed. Een simpele zoekopdracht in Google leert dat wij niet de enigen zijn met dergelijke ervaringen.

HennyB
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 jul 2007 16:06

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door HennyB »

Hallo Bleuland,
Wij lijken met hetzelfde probleem te zitten. Kan het zijn dat jullie convectoren hebben geplaatst in plaats van radiatoren? Hebben jullie radiatoren andere metertjes dan de oude radiatoren in de andere appartementen? BIj ons is dat namelijk het geval. De meters bij ons bestaan uit twee delen: een meter in de kast van de convector en een apparaatje buiten de convector - verbonden met een draad aan de eerste meter.
De oude radiatoren in de rest van het gebouw hebben één meter op de buitenkant van de radiator.
Ook onze convectoren zouden veel zuiniger moeten zijn dan de oudere radiatoren.....

Gesloten