LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoog gasverbruik, of niet?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Jeroen...
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2013 15:49

Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door Jeroen... »

Sinds 6 maanden huren wij van een particulier onze huidige woning. Na een tussentijdse controle van het gasverbruik lijkt het verbruik mij extreem hoog. Ik ben op zoek naar mensen met een vergelijkbare woning, die mij kunnen vertellen wat het gasverbruik bij hun ongeveer is.

Het gaat om een vrijstaande woning in het buitengebied, oppervlakte is 225m2, inhoud ligt tussen de 750 en 900 m3. Wij verbruiken momenteel ongeveer 30m3 aardgas per dag, waarbij we buiten de verwarming geen andere extreme dingen doen met het gas. We douchen al zo kort en weinig (bah!) mogelijk, gaan nooit in bad en koken gewoon ons dagelijks kostje.

Wie kan mij vertellen of, ondanks de koude winter momenteel, dit verbruik normaal is? Onze verhuurder blijft maar zeggen dat dit een heel normaal verbruik is, maar andere instanties zoals de netbeheerder, energieleverancier en onderhoudsmonteur van de verwarming noemen dit allen extreem hoog...

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Zullen hier niet veel mensen zijn die in een vrijstaand huis wonen.

Ik had trouwens in 1,5 maand bijna 600 kuub verbruikt. Heb een eengezins-hoekwoning uit 1950, 3 pers.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Wat ook van belang is staat van de woning qua isolatie en wat voor ketel hangt er (hoe oud)

Zijn forse cijfers maar hoeft niet voor zo,n woning en zeker niet als je bv verwarming altijd aan hebt en hoog stookt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is wel een aardige hoeveelheid ja, maar voor een vrijstaand huis in het buitengebied, met deze weersomstandigheden is het niet compleet absurd. Eea hangt af van de instellingen van de thermostaat, vooral 's nachts, de isolatie, de positie van het huis tov de oostenwind op dit moment, en zo verder.

Wij stoken met onze matig geïsoleerde vrijstaande jaren dertig woning, ongeveer 15m³ op dit moment, maar 's nachts en overdag als we niet thuis zijn, staat de thermostaat op 15 graden. Als jullie de ketel vol door laten gaan om het 24/7 op 19 à 20 graden te houden, kom je wel aan de 30m³/dag volgens mij.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt helemaal af van of het een oud en slecht geïsoleerd huis is of een nieuwbouwwoning. Voor bv. een woning van een eeuw oud is het niet extreem veel.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door hawkwind »

Met een inhoud van 750m3 een fors huis met een fors gasverbruik.
Ben wel benieuwd naar het totaal gasverbruik van het afgelopen half jaar.
Ook welk voorschot U betaald per maand.
Met een voorschot van zo,n 250-300 euro gaat U het echt niet redden en zal er behoorlijk moeten
worden bijbetaald.
Zoals al is aangegeven , verbruik is van zeer veel factoren afhankelijk.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Er worden al meerdere relevante opmerkingen gemaakt. Waarop het neerkomt zijn natuurlijk een aantal factoren. Onder andere de inhoud van de woning en wordt overal in alle vertrekken gestookt. De instelling van de thermostaat, hoe hoog staat deze en gaat hij in de nachturen omlaag? De isolatie van de woning, de ligging en een vrijstaand huis. Sommige dingen kun je niet beïnvloeden, zoals de buitentemperatuur. Als je dan uitgaat van een stookgrens van 18 graden Celsius weet je dat er de laatste tijd veel gestookt is geworden. Immers bij elke graad Celsius minder dan 18 graden, gemiddeld genomen over 24 uur, is een graaddag en deze bepaalt mede het verbruik. Mijns inziens hoeft een verbruik van 30 m3 gas per dag bij de huidige temperaturen geen uitzonderlijk verbruik te zijn.
Om een vergelijk te geven met mijn verbruik kan ik je zeggen dat in mijn woning (vloeroppervlakte 125 m2) met spouwmuurisolatie ( wel al lang geleden tijdens de bouw van de woning aangebracht), dubbel glas en s’ nachts rolluiken dicht en vorig jaar kruipruimte isolatie laten aanbrengen het verbruik in de laatste weken ook meer dan 120 m3 gas was. De temperatuur gaat s’ nachts i.v.m. vloerverwarming maar 1 graad Celsius omlaag en wordt geschakeld met een automatische thermostaat. Als ik vergelijk met het voorgaande verbruikersjaar heb ik de laatste week van januari en de eerste week van februari 180 m3 gas minder verstookt dan die weken in 2012, maar ben ik deze nu weer in aan het leveren :( t.o.v. het vorig jaar omdat het momenteel veel kouder is dan het vorig jaar om deze tijd. Over het algemeen genomen, komen het aantal graaddagen per jaar met elkaar overeen, vandaar dat de energiebedrijven ook rekenen met een 30 jaargemiddelde en zal het jaarlijkse verbruik elkaar niet veel ontlopen.

Jeroen...
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2013 15:49

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door Jeroen... »

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties. Het is natuurlijk afhankelijk van een x-aantal factoren, maar ik ben van het verbruik gewoon behoorlijk geschrokken, vandaar.

Nog even voor de volkomenheid: het is een oud huis (1942) en slecht geïsoleerd. Gedeelte dubbel glas, geen spouwmuur isolatie en geen dakisolatie.

De thermostaat staat 's-nachts op 12gr en overdag op 18gr. 's-Morgens is het nog steeds 16gr (vreemd dat de warmte dan niet 'weglekt', maar goed). Voordat de ketel het huis op 18gr heeft, zijn we al snel zo'n drie a vier uur verder. Ik heb ook het vermoeden dat de capaciteit van de ketel gewoon te weinig is voor de te verwarmen ruimte. Oh en boven in de slaapkamers hebben we echt nooit de kachel aan, gewoon omdat we dan bang zijn dat het verbruik naar een dikke 40m3 per dag zou gaan.

Nogmaals bedankt allemaal!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door kweenie »

Voordat de ketel het huis op 18gr heeft, zijn we al snel zo'n drie a vier uur verder. Ik heb ook het vermoeden dat de capaciteit van de ketel gewoon te weinig is voor de te verwarmen ruimte.
Heb je de watertemperatuur op de ketel dan niet gewoon te laag staan?

Jeroen...
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2013 15:49

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door Jeroen... »

De water temperatuur valt op deze ketel helaas niet in te stellen... :-(

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door nevermind »

Jeroen... schreef:De water temperatuur valt op deze ketel helaas niet in te stellen... :-(

Wat voor merk en typ is deze ketel ?

Renske99
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 dec 2011 13:00

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door Renske99 »

Wij wonen in een vrijstaande woning van 110 jaar oud.
Tocht door elke hoek en kier, verbruiken behoorlijk wat gas.
Met een maandbedrag van 375 euro per maand, ons huis is niet zo groot als het jouwe, en we zitten niet in een buitengebied.
Vaak moeten we op de eindafrekening nog een 4 a 500 euro bijbetalen.

Vorig jaar een nieuwe cv ketel, we dachten mooi dan zal het nu weleens mee gaan vallen, helaas pindakaas, toen we overstapten naar een goedkopere energie leverancier moesten we nog maar even 600 bij de oude leverancier extra aftikken.

De kachel staat overdag op 16 graden, tot 11 uur, daarna gaat ie naar 18 graden, om 1500 in de middag gaat ie naar 20 graden en that's it, het is hier dus niet bloedheet, eerder kil en koud.
Douchen wordt hier elke dag gedaan, kan ook niet anders met 2 kinderen die smeerpoetsen werk doen, zelf wil je de dag ook fris beginnen.
Er wordt idd niet lang gedoucht, haren wassen, insoppen en afspoelen, bad wordt nooit gebruikt hooguit 1x per jaar, net als de sauna (wel een mooie handdoeken kast hihi).

Ik sta er ook elke keer versteld van hoe de gasrekening oploopt, want volgens mij doen we geen gekke dingen, naja behalve elke dag het fornuis een half uurtje aan, hooguit 2 pitten in gebruik, dus schiet mij maar in de kerstboom.

Nu na de overstap naar de nieuwe leverancier hou ik helemaal mijn hart vast, immers het vriest nu nog dagelijks dus de kachel wordt heel af en toe wel even opgepookt om bevriezing van waterleidingen te voorkomen.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Renske99 schreef:Wij wonen in een vrijstaande woning van 110 jaar oud.
Tocht door elke hoek en kier, verbruiken behoorlijk wat gas.
Met een maandbedrag van 375 euro per maand, ons huis is niet zo groot als het jouwe, en we zitten niet in een buitengebied.
Vaak moeten we op de eindafrekening nog een 4 a 500 euro bijbetalen.

Vorig jaar een nieuwe cv ketel, we dachten mooi dan zal het nu weleens mee gaan vallen, helaas pindakaas, toen we overstapten naar een goedkopere energie leverancier moesten we nog maar even 600 bij de oude leverancier extra aftikken.

De kachel staat overdag op 16 graden, tot 11 uur, daarna gaat ie naar 18 graden, om 1500 in de middag gaat ie naar 20 graden en that's it, het is hier dus niet bloedheet, eerder kil en koud.
Douchen wordt hier elke dag gedaan, kan ook niet anders met 2 kinderen die smeerpoetsen werk doen, zelf wil je de dag ook fris beginnen.
Er wordt idd niet lang gedoucht, haren wassen, insoppen en afspoelen, bad wordt nooit gebruikt hooguit 1x per jaar, net als de sauna (wel een mooie handdoeken kast hihi).

Ik sta er ook elke keer versteld van hoe de gasrekening oploopt, want volgens mij doen we geen gekke dingen, naja behalve elke dag het fornuis een half uurtje aan, hooguit 2 pitten in gebruik, dus schiet mij maar in de kerstboom.

Nu na de overstap naar de nieuwe leverancier hou ik helemaal mijn hart vast, immers het vriest nu nog dagelijks dus de kachel wordt heel af en toe wel even opgepookt om bevriezing van waterleidingen te voorkomen.

:shock: 375 euro per maand en dan nog 4a 500 euro bijbetalen :shock:

Wordt dan niet tijd om de boel te isoleren en/of alles elektrisch dmv dak vol zonnepanelen.

sjaan banaan
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2004 21:23

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door sjaan banaan »

Wij wonen in een vrijstaande woning in bebouwde kom, inhoud ca. 450m2. Houten verdiepingsvloeren, overal dubbelglas en dak geisoleerd met simpele piepschuim. Gezin met schoolgaande kinderen. De verwarming staat geprogrammeerd zodat het in de ochtend om 7.00 u 20 graden is, omstreeks 8.15 u slaat deze weer af totdat ik thuis ben om ca. 13.00 u en stookt (21 graden)dan weer tot 22.00 u. In de nacht staat de thermostaat op 15 graden. In weekeinden pas ik het programma waar nodig aan volgens onze agenda. Vorige bewoners verstookten hier 3750m2 per jaar en wij zaten eerst altijd op totaal 3200 a 3400m3 p.j. (cv-ketel, warmwater en koken) Na isolatie van onze muren hebben wij laatste jaarafrekening 2500m3 verbruikt.

Ik weet wel dat als je midden in de open polder woont het daar vele malen kouder lijkt te zijn dan in bebouwde kom, daar kan het echt ijzig koud zijn. Ook begrijp ik dat je beter alle verwarmings knoppen open kunt hebben staan(in ieder geval een beetje open), anders moet je schijnbaar nog harder stoken om de boel op te warmen. Ook de nachtinstelling schijnt belangrijk te zijn. Schijnt verkeerde zuinigheid te zijn om de boel zoveel mogelijk dicht te zetten.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

sjaan banaan schreef:Wij wonen in een vrijstaande woning in bebouwde kom, inhoud ca. 450m2. Houten verdiepingsvloeren, overal dubbelglas en dak geisoleerd met simpele piepschuim. Gezin met schoolgaande kinderen. De verwarming staat geprogrammeerd zodat het in de ochtend om 7.00 u 20 graden is, omstreeks 8.15 u slaat deze weer af totdat ik thuis ben om ca. 13.00 u en stookt (21 graden)dan weer tot 22.00 u. In de nacht staat de thermostaat op 15 graden. In weekeinden pas ik het programma waar nodig aan volgens onze agenda. Vorige bewoners verstookten hier 3750m2 per jaar en wij zaten eerst altijd op totaal 3200 a 3400m3 p.j. (cv-ketel, warmwater en koken) Na isolatie van onze muren hebben wij laatste jaarafrekening 2500m3 verbruikt.

Ik weet wel dat als je midden in de open polder woont het daar vele malen kouder lijkt te zijn dan in bebouwde kom, daar kan het echt ijzig koud zijn. Ook begrijp ik dat je beter alle verwarmings knoppen open kunt hebben staan(in ieder geval een beetje open), anders moet je schijnbaar nog harder stoken om de boel op te warmen. Ook de nachtinstelling schijnt belangrijk te zijn. Schijnt verkeerde zuinigheid te zijn om de boel zoveel mogelijk dicht te zetten.

Om s,ochtend nou gelijk door te stoken naar 20 graden en dat voor slechts een uurtje ik denk dat er veel besparing valt te behalen om in stappen te stoken, ik doe nooit meer dan 1,5 graad verhoging.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door hawkwind »

@ sjaan banaan,
Stoken vanaf 15 graden (,s nachts) naar 20 graden ,is een te groot verschil.
Ketel draait dan op vollast.
,s nachts staat de thermostaat bij ons op 18 graden.
Overdags op 18,5 / 19 en ,s avonds op 19.5 graden.
Grote eensgezinswoning (400 m3 inhoud).
Gasverbruik febr. 2012 t/m februari 2013 was 1100 m3. (intergas hre 28/24).
CV temperatuur ingesteld op de ketel op 60 graden.
Gasverbruik de laatste 2 koude weken ligt tussen de 4 en 6m3 per etmaal.
thermostaat is een Honeywell modulation.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

hawkwind schreef:@ sjaan banaan,
Stoken vanaf 15 graden (,s nachts) naar 20 graden ,is een te groot verschil.
Ketel draait dan op vollast.
,s nachts staat de thermostaat bij ons op 18 graden.
Overdags op 18,5 / 19 en ,s avonds op 19.5 graden.
Grote eensgezinswoning (400 m3 inhoud).
Gasverbruik febr. 2012 t/m februari 2013 was 1100 m3. (intergas hre 28/24).
CV temperatuur ingesteld op de ketel op 60 graden.
Gasverbruik de laatste 2 koude weken ligt tussen de 4 en 6m3 per etmaal.
thermostaat is een Honeywell modulation.

Dat is nou zonde s,nachts op 18 graden en overdag op 18,5 :? Zet hem eens op een keer op 15 graden en kijk hoeveel het afkoeld hier heb ik hem s,nachts op 10 graden en s,ochtends is het 16 hier ook als het -10 vriest. Jouw woning laat dit wel toe volgens mij, en dit gaat veel besparen want nu slaat jouw ketel s,nachts aan terwijl jij al warm onder het wol ligt :shock:

Probeer maar dan zit jij volgend jaar onder de 1000M3 qua verbruik :D

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door kweenie »

Renske99 schreef:Wij wonen in een vrijstaande woning van 110 jaar oud.
Tocht door elke hoek en kier, verbruiken behoorlijk wat gas.
Met een maandbedrag van 375 euro per maand, ons huis is niet zo groot als het jouwe, en we zitten niet in een buitengebied.
Vaak moeten we op de eindafrekening nog een 4 a 500 euro bijbetalen.

Vorig jaar een nieuwe cv ketel, we dachten mooi dan zal het nu weleens mee gaan vallen, helaas pindakaas, toen we overstapten naar een goedkopere energie leverancier moesten we nog maar even 600 bij de oude leverancier extra aftikken.
Die bedragen zeggen niet zoveel, om hoeveel m³ gaat het per jaar? En is daar ook verandering in gekomen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door kweenie »

Jeroen... schreef:De water temperatuur valt op deze ketel helaas niet in te stellen...
Weet je dat zeker? Niet op de ketel zelf en niet via de kamerthermostaat? Dat lijkt mij raar.
Of is het misschien een heel oude ketel of zo, dat zou natuurlijk ook kunnen. Dan zou het ook kunnen schelen als er een modernere ketel komt. Dus is er na te gaan hoe oud die ketel is? (Bv. adhv stickertjes of een typenummer of zo)

sjaan banaan
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2004 21:23

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door sjaan banaan »

Slobberbone schreef: Om s,ochtend nou gelijk door te stoken naar 20 graden en dat voor slechts een uurtje ik denk dat er veel besparing valt te behalen om in stappen te stoken, ik doe nooit meer dan 1,5 graad verhoging.
We hebben een Nefit Economy ketel en de thermostaat is een honeywell chronotherm 3, die regelen alles ik heb enkel tijden en temperaturen ingesteld. Ik moet er ook niet aan denken dat het 18 graden in huis is als ik lig te slapen, ik drijf zo elke nacht mijn bed al uit..........mijn man heeft graag de verwarming aan op de slaapkamer maar als het aan mij lag had ik die knop helemaal dichtgezet. Zelfs de 15 graden is mij teveel en aan een winterdekbed doe ik dus ook niet dat dat duidelijk mag zijn.

Maar ik heb zojuist nog eens alles nagekeken, oude afrekeningen en ik zat er zelfs nog naast met het verbruik van 2500m3 was, vorige afrekening hebben we zelfs maar 1951m3 verstookt en het jaar daarvoor (zonder de isolatie) was dat nog 3452m3!(en toen gebruikten we de openhaard nog wel eens) De 1951m3 gaan we dit jaar niet redden, zit nu op een verbruik van 2094m3 en daar komen nog 3 maanden bij. Maar dat zal volgens mij nooit meer dan 2600m3 totaal gaan worden. (Openhaard word overigens al 2 jaar niet meer gebruikt omdat schoorsteen en kanaal niet meer goed zijn)

Ik ga hier in huis dus echt geen kou lijden, als wij uit bed komen willen we het gewoon behaaglijk hebben en zo te zien kom ik met mijn instellingen toch op een redelijk mooi verbruik uit, altijd nog 850m3 minder verbruik dan zonder die muurisolatie. In ieder geval lijkt deze investering zich binnen 4 jaar terug te verdienen als ik zo even reken. Ook moet ik zeggen dat de temperatuur hier in huis aanzienlijk langzamer daalt zodra thermostaat in de nachtstand gaat. Dat was zonder die muurisolatie wel anders, werd het heel snel koud hier. Ook heb je nu met 21 graden een behaaglijk gevoel, in het verleden was zelfs die 21 graden instelling nog te frisjes om in de bank te zitten.

Ik weet nu al dat we weer geld gaan terugkrijgen van gas, heb het maandbedrag (193 euro)namelijk gewoon als voorgaande seizoen laten staan en toen hebben we 950 euro teruggekregen. Als ik zo even reken met de totale inclusief tarieven van gasleverancier/netbeheerder schat ik dat we dit keer 450 euro gaan terugkrijgen. Daarna kijk ik wel of we de maandtermijn naar beneden gaan bijstellen, ligt er een beetje aan wat de gasprijzen op dat moment doen en we gaan binnenkort ook nog "speciale" dakisolatie onder de pannen laten leggen.("speciale" is afgestemd op het feit dat we binnen reeds tempex hebben zitten om vochtproblemen te voorkomen) We moeten het pannendak toch laten renoveren dus dan ook maar meteen extra isolatie erop.

Gesloten