LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Electrabel: 3-j. contr. veel duurder dan vlgs veiling VEH

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
H.A.M. Burger
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 jan 2013 11:31
Contacteer:

Electrabel: 3-j. contr. veel duurder dan vlgs veiling VEH

Ongelezen bericht door H.A.M. Burger »

Eind 2012 meegedaan met de energieveiling van VEH (Vereniging Eigen Huis). Gekozen voor het drie-jarig contract van Electrabel. Opgegeven verbruik volgens bevestiging van Electrabel/VEH; 1750 m3 gas, 1700 kWh hoog tarief, en 1500 kWh laag tarief. Totaalkosten 1794,09/jaar. Zonder tussenkomst van mij ging Electrabel 150 euro als voorschotbedrag in rekening brengen. Dat is ongeveer een 12e deel van de jaaropgave, en het was 138 euro bij mijn vorige energieleverancier, dus wat mij betreft oké. Gisteren de jaarafrekening ontvangen. Het verschil tussen de opgegeven 1750 m3 en de (op jaarbasis) verbruikte 1298 m3 zou (ondanks 500 kWh hoger verbruik van laag tarief aan elektriciteit) een teruggave moeten opleveren, maar niets is minder waar. Er moet 91,93 bijbetaald worden, en het voorschotbedrag gaat nu naar 161 euro.

Hoe doet Electrabel dat? Mijn contract is op 6-2-2013 ingegaan, en op die dag heb ik ook de meterstanden doorgegeven. Om onverklaarbare redenen moest ik half april weer de meterstanden doorgegeven. Dat leverde een "jaarafrekening" op met als resultaat een bijbetaling van 121,25 na 3 betaalde voorschotten. Niet zo vreemd (vond ik) na de lange en koude winter. Daarna werd het voorschotbedrag op 147 euro vastgesteld.
Begin februari kreeg ik toevallig die jaarafrekening weer in handen, en zag dat het voorschotbedrag was gebaseerd op een (niet door mij opgegeven) gasverbruik 1566 m3.
Ik heb daar een vraag over gesteld via hun site, en kreeg een keurig bedankje voor de vraag, en dat ik binnenkort een antwoord zou krijgen. Dat antwoord moet nog komen.

De werkelijk verbruikte hoeveelheid gas van 6-2-2013 tot 9-2-2014 was trouwens 1678 m3, dus nog 72 m3 lager dan de opgegeven 1750 m3/jaar, dus stiekem laat Electrabel mij 213,18 euro/jaar extra betalen bij een lager gasverbruik.

Conclusie: Vertrouw de uitkomst van de energieveiling van de VEH(Vereniging Eigen Huis) niet en vertrouw vooral de energieleveranciers niet, ondanks het "ontroerende" foldertje van Electrabel; "Eerlijk over energie".
2012 was dus ook de laatste keer dat ik met de energieveiling van VEH heb meegedaan. Dat was een vereniging van eigenhuisbezitters, maar is inmiddels een commerciële instelling geworden die er op uit is om aan de huizenbezitter te verdienen, onder andere door die energieveilingen.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Electrabel: 3-j. contr. veel duurder dan vlgs veiling VEH

Ongelezen bericht door EnergieH »

H.A.M. Burger

Is er ook sprake van een WelkomstBonus geweest ?
Vaak lees je; De WelkomstBonus is reeds verwerkt in het Jaarbedrag !
Het Jaarbedrag lijkt dan een stuk lager !
De WelkomstBonus zelf, wordt pas na het eerste Jaar uitbetaald !

De gebruikte tarieven van Stroom Gas en ook het Vastrecht behoren echter bij de berekening van het voorgespiegelde Jaarbedrag plus de WelkomstBonus !
Laatst gewijzigd door EnergieH op 26 mar 2014 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Electrabel: 3-j. contr. veel duurder dan vlgs veiling VEH

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Er zijn in 2013 en 2014 een aantal wettelijke verhogingen doorgevoerd, zo is er energietoeslag ingevoerd en zijn de netwerkkosten verhoogd. Deze kosten mogen doorberekend worden aan de klant. Als u wilt vergelijken moet u de kale energieprijs en de vaste maandelijkse leveringskosten nemen, die verschillen per energieleverancier.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Electrabel: 3-j. contr. veel duurder dan vlgs veiling VEH

Ongelezen bericht door EnergieH »

Algemeen

De WelkomstBonus is de manier om in een Energieveiling, bovenaan in de lijst, als Winnaar uit de bus te komen.
Een WelkomstBonus van bijvoorbeeld €220,- wil niet zeggen dat u dan ook, in vergelijking met de andere deelnemende Energieleveranciers, daadwerkelijk €220,- goedkoper uit bent.

Een andere manier, om Winnaar te worden, is door middel van Actie-tarieven.
Met deze vorm van Bonus is het natuurlijk veel lastiger om het Bonusbedrag weer terug te verdienen, juist vanwege die lage tarieven.

In het geval van de Collectieve Inkoop Energie ontvangt VerenigingEigenHuis per afgesloten energiecontract een vergoeding van € 40,- van de winnende leverancier.

Dat is dus €40,- voor het energiecontract-Stroom plus €40,- voor het energiecontract-Gas.

H.A.M. Burger
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 jan 2013 11:31
Contacteer:

Re: Electrabel: 3-j. contr. veel duurder dan vlgs veiling VEH

Ongelezen bericht door H.A.M. Burger »

Er was geen welkomstbonus.
Ik hoop met behulp van excel uit te kunnen zoeken waar de verhoging uit voortkomt. Electrabel heeft 7 A4-tjes nodig voor factuur, specificatie etc. Daar komt dan de "jaarafrekening" van half april nog bij om een goed overzicht over het hele jaar te kunnen krijgen. Daar ben ik dus een paar uurtjes mee bezig als ik al de verschillende bedragen - waar de factuur uit opgebouwd is - naast de kale gasprijs in kaart wil brengen.
Volgens mij is de overheid schuldig aan dit oerwoud van kosten, toeslagen en belastingen die in de loop van het jaar ook nog veranderen, en - tot overmaat van ramp - een heffingskorting waarvan de hoogte van het in mindering gebrachte bedrag afhankelijk schijnt te zijn van de betaalde belasting op de verbruikte energie. Volgens mij maken de energiebedrijven daar misbruik van, door het sturen van een zeer gespecificeerde rekening, en dan ook nog twee keer per jaar. Mijn vorige energieleverancier, de NEM deed dat - door ruim voordat mijn eenjarig contract afgelopen was - de meterstanden op te vragen en een jaarafrekening te sturen, en bij het beëindigen van het contract kwam er uiteraard weer een afrekening. Op zo'n manier ben je het overzicht over het hele jaar helemaal kwijt.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Electrabel: 3-j. contr. veel duurder dan vlgs veiling VEH

Ongelezen bericht door Josephien12 »

H.A.M. Burger schreef:Volgens mij is de overheid schuldig aan dit oerwoud van kosten, toeslagen en belastingen
Eens. Leve de liberalisatie en de privatisering. Maar we willen het toch allemaal zo graag zeiden mevrouw Jorritsma (VVD) en meneer Wijers (d66) destijds...

Voor wat betreft uw gasnota is het verstandig na te gaan of de door electrabel gehanteerde gasstand (ondanks het feit dat u zelf de meterstanden tijdig hebt doorgegeven) geschat is. Daarnaast wijken de door uzelf berekende gasverbruiken mogelijk af met die van electrabel omdat deze laatste niet alleen het verschil van de opnames in rekening brengt maar dit verschil ook nog verhoogd in verband met de calorische herberekening.

H.A.M. Burger
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 jan 2013 11:31
Contacteer:

Re: Electrabel: 3-j. contr. veel duurder dan vlgs veiling VEH

Ongelezen bericht door H.A.M. Burger »

Ik ben er inmiddels zo'n beetje uit waardoor de veel hogere kosten voor mijn energieverbruik ontstaan zijn, maar nog niet hoe ik dat hier als een goed overzicht kan plaatsen.
Ik ben wel achter een paar opmerkelijke dingen gekomen, namelijk dat de door de overheid geheven belasting op elektriciteit bij het lage tarief zowat 2,5 keer zo hoog is als de stroomprijs zelf, en bij het hoge tarief zowat twee keer. Als je dus elektriciteit koopt betaal je meer aan belasting dan voor de stroom. Daar kan de maffia nog wat van leren! :mrgreen:
Dat er op gas en elektriciteit - wat toch een eerste levensbehoefte is - 21% btw geheven wordt!
Dat wisten we natuurlijk al, Maar dat die 21% ook word geheven over de belasting die we over die energie moeten betalen was nieuw voor mij.
Belasting over belasting betalen en dan voor een (eerste) levensbehoefte waar een mens niet zonder kan als je tenminste niet in een doos gaat wonen of onder een brug gaat slapen.
Zolang iedereen, ongeacht vermogen of inkomen nog recht op AOW heeft, blijf ik me over dit soort toestanden ontzettend kwaad maken.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Electrabel: 3-j. contr. veel duurder dan vlgs veiling VEH

Ongelezen bericht door EnergieH »

Algemeen

Gelukkig kennen we ook de Belastingvermindering op de Energiebelasting. :D
De zogenoemde HeffingsKorting.
link: http://www.energieleveranciers.nl/energ ... ebelasting

Waarom heft de overheid belasting over het energieverbruik? http://www.gaslicht.com/energie-informa ... ebelasting
Energieverbruik kan leiden tot het opraken van fossiele brandstoffen, uitstoot van broeikasgassen en verzuring. Daarom heft de overheid belasting over het energieverbruik. Hierdoor wordt energie duurder en zullen verbruikers er naar verwachting bewuster en zuiniger mee omgaan.

Moet ik deze belasting betalen als ik zelf elektriciteit opwek?
Deze belasting is ook van toepassing als u zelf elektriciteit opwekt. Over het nettoverbruik betaalt u energiebelasting, btw, het leverings- en het transporttarief. Het nettoverbruik is de gebruikte energie min de teruggeleverde stroom. Voor meer informatie kunt u terecht bij de Belastingdienst of uw energiebedrijf.

Afbeelding

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Electrabel: 3-j. contr. veel duurder dan vlgs veiling VEH

Ongelezen bericht door ruud_a »

Opbrengst energiebelasting

De energiebelasting brengt het meest op van alle milieubelastingen. Deze opbrengsten gebruikt de overheid om andere belastingen te verlagen. Zoals de belastingen op arbeid (bijvoorbeeld inkomstenbelasting) en op winst (bijvoorbeeld de vennootschapsbelasting).

site rijksoverheid.
het is maar dat u weet wat er met uw geld gebeurt.

het is dus eigenlijk een overheveling van uw verdiende geld terug naar de bedrijven.
een stiekeme loonsverlaging dus.

H.A.M. Burger
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 jan 2013 11:31
Contacteer:

Re: Electrabel: 3-j. contr. veel duurder dan vlgs veiling VEH

Ongelezen bericht door H.A.M. Burger »

Hieronder een overzicht waarvan ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Met "knippen en plakken" waren er wat bedragen weggevallen dus die heb ik maar even met de hand ingevuld.

Bovenaan het verbruik, en het geschat verbruik van het contract, en het prijsverschil als gevolge van dat verbruik voor de kale energieprijzen.

Daaronder wat dat hogere/lagere verbruik doet met de belasting die daarover betaald moet worden.

Daaronder alle componenten waaruit de factuur is opgebouwd, en hoeveel dat hoger of lager is dan volgens het overzicht waarop het driejarig contract gebaseerd is. Daarop is te zien dat alle bedragen afwijken, en dat ze soms gelukkig ook lager zijn.
Verhoging van energiebelasting en btw mogen de energiebedrijven lopende een contract doorberekenen aan de consument, maar mag dat voor transport- en netwerkkosten ook? Ik heb het niet kunnen vinden op het WWW.

Afbeelding

Citaat Energiewereld.nl: De totale verhoging 2013 zal zo uitkomen op ruim 110 euro voor een gemiddeld huishouden met een verbruik van 3500 kWh stroom en 1800 m³ gas.

Mijn verbruik ligt 360 kWh hoger, en 120 m3 lager. Wordt je jaarafrekening daar 80 euro hoger van?

Gesloten