LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent eist maandbedrag ondanks overstap en geen levering va

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gezien
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2015 09:27

Essent eist maandbedrag ondanks overstap en geen levering va

Ongelezen bericht door Gezien »

Geen levering,toch betalen!

Onvoorstelbaar, maar waar. Per 30 november 2015 is mijn contract door de Nuon opgezegd bij Essent. Per 1 december wordt mijn energie geleverd via de Nuon.
Ik kreeg een nota + een aanmaning van Essent dat ik toch de levering voor december moet betalen.
Ondertussen heb ik ook al een email ontvangen, dat er incassokosten bijkomen als ik de maand december niet betaal. Hoe is het mogelijk dat je de energiekosten moet betalen terwijl je dat niet meer afneemt?
Wat betekent: dat ik in december 2x de energie rekening moeten betalen. !x aan de Nuon, mijn nieuwe leverancier en aan Essent. Is dit het gemak van overstap?
Als ik Essent betaal, dan zal er een eindafrekening komen, ( daar gaat tijd overheen) daarna duurt het 6 weken voordat ze het geld terugstorten.
Is dat niet kul? Dat ze mijn geld zolang vasthouden en ook nog eens mij verplichten om de maand december, €200,-- te betalen. Stel dat ze dat bij 10.000 andere klanten doen en het geld pas na 10 weken terugbetalen ( eerst de tijd nemen om een afrekening te maken, daarna kan het 6 weken duren) ; dat is dus over 2.000.000,-- rente verdienen gedurende minimaal 10 weken.
Ja, zo wil ik het ook verdienen!
Zou Essent misschien niet een snellere programma kunnen gebruiken om zo’n afrekening sneller dan 6 weken te maken?
Ze wisten al vóór 30 november dat ik overstap; we zijn 2 weken verder; dat de afrekening nog niet gereed is, tot daar aan toe, maar dan ga je de klant toch niet nog een maand laten betalen?
Of ben ik gek? Ze hebben de eindstanden al ontvangen, dus kunnen ze zien dat er geen oververbruik is.
Overigens krijg ik geld terug van de afgelopen periode vanwege minder verbruik!

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Essent eist maandbedrag ondanks overstap en geen levering va

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U maakt zich erg druk voor niets. Uw maandelijkse betalingen zijn voorschotten. Op uw eindafrekening wordt met het aantal voorschotten gerekend om het door u betaalde voorschot te bereken. Mocht u een overschot hebben wordt dit keurig op uw rekening terug gestort.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Essent eist maandbedrag ondanks overstap en geen levering va

Ongelezen bericht door thecure »

ik stap ook jaarlijks over, en op mijnessent kan ik zien dat ze januari ook gaan incasseren, terwijl ik 1 jan. ook over ga naar nuon.
dit klopt echter wel, de eerste termijn is in februari afgeschreven, precies 12x dus.

tel eens de maanden waarin essent geincasseerd heeft.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Essent eist maandbedrag ondanks overstap en geen levering va

Ongelezen bericht door alfatrion »

Gezien schreef:Geen levering,toch betalen!
Was er bij de start sprake van levering en geen betaling?
Kon je wel op ieder moment opzeggen?

Gezien
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2015 09:27

Re: Essent eist maandbedrag ondanks overstap en geen levering va

Ongelezen bericht door Gezien »

Beste Jantje,

Tja, 2 x een maandbedrag betalen, terwijl er 1x geleverd wordt, is voor mij inderdaad; druk maken.
Dat is €400,-- betalen ipv €200,--. En die €200,-- euro, krijg ik misschien wel na 8 weken terug, want ze mogen er 6 weken over doen.
Dat vind ik absurd.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Essent eist maandbedrag ondanks overstap en geen levering va

Ongelezen bericht door thecure »

Gezien schreef:Beste Jantje,

Tja, 2 x een maandbedrag betalen, terwijl er 1x geleverd wordt, is voor mij inderdaad; druk maken.
Dat is €400,-- betalen ipv €200,--. En die €200,-- euro, krijg ik misschien wel na 8 weken terug, want ze mogen er 6 weken over doen.
Dat vind ik absurd.
lees mijn post nou, wanneer zijn ze begonnen met incasseren??

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Essent eist maandbedrag ondanks overstap en geen levering va

Ongelezen bericht door tijger1 »

U betaalt bij Essent achteraf, dus is het logisch dat u begin december over november aan Essent moet betalen. Die termijn wordt ook verrekend bij de afrekening.

Nuon zal waaarschijnlijk ook achteraf incasseren.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Essent eist maandbedrag ondanks overstap en geen levering va

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Gezien schreef:Stel dat ze dat bij 10.000 andere klanten doen en het geld pas na 10 weken terugbetalen ( eerst de tijd nemen om een afrekening te maken, daarna kan het 6 weken duren) ; dat is dus over 2.000.000,-- rente verdienen gedurende minimaal 10 weken.
Ja, zo wil ik het ook verdienen!
Als ze een hele goede rente krijgen is dat 3846 euro.... Daar kunnen ze nog geen maand een werknemer van betalen.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Essent eist maandbedrag ondanks overstap en geen levering va

Ongelezen bericht door Jantje7 »

vogels schreef:
tijger1 schreef:U betaalt bij Essent achteraf, dus is het logisch dat u begin december over november aan Essent moet betalen. Die termijn wordt ook verrekend bij de afrekening.

Nuon zal waaarschijnlijk ook achteraf incasseren.
Nuon incasseert vooraf.
Iets te kort door de bocht. Ben al verschillende jaren bij Nuon, maar betaal steeds achteraf, na de jaarafrekening moet nog 1 termijn worden betaald.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Essent eist maandbedrag ondanks overstap en geen levering va

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar het gaat hier over Essent en daar betaal je achteraf.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Essent eist maandbedrag ondanks overstap en geen levering va

Ongelezen bericht door tijger1 »

vogels schreef:
tijger1 schreef:Maar het gaat hier over Essent en daar betaal je achteraf.
Ik reageerde op jouw opmerking: Nuon zal waaarschijnlijk ook achteraf incasseren.
Jouw aanname klopt niet, dus schreef ik: Nuon incasseert vooraf.

Hij gaat van Essent (achteraf) naar Nuon (vooraf), dus idd 2x betalen.
Ik schreef dus ook "waarschijnlijk". Maar het probleem gaat over Essent, daar heeft Nuon niets mee van doen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Essent eist maandbedrag ondanks overstap en geen levering va

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar daar is hij naar overgestapt. :-)

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Essent eist maandbedrag ondanks overstap en geen levering va

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Gezien,

Op 15 december 2015 geeft u via dit forum aan dat u ontevreden bent over het laatste termijnbedrag wat geïncasseerd wordt door Essent. Ik kan mij voorstellen dat het erg verwarrend kan zijn als u geen levering meer heeft, maar dat er nog wel een termijnbedrag in rekening wordt gebracht.

Uw mede forumleden hebben u al kenbaar gemaakt dat deze termijnbedragen achteraf in rekening worden gebracht. (In uw geval). Op het moment dat uw leveringsovereenkomst beëindigd wordt krijg u binnen zes weken na de afmelddatum uw eindafrekening. Bij uw overstap naar een andere energieleverancier heeft u daar uw meterstanden doorgegeven. Die hanteren wij dan uiteraard als 'eindstand'. Op de eindafrekening zullen wij kijken wat er totaal is verbruikt sinds uw aanmelding of sinds de laatste jaarafrekening. Van dat totaalbedrag halen wij alle in rekening gebrachte termijnbedragen - dus inclusief in uw geval die van december - daar van af. Eventueel teveel in rekening gebrachte en betaalde termijnbedragen worden dan binnen twee weken na de eindafrekening op uw rekening gestort. U betaalt dus geen dag energie meer dan dat u klant bent geweest.

Mocht u het op prijs stellen dat wij dit uitleggen aan de hand van uw klantgegevens, dan wil ik u vriendelijk verzoeken een e-mail te sturen naar [email protected] met de volgende gegevens:

- Uw postcode en huisnummer of klantnummer
- Ter controle uw geboortedatum
- Een kopie van uw bericht
Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op met uitleg over uw facturen.

Met vriendelijke groet,
Dave
Essent Webcare

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Essent eist maandbedrag ondanks overstap en geen levering va

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Je krijgt gewoon een eindafrekening obv door jou totaal betaalde voorschotten minus de kosten/afname die jij hebt gedaan. Eindafrekening checken.

Ik ben overgestapt van Essent naar Electrabel. Mijn eindafrekening is € 1,30.
Dat obv dat ik december nog betaal. Want bij Essent betaal je achteraf. Dat wordt eind van deze maand pas afgeschreven.
En ja, dan betaal ik in december zowel aan Essent als aan Electrabel een voorschot.

Je rekensommetje is mooi. Maar Essent levert jou op voorhand een product waarvoor jij niet betaald. Je betaalt pas achteraf. En dit ook misschien bij wel bij 10.000 anderen.
En die 6 weken klopt geen kloten van. Bij mij wordt dit binnen dezelfde maand afgehandeld.

Ik vind je verhaal ook wat kort door de bocht. En het lijkt wat gekleurd omdat je moeite lijkt te hebben deze maand een extra € 200,- te moeten voorschieten? Zorg dat je je financiën op de rit hebt.

Niet overstappen is ook een mogelijkheid!

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Essent eist maandbedrag ondanks overstap en geen levering va

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Van dat totaalbedrag halen wij alle in rekening gebrachte termijnbedragen - dus inclusief in uw geval die van december - daar van af. Eventueel teveel in rekening gebrachte en betaalde termijnbedragen worden dan binnen twee weken na de eindafrekening op uw rekening gestort.
Misschien was duidelijker geweest: Van dat totaalbedrag halen wij alle in rekening gebrachte termiinbedragen en betaalde rekeningen c.q. termijnbedragen - dus inclusief in uw geval die van december - daar van af. Eventueel teveel in rekening gebrachte en betaalde termijnbedragen worden dan binnen twee weken na de eindafrekening op uw rekening gestort.

De voorschotnota's worden met een geautomatiseerd systeem aangemaakt en zo kan het gebeuren dat er al een voorschotnota klaar staat voordat er een afmelding geregistreerde wordt. Daardoor kan men nog een voorschotnota krijgen terwijl men geen klant meer is.

Gesloten