LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco Toon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Pilaster
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2014 12:12

Eneco Toon

Ongelezen bericht door Pilaster »

Ik ben benieuwd naar ervaringen met Eneco Toon. Er zijn er al meer dan 150 000 van verkocht en Eneco gaat voor een miljoen in Europa. De kosten zijn behoorlijk hoog (EUR 275 en EUR 4,95 per maand als je geen contract hebt bij Eneco), en men claimt een besparing tot 10% op de energierekening. Levert dit inderdaad onder de streep een besparing op? Ik hoor graag ieders ervaring.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Eneco Toon

Ongelezen bericht door riddert »

Het apparaat zelf geeft geen besparing. Alleen doordat je kunt zien wanneer je wat verbruikt, zou je bij jezelf na kunnen gaan denken of je iets aan je energieverbruik zou kunnen veranderen. Het apparaat geeft puur inzicht in je verbruik.

Gezond verstand zou dit ook kunnen doen, daar ben je op zich geen Toon voor nodig. Maar dat is mijn mening.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Eneco Toon

Ongelezen bericht door Brahms »

Spaarlampen, niet te hard stoken en iets minder lang douchen levert ook een leuke besparing op. Daar heb je geen Toon voor nodig.
Verbruik kan je, als je dat al wilt bijhouden, ook met een analoge meter.
Wij kijken eerlijk gezegd nooit naar ons verbruik, maar leven zoals wij prettig vinden................ :D

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco Toon

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien overdreven, maar ik neem iedere dag even mijn standen op en zet het in een excel bestandje, dat de prognose voor de maand en de rest van het jaar berekent. En uiteraard wordt ook het werkelijke verbruik uitgerekend. Doordat het allemaal keurig in een overzicht staat, heb ik een uitstekend inzicht in mijn verbruik.

Geloof me, als je iedere dag je verbruik ziet dan ga je vanzelf wel op zoek naar manieren om tot een zuiniger energieverbruik te komen. Maar dat kan dus helemaal gratis en voor niks, je hoeft er alleen maar wat moeite voor te doen. Dat kan ik prima, en misschien nog wel beter, zonder Toon.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Eneco Toon

Ongelezen bericht door kweenie »

De besparing zit volgens mij niet zozeer in het inzicht in het verbruik. Je kunt vooral besparen doordat je op afstand de thermostaat kunt bedienen. Dat je de verwarming dus laag kunt laten/zetten als je bijvoorbeeld een keer uit eten gaat of een dagje weg bent. En als je langer wegblijft dan vooraf gedacht. Bij een gewone klokthermostaat gaat de verwarming dan op een gegeven moment branden, terwijl dat nog niet hoeft. Met besturing op afstand kun je dan alsnog ervoor zorgen dat de verwarming op tijd aangaat voor een warm huis bij thuiskomst, zonder dat het huis te vroeg warm wordt.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco Toon

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:De besparing zit volgens mij niet zozeer in het inzicht in het verbruik. Je kunt vooral besparen doordat je op afstand de thermostaat kunt bedienen. Dat je de verwarming dus laag kunt laten/zetten als je bijvoorbeeld een keer uit eten gaat of een dagje weg bent.
Ik hebb een ouderwetse draai-thermostaat, ben ik er niet, dan staat de kachel gewoon uit.
kweenie schreef: Bij een gewone klokthermostaat gaat de verwarming dan op een gegeven moment branden, terwijl dat nog niet hoeft. Met besturing op afstand kun je dan alsnog ervoor zorgen dat de verwarming op tijd aangaat voor een warm huis bij thuiskomst, zonder dat het huis te vroeg warm wordt.
Als ik thuiskom, is het huis nog koud. Met Toon kan de kachel eerder aan, maar dat kost juist meer gas. Ik zie niet wat hier voor mij te besparen valt

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco Toon

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:De besparing zit volgens mij niet zozeer in het inzicht in het verbruik. Je kunt vooral besparen doordat je op afstand de thermostaat kunt bedienen. Dat je de verwarming dus laag kunt laten/zetten als je bijvoorbeeld een keer uit eten gaat of een dagje weg bent. En als je langer wegblijft dan vooraf gedacht. Bij een gewone klokthermostaat gaat de verwarming dan op een gegeven moment branden, terwijl dat nog niet hoeft. Met besturing op afstand kun je dan alsnog ervoor zorgen dat de verwarming op tijd aangaat voor een warm huis bij thuiskomst, zonder dat het huis te vroeg warm wordt.
Maar zou dat een besparing van 10% opleveren?

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Eneco Toon

Ongelezen bericht door riddert »

10% besparen op de energierekening is veel. Het leeuwendeel bestaat uit belastingen, transportkosten en meer van deze posten. Het uiteindelijke produkt, gas (wel wat aan de prijs, en daar valt nog wat op te besparen) en elektra (kost weinig, besparingen in verbruik zie je haast niet terug in de rekening) zijn maar een relatief klein deel van de totale rekening.

Ik zelf zie er niet zoveel in, ik zou het geld van de Toon in gedegen onderhoud van ketels of geisers steken, zodat deze optimaal draaien. Dat levert meer op.

Pilaster
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2014 12:12

Re: Eneco Toon

Ongelezen bericht door Pilaster »

Dank voor jullie reacties, helaas niet van gebruikers. Ik ben verder gaan speuren. Toon is nogal een dure oplossing. Als je een slimme meter hebt , dan kun je ook via slimmemeterportal.nl gratis en voor nop je verbruik gegevens krijgen. Of je met Toon zo veel bespaart is maar de vraag, zie http://kassa.vara.nl/nieuws/slimme-ther ... en-energie

stofzuigertje

Re: Eneco Toon

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Toon kan zelf meer kosten dan alleen dit apparaat!

Als je vloer verwarming hebt dus erg trage die gehele dag op temperatuur moet blijven want als je thuis komt moet het
uren vooraf warm gestookt worden.

Ook zijn ouderen (65+) hele dag thuis dus valt er niets te regelen.

Het is mooie reclame maar vooral in de zomer is besparing nihil.
Toon gebruikt stroom om het weer te geven en een nieuwe zuiniger Laptop of LCD TV lijkt me meer op te leveren.
De oude platte 32" gebruikte 65 watt per uur , de nieuwe 40" Philips maar 35 watt...
Dus meer TV voor minder stroom.. en daar kan Toon niet tegenop!

Ze hebben massaal ingekocht en moeten deze dure thermostaat zien kwijt te raken.
Ik hoef niet, de platen van Toon Hermans heb ik meer aan!

kaelem
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jun 2016 18:06

Re: Eneco Toon

Ongelezen bericht door kaelem »

Ik had ze toevallig aan de deur gisteren 2 Heren van Toon.
Wat een argumenten om over te stappen zeg ik moest er smakelijk om lachen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Eneco Toon

Ongelezen bericht door sjohie »

Toon doet wat de naam zegt, het toont je verbruik, en dat bewustzijn zal doorgaans een zekere besparing opleveren. Veel mensen boeit de thermostaat niet, laat staan het goed inregelen en onderhouden van een complete CV installatie. En omdat verandering na de bewustwording je geld oplevert, immers je zal meer/minder gaan besparen, is het over die drempel krijgen vaak genoeg. Dat ze dit doen om A klanten te binden, en B er nog wat aan te verdienen, is ze niet echt aan te rekenen, het is tenslotte een bedrijf.

De besparing kan je ook realiseren door je thermostaat goed in te regelen, of te investeren in een programmeerbare klokthermostaat als je die nog niet hebt. Al die online dingen en apps zijn leuk, maar onder aan de streep dure extra's.

En het is wel handig om te beseffen dat je aan hun grillen bent overgeleverd. Wat dat betekent liet NEST laatst zien, die haalden een server uit de lucht, waardoor een van hun producten, welke tot ~10 maanden ervoor nog nieuw verkocht werd, het niet meer deed. Dus alle gebruikers ervan konden hun IoT/smarthome apparatuur weggooien. Moet je voorstellen dat zeg Samsung na 2 jaar een server offline haalt, en je 2 jaar oude telefoon het niet meer doet.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Eneco Toon

Ongelezen bericht door olaf79 »

Als je inzicht wilt in je energieverbruik kun je beter kiezen voor een slimme meter icm een onafhankelijke verbruiksmeter. Je kunt bijvoorbeeld de homewizard kiezen, deze is wel duurder dan de toon, maar je hebt geen maandelijkse kosten en bent onafhankelijk van je leverancier. Je kunt daar ook water verbruik mee meten en het tal van andere mogelijkheden voor een smart home...

Toon zou ik zelf afraden omdat het niet onafhankelijk is en het platform is gesloten.

briantilburgs
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2018 16:34

Re: Eneco Toon

Ongelezen bericht door briantilburgs »

Hallo,

Ik heb Toon al een aantal jaren aan de muur hangen en wil graag mijn gebruik gegevens exporteren voor een Zonnepanelen project. Nu blijkt dat Toon zich erg druk bezig houdt met het voorkomen van exporteren van gegevens.

Ik heb nu een eigen script gemaakt om de export mogelijk te maken via de Officiële API van Toon. Toen ik dat op het Forum poste kreeg ik binnen 30 min de melding dat ze mijn post verwijderd hadden.

Ik denk dat Toon een organisatie is die Niet open wil zijn, die klanten aan zich probeert te binden door de klantgegevens op slot te zetten. verder is het Tarief van Toon omhoog gegaan vanwege "Nieuwe Features" die Features zijn erop gericht dat Eneco meer diensten aan klanten kan verkopen (CV ketel onderhoud). Ik heb de Export voor elkaar en ga opzoek naar een meer open oplossing.

Het script staat op Github en heet toontools.
[Hyperlink verwijderd]

Succes voor iedereen die Zijn gegevens terug wil.
Laatst gewijzigd door Radar op 09 feb 2018 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hyperlink verwijderd, persoonsgegevens verwijderd

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Eneco Toon

Ongelezen bericht door bprosman »

Mooi projectje :-) Complimenten.

Gesloten