LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jays_nl
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 aug 2016 10:34

Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door jays_nl »

Hallo,

Ik plaats dit hier omdat ik veel berichten op het web zie over onterechte hoge (jaar)afrekeningen, vreemde meterstanden (met een slimme meter) en veelvoudig geplaatste vraagtekens, door mensen die het tegendeel niet kunnen bewijzen. Dit verhaal heeft meer dan een jaar geduurd, maar bewijst dat het tegendeel wel bewezen kan worden. Je moet echter met concrete cijfers en vergelijkingen aankomen en niet meteen van de hoge toren blazen.

In dit verhaal is het belangrijk te weten: wat is er precies gebeurd en hoe lang speelt dit verhaal al af?

Huishouden
De situatie in kwestie gaat om een modern twee persoonshuishouden. Hoekhuis, bj ±1940-1960. Denk aan een modern LCD/flatscreen tv in (bijna) elke kamer waar dit het geval is, icm. met een pc. Een Amerikaanse Koelkast (samsung) en een vijverpomp van 250w die 24/7 draait. Het historisch verbruik ligt hierbij rond de 5100~5500kWh p/j. Dat is veel vergeleken met een 'normaal' gezin, maar normaal voor ons. Echter fluctueerde het verbruik tot soms wel 13.000kWh in één jaar. Het equivalent van een kleine winkelzaak 24/7 in een jaar. Open communicatie en transparantheid zijn echter key: wij hadden in enkel jaar een electrische kachel i.v.m. defecte CV (het gas was ook lager dat jaar) en vier maanden (extreem) hoog verbruik d.m.v. bitcoinmining. Hier is dus ook rekening mee gehouden.

Slimme meter
Zo'n 6-7 jaar geleden heeft mijn moeder - bij overstap naar Oxxio - een Slimme meter gekregen. Fijn ding, handig om uit te lezen en - in eerste instantie - klopte de verbruikskosten ook nog. Echter in de loop der jaren werd dit steeds hoger, terwijl er minder bij is gekomen en er zuiniger en nieuwe apparatuur is geplaatst, inclusief een vernieuwde stoppenkast. Tot hier zaten wij in hetzelfde schuitje als menig persoon die opmerkt meer te verbruiken - volgens te meter - maar het niet kan plaatsen qua apparatuur. Waar voorheen het termijn bedrag ergens tussen 200 en 250 euro lag (en bij de jaarafrekening geld terug kreeg) was dit opeens 380 of 400 euro.

Analyse
Om daadwerkelijk te bekijken wáár het precies fout gaat, had ik besloten om domotica apparatuur aan te schaffen waarmee je stroomverbruik kunt meten per stopcontactunit en met een p1-kabel direct op de slimme meter (een set van Benext). Dit kostte mij 500 euro, maar de investering was het waard. Aan de hand van het daadwerkelijk verbruik hebben we - inderdaad - gezien dat er her en der wat sluimer verbruik was, maar niet significant meer dan voorheen of exorbitant hoog vebruik. Toch draaide de meter vrolijk harder door dan voorheen. Wij zijn de gegevens bij gaan houden en konden niet 1+1 plaatsen. De meter 'telt' immers elk kWh, maar je kan niet nameten hoeveel die nu daadwerkelijk telt als 1 kWh...

Contact met Nuon en de netbeheerder, Liander
Dit probleem is inmiddels in de afgelopen 4-5 jaar al enkele keren aangegeven en daar was het bekende verhaal; Nuon zegt controleer het met uw netbeheerder, Liander zegt controleer het met Nuon; een dood punt. Inmiddels de hoop op te hebben gegeven en het te accepteren voor wat het is. Echter kregen we een melding van Liander dat onze oude slimme meter - destijds geplaatst bij de overstap naar Oxxio - vervangen zal worden door een nieuw variant. Dit nieuwe model is weer gekeurd, geaccepteerd, etc. De vervanging hiervan speelt zich af op 21 juli 2015.

jays_nl
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 aug 2016 10:34

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door jays_nl »

Vervolg

Gesprek met monteur
Op 21 juli komt er een vriendelijke monteur langs om de oude Slimme Meter te vervangen voor het nieuwe model. Nieuwsgierig naar de reden van de vervanging maken wij een praatje, en dat ging in de volgende lijnen (citeer me hier niet op, het is meer dan een jaar geleden ondertussen):

Ik: “Mag ik vragen wat nu de reden is waarom de oude meter wordt vervangen? Heeft dat ergens mee te maken?”
Monteur: “Normaal gesproken worden ze alleen gecontroleerd, maar dit model is oud en wordt nu vervangen voor een nieuwe.”
Ik: “Oh? Gaan deze niet 10+ jaar of langer mee dan?”
Monteur: “Durf ik je niet te zeggen, maar wat ik wel weet is dat sommige van deze meters [bepaalde modellen] problemen gaven en daarom vervangen worden.”
Ik: “Dat meen je? Wij zitten namelijk met een hoger verbruik dan ooit gemeten sinds we dit model hebben, zou dat parten kunnen spelen?”
Monteur: “Wellicht, maar het is lastig te controleren.”

Nieuwe meter
Het geluk te hebben dat we – vanaf 21 juli – een referentie punt hebben t.o.v. het oude vebruik, neem ik nogmaals contact op met Liander en leg ik het complete verhaal, inclusief voorbeelden en cijfers, nog een keer uit. Mijn contactpersoon daar kon ook zien dat, na plaatsing van de nieuwe meter, ons verbruik inderdaad lager was dan voorheen, met ongeveer 200kWh over dezelfde periode. Wij hebben hier meerdere malen contact over gehad en kwamen tot een overeenkomst om een jaar na dato wederom de slimme meter uit te lezen, en het verschil te vergelijken met het jaar ervoor. Aan de hand van deze resultaten zouden wij verder kijken.

Verbruiksvergelijking: http://www.jaysfotografie.nl/wp-content ... rbruik.png

Juli 2016
Een jaar gaat voorbij en we komen bij het moment waar we afgesproken hebben de situatie door te nemen en te beoordelen. Dit duurt langer dan verwacht en neemt wat werk in beslag, maar Liander voegt woord bij daad. Zij analyseren het verbruik, vergeleken dit met voorgaande jaren en kwamen tot de volgende conclusie:

“Wij gaan een verbruikscorrectie indienen van ±27.000 kWh over de afgelopen drie jaar, tot aan plaatsing van de nieuwe slimme meter.”

ZEVEN-EN-TWINTIG-EN-EEN-HALF-DUIZEND kWh.
Gaat u alvast rekenen?

Afronding
Nu volgt de afronding die – tegen verwachting in – behoorlijk vlot en vriendelijk is afgehandeld. Liander heeft haar bevindingen doorgegeven aan Nuon. Nuon heeft deze overgenomen, berekend en gecorrigeerd; eind Augustus ontvangt mijn moeder bijna vijfduizend euro terug van Nuon.
Hoe hebben we dit geregeld?

[*]Zorg voor heldere communicatie, weer eerlijk en duidelijk en blijf coulant
[*]Verzamel data. Via uitlezingen met b.v. domotica, dagelijks de meter te controleren, apparatuur uit te lezen d.m.v. een verbruiksmeter, etc.
[*]Een referentiepunt waar aan te vergelijken is. In ons geval was de nieuwe slimme meter de doorbraak.
[*]Neem contact op met je netbeheerder én leverancier en zet bij beide de vraag uit naar een controle en correctie.
[*]En als laatst: Indien je een oude slimme meter hebt (5+ jaar), wellicht tijd te vragen om een vervanging?

Veel succes..

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Goed advies! :)

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wow, wat een verhaal! Top dat dit zo verlopen is bij jullie. En mooi dat je het hier deelt.

Toch ben ik beng dat het voor de meeste mensen moeilijk te realiseren zal zijn, al is het maar omdat je bepaalde zaken (vervanging meter ed) niet in de hand hebt.

jays_nl
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 aug 2016 10:34

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door jays_nl »

Moneyman schreef:Wow, wat een verhaal! Top dat dit zo verlopen is bij jullie. En mooi dat je het hier deelt.

Toch ben ik beng dat het voor de meeste mensen moeilijk te realiseren zal zijn, al is het maar omdat je bepaalde zaken (vervanging meter ed) niet in de hand hebt.
Zeker, je hebt echter zelf wel een hoop in de hand, en nee heb je, ja kan je krijgen, natuurlijk!
De vervangende meter was voor ons een ideale situatie om het te vergelijken..

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm... ik neem zeer regelmatig de standen op, en zet dat in een excelbestandje. Daar zie je de afgelopen twee jaar een zeer constant verbruik in.

Stel dat ik een 'slimme' (dus corrupte) meter krijg, en mijn verbruik schiet zogenaamd omhoog, kan ik dan ook met dat excelbestandje aan komen zetten? Ze hebben je verbruiksgegevens van eerdere jaren toch ook al?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door Brahms »

Dat kan natuurlijk....
Maar ze zullen dan wel aanvoeren dat je misschien wat veel de elektrische kacheltjes hebt laten draaien...... Tsja, wat is het bewijs in dit soort zaken ?
Zelf aangeschafte meetapparatuur van E 500.00 zoals TS deed. Het moet toch niet gekker worden.....

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou.. een jaarverbruik van 1125 Kwh aan elektra, wat ik volgend jaar terug wil brengen naar onder de 1000, en een jaarverbruik van nog geen 425 m3 gas, inclusief koken en warm water... als ik zoveel elektra als de topicstarter zou willen gebruiken voor een elektrisch kacheltje mag ik wel de buitenmuren hier er uit slopen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Toch ben ik beng dat het voor de meeste mensen moeilijk te realiseren zal zijn, al is het maar omdat je bepaalde zaken (vervanging meter ed) niet in de hand hebt.
Je kunt er altijd een 2e meter tussen (laten) hangen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef: Stel dat ik een 'slimme' (dus corrupte) meter krijg, en mijn verbruik schiet zogenaamd omhoog, kan ik dan ook met dat excelbestandje aan komen zetten? Ze hebben je verbruiksgegevens van eerdere jaren toch ook al?
Waarom is een slimme meter corrupt? Of ben je gewoon een technofoob die alles wat nieuw is eng vindt?

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door witte angora »

GJvdZ schreef:
witte angora schreef: Stel dat ik een 'slimme' (dus corrupte) meter krijg, en mijn verbruik schiet zogenaamd omhoog, kan ik dan ook met dat excelbestandje aan komen zetten? Ze hebben je verbruiksgegevens van eerdere jaren toch ook al?
Waarom is een slimme meter corrupt? Of ben je gewoon een technofoob die alles wat nieuw is eng vindt?
Lees het topic, GJvdZ, gewoon het topic lezen, even (of iets langer dan even) op je laten inwerken, en dan snap je wel wat ik ermee bedoel. En eigenlijk is mijn reactie die je gequoted hebt al voldoende om te weten wat ik ermee bedoel.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik lees ook slimme (dus corrupte), hoe vaak ik het ook lees..
Tussen de regels door snap ik evt wel wat je bedoelt, maar je zin is op zijn minst onduidelijk.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Lees het topic, GJvdZ, gewoon het topic lezen, even (of iets langer dan even) op je laten inwerken, en dan snap je wel wat ik ermee bedoel. En eigenlijk is mijn reactie die je gequoted hebt al voldoende om te weten wat ik ermee bedoel.
cor·rupt (bijvoeglijk naamwoord)

omgekocht, omkoopbaar, oneerlijk

Dat kun je vast wel onderbouwen toch ?

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door witte angora »

bprosman schreef:oneerlijk

Dat kun je vast wel onderbouwen toch ?
Jawel, je noemt het zelf al. Een meter die een veel hoger verbruik aangeeft dan het werkelijke verbruik, dat is oneerlijk.

Gaan we nu weer muggeziften over een woordje?

jays_nl
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 aug 2016 10:34

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door jays_nl »

Brahms schreef:Dat kan natuurlijk....
Maar ze zullen dan wel aanvoeren dat je misschien wat veel de elektrische kacheltjes hebt laten draaien...... Tsja, wat is het bewijs in dit soort zaken ?
Zelf aangeschafte meetapparatuur van E 500.00 zoals TS deed. Het moet toch niet gekker worden.....
Dat is het mooie: wij hebben het dus open en eerlijk aangegeven - en zijn na het plaatsen v.d. nieuwe meter niet anders gaan leven.. Vandaar dat Liander ook het onderzoek en de vergelijking - een jaar later - heeft uitgevoerd. En die kosten? Tja. Meten is weten.

jays_nl
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 aug 2016 10:34

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door jays_nl »

witte angora schreef:Stel dat ik een 'slimme' (dus corrupte) meter krijg, en mijn verbruik schiet zogenaamd omhoog, kan ik dan ook met dat excelbestandje aan komen zetten? Ze hebben je verbruiksgegevens van eerdere jaren toch ook al?
Met alleen een excel bestand ga je het niet redden ben ik bang. Er moet ergens iets te constateren zijn - voor zowel de leverancier als de netbeheerder- voordat ze er wat mee kunnen. Ergo, een second opinion, tweede meter, meetapparatuur, etc.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Jawel, je noemt het zelf al. Een meter die een veel hoger verbruik aangeeft dan het werkelijke verbruik, dat is oneerlijk.
Corruptie = opzet, hoger verbruik een defecte meter, niet 1 woordje maar een wereld van verschil.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het woord corrupt behoeft helemaal geen opzet te behelzen. "Corrupt" is immers ook gewoon een synoniem voor "fout", júist als het datagerelateerd is.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Moneyman schreef:Het woord corrupt behoeft helemaal geen opzet te behelzen. "Corrupt" is immers ook gewoon een synoniem voor "fout", júist als het datagerelateerd is.
Maar dat is in het kader van geijkte dingen als energiemeters nogal een beschuldiging die je op z'n minst met keuringsrapporten moet onderbouwen i.p.v. het zomaar ongefundeerd op een forum plempen. Corruptie op basis van een onderbuikgevoel aantonen lijkt me niet erg netjes.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bijna 5000 euro terug van Nuon. Hoe is dit gekomen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mwah. Dat die slimme meters regelmatig de nodige kuren vertonen en een te hoog verbruik aangeven is genoegzaam bekend - en blijkt ook uit dit topic. In al die gevallen is er dus gewoon sprake van een corrupte meter.

Gesloten