LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

En hoe lang gaat het nog duren denk je voordat alle analoge meters door ouderdom afgekeurd worden en vervangen ?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

Zolang ik hem laat hangen :mrgreen: :mrgreen:

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door john18 »

Slimme meters zijn gewoon ...! Mijn verbruik is gewoon verdubbelt. Aller lij testen gedaan maar geen lekkage van gas. Heb een zuinigere ketel 4 jaar geleden geplaats. Verbruik omlaag. Mijn woning is goed geïsoleerd en heb een label c. Nog na plaatsen van slimme meter het verbruik verdubbelt. Nu zeggen ze, je zit op het gemiddelde wat een hoekwoning verbruikt. :shock: Welke soort vergelijking gebruik je dan? Ook tuin op het zuiden met de hele dag zon op de raam. Zelfde label? Zelfde aanbouw? Zelfde ramen? Zelfde ketel? Als ik voorheen ver onder het gemiddelde zit en nu ineen het dubbelen op de gemiddelde hoe kan dat? Ik kan meer dan 380 gaan betalen om te laten ijken maar dat is weggooien van geld zeggen ze. Hij is goed! Je ouwe meter zal wel defect zijn geweest. Ja tuurlijk. Ik moet betalen voor iets wat niet van mij is wat mogelijk defect is. Ja krijg het terug als het defect is. Wie zegt dat ze niet gewoon via een afstand de meters manipuleren? Wie voert daar controle op of is dat überhaupt te controleren? Moet ik een monteur van het zelfde bedrijf geloven? Bijna alles is te hacken of te manipuleren. Wat voor garantie heb ik als consument dat ik niet word bedonderd?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Gas ... we hadden het over stroom , appels, peren. Waarm het niet zo eenvoudig is een meter op afstand te manipuleren heb ik in een ander draadje al eens uitgelegd, en er is toezicht op via het ministerie.
Al eens bij je buren gevraagd wat die verbruiken ? Toen ik in dit huus kwam hadden de vorige bewoners ook een gas/stroom/water verbruik zo laag dat heb ik in de afgelopen 20 jaar nooit meer kunnen halen, waarschijnlijk stookten die niet erg en gingen ze met zn allen onder de douche

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door sjohie »

Zombiemaster schreef:Ja de wasmachine na 23.00 uur draaien bespaart je 2 euro op jaarbasis. Nadeel is dat jezelf en je buren niet kunnen slapen van de herrie. Bespaar je die ellende en neem gewoon enkeltarief af. Voor die paar euro heb je meer comfort en kun je wassen wanneer het je uitkomt. Kun je die 2 euro niet missen? Je buren betalen graag ieder 1 euro per jaar om ongestoord van hun nachtrust te kunnen genieten.
Als je veel wast is het wel iets meer dan 2 euro hoor, maar het verschil is wel kleiner geworden de laatste jaren, omdat er steeds minder kolencentrales zijn die hun optimale rendement eigenlijk alleen halen als ze continue kunnen draaien. Modernere gas-turbine centrales zijn makkelijke te stoppen/startten, dus vanuit de energieproducenten is de noodzaak ervan minder. Aan de andere kant, er zijn nog best wel wat mensen met een elektrische boiler voor de warmwatervoorziening, en dan is nachtstroom een serieuzere besparing kan ik je uit eigen ervaring meldden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

en dan is nachtstroom een serieuzere besparing kan ik je uit eigen ervaring meldden.
@Sjohie, ligt natuurlijk aan je prijzen , bij mij (Eneco) ligt dag/nachttarief heel dicht bij elkaar (1,5 Eurocent) en ik zou max 75,- Euro kunnen besparen met mn huidige verbruik als ik ALLES via het nachttarief zou doen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door kweenie »

Met vier wassen per week verbruik je met een moderne wasmachine zo'n 200 kWh. Het verschil van anderhalve cent per kWh tussen hoog en laag tarief levert je dus zo'n drie euro op jaarbasis op. Het voordeel van laag tarief ten opzichte van een enkele meter zal zo'n anderhalve euro zijn. Niet echt veel meer dan de genoemde te euro.

Andersom gerekend, als je met je wasmachine tien euro per jaar zou willen besparen vergeleken met een enkele meter, dan zou je ruim over de 1000 kWh aan elektriciteit moeten verbruiken aan wassen. Dat is dus ongeveer 200 euro per jaar. Als je wasmachine zoveel energie zou verbruiken, dan zou ik sterk aanraden om een andere machine te kopen. Of je wasgewoontes aan te passen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door Shine »

Het gaat er niet om hoeveel je bespaart met hoog en laag tarief, maar dat je wat kunt besparen bij verstandig gebruik. Al zal dat €1,00 op jaar basis zijn. Iedere euro is er 1. Opmerkelijk te zien dat sommigen afgeven op financiële besparingen, hoe klein ook en zeggen 'ach waar maak je je druk om'.
Voor goedkopere benzine rijden we ook -nog steeds- een straatje verder. En zo lang als dat de kiloknallers nog steeds de boventoon voeren zegt mij dat ook genoeg.

Het is natuurlijk van de idiote dat de netbeheerder je op deze manier aan de slimme meter wil verplichten. Je mag de oude 'domme' meter behouden maar dan gaat je actieve H/L gedeactiveerd worden. Wil je wel H/L tarief behouden dan moet je aan de 'slimme' meter. Ik vraag me af of dit wel mag.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

@shine. 1 euro de moeite? Ga 1 uurtje ergens betaald werken en je hebt voor 20 jaar enkeltarief verdiend.
Wat is dit voor gezeur hier om een besparing van nog geen cent per dag. Ga naar de supermarkt en koop iets voor een bedrag wat eindigt op 1,2,6 of 7 cent. Dat wordt afgerond naar beneden. Verdien je per jaar veel meer mee dan met dag/nachttarief to.v. enkeltarief.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

maar dat je wat kunt besparen bij verstandig gebruik
Tja en DAAR kan een slimme meter je nu juist wel weer bij helpen, :wink: Ik kan realtime mn stroomverbruik (per fase) zien en daardoor eens rond gaan lopen om te kijken of alles wat aan staat wel nodig is.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door Shine »

Zombiemaster schreef:
bprosman schreef:Ik ben geen zuinige klant (5000kWh / jaar) dan zou ik als ik ALLES op daltarief zou doen 75 Euro per jaar besparen.
T.o.v. alles op nachttarief ja, maar t.o.v. 50/50 gebruik maar 37,50 en t.o.v. enkeltarief 40 euro. Maar 100% daltarief is natuurlijk niet mogelijk.
Ik kijk net bij gaslicht naar het goedkoopste aanbod en zie dat enkeltarief bij Eneco zit onder het exacte gemiddelde. Dus blijkbaar hebben ze bij de vaststelling daarvan al rekening gehouden met ca 46/54 verhouding.

@shine. 1 euro de moeite? Ga 1 uurtje ergens betaald werken en je hebt voor 20 jaar enkeltarief verdiend.
Wat is dit voor gezeur hier om een besparing van nog geen cent per dag. Ga naar de supermarkt en koop iets voor een bedrag wat eindigt op 1,2,6 of 7 cent. Dat wordt afgerond naar beneden. Verdien je per jaar veel meer mee dan met dag/nachttarief to.v. enkeltarief.
Met uw filosofie haak ik dan in: Joh, waar maken wij ons allemaal en ongeacht onderwerp dan eigenlijk überhaupt nog druk om! De zorgpremie die op jaarbasis met 20,00 stijgt, of de stijging van het jaarlijkse eigenrisico met €20,00. Of de stijging van de WOZ met enkele euro's, of de stijging van een tube crème met enkele euro's. En zo kunnen we nog even doorgaan.
Dan staan we allemaal hard te roep toeteren en vinden we dit zeer terecht en niet een gezeur om niks..
Wat maakt een jaarlijkse energiebesparing van €35,00 tgv tariefsoort minder belangrijk ten opzichte van een €25,00 op jaarbasis zorgpremie kostenstijging?
Om u te citeren zou ik zeggen: " Ga 1 uurtje ergens betaald werken en je hebt voor 20 jaar de jaarlijkse premiestijging verdiend.
Wat is dit voor gezeur hier om een besparing van nog geen cent per dag. Ga naar de supermarkt en koop iets voor een bedrag wat eindigt op 1,2,6 of 7 cent. Dat wordt afgerond naar beneden. Verdien je per jaar veel meer mee (..)"

IJsbrant
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2017 10:20
Locatie: Hopt van Wifi naar Wifi
Contacteer:

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door IJsbrant »

Radar meldde dat zo`n 500 klachten waren binnengekomen die door de klagers op het bordje van de Slimme Meter werden gelegd.
Gaat Radar ook melden, in de uitzending of anders en nadat die klachten zijn onderzocht, hoeveel van die klachten ook daadwerkelijk te wijten zijn aan functioneren van de Slimme Meter.

Verder heb je Digitale Slimme meters, Digitale Meters en de oude Draaischijfmeters, waarvan de laatste tot een al vrijwel uitgestorven ras behoort.

Ik heb bv al sinds 1996 een Digitale Meter.
Als nu blijkt dat geconstateerde fouten te wijten zijn aan de "digitale meettechniek" dan zouden de klachten die nu worden geconstateerd dus niet louter #Slimme Meter" gebonden zijn.

Het lawaai dat recent is ontstaan suggereert dat echter wel.

Is het allemaal niet ietwat te veel uitvergroot en als Algemeen Maatgevend gepresenteerd?
Juist omdat de Universiteit van Tilburg heeft toegegeven dat de test "extreme omstandigheden betreft". Een kleine bijkomstigheid die naar mijn weten achteraf en niet vooraf werd medegedeeld

IJsbrant
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2017 10:20
Locatie: Hopt van Wifi naar Wifi
Contacteer:

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door IJsbrant »

De Slimme Meter communiceert via (GPSR) binnen het GSM netwerk.

Als je echter app`s gaat toevoegen waardoor je op je PC, smartphone etc. allerlei leuke dingen kunt doen met je Slimme Meter, dan laat je wel weer een derde toe, een provider, die ook allerlei leuke dingen kan gaan doen, maar danmet jouw privé energiegegevens. (Afgezien dat je energie leverancier dat ook kan maar misschien er heel wat minder belang bij heeft)

Daarin zit de kwetsbaarheid van de Slimme Meter.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

IJsbrant schreef:Juist omdat de Universiteit van Tilburg heeft toegegeven dat de test "extreme omstandigheden betreft". Een kleine bijkomstigheid die naar mijn weten achteraf en niet vooraf werd medegedeeld
Waar komt die (in mijn ogen foutieve) informatie vandaan?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Universiteit Twenthe maar dat is een detail , overigens komt die info (ook) van Radar zelf :

"Hieronder vind je een overzicht van de meters die in extreme omstandigheden afwijkingen kunnen vertonen"
Bron : https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... uik-meten/

En hier :
https://agentschaptelecom.nl/actueel/ni ... etrouwbaar

Leferink : "maar we hebben nadrukkelijk geen uitzonderlijke condities gekozen. Bijvoorbeeld een dimmer met 50 lampen, terwijl een gemiddeld huishouden 47 lampen heeft.”
Ik weet niet hoe het met de gemiddelde Radar forumbezoeker zit maar ik heb 's-avonds geen 47 lampen met dimmer aan.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door Dirkie »

IJsbrant schreef:De Slimme Meter communiceert via (GPSR) binnen het GSM netwerk.

Als je echter app`s gaat toevoegen waardoor je op je PC, smartphone etc. allerlei leuke dingen kunt doen met je Slimme Meter, dan laat je wel weer een derde toe, een provider, die ook allerlei leuke dingen kan gaan doen, maar danmet jouw privé energiegegevens. (Afgezien dat je energie leverancier dat ook kan maar misschien er heel wat minder belang bij heeft)

Daarin zit de kwetsbaarheid van de Slimme Meter.
Volgens mij wordt het eens tijd dat iedereen die hier wat roept zich eerst eens een beetje verdiept in de materie. Eerst even het off topic geneuzel.
Met de komst van digitale TV op de kabel zijn de analoge signalen niet verwijderd. Er worden minder zenders analoog doorgegeven maar dat maakt ook heel weinig uit. Of je er nu 30 analoog hebt of 200 digitaal, je kan maar 1 zender tegelijkertijd kijken. En de kwaliteit van de aangeboden programma's is dermate laag dat het meeste zowel analoog als digitaal niet de moeite van het bekijken waard is.
Als je app toegang wil geven tot de data van je slimme meter dan moet je zelf vooraf een derde partij toestemming verlenen om die gegevens uit te lezen. Een app alleen is niet voldoende. En met die toestemming geef je meteen die derde partij toegang tot je gegevens maar dat is je eigen keuze.
En slimme meters kunnen defect zijn net als analoge meters trouwens. Het mooie van analoge meters is dat die meteen stoppen en het dus in je voordeel kan werken, maar daar hoor je uiteraard niemand over. Ik weet dit uit ervaring want dat is mij en mijn schoonmoeder overkomen.
En als je voor de winter een slimmer meter hebt laten plaatsen dan is je verbruik tot nu inderdaad hoog. Dat komt omdat in de wintermaanden het gasverbruik inderdaad ook hoger is dan in de zomer. Heeft niets met de slimme meter te maken.
En ieder jaar overstappen kan een voordeel opleveren, maar soms kun je ook gewoon overstappen naar je huidige leverancier. En het nadeel van veel overstappen is dat je na een paar jaar geen vergelijking meer kan maken en je uiteindelijk niet meer kan inschatten of je nu echt wel goedkoper uit bent.
En iedere leverancier kan je een lager maandbedrag beloven en ook een jaar lang laten betalen. Echter op je jaarnota staat pas wat je echt moet betalen, de maandbedragen zijn slechts voorschotten. De hoogte daarvan mag je zelf (binnen grenzen) kiezen.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Wat ik me wel afvraag, en wie kan daar iets over zeggen: Stel je hebt een vast contract met de energieleverancier voor een hoog/laag tarief en de netwerkbeheerder meet vanaf datum X nog maar op één teller omdat hij het wisselsysteem voor oude analoge meters uitschakelt. Wat gebeurt er dan?
A. Er wordt alleen laagtarief gemeten. Dan zou ik zeggen, niet klagen je hebt er voordeel mee.
B. Er wordt alleen hoogtarief gemeten. Dan heb je reden om te protesteren.
C. De energieleverancier schakelt per datum X over op enkeltarief. Dan is het lood om oud ijzer.
D. De energieleverancier schakelt alleen over op enkeltarief als je daarom vraagt. Zie A.B.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door Dirkie »

Zombiemaster schreef:Wat ik me wel afvraag, en wie kan daar iets over zeggen: Stel je hebt een vast contract met de energieleverancier voor een hoog/laag tarief en de netwerkbeheerder meet vanaf datum X nog maar op één teller omdat hij het wisselsysteem voor oude analoge meters uitschakelt. Wat gebeurt er dan?
A. Er wordt alleen laagtarief gemeten. Dan zou ik zeggen, niet klagen je hebt er voordeel mee.
B. Er wordt alleen hoogtarief gemeten. Dan heb je reden om te protesteren.
C. De energieleverancier schakelt per datum X over op enkeltarief. Dan is het lood om oud ijzer.
D. De energieleverancier schakelt alleen over op enkeltarief als je daarom vraagt. Zie A.B.
Volgens keuze C de enige optie. Iedere leverancier heeft volgens mij al tarieven voor enkel- en dubbel tarief. Je gaat dus gewoon van dubbel naar enkel tarief. D is niet mogelijk want op de meter draait nog maar 1 telwerk. En van laag- of hoog tarief is geen sprake meer, er is dan enkel tarief.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ga er vanuit dat de netwerkbeheerder ruim voor die tijd de energiebedrijven geïnformeerd zal hebben wanneer het signaal zal verdwijnen. En dat je energiebedrijf dan ook ruim voor die tijd ertoe zal overgaan om alleen nog contacten met dubbeltarief aan te bieden als je een nieuwe meter hebt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Als je app toegang wil geven tot de data van je slimme meter dan moet je zelf vooraf een derde partij toestemming verlenen om die gegevens uit te lezen. Een app alleen is niet voldoende. En met die toestemming geef je meteen die derde partij toegang tot je gegevens maar dat is je eigen keuze.
Je kunt er ook voor kiezen de meter zelf uit te lezen, dan heb je helemaal geen 3e partij nodig.

Gesloten