LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter geweigerd en nu ?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Kees&Willie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2017 18:06

Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door Kees&Willie »

Ik heb de slimme meter geweigerd. Ik krijg nu van Stedin een soort dreigbrief, dat als ik de slimme meter niet neem, ik mogelijk, de hoog- en laag tarief meting kwijt raak, en dus altijd hoog tarief moet betalen. Hoe reeel is de kans, dat ik het dag-en nacht tarief kwijtraak ?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door Costnix »

De netbeheerder zal het schakelsignaal van de ouderwetse draaimeter niet meer gaan doorgeven en blijft de meter op de dagstroomstand (dure stand) blijven staan.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door thecure »

Maar aangezien dag en nacht tegenwoordig maar een paar tientjes per jaar scheelt, is het niet zo erg. Wat is de reden dat u hem geweigerd heeft? Heeft u zonnepanelen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het signaal waarmee voor de oude meters tussen dag en nacht wordt geswicht, gaat inderdaad op termijn van het net af. Het is nog niet zeker wanneer dat zal gebeuren, want eerst zullen natuurlijk alle mensen met een oude meter en dubbeltarief en nieuwe meter moeten krijgen.

Maar het is de vraag hoeveel het je werkelijk zal gaan kosten. Je krijgt dan immers niet 'alleen hoog tarief', maar je krijgt het normale tarief, wat ongeveer een gemiddelde is van hoog en laag. Je kunt zelf aan de hand van je afrekeningen wel berekenen hoeveel het je zal gaan kosten. Of hoeveel het je oplevert, natuurlijk.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij Eneco is het verschil tussen hoog/laag tarief nog maar 0.01 Euro/ kWh

Kees&Willie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2017 18:06

Re: Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door Kees&Willie »

Meter geweigerd, omdat er voor mij, te veel negatieve berichten zijn. Laten ze die meter en het berichtenverkeer, eerst maar eens goed door-ontwikkelen, dan zie ik wel weer.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Kees&Willie schreef:Meter geweigerd, omdat er voor mij, te veel negatieve berichten zijn. Laten ze die meter en het berichtenverkeer, eerst maar eens goed door-ontwikkelen, dan zie ik wel weer.
Tsja de koeien geven ook zure melk door de stoomtrein...Geen melk meer drinken dus...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Kees&Willie schreef:Ik heb de slimme meter geweigerd. Ik krijg nu van Stedin een soort dreigbrief, dat als ik de slimme meter niet neem, ik mogelijk, de hoog- en laag tarief meting kwijt raak, en dus altijd hoog tarief moet betalen. Hoe reeel is de kans, dat ik het dag-en nacht tarief kwijtraak ?
Soort van dreigbrief? Ze informeren je over de gevolgen van je keuze, zodat je niet achteraf gaat klagen als het hoog- en laag tarief verdwijnt op jouw oude niet altijd accurate energie meter.

Er is een onderzoek dat de meter afwijkt bij maximale belasting, dus niet in een normale consumenten situatie.

Jouw oude meter kan ook afwijken en er zijn genoeg voorbeelden waarbij consumenten minder gaan betalen omdat hun oude meter meer berekende dan er werd gebruikt. Er zijn ook voorbeelden waarbij de oude meter minder aangaf.

Er zijn enkel geruchten/vermoeden van mensen die denken dat de slimme meter niet klopt, maar dit vermoeden basseren ze dan op het onderzoek van de TU Twente, waarbij er helemaal geen sprake is van maximale belasting.

De vraag is dus of je de slimme meter wel moet weigeren, ondanks dat hoog/laag tarief niet zoveel verschil maakt in je jaarlijkse rekening.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door bprosman »

Meter geweigerd, omdat er voor mij, te veel negatieve berichten zijn. Laten ze die meter en het berichtenverkeer, eerst maar eens goed door-ontwikkelen, dan zie ik wel weer.
Dat is je goed recht en principes mogen geld kosten toch ?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door thecure »

sylvesterb schreef: De vraag is dus of je de slimme meter wel moet weigeren, ondanks dat hoog/laag tarief niet zoveel verschil maakt in je jaarlijkse rekening.
Als je geen zonnepanelen hebt, of niet van plan bent aan te schaffen, dan zijn er weinig redenen om hem te weigeren denk ik.

Als je wel zonnepanelen hebt of overweegt, zou ik eerst afwachten wat er met de salderingsregeling na 2020 gebeurd.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door Shine »

viewtopic.php?f=51&t=170055

Ik heb even verder gegoogled op dit onderwerp. Het blijkt dat dit feit al in 2015 en niet alleen Stedin gerelateerd is. Het is gewoon domme en slimme meter gerelateerd.
Heeft met doorgave signaal te maken dat gaat stoppen. Ik citeer netbeheerder:

"Het is zo dat in de toekomst het tariefsignaal voor de conventionele meter wordt uitgeschakeld. Nu werkt dit met een telecomsignaal van afstand (TF), in de toekomst via de meter zelf. U kunt de conventionele meter behouden en later gebruik maken van enkel tarief. "

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door bprosman »

kan op termijn geen piek/dal tarief meer leveren omdat de netbeheerder het signaal uitschakelt
In de toekomst zal het "ouderwetse" piek/dal tarief ook niet meer bestaan. Als je in de huidige (nieuwe) energie contracten kijkt (Eneco) is het verschil al miniem.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door kweenie »

snuffel1 schreef:Het energie contract zal dan opengebroken moeten worden omdat de leverancier niet meer kan leveren zoals het met de klant is afgesproken.
De consumentencontracten lopen volgens mij maximaal drie jaar. Aangezien waarschijnlijk pas over langere tijd dan de komende drie jaar het signaal wordt gestopt, zou er geen contract opengebroken hoeven te worden.

(Waarbij het bovendien nog de vraag is of er in het contract niet toevallig al iets staat over het vervangen van de meter. En of je misschien niet juist in dat contract al hebt afgesproken dat je aan vervanging van de meter zou meewerken...)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door berndv »

snuffel1 schreef:Ik vraag me af hoe de energieleverancier het probleem van de klant met een analoge meter op gaat lossen want de leverancier kan op termijn geen piek/dal tarief meer leveren omdat de netbeheerder het signaal uitschakelt. Het energie contract zal dan opengebroken moeten worden omdat de leverancier niet meer kan leveren zoals het met de klant is afgesproken. Sec gezien verplichten de netwerkbeheerders ons een slimme meter te laten plaatsen want anders kunnen bepaalde diensten niet meer geleverd worden en dat is eigenlijk misbruik van hun monopolie positie want een netwerkbeheerder is niet te kiezen.
ja en nee. Er kan nog steeds geleverd worden conform contract. Maar de gebruiker weigert mee te werken aan de kosteloze vervanging van het hulpmiddel dat nodig is om dit te kunnen blijven gebruiken. Een hulpmiddel dat niet eens eigendom is van de gebruiker of de energieleverancier.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:Ik vraag me af hoe de energieleverancier het probleem van de klant met een analoge meter op gaat lossen want de leverancier kan op termijn geen piek/dal tarief meer leveren omdat de netbeheerder het signaal uitschakelt. Het energie contract zal dan opengebroken moeten worden omdat de leverancier niet meer kan leveren zoals het met de klant is afgesproken. Sec gezien verplichten de netwerkbeheerders ons een slimme meter te laten plaatsen want anders kunnen bepaalde diensten niet meer geleverd worden en dat is eigenlijk misbruik van hun monopolie positie want een netwerkbeheerder is niet te kiezen.
Is het heel gek dat de eigenaar van een netwerk binnen de redelijkheid zelf bepaalt hoe hij zijn netwerk inricht en beheert?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:Er is een onderzoek dat de meter afwijkt bij maximale belasting, dus niet in een normale consumenten situatie.
klok en klepel..
Meetfouten hadden niets met maximale belasting te maken, maar traden in het TU Twente rapport op bij dimmers en ook led lampen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door grun »

16again schreef:
sylvesterb schreef:Er is een onderzoek dat de meter afwijkt bij maximale belasting, dus niet in een normale consumenten situatie.
klok en klepel.. Meetfouten hadden niets met maximale belasting te maken, maar traden in het TU Twente rapport op bij dimmers en ook led lampen.
Inderdaad. TU Twente heeft het over 850.000 gewone huishoudens, dus juist wel in een normale consumenten situatie.
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/m ... ktriciteit

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door bprosman »

@Grun,

Lees het rapport nou maar eerst eens.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme meter geweigerd en nu ?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Verschil tussen hoog- en laagtarief was vroeger relevant. Nu niet meer. Meestal nu niet meer dan een paar euro per jaar. U kunt dit zelf narekenen op energie prijsvergelijkingssites. Dus gewoon lekker die oude vertrouwde meters laten zitten.


Gesloten