LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vergrendeling gas slechts voor 12 maanden

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
NorWil
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2017 17:38

vergrendeling gas slechts voor 12 maanden

Ongelezen bericht door NorWil »

onderwerp vergrendeling gasmeter bij aangepaste woningen die gasvrij zijn: slechts 12 maanden mogelijk


In 2014 geïnvesteerd in een pallet CV installatie met warmwater boiler, totale kosten plus installatie 10.000euro. Wij wilden gasvrij zijn. (goed voor het milieu) In 2014 woonden wij er nog niet. In 2015 gebeld om de gasleiding weg te laten halen. In 2014 was dit nog gratis. Een jaar later niet. Toen kostte het verwijderen van de gasleiding ineens dik 600 euro.

Aangezien wij nog aan het verbouwen waren, vonden wij dit veel geld. Energie contract afgesloten met alleen elektra bij Essent en gas op leegstand laten zetten.

Een medewerker van Essent attendeerde mij dat er ook een vergrendeling gedaan kan worden. Dit kost geen 600euro. Gechat met Liander en het klopt deze kosten zijn 117euro nog wat. Echter vandaag hoorde ik dat dit slechts voor 12 maanden kan en dat dan Liander ons automatisch weer aansluit voor ook weer 117 euro. Dus de totale kosten zijn dan rond de 230 euro op jaarbasis.

Wat mij echt verbaast is hetvolgende:
1. Burgers die bereidt zijn om dik te investeren (gewone cv zou 3000 euro zijn) zijn de dupe van het vernieuwde verdienmodel van Liander.
2. Waarom sluit Liander de vergrendelende gasleiding automatisch weer aan na 12 maanden. De trend is dat er steeds duurzamer met energie wordt om gegaan. (dit is ook nodig, willen wij aan onze CO2 uitstoot voldoen)
3. De kosten die berekend worden zijn volgens mij ook erg hoog. Het schijnt niet zoveel werk zijn.

Achteraf gezien enorm veel spijt dat ik in het jaar voordat het ineens dik 600 euro kostte niet heb gedaan. Wat voor ons ook een afweging was dat als de nieuwe bewoners (mits wij ons huis willen verkopen) weer gas willen gebruiken en ruim € 1300 betaald moet worden.

Wij hebben wel van Liander een reactie gehad. Deze was andere netwerkbeheerders rekenen ook geld hiervoor. Aangegeven dat ik uiteraard begrijp dat het verdienmodel van Liander lastiger wordt. Aangezien steeds meer mensen (niet alleen nieuwbouw) gasloos of zelfs 0 op de meter willen zijn. Wat ik niet begrijp is de periode van slechts 12 MAANDEN. Je gaat niet weer terug naar gas als je ervoor hebt gekozen, gasloos te zijn.. Daarop geen reactie meer gehad.

Persoonlijk denk ik dat dit " dingetje" vanuit de overheid geregeld moet worden. Tot eind 2014 was het verwijderen van de gasleiding gratis. Vanaf 2105 rekenen ze daar een bedrag voor. Dit snap ik ook wel, er zijn natuurlijk kosten mee gemoeid. Maar dat de afsluiting wat € 120 kost slechts voor 12 maanden is, daar heb ik grote moeite mee. Wat vinden jullie

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: vergrendeling gas slechts voor 12 maanden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Is het niet zo dat afsluiten gratis is en je gewoon ieder jaar vastrecht moet blijven betalen? Er loopt namelijk nog altijd een gasleiding tot in je huis en deze moet onderhouden worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: vergrendeling gas slechts voor 12 maanden

Ongelezen bericht door kweenie »

Die afsluitkosten zijn centraal bepaald, daar heeft Liander geen invloed op. Zelf vind ik het eigenlijk ook wel logisch dat je voor de diensten die je afneemt moet betalen.

Dat je tijdelijk kunt vergrendelen is een mooie geste naar mensen die twijfelen of ze echt van het gas af willen. Als je nieuwe installatie toch op bepaalde momenten tekort schiet, dan kun je alsnog de gas installatie aanhouden. Maar in de tussentijd moet de netwerkbeheerder wel het netwerk op orde houden. In feite zijn de jaarlijkse kosten voor Liander dan ook nauwelijks lager dan bij een gewone aansluiting. Bij zo'n vergrendelde aansluiting zou je daarom eigenlijk, als je de kosten zou doorbelasten, gewoon de netwerkkosten moeten blijven betalen. Waarmee je al ziet dat zo'n vergrendelde aansluiting eigenlijk weinig anders is dan een gewone aansluiting met nul verbruik.

stofzuigertje

Re: vergrendeling gas slechts voor 12 maanden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij de aanleg voor gas betaal je, net als de meter die nu nog niet is afgeschreven.

Verder is het weghalen ook werk, dus kosten.
Die worden nu doorberekend.
Bij weghalen voor €600,- als je ooit spijt kreeg kost het nogmaals geld.
Vergeet niet dat als 50% stopt de leiding wel moet blijven voor de overige buren en de pijp in grond daarmee wel 2x zo duur word.
Ja, als er een nieuwe leiding in moet voor maar helft van mensen, dat is nadeel van stoppen met gas.

Je kunt het beste dit doen op kavel zonder gas, alleen in straat mag, maar niets aangesloten is 2x besparen!
Zo kiezen vele ook tussen de Kabel en KPN lijn.
Niet meer beide zoals vroeger en sommige doen niets.
Mobiel internet, Satelliet en dat je dan via buren, net als de krant vroeger ook samen ging....
Mag niet, wel voordeliger!

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: vergrendeling gas slechts voor 12 maanden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U wordt niet automatische aangesloten, u kunt weer aangesloten worden, dat is wat anders. De toelevering van gas wordt stil gelegd, maar zolang u nog aangesloten blijft betaald u vast recht. Dit betaald iedereen, dus niet alleen u nu in dit geval.

Bij het laten weghalen van de gasleiding zijn kosten gemoeid. Dit heeft niets met een verdienmodel te maken, iedereen (zelfs u) wil graag betaald worden voor het werk dat ze doen. Graafwerzaamheden, personeel, bus, gereedschap, veiligheidsvoorwaarden, alles kost geld.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: vergrendeling gas slechts voor 12 maanden

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is van uit de overheid geregeld. Zo eist de landelijke overheid conform de WION dat bij graven in de openbare ruimte er een graafmelding gedaan moet worden. Dat kost 19 euro + 15 minuten van een mbo geschoolde medewerker, samen ~50 euro. Vervolgens eist de lokale overheid dat je een MOOR melding doet, voor het mogen openbreken van hún stoep, en het weer professioneel laten dichtstraten. Dat kost grofweg 200 euro. Dan is er nog een verplichte milieuhygiënische quickscan die de netbeheerder moet doen als werkgever, want hun werknemers, die dus de leiding bij jou daadwerkelijk komen verwijderen, moeten wel in een veilige omgeving werken.

Dan zijn die bedragen ineens prima te verklaren, en wordt er niet echt geld aan verdient.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: vergrendeling gas slechts voor 12 maanden

Ongelezen bericht door GJS »

kweenie schreef:Die afsluitkosten zijn centraal bepaald, daar heeft Liander geen invloed op. Zelf vind ik het eigenlijk ook wel logisch dat je voor de diensten die je afneemt moet betalen.
Plaats eens een linkje waar dat staat.
O nee, dat kan je niet want het is helemaal niet centraal bepaald.

In de gaswet staat dat ze er kosten voor mogen rekenen, maar ze moet wel een offerte/factuur opmaken en dat doet Liander niet, die rekent standaard € 605 en zijn daarmee in overtreding van de gaswet lijkt mij.
Zie 2.5.1.12 https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 21522.html

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: vergrendeling gas slechts voor 12 maanden

Ongelezen bericht door kweenie »

Laat ik het anders zeggen, de kosten zijn gebaseerd op de gemiddelde kosten die de beheerder maakt voor vergelijkbare aansluitingen. Dus er wordt niet met een klok bijgehouden hoeveel tijd ze bij jou zijn bezig geweest en hoeveel andere kosten er precies op jouw adres zijn gemaakt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: vergrendeling gas slechts voor 12 maanden

Ongelezen bericht door sjohie »

GJS schreef:
kweenie schreef:Die afsluitkosten zijn centraal bepaald, daar heeft Liander geen invloed op. Zelf vind ik het eigenlijk ook wel logisch dat je voor de diensten die je afneemt moet betalen.
Plaats eens een linkje waar dat staat.
O nee, dat kan je niet want het is helemaal niet centraal bepaald.

In de gaswet staat dat ze er kosten voor mogen rekenen, maar ze moet wel een offerte/factuur opmaken en dat doet Liander niet, die rekent standaard € 605 en zijn daarmee in overtreding van de gaswet lijkt mij.
Zie 2.5.1.12 https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 21522.html
Ze zeggen op de site dat de genoemde 605 euro een indicatie van de prijs is, op basis van de meest voorkomende (standaard) situatie. Daarmee zijn ze niet in overtreding lijkt me?

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: vergrendeling gas slechts voor 12 maanden

Ongelezen bericht door GJS »

Dan hebben ze dat onlangs veranderd en zijn ze i.d.d. daarmee niet meer in overtreding, je kan afsluiting ook alleen maar aanvragen via mijnaansluiting.nl en daar krijg je ook die € 605 als indicatie.
Maar je kan niet eerst een offerte opvragen, je moet eerst definitief een aanvraag indienen, dus vraag me af of je er daarna nog vanaf kan.

Tijdje geleden gaven ze alleen op dat het € 605 kostte en hadden ze het helemaal niet over een indicatie, zie je ook zat verhalen van van mensen die altijd precies dat bedrag aan Liander hebben moeten betalen.
Zal mij benieuwen of we nu andere bedragen te zien krijgen.

NorWil
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2017 17:38

Re: vergrendeling gas slechts voor 12 maanden

Ongelezen bericht door NorWil »

Ik begrijp dat de kosten van weghalen gasleiding 600€ kost. Dat is ook niet mijn punt. Wat ik niet begrijp is dat een vergrendeling, waardoor je vastrecht kosten niet hoeft te betalen, slechts voor 12 maanden is. Als je gasloos wilt zijn dan maak je daar een bewuste keuze voor. Anders kies je niet voor zn dure 10k installatie. Dat liander de afsluiting voor 12 mnd doet zodat je kunt bepalen of het iets voor je is, vind ik een vreemde gedachte gang. Vandaar dat ik denk dat het een verdienmodel is. BV januari 2017 afsluiten kost 117€ eind december wordt je weer aangesloten weer € 117. Januari 2018 weer laten afsluiten en ga zo maar door. Het is goedkoper om een leegstandtarief af te spreken met je energie leverancier dan betaal je 130€ per jaar aan vastrecht ipv 2x117...

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: vergrendeling gas slechts voor 12 maanden

Ongelezen bericht door GJS »

NorWil schreef:Ik begrijp dat de kosten van weghalen gasleiding 600€ kost. Dat is ook niet mijn punt. Wat ik niet begrijp is dat een vergrendeling, waardoor je vastrecht kosten niet hoeft te betalen, slechts voor 12 maanden is.
Vroeger kon het i.d.d. voor onbepaalde tijd en gratis, waarom het nu allemaal zo veel moet kosten vind ik i.d.d. ook niet te begrijpen.
sjohie schreef:Het is van uit de overheid geregeld. Zo eist de landelijke overheid conform de WION dat bij graven in de openbare ruimte er een graafmelding gedaan moet worden. Dat kost 19 euro + 15 minuten van een mbo geschoolde medewerker, samen ~50 euro. Vervolgens eist de lokale overheid dat je een MOOR melding doet, voor het mogen openbreken van hún stoep, en het weer professioneel laten dichtstraten. Dat kost grofweg 200 euro. Dan is er nog een verplichte milieuhygiënische quickscan die de netbeheerder moet doen als werkgever, want hun werknemers, die dus de leiding bij jou daadwerkelijk komen verwijderen, moeten wel in een veilige omgeving werken.

Dan zijn die bedragen ineens prima te verklaren, en wordt er niet echt geld aan verdient.
Ik vind die afsluitkosten toch behoorlijk aan de hoge kant, je kan je gas ook tijdelijk uitpandig laten afsluiten, daar moet dus ook voor gegraven worden en dan kost het € 235,95 en al jouw genoemde werkzaamheden kunnen dus blijkbaar voor dat bedrag uitgevoerd worden.
Het enige meerwerk wat gedaan moet worden bij helemaal afsluiten is dat de meter verwijderd moet worden uit de meterkast en de leiding verwijderen (wat ze overigens vaak niet eens doen) en dat zou dan € 369 meer moeten kosten?

pietgroenia
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2017 15:28

Re: vergrendeling gas slechts voor 12 maanden

Ongelezen bericht door pietgroenia »

ik denk niet dat het landelijk geregeld wordt de bedragen. Ik heb me vorige week bij Enexis af laten sluiten. koste 98,98 euro + 20,79 euro BTW samen 119,77. gasmeter volledig weg zie hieronder.
Geachte heer, U wilt graag meer informatie over het verwijderen van uw gasmeter op de Houtduif ... Ik geef u hier graag wat meer informatie over.

Verwijderen gasmeter
Het verwijderen van uw gasmeter is mogelijk. Het tarief voor het verwijderen van een gasmeter is € 345,93. Hier kan nog een bedrag van € 18,51 per meter bovenop komen voor het verwijderen van de aansluitleiding. U kunt hiervoor een aanvraag doen via de website mijnaansluiting.nl. Na het indienen van de aanvraag zult u binnen 10 werkdagen van ons een offerte ontvangen. De gemiddelde doorlooptijd is ongeveer 6 – 8 weken. Meer informatie over het verwijderen van de aansluiting vindt u op enexis.nl/aansluiting-verwijderen.
Ze hebben bij mij de gaskraan dichtgedraaid. een metalen kap erover heen gezet en die met een hangslot afgesloten. was met 5 minuten klaar. Mocht ik wel weer gebruik willen maken van de gasmeter dan kost dat 98 euro. Eventueel als volgende bewoner weer gebruik wil maken van gas. Heb geen info gekregen dat het maar voor een jaar zou zijn.

groetjes Piet
Laatst gewijzigd door Radar op 28 jun 2017 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link aangepast door Moderator

pietgroenia
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2017 15:28

Re: vergrendeling gas slechts voor 12 maanden

Ongelezen bericht door pietgroenia »

voor de moderator... ik weet niet hoe commercieel de link van enexis is want je kan niet kiezen voor een netbeheerder. dat is afhankelijk van waar je woont. zou wel fijn zijn als je kan kiezen, gaat iedereen naar de goedkoopste. hoeft niet gepubliceerd of misschien toch wel

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: vergrendeling gas slechts voor 12 maanden

Ongelezen bericht door renewouters »

pietgroenia schreef:voor de moderator... ik weet niet hoe commercieel de link van enexis is want je kan niet kiezen voor een netbeheerder. dat is afhankelijk van waar je woont. zou wel fijn zijn als je kan kiezen, gaat iedereen naar de goedkoopste. hoeft niet gepubliceerd of misschien toch wel
Meer marktwerking is inderdaad het beste.

Gesloten