LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

olaf79 schreef:Dat is 9 euro per jaar. Wow...daar kun je echt een meter opnemer voor langs sturen.
-De meteropnemer hier komt niet jaarlijks, ik lever zelf standen aan.
-Hoeveel meters doet de meteropnemer per uur? Zeker in de stad is lijkt 9 euro per stuk meer dan kostendekkend.
-is er buiten de data kosten ook sprake van abonnementskosten, of eenmalige kosten bij aanschaf SIM kaart?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

is er buiten de data kosten ook sprake van abonnementskosten, of eenmalige kosten bij aanschaf SIM kaart?
Abonnementskosten zijn voor een particulier al bijna nihil, op het werk krijgen wij de sims al gratis (bulk). Wat je ook niet meeneemt is de foutgevoeligheid. Een Meteropnemer maakt fouten , een GPRS network niet.

Husaberg
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2017 18:06

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door Husaberg »

Bij mij is in 2015 een slimme meter geplaatst en bij mij is me verbruik juist sterk omlaag gegaan omdat ik door de meter bewuster met energie ben omgegaan, dit omdat je het verbruik in Watt nu constant op het display gepresenteerd krijgt. Zo kwam ik erachter dat bijvoorbeeld de pomp van mijn CV ketel ruim 100 Watt verbruikt. Deze doe ik nu in zomer uit. Ook ga ik nu veel bewuster met verlichting om, stofzuig minder, minder vaak de oven aan etc.
Maar het klopt wel dat de meter moeite heeft met LED lampen, ik heb bijvoorbeeld een 1,8 Watt LED lamp, maar de slimme meter meet maar liefst 15 Watt, nog niet veel natuurlijk maar wel 8x zo veel als het zou moeten zijn.

Tom

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:
....op het werk krijgen wij de sims al gratis (bulk).
Wellicht maken jullie meer belkosten dan 9 euro per jaar, dan is sims "weggeven" eerder lonend.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door NoNo123 »

bprosman schreef: Een Meteropnemer maakt fouten , een GPRS network niet.
Een GPRS netwerk misschien niet, maar een slimme meter wel.
Hier wat error codes van een Landis & Gyr meter:

80000000 RTC has drifted too far. This error only gets set, if using MLC option is enabled.
00800000 Error saving energy registers.
00400000 Error restoring energy registers. (Unable to read from EEPROM.)
00200000 Error Reading/Writing tamper microcontroller.
00080000 RTC Error. (TOU meters only).
00040000 Date Time invalid (TOU meters only).
00020000 Error accessing EEPROM.
00008000 Failed checksum when restoring registers from EEPROM. (No backup of registers available.)
00004000 Power-fail data failed checksum.
00002000 Calibration value failed checksum.
00000008 Error in Parameter Data.
00000002 More than 32 consecutive attempts to communicate with or initialise the MMI devices have failed.
00000001 Insufficient time to complete power failure routine.
bron

En wat staat er achter de meeste error meldingen?
If error is persistent: Billing based on energy registers after the error occurrence is not reliable.

En hoe is dat vertaald door de NL netwerkbedrijven?
Het oplichten van de controle indicator duidt niet op <knip> onjuiste registratie van het verbruik. De batterij kan bijvoorbeeld bijna leeg zijn.
Afbeelding

Waarom zijn die errorcodes niet voor de gebruiker zichtbaar?
Deze zitten op de meter net buiten het zicht onder de afdekkap van de E-meter, en zijn niet af te lezen zonder de verzegeling te verbreken.
Afbeelding



.map110 is software wat gebruikt wordt om met de meter te communiceren.
Daar blijkt uit dat deze errorcodes niet via p1 is uit te lezen. Wat erg vreemd is.
Als huurder van het apparaat wil ik graag weten of deze nog goed functioneert.
Als deze wel via P1 (level 0) zou zijn uit te lezen, dan zou die een error gewoon op het display van bijvoorbeeld Toon weer gegeven kunnen worden.
Mijn CV-ketel bijvoorbeeld, geeft foutmelding wel netjes in de thermostaat aan.

Nu heb je bij twijfel over de juiste werking van de meter, alleen de mogelijkheid van het ijken.
Waarbij je de Netbeheerder maar op zijn mooie blauwe ogen moet vertrouwen of dit wel goed gebeurd.
En ik denk dat het de beslissing van wel of niet ijken, best wel eens beïnvloed zou kunnen worden als je de kennis van deze foutmeldingen zou hebben...

Edit:
Wat ook zo vreemd is, is dat je de ijking bij je energieleverancier moet aanvragen, terwijl je dat apparaat huurt van de netbeheerder.
Net af je aangifte van diefstal doet, bij de brandweer. Of zoiets.......

Nog een edit: Aangezien de meeste error-melding te resetten zijn door een powercycle, kan je je zoiezo afvragen wat nut van een ijking is.
Deze wordt immers spanningsloos gemaakt bij het vervoer naar een lab, dan is deze error alleen nog maar terug te vinden in een log.
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 08 jul 2017 10:25, 5 keer totaal gewijzigd.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Husaberg schreef:Bij mij is in 2015 een slimme meter geplaatst en bij mij is me verbruik juist sterk omlaag gegaan omdat ik door de meter bewuster met energie ben omgegaan, dit omdat je het verbruik in Watt nu constant op het display gepresenteerd krijgt. Zo kwam ik erachter dat bijvoorbeeld de pomp van mijn CV ketel ruim 100 Watt verbruikt. Deze doe ik nu in zomer uit. Ook ga ik nu veel bewuster met verlichting om, stofzuig minder, minder vaak de oven aan etc.
Maar het klopt wel dat de meter moeite heeft met LED lampen, ik heb bijvoorbeeld een 1,8 Watt LED lamp, maar de slimme meter meet maar liefst 15 Watt, nog niet veel natuurlijk maar wel 8x zo veel als het zou moeten zijn.

Tom
Al jaren kun jij zuiniger met energie omgaan en heb je liggen pitten. Nu wordt zo'n slimme meter bij je geplaatst en valt het kwartje :lol:
Je gaat op vakantie naar Amerika en daar kom je erachter dat je in dollars moet betalen . . .
Ja voor jou is de slimme meter een oplossing :roll:

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

NoNo123 schreef:Nog een edit: Aangezien de meeste error-melding te resetten zijn door een powercycle, kan je je zoiezo afvragen wat nut van een ijking is.
Deze wordt immers spanningsloos gemaakt bij het vervoer naar een lab, dan is deze error alleen nog maar terug te vinden in een log.
In je eigen post lees ik ook dat de batterij bijna leeg kan zijn.
Bij opsturen voor ijking kan die batterij de gegevens dus vast houden.

Opmerkelijk dat uberhaubt een batterij nodig is, terwijl lichtnetspanning aanwezig is. En bestaan al vele jaren geheugentypen, welke bij uitvallen van de netspanning gegevens jaren vasthouden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

If error is persistent: Billing based on energy registers after the error occurrence is not reliable
En hoe vaak is die error "Persistant" ?
Bij hoeveel meters ?
Nog een edit: Aangezien de meeste error-melding te resetten zijn door een powercycle, kan je je zoiezo afvragen wat nut van een ijking is.
Ook hier, als een error melding verdwijnt na een power cycle is dat ook niet "persistant".
In je eigen post lees ik ook dat de batterij bijna leeg kan zijn.
Bij opsturen voor ijking kan die batterij de gegevens dus vast houden.
Opmerkelijk dat uberhaubt een batterij nodig is, terwijl lichtnetspanning aanwezig is. En bestaan al vele jaren geheugentypen, welke bij uitvallen van de netspanning gegevens jaren vasthouden.
Klok / klepel maar weer eens van de poster door aannames te doen dat het geheugen OOK op de batterij / accu zit.

De gegevens zitten in EEPROM (geen batterij nodig).
De batterij is voor de RTC (Real Time Clock).
Dus stel het apparat is te lang spanningsloos zullen de gegevens niet verdwijnen maar loop je wel de kans dat de klok op 00:00 gaat staan.
Dan zul je een van deze errors kunnen krijgen :
00080000 RTC Error. (TOU meters only).
00040000 Date Time invalid (TOU meters only).
Geen ramp want die klok synchen ze weer met de tijd op het GPRS netwerk

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:De gegevens zitten in EEPROM (geen batterij nodig).
.....
Geen ramp want die klok synchen ze weer met de tijd op het GPRS netwerk
Wat is dan de afweging om batterij te gebruiken? Er is al GPS-sync , en de meter dient energieverbruik te registreren, de tijd is ondergeschikt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat is dan de afweging om batterij te gebruiken? Er is al GPS-sync , en de meter dient energieverbruik te registreren, de tijd is ondergeschikt
Omdat je er niet van uit mag gaan dt het GPRS netwerk altijd aanwezig is. Zo'n apparaar moet een tijdje 'autonoom' kunnen draaien, net als DCF77 klokken.
en de meter dient energieverbruik te registreren, de tijd is ondergeschikt
Dus uit de eenheid KiloWatt/uur wil jij t uur uit halen :wink: want de tijd doet er niet toe :wink:

De P1 poort spuugt iedere 10 seconden een datagram uit met EN het verbruik (op dat moment) EN een timestamp.
Als je discussie krijgt over het stroomverbruik is het ook wel handig om te zien wanneer eea verbruikt is en niet "ergens in de maand op een grote hoop" dan kun je net zo goed de Ferraris meter laten zitten.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:Dus uit de eenheid KiloWatt/uur wil jij t uur uit halen :wink: want de tijd doet er niet toe :wink:
=Scoren door lachers op je hand krijgen. (ik maak me er ook vaak schuldig aan)
Besef wel dat oude meters totaal geen besef van tijd hadden , en toch werd het verbruik juist bij gehouden.
bprosman schreef:Omdat je er niet van uit mag gaan dt het GPRS netwerk altijd aanwezig is. Zo'n apparaar moet een tijdje 'autonoom' kunnen draaien, net als DCF77 klokken.
Vrijwel elke computer heeft een klok ingebouwd voor autonoom gebruik, en waar mogelijk wordt deze met externe bron (meestal ntp) gesynchroniseerd.
Ik zie de noodzaak voor backup batterij nog steeds niet. In 10 jaar oude computers is deze vaak stuk. Oude meters gingen fors langer mee. Gaan we de meteropnemer inruilen voor batterijwisselaar, of worden de slimme meters veel vaker vervangen? Uiteindelijk betaalt de consument deze rekening

En elke 10 seconden een datagram uitspugen lukt ook als je niet weet hoe laat het is......

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

stofzuigertje schreef:Je hoeft niet meer thuis te zijn.

Verder ook geen fouten met aflezen in donkere kasten.

Geen dure mensen langs de deur die vaak dicht bleef bij 2 verdieners......
Ik moet dus wel thuis zijn als ze mijn standen willen weten van mijn fijne slimme meter.
Donkere kasten? Wel es van een zaklantaarn gehoord . . . :idea:

Het is natuurlijk van de onfatsoenlijke dat jij niet thuis bent als er een afspraak gemaakt is.

Ach, ieder heeft zijn of haar verhaal bij de slimme meter. Ik ben ervaringsdeskundige want ik heb zo'n ding. Eentje die niets meer doet dan de meter die ik al had.
Ieder heeft zijn beleving bij die slimme meter, en verhalen worden steeds "mooier". ". . . donkere kast . . ." en ". . . duren mensen aan de deur . . ." :lol:

Ik vind, als een product zo langzamerhand zo omstreden is - ongeacht of ik dat product gebruik wel of niet, ongeacht of het kritiek ook bij mij van toepassing is - vind ik dat het van de markt moet worden gehaald.
En in dit geval mensen compenseren die stroom zouden gaan besparen. Tot dat er een goede meter is korten op de energie rekening.

:wink:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik moet dus wel thuis zijn als ze mijn standen willen weten van mijn fijne slimme meter.
Donkere kasten? Wel es van een zaklantaarn gehoord . .
.
Die meteropnemer gaat echt niet in het donker met een potloodje een een papiertje de stand van het display overschrijven in zn zakboekje maar houdt gewoon een uitleesapparaat voor je meter.
Besef wel dat oude meters totaal geen besef van tijd hadden , en toch werd het verbruik juist bij gehouden.
Daar is het toerental de vorm van "tijd"
E = U_eff * i_eff * cos(φ) * t (voor een ferrarismeter)

flepp
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:34

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door flepp »

Slim is gewoon bewust zijn van je energie verbruik heb je die meter ook niet nodig, en geen dubbele meter huur.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:
Besef wel dat oude meters totaal geen besef van tijd hadden , en toch werd het verbruik juist bij gehouden.
Daar is het toerental de vorm van "tijd"
E = U_eff * i_eff * cos(φ) * t (voor een ferrarismeter)
Het toerental is evenredig met opgenomen vermogen, en heeft niets met tijd van doen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuurmeter
Daardoor is het toerental van de schijf evenredig met het product van stroom, spanning en de cosinus van de fasehoek daartussen.
Het aangedreven telwerk registreert het aantal omwentelingen van de schijf, en daarmee wordt de totale hoeveelheid opgenomen energie.
Dit telwerk heeft integrator functie over de tijd....maar heeft zelf geen enkel besef van de tijd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Dit telwerk heeft integrator functie over de tijd....maar heeft zelf geen enkel besef van de tijd.
Daarom is die andere ook een "Slimme" meter :-)

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door NoNo123 »

bprosman schreef: Klok / klepel maar weer eens van de poster door aannames te doen dat het geheugen OOK op de batterij / accu zit.

De gegevens zitten in EEPROM (geen batterij nodig).
De batterij is voor de RTC (Real Time Clock).
Dus stel het apparat is te lang spanningsloos zullen de gegevens niet verdwijnen maar loop je wel de kans dat de klok op 00:00 gaat staan.
Dan zul je een van deze errors kunnen krijgen :
00080000 RTC Error. (TOU meters only).
00040000 Date Time invalid (TOU meters only).
Geen ramp want die klok synchen ze weer met de tijd op het GPRS netwerk
Noem het klok & kleppel, en geen ramp, maar als ik zo`n meter in huis zou hebben, en deze foutmeldingen zou zien, zou ik me (als niets wetende consument) toch een beetje zorgen maken. Achter beide foutmeldingen staat dat, verrekening niet betrouwbaar is.

Afbeelding
bprosman schreef: Bij hoeveel meters ?
Bij de G-meters zijn mij 3 gevallen in Nederland bekend. Maar zoals ik al schreef komen die 3 gevallen allemaal uit mijn eigen klantenkring van nog geen 150 klanten.

Van de E-meter heb ik werkelijk geen idee ( ik ben gastechnisch installateur). Ik ben wat dat betreft even nieuwsgierig als jou, naar cijfers. Helaas zijn de netwerkbedrijven daar niet echt open in.
Wat ook wel blijkt na publicatie van het onderzoek van T.U. Twente, waar om het hardst geroeptoeterd werd, dat er niets aan de hand is. (En dit 1 dag later, zonder enige vorm van tegenonderzoek...)


Ik blijf het van de zotten vinden, dat je als consument, en als huurder van een apparaat, geen enkele info kan vinden over het door jou gehuurde product.

Maar wat nog erger is, dat ze (de netwerkbeheerders) gewoon glashard LIEGEN over de foutcodes die een slimme meter genereerd.

In 2009 kwam ik voor het eerst een op hol geslagen meter tegen.

En nu 8 jaar na dato, staat er nog steeds te lezen in de handleiding van Stedin alleen maar dat het batterijtje bijna leeg kan zijn.

Afbeelding

Ik heb nog een klant gehad die, 2 maanden nadat ze een nieuwe gasmeter hadden gekregen, €2.800,- moesten bijbetalen omdat die meter op hol was geslagen.
En wat staat er te lezen bij de handleiding? Niets aan de hand, het batterijtje kan bijna leeg zijn.
Je wilt niet weten hoeveel ellende die mensen daardoor gehad hebben !!!

En dit dus terwijl die foutcodes doorgegeven worden aan de netwerkbeheerder.
Het is daar dus bekend dat de meter niet goed functioneert !!!
Maar er wordt niets mee gedaan !

En jij, als consument weet dus van niks, en kan alleen maar via een ijking (tegen veel te hoge kosten), je recht proberen te halen.

Gesloten