LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Liander en Baas laten gezinnen in de kou zitten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Leefhout
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:34

Re: Liander en Baas laten gezinnen in de kou zitten

Ongelezen bericht door Leefhout »

Ook wij hebben te maken met dezelfde problematiek elders in Flevoland. Hier is BaasBV ook de onderaannemer van Liander en Vitens. Ons huis is helemaal klaar. Alles is geschilderd, de keuken en badkamers zijn geplaatst. Onze aannemer heeft keurig op tijd in oktober vorig jaar de aansluiting aangevraagd. Wij wachten inmiddels al 18 weken op onze aansluiting. Wij verkeren in de gelukkige omstandigheden dat wij niet ons huis uit moeten, dus wonen wij niet met emmertjes water en kaarsjes, maar wij hebben wel te maken met dubbele woonlasten. Extra afsluiten van verzekeringen ed.
Mijn aannemer en onderaannemers hebben keurig op tijd in deze drukke tijden geleverd dat wat ze moeten leveren op tijd maar een Liander en Vitens hebben het contract gegund aan BaasBV die er 1 grote puinhoop van maakt en ook al maakte in de crisistijd. Bij BaasBV wijzen ze naar Liander en Vitens. Immers wij hebben via mijn aansluiting een aansluiting aangevraagd bij deze nutspartijen en Liander en Vitens wijzen met hun vingertjes naar BaasBV. Je wordt van kastje naar de muur gestuurd en weer terug. Daarnaast wordt er via mijn aansluiting gecommuniceerd dat de nutspartijen ons op de hoogte houden maar van communicatie is geen enkele sprake. We bellen ons suf naar alle 3 partijen en wachten nog steeds...........Misschien geeft dit wat extra info.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Liander en Baas laten gezinnen in de kou zitten

Ongelezen bericht door reggie2 »

NeoDutchio schreef:

Ik heb er inderdaad een oordeel over, maar ik stelde een vraag. Als je toch weet dat een aantal voorzieningen nog niet kunnen, waarom trek je er dan toch in. En helemaal met kinderen, levensgevaarlijk tussen al dat bouwverkeer. En als er geen andere keus is kan je ook niet klagen. Dan moet je roeien met de riemen die je hebt.

Dan nog weet jij niet de rede waarom TS er al woont.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Liander en Baas laten gezinnen in de kou zitten

Ongelezen bericht door sjohie »

Leefhout schreef:Ook wij hebben te maken met dezelfde problematiek elders in Flevoland. Hier is BaasBV ook de onderaannemer van Liander en Vitens. Ons huis is helemaal klaar. Alles is geschilderd, de keuken en badkamers zijn geplaatst. Onze aannemer heeft keurig op tijd in oktober vorig jaar de aansluiting aangevraagd. Wij wachten inmiddels al 18 weken op onze aansluiting. Wij verkeren in de gelukkige omstandigheden dat wij niet ons huis uit moeten, dus wonen wij niet met emmertjes water en kaarsjes, maar wij hebben wel te maken met dubbele woonlasten. Extra afsluiten van verzekeringen ed.
Mijn aannemer en onderaannemers hebben keurig op tijd in deze drukke tijden geleverd dat wat ze moeten leveren op tijd maar een Liander en Vitens hebben het contract gegund aan BaasBV die er 1 grote puinhoop van maakt en ook al maakte in de crisistijd. Bij BaasBV wijzen ze naar Liander en Vitens. Immers wij hebben via mijn aansluiting een aansluiting aangevraagd bij deze nutspartijen en Liander en Vitens wijzen met hun vingertjes naar BaasBV. Je wordt van kastje naar de muur gestuurd en weer terug. Daarnaast wordt er via mijn aansluiting gecommuniceerd dat de nutspartijen ons op de hoogte houden maar van communicatie is geen enkele sprake. We bellen ons suf naar alle 3 partijen en wachten nog steeds...........Misschien geeft dit wat extra info.
Het is wel extra info, maar niet echt nuttige, tenzij dit hetzelfde nieuwbouwplan betreft, en dat denk ik van niet, aangezien je schrijft "elders in Flevoland"? Dan is het dus appels met peren vergelijken.

Wel weet ik dat nutsbedrijven tegenwoordig milieuhygiënische quickscans moeten laten uitvoeren, om er als werkgever voor te zorgen dat hun medewerkers, en ook onderaannemers, veilig kunnen graven. En als daaruit blijkt dat nader onderzoek nodig is, is dat maar één van de vele redenen die vertragend kunnen werken op zo'n proces. Ook wil een aannemer niet om de week naar een nieuwbouwwijk moeten om één huis aan te sluiten, het is voor hen efficiënter om een aantal aanvragen in 1 wijk te bundelen, en er een ploeg voor langere tijd te laten werken. Maar goed, communiceren is niet hun sterkste punt.

Leefhout
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:34

Re: Liander en Baas laten gezinnen in de kou zitten

Ongelezen bericht door Leefhout »

Nog even wat extra uitleg. Het maakt niet zoveel uit of het over hetzelfde bouwplan gaat. Wij (Frits Smits en ik) bouwen via zelfbouw - kavel kopen en dan mag je zelf bepalen wat en met wie je gaat bouwen - natuurlijk wel met omgevingsvergunning ed. We hebben niet te maken met projectontwikkelaars en zijn dus als bouwers zelf verantwoordelijk. Ook voor de aanvraag op de nutsvoorzieningen. We zijn alleen afhankelijk van de nutspartijen die in Flevoland opereren: Liander en Vitens. Zij hebben BaasBV als onderaannemer het contract gegund. Alleen BaasBV in Lelystad maakt er een potje van. Ze schermen met tekort aan personeel en teveel opdrachten. Dat laatste klopt en wij hebben zelf als bouwers van hetzelfde bouwplan bij BaasBV aangegeven dat wij wel met hun gezamenlijk willen afstemmen. BaasBV is alleen niet in staat om dit op te pakken. Helaas........ Nu lopen de wachttijden op. Als je nu een aanvraag doet voor een nieuwe aansluiting moet je 20 weken wachten. Dit is toch een hele rare situatie! Als wij in de toekomst onze rekeningen niet kunnen betalen dan duurt het echt geen 20 weken om de afsluiting te regelen. Ik begrijp de opmerking hierboven niet helemaal over veiligheid. Dat heeft volgens mij te maken met het bouwrijp maken van onze kavels. Onze kavels zijn door onze gemeente bouwrijp aan ons geleverd, dus met alle vereiste voorzieningen. Alles loopt bij ons perfect alleen dus niet het aansluiten op de nutsvoorzieningen. Ik zou graag bij andere partijen mijn nutsvoorzieningen willen aanvragen maar wij zitten helaas bij een Liander en Vitens en dus BaasBV die het gezamenlijk niet voor elkaar krijgen om dit binnen een redelijke termijn te regelen. Zij laten dus ook ons in de kou zitten.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Liander en Baas laten gezinnen in de kou zitten

Ongelezen bericht door kokka »

ook voor jou is het wellicht goedkoper om tijdelijk een generator en drinkwatertank met pomp bij je nieuwe huis te zetten. ben je in elk geval van je dubbele lasten af. er zijn genoeg bedrijven die tijdelijke verhuur en eventueel bijvullen van drinkwater tanks voor je kunnen verzorgen.
Het kan best zijn dat het uiteindelijk de verantwoording van een ander is, maar je hoeft natuurlijk niet af te gaan zitten wachten tot het geregeld wordt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Liander en Baas laten gezinnen in de kou zitten

Ongelezen bericht door kweenie »

Ze geven op hun websites al aan dat er langere doorlooptijden zijn en dat je de aanvraag daarom tijdig moet doen. Aangezien normaal voor een aanvraag al twaalf weken staat, ben ik niet verbaasd dat het nu twintig weken of langer duurt.

Overigens staat er ook dat als je schade ondervindt, ja in overleg kunt gaan. Ik kwam mij voorstellen dat je wel passende maatregelen zou kunnen eisen.

Leefhout
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:34

Re: Liander en Baas laten gezinnen in de kou zitten

Ongelezen bericht door Leefhout »

Allemaal prachtig deze info op de websites, maar vergis je niet. Bijna 5 maanden geleden stond deze info niet op de websites. Bovendien heb ik zelf moeten bellen met zowel Liander als Vitens om het dossier bij BaasBV compleet te krijgen. De aanvraag die wij hadden ingediend stond "on hold" omdat ze beide nog informatie van aannemer BaasBV moesten krijgen. Met ongeloof heb ik hierop gereageerd en pas na een maand waren de dossiers compleet. Het gaat om een simpele aansluiting van een nieuwbouwwoning (6 meter van de openbare weg) Ik heb vorig jaar begin november de aansluitkosten betaald aan Liander en nu is het februari en ik wacht nog steeds op een aansluiting.

Afwachten totdat alles voor me geregeld wordt doe ik zeker niet. Maar de situatie waarin Liander, Vitens en BaasBV momenteel particulieren in plaatst is onverteerbaar wmb.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Liander en Baas laten gezinnen in de kou zitten

Ongelezen bericht door kweenie »

En heb je al contact opgenomen met die bedrijven om een oplossing te vinden voor de periode tot de aansluiting kan worden aangelegd?

Leefhout
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:34

Re: Liander en Baas laten gezinnen in de kou zitten

Ongelezen bericht door Leefhout »

Jazeker en dat is nu juist het frusterende: bij BaasBV wijzen ze naar Liander en Vitens. Immers wij hebben via mijn aansluiting een aansluiting aangevraagd bij deze nutspartijen en Liander en Vitens wijzen met hun vingertjes naar BaasBV. Je wordt van kastje naar de muur gestuurd en weer terug. We bellen ons suf naar alle 3 partijen. Er wordt geen oplossing geboden.............te druk, te weinig mensen, te koud en tja dat contract met BaasBV!.
Planning wordt slechts 1 week vantevoren vastgelegd en niet actief gecommuniceerd door BaasBV of door andere partij naar de vragende partij. Je belt, dan denk je dat je op de hoogte bent en daarna wordt de planning aangepast maar daar hoor je dan helemaal niets van. De communicatie op website van Liander is prachtig maar ik heb er helemaal niets van gezien. We worden hier in echt door Liander, Vitens en BaasBV letterlijk en figuurlijk in de kou gezet.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Liander en Baas laten gezinnen in de kou zitten

Ongelezen bericht door arvandongen »

Leefhout schreef:Jazeker en dat is nu juist het frusterende: bij BaasBV wijzen ze naar Liander en Vitens. Immers wij hebben via mijn aansluiting een aansluiting aangevraagd bij deze nutspartijen en Liander en Vitens wijzen met hun vingertjes naar BaasBV. Je wordt van kastje naar de muur gestuurd en weer terug. We bellen ons suf naar alle 3 partijen. Er wordt geen oplossing geboden.............te druk, te weinig mensen, te koud en tja dat contract met BaasBV!.
Planning wordt slechts 1 week vantevoren vastgelegd en niet actief gecommuniceerd door BaasBV of door andere partij naar de vragende partij. Je belt, dan denk je dat je op de hoogte bent en daarna wordt de planning aangepast maar daar hoor je dan helemaal niets van. De communicatie op website van Liander is prachtig maar ik heb er helemaal niets van gezien. We worden hier in echt door Liander, Vitens en BaasBV letterlijk en figuurlijk in de kou gezet.

Ik vraag mij af: Heb jij wel iets te maken met BaasBV? Je wordt uiteindelijk klant bij Liander en Vitens. Het feit dat die 2 partijen de installatie hebben uitbesteed aan slechts één partij (BaasBV) zou niet jouw probleem moeten zijn. Is immers niet jouw keuze.

Je zou kunnen overwegen een (redelijke) schadeclaim in te dienen bij Liander en Vitens. Het kan best zijn dat de prioriteit daarmee ineens omhoog gaat en dat ze ofwel een andere installateur inschakelen ofwel druk gaan uitoefenen op BaasBV.

Leefhout
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:34

Re: Liander en Baas laten gezinnen in de kou zitten

Ongelezen bericht door Leefhout »

Zeker Arvandongen, helemaal mee eens en heb ik me ook voorgenomen. Voor ons en vele met mij is het te laat maar belangrijk is inderdaad dat Liander en Vitens dit serieus oppakken. Ik zal heel eerlijk bekennen dat ik op veel zaken had voorbereid bij de bouw van onze woning maar dit gedoe met die nutsvoorzieningen had ik nooit verwacht. Je hebt hierin ook zo weinig te kiezen helaas.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Liander en Baas laten gezinnen in de kou zitten

Ongelezen bericht door kweenie »

Je belt, dan denk je dat je op de hoogte bent en daarna wordt de planning aangepast maar daar hoor je dan helemaal niets van.
Maar dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel juist niet het gedoe met de planning en het wel of niet nakomen daarvan. Ik vroeg mij af of je daarnaast ook overleg hebt gehad over hoe je de tussentijd moet overbruggen. En of je daar voorzieningen voor zou kunnen krijgen. Bijvoorbeeld een aggregaat oid, of een vergoeding voor de mogelijke extra kosten die je moet maken.

Leefhout
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:34

Re: Liander en Baas laten gezinnen in de kou zitten

Ongelezen bericht door Leefhout »

Wel geprobeerd en nu ze schuiven nu hun formulier naar voren waarop ik een claim kan invullen. Deze ga ik ook zeker weten invullen maar aangezien ik nog niet aangesloten ben weet ik nu nog niet wat mijn exacte claim zal zijn. Ik zal jullie op de hoogte houden of mijn claim wordt gehonoreerd. Ik kan natuurlijk financieel worden gecompenseerd maar vergis je niet in alle stress die dit met zicht meebrengt. Normaliter ga je naar een andere partij als de partij waarmee je zaken doet niet kan/wil leveren. Met deze nutsbedrijven, Liander en Vitens ben je aan de goden overgeleverd. Hun hooghartige houding van wie doet me wat en helaas mensen het ligt aan onze aannemer BaasBV is walgelijk. Als ze nu maar voor de nieuwe aanvragers hun communicatieprotocol strikt naleveren dat zou al iets zijn.

Ivo.w
Berichten: 1759
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Liander en Baas laten gezinnen in de kou zitten

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Jefdus schreef:Wat voor mij niet duidelijk is; waarom woont men al in deze woningen als de nutsvoorzieningen nog niet zijn aangesloten?
Waarschijnlijk omdat men de planning van de bouw en oplevering van de woning enigszins afstemt op de beloofde doorlooptijden.

Liander is echter een verschrikkelijke partij die:
- Consumenten veelvuldig onjuist informeert
- Geen enkele verantwoordelijkheid neemt voor haar tekortkomingen.

Voor wat betreft de TS: met de aannemer heb je juridisch niets te maken. Je hebt een overeenkomst met de netbeheerders gesloten, die moeten zorgen dat het goed komt. Als de beloofde termijnen ruimschoots overschreden zijn, is het nu zaak om de netbeheerders middels aangetekende brief in gebreke te stellen en te melden dat je tevens vergoeding verwacht voor de geleden schade. En meld dat wanneer niet binnen 2 weken alsnog de aansluiting gerealiseerd is je juridische stappen zult ondernemen en daarvan ook de kosten zult verhalen op de netbeheerder die de overeenkomst niet nakomt.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Liander en Baas laten gezinnen in de kou zitten

Ongelezen bericht door arvandongen »

Leefhout schreef:Wel geprobeerd en nu ze schuiven nu hun formulier naar voren waarop ik een claim kan invullen. Deze ga ik ook zeker weten invullen maar aangezien ik nog niet aangesloten ben weet ik nu nog niet wat mijn exacte claim zal zijn.

De bedoeling van een claim zou vooral kunnen zijn dat Liander actie gaat ondernemen om jou aan te sluiten. Deze claim moet je dus zeker niet uitstellen tot nadat je reeds aangesloten bent.

Je kan hem opbouwen uit drie delen
- een vast deel voor de initiële kosten (zoals de generator en/of watertank die je moet laten plaatsen)
- een variabel deel (ter dekking van de dagelijkse kosten, zoals huur en diesel en water)
- wettelijke rente (of andere financieringskosten)

Geef ze een redelijke tijd om op de claim te reageren.

Ik zou voor de claim zeker niet een standaard claimformuliertje gebruiken. Zo een formulier is waarschijnlijk bedoeld voor schades omdat stroom of gas een tijdje uitgevallen is bij een bestaande aansluiting.

Gesloten