LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door kweenie »

Misschien is het een idee om even om te denken, op een manier dat je juist in de winter weinig verbruikt en in de zomer veel?

Even een heel simpele gedachte, maar als je de woning nou heel goed isoleert en de zuidelijke gevel volledig van driedubbel glas maakt, zodat je huis een soort broeikas wordt. Je hebt dan waarschijnlijk geen, of nauwelijks, verwarming nodig. Daarnaast heb je zo veel zonnepanelen, dat je in de winter voldoende produceert. OK, met wat backup in de vorm van accu's om een enkele tegenvallende dag op te vangen.

In die broeikas zal het in de zomer waarschijnlijk erg warm worden. Maar dat is helemaal geen probleem, omdat je dan ook zo'n 10 tot 15 keer meer stroom produceert dan je met normaal gebruik verbruikt. (Zonnepanelen produceren in de zomer immers meer dan 10 keer meer energie dan in de winter.) Die extra stroom kun je dus probleemloos gebruiken om je woning met airconditionings te koelen.

Andere optie is natuurlijk om een zwembad uit te graven en de overtollige energie te gebruiken voor het verwarmen van het zwemwater.

--rob--
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 mar 2016 17:08

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door --rob-- »

Er wordt ook gewerkt aan het opslaan van energie in waterstof. Er is nu een molenfabrikant (lagerwey, Barneveld) die direct waterstof maakt. Als dat ook in het klein eraan komt zijn we van die accu's (die zelf ook veel zware metalen bevatten en dus minder schoon zijn dan men denkt) af. Dit is nu nog een concept verhaal, maar er wordt aan gewerkt.

En: Ik werk niet voor Lagerwey, en heb geen enkele binding met ze!

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

blont007 schreef:
12 sep 2018 13:18
Die stond er al een echte super silent water cooled165 kva Deutz.
Met een beetje creativiteit kun je dat koelwater ook nog gebruiken voor het opwarmen van een warmwatervoorziening (boilervat) en in de winter het verwarmen van de woning.

Een generator heeft een elektrisch rendement van zo'n 35-40%. De rest is warmte. Door de warmte van de waterkoeling nuttig in te zetten, kan je het nuttig rendement van de machine verdubbelen. Met een uurtje draaien in de winter zijn je accu's (deels) opgeladen en is meteen je huis warm, waardoor de warmtepomp niet hoeft te draaien.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door blont007 »

kweenie schreef:
12 sep 2018 14:00
Misschien is het een idee om even om te denken, op een manier dat je juist in de winter weinig verbruikt en in de zomer veel?

Even een heel simpele gedachte, maar als je de woning nou heel goed isoleert en de zuidelijke gevel volledig van driedubbel glas maakt, zodat je huis een soort broeikas wordt. Je hebt dan waarschijnlijk geen, of nauwelijks, verwarming nodig. Daarnaast heb je zo veel zonnepanelen, dat je in de winter voldoende produceert. OK, met wat backup in de vorm van accu's om een enkele tegenvallende dag op te vangen.

In die broeikas zal het in de zomer waarschijnlijk erg warm worden. Maar dat is helemaal geen probleem, omdat je dan ook zo'n 10 tot 15 keer meer stroom produceert dan je met normaal gebruik verbruikt. (Zonnepanelen produceren in de zomer immers meer dan 10 keer meer energie dan in de winter.) Die extra stroom kun je dus probleemloos gebruiken om je woning met airconditionings te koelen.

Andere optie is natuurlijk om een zwembad uit te graven en de overtollige energie te gebruiken voor het verwarmen van het zwemwater.
Ik begrijp jouw gedachte gang goed, alleen willen we geen broeikas effect in de zomer maar een goed geventileerd huis, warme lucht koelt af en dan zit je snel met een vochtig huis.
Zwembad vind ik ook leuk bedacht maar dan den ik eerder aan een jacuzzi, heel erg gezellig en het koelwater kan dan perfect fungeren als warmte bron voor het water.

Al met al goede ideeen van jou, en die jacuzzi....niet slecht.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door blont007 »

--rob-- schreef:
12 sep 2018 16:19
Er wordt ook gewerkt aan het opslaan van energie in waterstof. Er is nu een molenfabrikant (lagerwey, Barneveld) die direct waterstof maakt. Als dat ook in het klein eraan komt zijn we van die accu's (die zelf ook veel zware metalen bevatten en dus minder schoon zijn dan men denkt) af. Dit is nu nog een concept verhaal, maar er wordt aan gewerkt.

En: Ik werk niet voor Lagerwey, en heb geen enkele binding met ze!
We zijn dat ook aan het besturen voor een groter project wat op stapel ligt, en dat waterstof gebeuren is zeker erg interessant, nu nog niet maar zeker over een paar jaar. Daar ben ik van overtuigd.
Bedankt Rob.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door blont007 »

Ivo.w schreef:
12 sep 2018 18:43
blont007 schreef:
12 sep 2018 13:18
Die stond er al een echte super silent water cooled165 kva Deutz.
Met een beetje creativiteit kun je dat koelwater ook nog gebruiken voor het opwarmen van een warmwatervoorziening (boilervat) en in de winter het verwarmen van de woning.

Een generator heeft een elektrisch rendement van zo'n 35-40%. De rest is warmte. Door de warmte van de waterkoeling nuttig in te zetten, kan je het nuttig rendement van de machine verdubbelen. Met een uurtje draaien in de winter zijn je accu's (deels) opgeladen en is meteen je huis warm, waardoor de warmtepomp niet hoeft te draaien.
Ook een hele goede Ivo, volgens mij doe jij iets met klimaatbeheersing op grote schepen, maar zeker toepasbaar in mijn geval. We moeten nog een aantal leidingen ingraven met de mini graver, dan maar 80-90 cm diep en vorstvrij de waterleidingen erbij leggen.
Deze vind ik ook erg goed en die ga ik in de groep gooien, bedankt.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door blont007 »

Zo zie je maar wat voor een leuke discussies een paar zonnepaneeltjes en een generator kan opleveren, en vooral waardevolle ideeen.

Tot nu toe vind ik ze allemaal goed en als die joekel van een generator toch draait af en toe mag ik hopen, dan is dat koelwater helemaal niet vervelend.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door kweenie »

--rob-- schreef:
12 sep 2018 16:19
Er wordt ook gewerkt aan het opslaan van energie in waterstof. Er is nu een molenfabrikant (lagerwey, Barneveld) die direct waterstof maakt. Als dat ook in het klein eraan komt zijn we van die accu's (die zelf ook veel zware metalen bevatten en dus minder schoon zijn dan men denkt) af. Dit is nu nog een concept verhaal, maar er wordt aan gewerkt.

En: Ik werk niet voor Lagerwey, en heb geen enkele binding met ze!
Zulk soort systemen is zeker interessant. Alleen, net als bij gewone molens, worden ze vooral interessant als ze grote capaciteit hebben. Een systeem met de capaciteit voor een enkele woning zou zeer prijsongunstig zijn. Daarom is het, vooralsnog, geen optie om daarmee off the grid te gaan. Het is eerder een manier om collectief energie te regelen.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook op jachten wordt bijvoorbeeld verwarming van het drinkwater door het koelwater van de motor toegepast. Dus als de generator moet draaien omdat u stroom tekort komt, hebt u wel ook meteen heet water.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door blont007 »

Met al die voordelen van een draaiende generator 'warmwater' zou je hem bijna elke dag willen laten draaien, ik hoop toch dat mijn Deutz zijn winterslaap lekker kan uitzingen.

Jaaaaaa....dat waterstof dat kan weleens de grote ommekeer zijn, de accu`s en tractie batterijen worden dan snel verleden tijd, en dat zie je nu al aan de prijzen. Elke accu leverancier ziet het met grote vrezen te gemoed, duurt nog wel een paar jaartjes denk ik. Ik zeg altijd, als ze raketten naar de maan sturen wat zitten wij dan te prutsen met die loodaccu`s. Gel vind ik dan al weer beter, klinkt ook gezelliger maar gaat toch niet tippen aan het stikstof gebeuren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor de opslag en het transport van energie zal waterstof of ammoniak zeker een toekomst hebben. Alleen voor het off grid wonen is het geen optie. Deze molens produceren genoeg energie voor zo'n duizend huishoudens, dat kun je moeilijk terugschalen tot een eensgezinsmolen. Ook andere installaties om waterstof te genereren zijn niet, of alleen tegen zeer hoge kosten, terug te brengen tot een installatie voor één woning.

Zulk soort initiatieven zijn die eigenlijk alleen collectief uit te voeren. Ik vraag mij dan ook vaak af wat nu eigenlijk precies het doel is van het off grid willen wonen.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door blont007 »

Off Grid willen wonen, als je met een stapeltje panelen op je dak woont wat behoorlijk veel energie kan opleveren op een zomerse dag. Die energie gebruik je niet en vloeit terug naar het net, prima..daar krijg je nu nog voor betaald.

Als dat salderen vervalt gaat er wel heel veel energie kosteloos terug naar het net en men gaat dan denken aan opslag mediums we willen toch die gewonnen energie behouden toch?

Tractie batterijen vergeten we maar er is veel beter materiaal te vinden die prima voldoet en een lange levensduur heeft, dan is de overstap naar Off Grid nog maar heel klein, u bent op dat moment zelf de energie leverancier en als de zon flink wilt schijnen kan dat behoorlijk opleveren.

Vandaar Off Grid gedachte lijkt mij zo, maar ergens in de bergen van Frankrijk in je Chaletje op een verlaten plek zal je daar eerder aan denken dan wanneer je in Nederland zit met al die energie aanbieders.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door kweenie »

blont007 schreef:
13 sep 2018 11:48
Als dat salderen vervalt gaat er wel heel veel energie kosteloos terug naar het net en men gaat dan denken aan opslag mediums we willen toch die gewonnen energie behouden toch?
Waarom zou dat kosteloos terug naar het net gaan? Daar krijg je gewoon voor betaald. Net als nu, wanneer je meer produceert dan je verbruikt. Alleen is die besparing of vergoeding in dat geval lager dan wat je bespaart via de salderingsregeling.

Met het off grid gaan komt het neer op tienduizenden euro's investeren om off grid te kunnen gaan, om daarmee misschien een paar honderd euro per jaar te besparen.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door blont007 »

Dat is inderdaad de grote afweging, kosten en baten! Maar het kost echt geen tien duizenden euro`s hoor, zo rijk ben ik niet :D anders ga je niet in het noorden van het land wonen maar aan de Vinken Veense plassen of zo.

Maar kan je het nog herinneren die grote stroom uitval van een paar jaar geleden, kan even niet opkomen waar, maar dan ben je toch wel blij met Off Grid. En als de energie prijzen nu gewoon eens bizar omhoog gaan, kan gewoon natuurlijk, dan blijft die zon toch gratis.

Maar ik heb het tot nu toe alleen op de schuren geplaatst en ik ga het gewoon aanschouwen wat de zon mij brengt in het Noorden. Heb jij ook paneeltjes?

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar voor die grote stroomuitval bent u al verzekerd door uw generator.

Erthanax
Berichten: 9692
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja, de energie van zon en wind is gratis. Je hoeft die alleen maar om te zetten en op te slaan :wink:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door Jablan »

Eigenlijk is alles al genoemd: windmolen erbij (liever twee kleinere dan één grote, hou je de buurt te vriend); houtkachel; opslag; generator. Het belangrijkste is een supergoede isolate van het woongedeelte, waardoor je energieverbruik èn veel lager is èn veel minder pieken en dalen kent. Dan gaan al die andere systemen veel langer mee dan de fabrikant aangeeft.
Bij de isolatie hoort ook een slimme indeling van het woondeel: aparte ontvangsthal, kleinere ramen op het noorden, grotere op het zuiden, warm dak constructie, enz. Ga hierbij gerust veel verder dan alle normen aangeven; later ben je hierdoor veel voordeliger uit.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door kweenie »

blont007 schreef:
13 sep 2018 12:35
Dat is inderdaad de grote afweging, kosten en baten! Maar het kost echt geen tien duizenden euro`s hoor, zo rijk ben ik niet :D anders ga je niet in het noorden van het land wonen maar aan de Vinken Veense plassen of zo.

Maar kan je het nog herinneren die grote stroom uitval van een paar jaar geleden, kan even niet opkomen waar, maar dan ben je toch wel blij met Off Grid. En als de energie prijzen nu gewoon eens bizar omhoog gaan, kan gewoon natuurlijk, dan blijft die zon toch gratis.
Als je een systeem moet kopen om voor korte termijn een fatsoenlijke hoeveelheid energie op te slaan, zoals die Tesla accu's, dan ben je daar al wel een paar duizend euro aan kwijt.

Wil je zonnepanelen hebben waarmee je niet alleen op jaarbasis voldoende energie opgewekt, maar waarmee je ook in de winter voldoende energie kunt opwekken om onafhankelijk te zijn, dan moet je beetje mannen meer panelen plaatsen dan als je niet off grid zou zijn. Dat gaat je beetje duizenden euro's aan panelen en omvormers extra kosten. Of je zult een paar duizend euro in een molen moeten steken. Alternatief is om een grote hoeveelheid energie op te kunnen slaan. Wat ook vele duizenden euro's kost.

Als je zo bang bent voor een stroomstoring, dan is een backup met een aggregaat van een paar honderd euro een veel logischer alternatief.

Als je bang bent voor excessieve prijsstijgingen, dan kun je natuurlijk altijd eigen opslag regelen. Dat zul je tegen die tijd waarschijnlijk heel wat voordeliger kunnen doen dan nu. Al zou je tegen die tijd ook kunnen gaan profiteren van de hogere opbrengst die het zelf verkopen van de stroom zou opleveren.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Probleem van die Deutz generator, ik ga er even vanuit dat het ding draait op dieselolie, is dat v.w.b. het milieu natuurlijk weer knap vervuilend is. Roet, stikstofdioxide en, bij diesel in mindere mate, CO2. Dat staat dan weer in schril contrast met de milieuvriendelijkheid van de zonnecellen.

Als je die generator zou kunnen ombouwen dat hij op waterstof draait, zou nog mooier zijn. Die waterstof zou je, in theorie, zelfs kunnen produceren met je zelf gemaakte elektriciteit.

Maar, als die generator draait op dieselolie zou je als brandstof ook GTL kunnen overwegen. Meer dan genoeg informatie hierover op internet. Helaas nog wel iets duurder als diesel-/gasolie, maar een stuk milieuvriendelijker, minder stank en schoner voor de motor van de generator. Omdat je voor die generator ook weer niet zo veel brandstof nodig hebt als, bijvoorbeeld, voor een auto op dieselolie, lijkt mij dit een redelijk en milieuvriendelijker alternatief.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door blont007 »

De omvormers zijn best wel prijzig, zo`n alles in èèn ding. Dus die mag van mij wel 15 jaar zijn best doen. Die speciale Gel accu`s van Victron valt allemaal best mee excl. BTW, en die panelen heb ik van een zakelijke collega gegund gekregen we matsen elkaar wel eens.

Dit is natuurlijk niet op deze manier voor iedereen weggelegd natuurlijk, en ik begrijp heel goed dat het normaal gesproken erg duur is voordat alles naar behoren draait.

Ik wil nu eerst eens zien wat de opbrengsten zijn van elke schuur, het zijn er drie en we gaan het monitoren. Blijven de resultaten achter dan zingen we onze tijd uit, en kijken naar andere alternatieven in de toekomst. In ieder geval profiteren dan maar van die aantrekkelijke salderings regel.

Gesloten