LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boetevergoeding energiemaatschappijen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jebus666
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2018 17:12

Boetevergoeding energiemaatschappijen

Ongelezen bericht door jebus666 »

Ik heb een klein vraagje en hoop dat iemand wat helderheid kan scheppen.

Ik ben vorig jaar overgestapt van Nuon naar Engie, dat viel binnen het contract van Nuon dus daar zat een boete op die Engie heeft betaald. Nu ben ik onlangs gebeld door Nuon met de vraag of ik niet terug wil komen, dat zou voor mij (heel iets) goedkoper zijn. Nu heeft Engie de voorwaarde dat als ik voortijdig het contract verbreek dat ik dan de boetevergoeding die zij betaald hebben moet terugbetalen (plus de boete voor het verbreken van het contract, maar die wordt dan weer vergoed door Nuon).

Tot zover lijkt het mij duidelijk, als ik overstap naar Nuon moet ik de originele boete van Nuon alsnog betalen, waardoor het voor mij niet zinvol is om nog over te stappen. Maar volgens Nuon mag Engie dit alleen terugvorderen als ik binnen een jaar over stap, terwijl Engie zegt dat ik het terug moet betalen als ik 'voortijdig' het contract verbreek.

Weet iemand wie van de twee er gelijk heeft?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Boetevergoeding energiemaatschappijen

Ongelezen bericht door mahadma »

Alleen veel verdienende voetballers kunnen (of stilzwijgend) ogenschijnlijk miljoenencontracten a la minute afbreken. Contracten zijn papieren met data en voorwaarden. En daar zit u aan vast.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boetevergoeding energiemaatschappijen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom dient u niet uw contract uit met wie u dat hebt afgesloten? Dan bent u daarna vrij om te gaan en te staan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boetevergoeding energiemaatschappijen

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom zou Nuon tot in detail weten wat jij met Engie hebt afgesproken?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boetevergoeding energiemaatschappijen

Ongelezen bericht door witte angora »

jebus666 schreef:
19 nov 2018 17:22
Ik heb een klein vraagje en hoop dat iemand wat helderheid kan scheppen.

Ik ben vorig jaar overgestapt van Nuon naar Engie, dat viel binnen het contract van Nuon dus daar zat een boete op die Engie heeft betaald. Nu ben ik onlangs gebeld door Nuon met de vraag of ik niet terug wil komen, dat zou voor mij (heel iets) goedkoper zijn. Nu heeft Engie de voorwaarde dat als ik voortijdig het contract verbreek dat ik dan de boetevergoeding die zij betaald hebben moet terugbetalen (plus de boete voor het verbreken van het contract, maar die wordt dan weer vergoed door Nuon).

Tot zover lijkt het mij duidelijk, als ik overstap naar Nuon moet ik de originele boete van Nuon alsnog betalen, waardoor het voor mij niet zinvol is om nog over te stappen. Maar volgens Nuon mag Engie dit alleen terugvorderen als ik binnen een jaar over stap, terwijl Engie zegt dat ik het terug moet betalen als ik 'voortijdig' het contract verbreek.

Weet iemand wie van de twee er gelijk heeft?
Geen idee wie van de twee er gelijk heeft. Het enige wat ik weet is dat dit jou geld gaat kosten. Wat al eerder is gesteld: blijf gewoon dat jaar zitten, en stap dan via een energievergelijker over naar een andere energieboer. Dat kun je al twee maanden voor het einde van je contractjaar doen. Dik kans dat je elders nog goedkoper uit bent dan bij Nuon of Engie.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Boetevergoeding energiemaatschappijen

Ongelezen bericht door grun »

TS, wat voor contract heeft u nu dan met Engie?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Boetevergoeding energiemaatschappijen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je nooit laten overhalen om terug naar je oude Energieleverancier te gaan. Dat kost je altijd geld. Ze proberen dat maar niet doen. Ik ben voor de 5 de keer overgestapt, er komt altijd een telefoontje en een mail. Ik zeg als dit contract afgelopen is mag je nog eens bellen, maar ik neem toch de goedkoopste aanbieder via gaslicht.com.

jebus666
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2018 17:12

Re: Boetevergoeding energiemaatschappijen

Ongelezen bericht door jebus666 »

kweenie schreef:
20 nov 2018 14:49
Waarom zou Nuon tot in detail weten wat jij met Engie hebt afgesproken?
Daar vroegen ze niet naar, maar ik zei dat het waarschijnlijk niet zinvol is voor mij om over te stappen als ik alsnog die boete moet terug betalen, daarna vertelden ze dat ze dat alleen in het eerste jaar mogen doen.

jebus666
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2018 17:12

Re: Boetevergoeding energiemaatschappijen

Ongelezen bericht door jebus666 »

Lady1234 schreef:
20 nov 2018 14:47
Waarom dient u niet uw contract uit met wie u dat hebt afgesloten? Dan bent u daarna vrij om te gaan en te staan.
Als een andere goedkoper is en die nemen de boete over, waarom zou ik dan blijven? Nou is dat in dit geval misschien niet de moeite waard, maar het is denkbaar dat dit in de toekomst wel zo zou kunnen zijn. Daar ga ik trouwens ook niet echt van uit, maar ik vroeg me gewoon af wat de situatie was.
grun schreef:
20 nov 2018 15:15
TS, wat voor contract heeft u nu dan met Engie?
3 jaar

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boetevergoeding energiemaatschappijen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is al onverstandig om een driejarig contract af te sluiten. En als men een co tract uitdient, kan men via een vergelijkingssite overstappen met een bonus.

Dus voortijdig opzeggen, is dom gedoe.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boetevergoeding energiemaatschappijen

Ongelezen bericht door 16again »

mahadma schreef:
20 nov 2018 14:43
Alleen veel verdienende voetballers kunnen (of stilzwijgend) ogenschijnlijk miljoenencontracten a la minute afbreken.
Dat kunnen ze juist niet!
De nieuwe club betaalt doorgaans een forse transfersom , om het oude contract af te kopen.

Gesloten