LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
luucluuc6
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2006 13:33

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door luucluuc6 »

wij wonen in amsterdam,op twee hoog oppervlakte 68 vierkantemeter,onze maandlasten nuon zijn 218 euro pm,ons jaarverbruik tussen de 5.500 en 8.988 kWh per jaar zeggen jullie maar klopt dit inmiddels afgesloten

FritzTheCat
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 jun 2005 10:33
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door FritzTheCat »

180M3 inhoud , tussenwoning uit 1961.


152,00 per maand voor gas en electra bij het NRE.


4900Kwh electra, normaal tarief
1400M3 gas


bijbetalen/teruggave te verwaarlozen.

FritzTheCat
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 jun 2005 10:33
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door FritzTheCat »

Inhoud moet 380M3 zijn............sorry

Lou42
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jan 2006 10:52

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door Lou42 »

220M3 inhoud, hoekwoning uit 1958 (zeer slecht geïsoleerd).


198,00 per maand voor gas en electra bij Essent.


2200Kwh electra, normaal tarief
1700Kwh electra, nachttarief
2200M3 gas

~ellie~
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 mei 2005 14:07

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door ~ellie~ »

80 m2, tussenwoning uit 1866

Slecht geisoleerd, de hele dag iemand thuis, maar we proberen wel zo zuinig mogelijk te doen.

Voorschot elektriciteit: 52 per maand
Voorschot gas: 81 per maand

We hebben tot nu toe altijd geld teruggekregen, zowel elektriciteit als gas. Maar denk dat het vanwege de prijsstijgingen dit jaar wel zo ongeveer kloppend zal gaan uitkomen.

tukkertjeee
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2006 09:40

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door tukkertjeee »

Wij betaalden in 2004 121 euro pm. Moesten toen na de jaarnota ipv 121 euro 84 euro betalen(snap dan nooit zo goed of je dan 84 euro moet bijbetalen of 37 euro terug krijgt hehe). Maar ze hebben verleden jaar al ons maandbedrag verhoogd van 121 naar 153. Vonden wij toen best wel veel maar goed hebben t zo maar laten staan.

We wonen in een rijtjeshuis, normaal geisoleerd en zijn met zijn 2en

Nu is de meteropnemer verleden week langs geweest en dit is de score.

electra dubbel tarief. 2059
gas: 1938

Na wat gereken kan ik er niet anders van maken dat ik wat terug moet krijgen. We zullen zien.

tukkertjeee
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2006 09:40

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door tukkertjeee »

Btw bij energieprijzen.nl kom ik op een bedrag van 100 euro p/m. Maar dit is volgens mij een kaal bedrag neem ik aan?? Alleen gas en electra en geen btw en kabelkosten enz enz. Hoeveel zou ik dan zo ongeveer nog bij dat bedrag moeten optellen?

~ellie~
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 mei 2005 14:07

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door ~ellie~ »

tukkertjeee: wat de btw is weet ik zo uit mijn hoofd niet, maar de kabelkosten zijn 14,95 per maand. Hier (=Groningen) tenminste. Hier worden de kabelkosten miv januari 2006 ook niet meer in het energievoorschot geind, maar apart.

Slim gespeeld weer door essent: nieuwe voorschot zou 52 euro zijn, INCLUSIEF kabel. Vervolgens innen ze in januari doodleuk 52 euro voorschot PLUS 14,95 voor de kabel. Naar mijn idee zou het voorschot dan dus zo'n 15 euro omlaag moeten gaan, maar goed, wie ben ik.... Zal binnenkort toch maar eens even bellen, vind dit een beetje een vreemde truc. Want bij de berekening van het voorschot staat echt de kabel erbij in!!!

slisse
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2006 09:01

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door slisse »

ik zie dat jullie maar praten over het maandbedrag????
wat mij is opgevallen is dat delta meerdere KW prijzen hanteerd ,en KBm³ gasprijzen tot zelf de eenheid prijs van belastingen zijn zelf verschillend ik dacht altijd dat die gelijk waren voor elke burger
VB mijn buurman betaald/verbruik 4098kwh 0,0477
ik betaal /verbruik 3607kwh 0,0328
nog een buurman /verbruik 3164kwh 0,0506

graag Uw reactie hierop
Hoe is dat mogelijk vanwege Delta geen antwoord????

Parma
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2006 09:17

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door Parma »

Wij zijn ook net verhuisd en ons geschatte verbruik is voor €160,- met ongeveer een vergelijkende inhoud.

tukker2
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 jan 2006 12:50

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door tukker2 »

Mensen ik lees steeds de inhoud van het huis. De inhoud is niet belangrijk waar het om gaat is wat verbruik men. Iedereen weet wel dat als je een oud huis of een grote woning je meer gas verbruikt dan een nieuwbouw of een klein appartement.

Ik heb in de gemeente Enschede eens een gasleiding controle uitgevoerd waar ik in meer dan 2000 woningen kwam. Als je bij sommige mensen thuis kwam was het of je een klap in het gezicht kreeg van de warmte, keek ik op de kamerthermostaat die vrolijk op 24 graden staat en dan klagen ze dat ze zoveel gas verbruiken. Als je ze erop aanspreekt de verwarming dan maar wat lager te zetten kijken je ze aan met een blik van waar heeft die het over het is mijn huis en ik wil er lekker warm bij zitten.
Er zijn veel mensen die de tv op de stand-by knop hebben staan. Een in de kamer, bij de ouders op de slaapkamer de kinderen hebben er een. Het verbruikt wel stroom niet veel maar wel het hele jaar door.
De computer aanlaten het keukenlampje laten branden en ga zo maar door. Dat het elektra verbruik elk jaar naar boven gaat is niet zo gek we krijgen steeds meer elektrische apparaten die we gebruiken.
Als je een lampje van de afzuigkap en daar zitten er toch gauw 2 van in met en vermogen van 40 watt per stuk = totaal 80 watt per uur. Zeg dat die overdag en in de avond totaal 10 uur per dag branden dan is dat 800 watt per dag voor de duidelijkheid 1000 watt is 1 kilowatt dat is wat er op de elektrameter staat en op de eindafrekening. Dat lijkt niet veel maar we hebben 365 dagen per jaar en dan maakt het wel uit hoeveel je gebruikt. Heb in een computerblad gelezen dat mensen die de pc 24 uur per dag aan hebben staan 400 euro meer aan elektra betalen per jaar.

Om over (wat betalen jullie) terug te komen. Josien vraag de oude bewoners wat zij per maand hebben betaald tel daar 10 of 15 % bij dan kom je aardig in de buurt.vraag ook met hoeveel mensen ze in het huis hebben gewoond en vergelijk dat met de jouwe.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door JH »

En niet te vergeten diverse heffingen van waterschappen of gemeente die meeliften met de energienota. En uiteraard ook de ecotax.
Zo hoog is het bedrag dus niet wat je aan energiekosten kwijt bent voor de eengezinswoning. Wellicht denken jullie nog wel eens met weemoed terug aan het appartementje, wat met name in de wintermaanden behaaglijk warm is geweest. Een eengezinswoning heeft vele voordelen vooral in de zomermaanden maar tijdens de winter trekt de kou eerder de woning in dan in een appartementje temidden van andere appartementjes.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Het vaststellen van de voorschotnota berust op een veelzijdige en vaak zeer moeilijke berekening. Allerlei factoren spelen hierbij, als je het goed wil doen, een rol.
Enkele van deze factoren zijn: Het type woning, de isolatiewaarde der gevels. vloeren, plafond en niet op de laatse plaats het glasoppervlakte en de soort van uitvoering daarvan alsmede de CV-installatie. Verder is de gezinssamestelling alsmede het aantal huishoudelijke apparaten en het opgenomen vermogen daarvan van belang. Kortom, een ondoenlijke zaak om deze specifieke berekening bij benadering op voorhand te schetsen dus men schat Uw verbruik maar wat hoger in.
Opzich een terechte zaak maar wanneer we daarbij kijken naar welk percentage van het inkomen aan energie betaald wordt, soms nog hoger dan het huurbedrag, dan is er iets niet in de haak. Wij kunnen die berekeningen voor U maken maar dat kost geld. Dit doen we veelal steekproefgewijs op verzoek van verhuurders en energiebedrijven. Nooit op verzoek van particulieren.

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door hamer »

ik heb 1000 kuub meer gas verbruikt (3100 -> 4100) , water en elektra nagenoeg gelijk dus €600 bijbetalen :cry:
Ga nu tips na om te controleren op eventueel gaslek en me oriënteren op huur nieuwe cv-ketel hr omdat die van nu 33 jaar oud is. Had nog wel alle leidingen geirosleerd afgelopen jaar
:?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Veel mensen spreken over een verschil van: € 600,00 alsof het vrij normaal is weer andere mensen vatten een bij te betalen bedrag van: € 600.00 als zeer veel, het is maar wat Uw inkomen bedraagt.
Hebt U een grote woning dan is het inkomen ook hoog maar het gaat ons met name om de mensen die tegen wil en dank op de rand van de afgrond balanseren. Ze zijn meer een duuwtje nodig of een briesje en ze vallen. De minima vindt een bijbetaling van:€ 600,00 zeer veel en komt daardoor geheid in problemen!

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door hamer »

@ Chanmaster; wij behoren niet echt tot de minima, maar hebben wél een regeling moeten treffen om te komen tot ene periodieke afbetaling, hetgeen resulteerde in €100 per maand. Wel netjes, vind ik, maar wíj konden het ook niet zomara missen uit ins beursje

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door hamer »

heb de radiatoren dichtgedraaid en 2 uur gemeten: van 36145,561 naar 36146,128 Lijkt me geen lek dus :)

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste Josien80.

€ 270,-- p/mnd is doorgaans teveel.
Het is de bedoeling dat leveranciers het voorschotbedrag vaststellen aan de hand van Uw persoonlijke omstandigheden dus de gezinssamenstelling en de instalatie thuis alsmede de aanwezige apparatuur. Vervolgens komen daarbij de netwerkkosten etc.
De hieruit verkregen som gedeeld door 12 maanden geeft Uw voorschotbedrag.

Josien80
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jul 2005 22:13

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door Josien80 »

@Chanmaster,

Ik weet het, die 270 euro was sowieso al veel te veel. Na veel gestoei met de klantenservice kreeg ik mijn maandbedrag omlaag na 250 euro (mét de waarschuwing dat we waarschijnlijk straks veel bij moeten gaan betalen). Nu kregen we vandaag een brief van RWE dat men, in verband met de hoge olieprijzen en dergelijke een herberekening hebben gemaakt en het maandvoorschot gaan verhogen naar 295 euro. Ik vind dit in één woord schandalig!

Ten eerste, men zegt dat men een herberekening maakt, maar ik vraag me af waarop ze die herberekening baseren. We zijn net naar dit huis verhuisd (in oktober/november) en hebben tot op heden alleen nog de beginstand opgegeven. Ze kunnen die herberekening dus alleen baseren op basis van oude gegevens van de vorige bewoners.

Ten tweede, de vorige bewoners woonden met 4 personen in dit huis, waarvan er continue eentje thuis was. Ze hadden de thermostaat altijd hoog staan en er stond in iedere kamer een televisie, die ook veelvuldig gebruikt werden.
Wij wonen nu met z'n tweeën in dit huis (en een poes, maar ik neem aan dat zij overdag geen heftige party's geeft ofzo :wink: ), en we werken allebei fulltime. Verder zijn we heel energiebewust en we hebben de oude keuken met energieverslindende apparaten vervangen door een nieuwe keuken.

Ik snap er eerlijk gezegd niets van dat ik nu zomaar ineens 295 euro zou moeten gaan betalen. Niet dat ik dat van plan ben, ik heb reeds via de site van RWE het maandbedrag terug laten zetten naar 225 euro met mijn uitleg van de situatie. Ik vind die 225 euro al veel en veel te veel geld, maar goed, ik hoop in maart een leuk zakcentje terug te krijgen. Nu maar hopen dat ik daar niet naar hoef te fluiten... Ik ben nu al woest, laat staan als ze dan nog met een naheffing komen... :evil:

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Wij betalen maandelijks € 200,00 en hebben een groot pleeggezin. Samen maar liefst 7 personen. Is ook teveel gebleken

Gesloten