LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Administratiekosten Nuon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door wicher »

Zoals ik dit topic lees is het enige alternatief: automatische incasso.
Dat noem ik dus geen vrijheid van keuze.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door puma73 »

maandag mogen we hioen?????????????????????

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

puma73 is even de weg kwijt.
Zoals ik dit topic lees is het enige alternatief: automatische incasso
Maar, wicher, lees je dan wel goed?

Je kunt toch, naast acceptgiro, toch ook gewoon internetbankieren, of storten bij de bank, of misschien wel bij de balie van het energiebedrijf betalen, als je er op staat.

Alle vrijheid om te kiezen wat je wilt!

indigos
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 apr 2006 02:29

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door indigos »

Bij internetbankieren of storten via de bank heeft u toch nog steeds een betalingskenmerk nodig. Deze staat vermeld op de acceptgiro.

Met contact geld naar de bali van een leverancier gaan zou ik niet doen. Het wordt toch niet aangenomen en u komt voor niks. Het heeft gewoon geen zin.

Met de automatische incasso kan je betalen op welke dag je maar wilt. De leverancier kan invoeren op welke dag van de maand u het het liefst afgeschreven wilt hebben. Gaat er iets mis dan is 1 telefoontje naar de bank voldoende om het bedrag weer terug te halen en staat het binnen 24 uur weer op uw bankrekening.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Dat je zelf kunt aangeven op welke dag er geïncasseerd gaat worden kan vrijwel nergens.
Jaarafrekeningen wordt, waar het gaat om grotere bedragen, klakkeloos afgeschreven en dat zonder rekening met de kwetsbare financiële situatie van de klant te houden.
Automatisch incasso kan alleen goed zijn indien daadwerkelijk door iedereen gekeken wordt naar de datum en daarin keuzemogelijkheden voor handen houdt en, dat is nog wel zo belangrijk, de jaarrekening niet automatisch incasseert.

Chanmaster

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste Gerland.

U hebt grotendeels gelijk. Er bestaan tal van betalingsmethodieken.
Alleen worden mensen min of meer verplicht om automatische incasso te accepteren. Twee jaar geleden besloot ik om ADSL via kpn te proberen. De nota daarvan zou op de telefoonrekening in rekening worden gebracht. Het abonnement duurde slechts drie maanden omdat kpn de diensten opsplitste en ADSL alleen per automatische incasso betaald kon worden dus geen ADSL meer omdat er geen alternatief geboden werd.
Zo simpel als door U omschreven werkt het dus niet en wat vrijheid van betalingsmethode betreft ook niet.

Chanmaster

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door wicher »

@ puma73: je zit helemaal on-track!!! :D :wink:

@ Gerland: als ik de eerste posting van Hans Visser lees dan is het enige alternatief: automatische incasso. Lees ook de posting van Lieske1958. Natuurlijk kun je proberen om dat te omzeilen via Internetbankieren etc. (lees ook de truuk van Mariska24).
Echter, deze manier van betalen wordt door Nuon dus niet écht gefaciliteerd, bovendien loop je het risiko dat er dubbel afgeschreven wordt.

Om die reden vraag ik me dus af wat hierover in het BW staat.
Wat voor rechten heeft de consument eigenlijk nog?
Vandaar de vraag aan onze BW-goeroe: wat staat hierover in het BW?
Als we dat weten kunnen we een wat fundamentelere diskussie voeren, in plaats van het heen-en-weer gebal over morele en bedrijfstechnische aspekten.

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door jsp »

Na een OXXIO-drama zit ik sinds vorig jaar weer bij Eneco. Bij deze leverancier kun je, na inloggen op de website, zelf de maandelijkse incassodatum aangeven. Ook kun je zelf het termijnbedrag wijzigen (al zullen er aan een verlaging wel wat restricties zitten). Mocht ik het met een automatische afschrijving dan toch niet eens zijn, dan kan ik het bedrag zelf onmiddellijk storneren en laten terugboeken (internetbankieren via de Postbank). In het uiterste geval trek ik de machtiging voor automatische incasso in of blokkeer ik het nummer voor afschrijvingen van het energiebedrijf.

Ik schrijf dit niet om te pochen hoe goed ik het geregeld heb maar om aan te geven dat je ook bij automatische incasso heel goed zelf de baas kunt blijven over je betalingen. Meer betaalgemak, behalve helemaal niet meer betalen, zou ik niet kunnen verzinnen.

Dit staat even los van de discussie over wat er juridisch gezien wel of niet mag op het gebied van factuur- of aanmaningskosten.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

Wicher,
als ik de eerste posting van Hans Visser lees dan is het enige alternatief: automatische incasso
Wellicht is hier sprake van een misverstand. Ik maak absoluut niet uit de eerste posting op dat andere betaalwijzen niet toegestaan zijn.

Dus ook internetbankieren (waarbij het betalingskenmerk van de acceptgiro wordt gebruikt) is volgens mij (en nuon!) geen enkel probleem.

Aan de balie betalen, ja dat zal wel lastiger zijn (ik zei ook niet dat dat kon)

(De truc van Mariska24 lijkt me overigens geen goede gok)
heen-en-weer gebal over morele en bedrijfstechnische aspekten.

Volgens mij hebben we het hier al over de juridische kant van de zaak. U heef uw hoop gevestigd op het BW? Wat voor soort artikel zou daar dan in moeten staan, om nuon in het ongelijk te stellen?

Fundamentele discussie of niet, laten we hem wel zuiver voeren!

indigos
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 apr 2006 02:29

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door indigos »

Beste Gerland,

Andere betaalwijzen zijn natuurlijk toegestaan, maar u blijft een acceptgiro krijgen!
Nuon is wettelijk verplicht om haar klanten een acceptgiro te sturen. Mits u op automatische incasso over gaat.

@Chanmaster

Bij Nuon kunt u precies aangeven op welke dag u uw automatische incasso afgeschreven wilt hebben. U kunt kiezen tussen de 1e en 27ste van de maand.

In het geval met de jaarafrekening is het zo dat als u de automatische incasso hebt gezet op bijv. de 14e van de maand en uw jaarafrekening komt de 13e van de maand. Dan kunt u snel bellen (voor de 14e) om eventueel de Automatische incasso even stop te zetten of een betalingsregeling te regelen of om uitstel van een maand te vragen.

Nuon is hierin erg soepel.

Mocht men echt de grote pech hebben dat op de dag dat de jaarafrekening op de mat valt, die dag (heel toevallig) ook uw automatische incasso staat gepland en het bedrag wordt toch afgeschreven omdat dat zo is afgesproken, dan kunt u met 1 telefoontje het bedrag binnen 24 uur weer op uw rekening hebben. Geen enkel probleem.

De acceptgiro is dan ook niet te omzeilen op wat voor manier dan ook. Al betaald u bij de balie (echt niet doen, want je staat echt voor joker en je bereikt er niks mee) of via internet bankieren. U heeft een betalingskenmerk nodig en die staat op de acceptgiro. En zoals gezegd is nuon u zolang u geen automatische incasso afneemt wettelijk verplicht om die te sturen.

Dit is het enige juiste antwoord!

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

Mits u op automatische incasso over gaat.
Beste indigos, bedoelt u niet precies het tegenovergestelde?


Verder heeft u het wel zo'n beetje begrepen. Waar anderen op dit forum stug volhouden (maar niet uitleggen) dat het energiebedrijf een bepaalde betalingswijze afdwingt en geen keuzevrijheid laat aan de klant, zegt u terecht
Andere betaalwijzen zijn natuurlijk toegestaan
Wij zijn het dus eens.

De relevantie van de toevoeging "maar u blijft een acceptgiro krijgen!" ontgaat me eerlijk gezegd.
Los van wettelijke verplichting of niet: aan de niet-automatische betaler zal toch een betalingskenmerk moeten worden bekendgemaakt en de energieleverancier kan niet weten welke betaalwijze zijn klant nu weer verkiest.

Advies: indien u de acceptgiro niet gebruikt, gooit u 'm gewoon bij het oud papier!

indigos
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 apr 2006 02:29

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door indigos »

Beste Gerland,

Nee, ik bedoel wat ik zeg.

Nuon is wettelijk verplicht om u een acceptgiro te sturen. Deze gaat nu 1,- kosten. Er is maar één mogelijkheid om hier onderuit te komen en dat is over gaan op automatische incasso. U ontvangt dan geen acceptgiro's meer.

Wilt u het zelf overmaken via uw bank, of uw bank machtigen, of het naar kantoor brengen (niet doen :D ) dat mag u, maar nuon blijft u verplicht de acceptgiro toesturen. U heeft namelijk ook nog steeds het betalingskenmerk nodig voor de overboeking.

Tuurlijk wil Nuon haar klanten proberen te dwingen om per automatische incasso te gaan betalen. Onder de acceptgiro gebruikers blijken de meeste wanbetalers te zitten. Tuurlijk gaat het regelmatig bij automatische incasso's ook mis, maar dit weegt niet op tegen het wanbetalingsbeleid van de acceptgiro klanten. Mensen leggen de rekening weg, vergeten hem en hup een herinnering...en een eerste aanmaning etc etc Voor de klant is dit ook niet prettig en wordt onnodig op kosten gejaagd. Het is voor beide partijen beter.

Als u de acceptgiro niet gebruikt, breng hem dan idd naar de oudpapierbak of lijst hem in. de 1,- euro moet u toch betalen. Ongeacht wat u ermee doet. :D

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

Nee, ik bedoel wat ik zeg.
:wink: indigos, u zegt toch echt iets anders dan u bedoelt:
Nuon is wettelijk verplicht om haar klanten een acceptgiro te sturen. Mits u op automatische incasso over gaat.
Maar ik had u wel begrepen hoor :wink:


De acceptgiro kan dus gewoon in de prullenbak als men internetbankiert.
En er is keuzevrijheid van betalingswijze.

Wat ik wil zeggen, en dat bedoel ik met de discussie zuiver houden, is dat erg veel forumbezoekers een redering opzetten alsof ze "gedwongen" worden op een bepaalde manier te betalen (want geen keuzevrijheid ten aanzien van de betalingswijze), terwijl ze eigenlijk bedoelen: "ik ben niet bereid de consequenties van mijn keuze te aanvaarden".

Het al dan niet ontvangen van een acceptgiro (en weggooien als je dat wilt) is hierbij totaal niet relevant!

Het mooie is dat steeds meer consumenten de voordelen van automatisch betalen inzien, en dat met de nieuwe mogelijkheden die er deels nu al zijn, steeds meer bezwaren van mensen om een machtiging af te geven worden ondervangen

Gerland

j.jagt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 mar 2006 22:45

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door j.jagt »

Je vindt jezelf nogal flink hé Indigo ? Het is net of je die één euro regel zelf bedacht hebt en daar nogal blij mee bent..
Van de week ergens gelezen dat de topman van de Nuon dit jaar 713000 euro opstrijkt. (Als dit bedrag niet klopt, hoor ik dat gerust wel weer). Betelan jij en ik allemaal aan mee. Zelf betaal ik 160 euro/ maand voor een beetje gas en licht tegenwoordig. Overal spaarlampen ook nog. Reken alles 's om in guldens. Van mij hoeven ze echt geen euro meer te hebben hoor, maar verdom het evengoed om automatische oncasso te geven. Die bankrekening is van mij, niet van de Nuon.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door wicher »

@ Gerland:
Dus ook internetbankieren (waarbij het betalingskenmerk van de acceptgiro wordt gebruikt) is volgens mij (en nuon!) geen enkel probleem.
Dat bedoel ik dus! Daarmee is gewoon internetbankieren geen alternatief voor de acceptgiro omdat je dan nog steeds de acceptgiro nodig hebt voor het betalingskenmerk.
Volgens mij hebben we het hier al over de juridische kant van de zaak. U heef uw hoop gevestigd op het BW? Wat voor soort artikel zou daar dan in moeten staan, om nuon in het ongelijk te stellen?

Fundamentele discussie of niet, laten we hem wel zuiver voeren!
Ik ga ervan uit dat in het beroemde BW staat dat de klant vrij is om zijn eigen betaalwijze te kiezen! Zuiver genoeg?
Maar dit was dus de vraag aan onze BW-goeroe om nu eens echt productief iets bij te dragen en het boek erop na te slaan.

indigos
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 apr 2006 02:29

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door indigos »

Beste J-jagt,

Ik vind mezelf flink? :? Waar slaat dit op?

Nee, niet echt. Ik ben zelf anti autoincasso en ben graag baas in eigen portomonnee, maar ik kan de beweegredenen goed begrijpen van de nuon.

Waarom? Ik ben werkzaam bij de nuon en zie de ellende van de acceptgiro klanten dagelijks aan mij voorbij trekken.

De goede daargelaten.

We moeten allemaal betalen voor onze gas en elektra. U betaald 160 euro per maand aan voorschot voor een beetje gas en licht. Als u 160 euro betaald dan ziet het ernaar uit dat u niet een beetje gas en licht verbruikt, maar toch wel wat meer. Mensen die namelijk een beetje verbruiken, betalen ook veel minder.

Het is uw eigen keus. U bent het niet verplicht om Nuon een automatische incasso af te geven, maar u gaat dan wel betalen voor uw acceptgiro's. En daarin heeft u helaas geen keus. Ieder bedrijf maakt kosten, de kosten voor de acceptgiro is nu voor een klein deel voor de klant zelf. Dat is heel logisch. Maar omdat nuon een groot bedrijf is moeten ze alles maar kado geven begrijp ik uit uw tekst? Wat een kromme gedachte gang.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

@j.jagt,

Ach ieder zijn keus: als u er 12 euro per jaar voor over heeft om niet automatisch te hoeven betalen, wie ben ik dan om u tegen te houden.

Ik besteed mijn 12 euro liever aan iets anders.

Aardig salaris verdient die topman inderdaad. Daar betaalt iedere Nuon-klant toch al gauw 0,25 euro aan mee (en dat ieder jaar!)
Je vindt jezelf nogal flink hé Indigo ? Het is net of je die één euro regel zelf bedacht hebt en daar nogal blij mee bent..
Is natuurlijk niet bedacht door indigos, echter wel onder verantwoordelijkheid van de man van 700000+ euro.
En onder andere daarom krijgt ie dat salaris ook (incl. bonus):

Hij zal hiermee namelijk een flinke besparing realiseren (meer automatische betalers, minder problemen met innen van niet betaalde rekeningen) = lagere kosten = minder door te belasten aan j.jagt.
Ook de overige klanten worden hier niet slechter van integendeel,
al helemaal niet degenen die automatisch betalen.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

Wicher, wicher,


De juridische kant is allang er breed helder: Nuon staat in haar recht.

U bent kennelijk alleen geïnteresseerd in een juridische onderbouwing indien het argumenten oplevert ten faveure van uw opvatting. Uw oproep aan welke BW-goeroe dan ook begint ietwat wanhopig te klinken.

U zou uw conclusies kunnen trekken uit het feit dat, ondanks uitgebreide discussie over dit onderwerp, er zich geen enkele BW-goeroe
gemeld heeft met argumenten die in uw kraam te pas komen:

Ze zijn er niet!

Natuurlijk is internetbankieren een prima alternatief voor het betalen per acceptgiro. Dat u toch een acceptgiro ontvangt is toch geen probleem. Handig voor het betalingskenmerk, lekker internetbankieren, en hup in de prullenbak met de acceptgiro.

Wel niet vergeten het juiste bedrag over te maken! Dus inclusief de extra euro omdat u niet kiest voor automatisch betalen, want daar betaalt u 'm voor (heeft niks met acceptgiro te maken!)

j.jagt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 mar 2006 22:45

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door j.jagt »

Het mooie is dat steeds meer consumenten de voordelen van automatisch betalen inzien, en dat met de nieuwe mogelijkheden die er deels nu al zijn, steeds meer bezwaren van mensen om een machtiging af te geven worden ondervangen
En anders hebben we andere manieren om ze dat te laten inzien huh..

Jongens, er is geen praten met jullie, al gaan ze 10 euro vragen voor een acceptgirootje dan zullen jullie dat nog braaf gaan zitten verdedigen. Want ze moeten toch uit de kosten komen hé..
Ik betaal via internet bankieren, er komt al jaren geen betalingskenmerknummer aan te pas (dus een onzinverhaal dat dat nodig zou zijn).
Verder ga ik de Nuon ieder jaar een rekening sturen voor het opnemen van mij eindstanden. Uitruimen meterkast om te kunnen aflezen: 10 euro. Doorgeven meterstanden: 20 minuten, soms langer als de site vastloopt, wat zullen we doen ? 15 euro.
Internet abonnement: 20 minuten, 25 cent (heb ik die bonus terug)

Ook ik wil dit bedrag graag via automatische incasso innen, anders wordt de rekening natuurlijk hoger.

Van alles wat ik teveel betaald heb aan voorschotten jaar op jaar wil ik de rentederving MINSTENS terug hebben van de Nuon. Maar liever natuurlijk rente op rente, we moeten wel alles eruit halen wat erin zit.

Telefoonkosten van een klachtje vorig jaar over een eindafrekening. Heeft ongeveer een halfjaartje en heel wat telefoonergenis geduurd voordat dat opgelost was, kosten schat ik op 10 euro..


Waarom? Ik ben werkzaam bij de nuon en zie de ellende van de acceptgiro klanten dagelijks aan mij voorbij trekken.
Wees er trots op, er ligt een mooie uitdaging om daar nog wat van te maken. Lees dit forum eens goed door (en anderen) om te weten hoeveel ellende de Nuon andere mensen berokent. En da's pas ellende, die ellende waar jij op doelt is met een computergestuurde aanmaning zo weer opgelost, en anders een incassoburootje en mannetje met waterpomptang op pad sturen. Hé lastig werk allemaal hoor....

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

@j.jagt

U begrijpt het echt niet, hè?:
Verder ga ik de Nuon ieder jaar een rekening sturen voor het opnemen van mij eindstanden. Uitruimen meterkast om te kunnen aflezen: 10 euro. Doorgeven meterstanden: 20 minuten, soms langer als de site vastloopt, wat zullen we doen ? 15 euro.
Internet abonnement: 20 minuten, 25 cent (heb ik die bonus terug)
Nuon is een energiebedrijf, geen geldmachine!
Ik probeer het nog één keer:
stel u staat in uw recht (is niet zo, maar 'stel')
en u stuurt nuon een rekening

Dan is mijn voorstel dat nuon die rekening aan u betaalt, .............................én dat het volledige bedrag aan u wordt doorbelast (het geld moet immers ergens vandaan komen)

Groeten,
Gerland

Gesloten