LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woonenergie FORS duurder? (berekening)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
mattjeu
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2005 17:48

Woonenergie FORS duurder? (berekening)

Ongelezen bericht door mattjeu »

hallo, ik heb de aanzienlijke prijsverhogingen van de contracten van woonenergie eens bekeken, en mij lijkt dat ze net zoals alle andere energiebedrijven de boel aan het oplichten zijn..
gouden bergen beloven, maar uiteindelijk minimaal even duur en nog vaker duurder;

lees mijn resultaat van een uurtje rekenen;

woonenergie claimt goedkoper te zijn omdat ze geen vastrecht op levering berekend.
naast het feit dat veel andere energiebedrijven dat ook niet doen viel mij op dat ze veel duurdere leveringstarieven voor gas en electriciteit hadden dan bijvoorbeeld nuon.

Typisch geval in hilversum:

Vastrecht levering bij nuon voor een jaar :
Electriciteit + Gas: 12 x 3,98 = 47,76 incl btw (*1)

Geen vastrecht op levering bij woonenergie, maar wel hogere prijzen:

Prijs nuon tussen 1 jan 2006 en 1 mei 2006:
Electriciteit: 0,0762 incl btw
Gas: 0,3754 incl btw

Prijs woonenergie op dit moment voor een jaarcontract:
Electriciteit: 0,0916 incl btw
Gas: 0,4054 incl btw

Het verschil is dus :
Electriciteit: 0,0916-0,0762 = 0,0154 euro per Kwh
Gas: 0,4054-0,3754=0,03 euro per m3

Woonenergie is dus fors duurder dan nuon met betrekking tot de leveringskosten.
Ze claimen dat ze goedkoper zijn omdat er geen vastrechten worden berekend;
De vastrechten-besparing is zoals hierboven berekend (*1) 47,76 euro.

De volgende rekensom berekend hoeveel woonenergie duurder blijkt te zijn bij een gemiddeld huisverbruik van (electriciteit) 1500 resp. 3500 Kwh en (gas) 750 resp 1000 m3 ten opzichte van nuon.

1500 x 0,0154 = 23,10
750 x 0,03 = 22,50
totaal: 45,60

3500 x 0,0154 = 53,90
1000 x 0,03 = 30,00
totaal: 83,90

aangezien de besparing bij woonenergie bestaat uit het vaste bedrag van 47,76 volgt hieruit mijn conclusie dat:

woonenergie bij minimaal energieverbruik (eenpersoonsappartement) enkele euro’s op jaarbasis goedkoper is en NIET zoals beweerd tientallen EN:
woonenergie bij een hoger energieverbruik dan een eenpersoonsappartement FORS DUURDER IS !


reacties zijn altijd welkom

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Woonenergie FORS duurder? (berekening)

Ongelezen bericht door karr-2 »

Briljante ontdekking hoor. Zoals ik al eerder elders heb vermeld is geen enkele energieleverancier stukken goedkoper dan een ander. In de praktijk ontlopen de prijzen elkaar niet veel, het scheelt op zijn hoogst enkele eurie.

Maar door de stortvloed aan reclame en vreemde berekeningen die mensen over zich heen krijgen ziet niemand de bomen door het bos meer en ga je denken dat je goedkoper uit bent terwijl dat dus vaak helemaal niet zo is.

Als je dus goed zit waar je zit, dan raad ik je aan lekker te blijven zitten en vooral niet de ellende van verhuizen van energieleverancier op je nek te halen.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Woonenergie FORS duurder? (berekening)

Ongelezen bericht door Martin1976 »

'k sluit me hierbij aan, als je goed zit bij een energieleverancier zou 'k persoonlijk niet switchen, veel kan het nooit schelen, er kan alleen maar een hoop fout gaan, zeker als je aan een bedrijf als OXXIO blijft plakken. Als je geld wilt besparen zou 'k me meer concentreren op energiebesparende tips die je bij ieder energiebedrijf kunt krijgen.

kimvol
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2006 15:16

Re: Woonenergie FORS duurder? (berekening)

Ongelezen bericht door kimvol »

Ik ben een woonenergie klant en heb nav bovenstaand bericht zelf onderzoek gedaan naar de prijs van woonenergie en ben tot de conclusie gekomen dat er helaas appels met peren zijn vergeleken. Naar zelf een berekening te hebben gedaan blijkt het volgende:

De prijs van woonenergie gas vanaf 1 januari 2006 inclusief regiotoeslag:
0.3942 Euro

De prijs van elektra:
0.0785 Euro

De prijs van woonenergie die genoemd wordt bij een jaarcontract per mei 2006 bedraagt bij woonenergie idd 0.4054 Euro incl. regiotoeslag, echter bij Nuon bedraagt deze 0.4336 exclusief de regiostoeslag.
Ik heb gekozen voor een tarief voor een jaar lang en moet hier ook mee vergelijken. Dus niet met een prijs die tussentijds gewijzigd kan worden. Als er tarieven worden vergeleken vanaf januari 2006, moet ik ook het tarief van WoonEnergie nemen van 1 januari 2006.

Hiernaast moet bij Nuon niet alleen vastrecht op leevring worden betaald, maar ook nog eens 1,19 Euro per acceptgiro die ik ontvang!

Ik kan nog geen compleet vergelijk maken, omdat Nuon wel vermeld dat zij de regiotoeslag niet in de prijs is inbegrepen, maar nergens vermeld hoeveel deze dan is. Ik ben dus nog steeds niet overtuigd dat Nuon uiteindelijk goedkoper is ern blijf dus nog bij woonenergie.

Invisibleduck
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 sep 2005 08:28

Re: Woonenergie FORS duurder? (berekening)

Ongelezen bericht door Invisibleduck »

Verder heb je niet echt veel hobbies of wel kim? :lol:

mattjeu
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2005 17:48

Re: Woonenergie FORS duurder? (berekening)

Ongelezen bericht door mattjeu »

ik zou maar uitkijken...

die prijzen voor een vaste periode sijgen ook elke maand, alleen dan meer dan de andere, omdat die lage prijzen die in het begin zijn weggegeven voor een jaar natuurlijk verhaald moeten worden op de prijzen die nu worden afgesproken..

daarom zijn die prijzen ook in 6 maanden tijd met 20 % voor electriciteit gestegen.
maw als je in december een contract voor vaste prijs van een jaar had getekend, had je 20% minder hoeven te betalen voor electriciteit als dat je nu een contract voor een jaar zou tekenen.

de prijs voor variabel is nu 0,0762, en voor vast 0,0919.
dus: de prijs voor variabel is nu even veel als de prijs voor vast een half jaar geleden!

hoe je ook rekend, goedkoper wordt je echt niet!
en geloof mij: ik zeg het nu alvast:
woonenergie is geen "klantvriendelijk door woningbouw opgezette stichting" die het beste met ons voor heeft!
ze zijn net als alle andere bedrijven uit op geld, nieuwe kantoren, hoge opstapbonussen etc etc....

ik geloof er niks van, en als ik dan een berekening maak, en nog steeds niks goedkopers kan ontdekken, kunnen ze voor mijn part barsten.

timefa
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:21

Re: Woonenergie FORS duurder? (berekening)

Ongelezen bericht door timefa »

Beste mattjeu.

Je hebt het bij het rechte eind. Het zit in de lengte of in de breedte. Het maakt per saldo niets uit omdat de energieprijs hoe dan ook niet door de leverancier van door de producenten wordt bepaald op basis van de kostprijs van aardolie en belastingen alsmede heffingen van overheidswege.
Het enige verschil wat primair merkbaar is zijn de administratiekosten welke per leverancier verschillen alsmede de methodieken van incasso wele worden toegepast.
Zie de algemene voorwaarden.

Gesloten