LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR notering door energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

BKR notering door energie

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Las in het nieuws dat er BKR noteringen gaan worden ingevoerd voor wanbetalers van energie en huurachterstanden. Op zich goed plan, alleen niet zo lekker als je een conflict of enigheid met bedrijven als Oxxio hebt of een onwillige huisbaas.... Heb je meteen een BKR notering aan je broek!
(bron: www.nu.nl)

Plannen voor strengere aanpak wanbetalers

Uitgegeven: 8 mei 2006 10:03
Laatst gewijzigd: 8 mei 2006 11:31

TIEL - Mensen die hun huur of elektriciteitsrekening niet op tijd betalen, lopen kans in de toekomst te worden geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel. Enkele organisaties die geregeld te maken krijgen met wanbetalers, tekenen hiertoe woensdag een intentieverklaring, aldus het BKR maandag.

Wanbetalers

De ondertekenaars hopen met deze plannen wanbetalers beter te kunnen aanpakken. Het wordt zo veel moeilijker nieuwe schulden aan te gaan bij kredietverstrekkers of winkelbedrijven. Ook hopen de organisaties dat schuldenaars op deze manier sneller deelnemen aan een schuldsaneringsregeling.

Momenteel weten energiebedrijven en woningcorporaties niet of hun klanten elders schulden hebben. Ook kredietverstrekkers weten niet of mensen die een lening willen afsluiten al schulden hebben bij energiebedrijven of verhuurders. Door de registratie bij het BKR is wel te zien of die schulden er zijn. Verhuurbedrijven of energiebedrijven kunnen dan in een vroeg stadium maatregelen nemen, door bijvoorbeeld te eisen dat mensen met schulden hun energierekening vooruit betalen.

vd2006
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2006 11:49

Re: BKR notering door energie

Ongelezen bericht door vd2006 »

Goed Plan. :D
En ik zeg gelijke monniken gelijke kappen.
Dus bedrijven die ook wanbetaling/incasso's doen of wanprestaties
leveren direct registreren.
Kunnen we morgen mee beginnen, dan is er overmorgen geen
energie bedrijf meer die niet geregistreerd staat.

En hadden we hier al aan gedacht:
Afmelding, wanneer ben je weer "betrouwbaar" en gaat je
wanbetalers indicatie weg?
Dat duurt ook zeker 7 jaar.
Waardoor je 7 jaar lang niet eens meer in staat bent een
bankrekening te openen.

Wordt het BKR wel gecontroleerd?
Of blijft het zon monopolistische instelling als het CBR?

Praktijk voorbeeld:
Wij dachten 15 jaar geleden een 2de hands autotje te kopen.
Dure grap, dus dan maar wat centjes erbij lenen.
De verkoper: helaas kunnen we u geen krediet verstrekken.
Er staat nog een lening open.
Ik dacht nog "lening open" :?:
Paar Euries bij de bank betaald om in je eigen gegevens te kunnen
kijken :?

Wat blijkt, was nog een PL niet afgemeld (Dus wel afbetaald) van mijn brommer.... door de "Spaarbank" 10 jaar geleden...

Wij naar de bank papieren invullen bla bla.
na 2 maanden was de melding verdwenen hoor...

Nee Prima idee! :wink:
Is er eigenlijk wel iemand die over dit idee heeft nagedacht :idea:

MAXIEM

Re: BKR notering door energie

Ongelezen bericht door MAXIEM »

vd2006
Dus bedrijven die ook wanbetaling/incasso's doen of wanprestaties
leveren direct registreren.
Ten dele met je eens: bedrijven die misbruik maken van de automatische incasso dienen onmiddellijk een registratie te krijgen en een blokkade. Gezien de vele reacties op MISINCASSO'S bij de Consumentenbond, kunnen we dan de AI wel afschaffen want vrijwel elk bedrijf maakt zich schuldig aan onterechte incasso's.

Vriendelijke groet, Paula.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: BKR notering door energie

Ongelezen bericht door Martin1976 »

krijgen we nog meer wantoestanden door onterechte BKR-noteringen, het zou een extra machtsmiddel voor o.a. de energiebedrijven zjin en het is de vraag of dat nou zo wenselijk is gezien de vele dingen die daar ook fout gaan (zie dit forum). Verder vind ik het nergens voor nodig dat bijv. NUON inzicht in de hoogte van mijn krediet heeft als ik die zou hebben, hebben ze niks mee te maken

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: BKR notering door energie

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Verder vind ik het nergens voor nodig dat bijv. NUON inzicht in de hoogte van mijn krediet heeft als ik die zou hebben, hebben ze niks mee te maken
Volgens mij gaat het er ook niet om dat Nuon of welk bedrijf dan ook, inzicht krijgt in je krediet(en). Het gaat erom dat mensen die zichzelf systematisch in de schulden steken die kans niet meer krijgen. Als je een plasmaTV op internet koopt word je getoetst bij het BKR voor je afbetaling in termijnen. Als je dan geen schulden hebt bij een bank oid krijg je je plasma TV op afbetaling. Dan kun je nog wel een schuld hebben bij je huurbaas of bij je energieleverancier.
Door ook die schulden te registreren zou de verkoper kunnen besluiten je de TV niet te leveren. Scheelt jou weer in de schulden.
Het is misschien raar, maar waar. Er zijn nog steeds mensen die zichzelf diep in de schulden werken door maar te kopen en te kopen en te kopen... etc.

Maar ik ben het er ook mee eens dat bedrijven die de schulden willen registreren ook eens moeten kijken naar de financiele malaise bij zichzelf. Aan de andere kant moet ik ook zeggen dat de kans op een foutje groter is bij een bedrijf met 2.500.000 klanten, dan bij een veel kleiner bedrijf of een huishouden ("3 maanden vergeten huur te betalen... oeps.").

Daarbij komt nog, woningcorporaties hopen de schulden straks te registreren. Huurbazen toch niet? Dat zou leuk worden.... :?

Gezondverstand
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 jun 2005 23:54

Re: BKR notering door energie

Ongelezen bericht door Gezondverstand »

Echt een politiestaatmaatregel. Het is wel Bureau Krediet Registratie. De huur, energie en zorg horen daar niet in thuis. Het BKR heeft geen recht om te weten of u die dingen wel of niet heeft betaald.
Als de overheid mensen werkelijk wilde beschermen dan werd er wat gedaan aan de buitensporige kosten voor energie die grotendeels uit belastingen en BTW bestaat.

timefa
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:21

Re: BKR notering door energie

Ongelezen bericht door timefa »

Nu wordt het wel heel spannend! Vertel hier s.v.p. alleen feiten mensen. Sterke verhalven heeft niemand iets aan. Laat BKR hierbij wel buiten beschouwing.

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: BKR notering door energie

Ongelezen bericht door jsp »

Timefa wat bedoel je nou? Jij als zelfbenoemde schuldhulpverlener en energiedeskundige moet toch weten wat er speelt en van de feiten op de hoogte zijn ? Je valt voor de zoveelste keer weer eens door de mand. Lees het anders nog eens hier of via de link van de eerdere posters. Wees anders terughoudend in je reakties of laat ze liever achterwege, zoals je al zo vaak is aangeraden.

Een energieleverancier die zijn zaakjes niet op orde heeft en vindt dat hij geld van jou te goed heeft kan je dus nu een geregistreerde schuld bezorgen bij het BKR. Hartelijk dank. Daar gaat je hypotheek of PL'etje.
Bovendien: 68% van wat jij betaalt aan torenhoog gestegen energiekosten gaat regelrecht naar de overheid in de vorm van heffingen en belastingen (waaronder BTW). Als de minister Zalm zo bezorgd is over de schulden onder de bevolking zou hij daar eens wat aan moeten doen, in plaats van mensen op te zadelen met een registratie bij het BKR.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: BKR notering door energie

Ongelezen bericht door wicher »

&timefa:

behalve een reeds lang bestaande allergie voor onrecht begin ik zo langzamerhand ook een flinke allergie voor jou te ontwikkelen (en ik vrees voor jou dat ik niet de enige ben!).
Voor de laatste keer: hou je aan je uitspraak en zoek ergens anders je heil man!

Gesloten