LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Capaciteitstarief

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door kiz »

Wat toen nog niet duidelijk was, hoe extreem dramatisch de impact was/is voor mensen met "per ongeluk" een aansluiting van hoger dan 3 25 Ampère.
Hetgeen m.n. voor afnemers van Stadswarmte (zonder gasaansluiting) van belang is aangezien deze gedwongen elektrisch koken en daardoor vaker een grotere aansluiting hebben.
Zou dat worden meegenomen in het jaarlijkse tariefadvies van Energiened, dat ik nog altijd niet op hun site gepubliceerd zie staan?? (of ben ik nu héél optimistisch??)

@Gizmo:
wellicht gaan je servicekosten in de loop van het jaar dan flink omhoog?

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Gizmo© »

De flat heeft 100 woningen dus die verhoging zal wel meevallen. Hooguit een paar euro per woning.
De liften zijn ook vorig jaar vernieuwd. Dus er zitten nu 2 moderne liften in.

Kosimba
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2009 11:53

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Kosimba »

Ik werk zelf bij de netbeheerder Enexis (voorheen Essent Netwerk).

Ik zal een paar vragen proberen te beantwoorden over het capaciteitstarief:

1*
Zoek uit (evt mbv installateur/vriend kennis met verstand van zaken) of jij voldoende hebt aan een kleinere aansluiting, dit scheelt je veel geld, zie ook de vorige berichtjes.
Misschien heb jij voldoende aan het feit dat je de apparaten in huis beter verdeelt over meerdere groepen in je groepenkast!!! En dat je dan genoeg hebt aan max 3x25 A. Deze capaciteit is veel voor een gemiddeld huis met gemiddels aantal apparaten, heb jij geen sauna elektrisch koken zwembad etc.... dan is de kans groot dat 3x35A te groot is voor jouw verbruik.

Zelf heb ik mijn groepenkast al jaren geleden laten aanpassen, kost wel wat, maar ik kan op een aansluitwaarde van 1x25A alle machines tegelijk laten draaien zonder dat de hoofdzekering eruit knalt. Deze optie is echt de moeite waard!! Maar ik ben een praktisch mens die 5 dagen werkt in de week, ik wil dus niet steeds wachten tot mijn wasdroger klaar is voordat ik de oven kan aanzetten bijvoorbeeld.

2*
Dat jijzelf 50 euro moet betalen om je capaciteit terug te zetten is een redelijke regeling, normaal gesproken kost dit namelijk meer (lees 150 euro). De netbeheerders hebben capaciteitstarief niet zelf bedacht maar is opgelegd door de overheid.

Ook de kosten van een installateur heb je er binnen een jaar weer uit als je bv teruuggaat naar 3x25 A (je heb nu zelf 3x35A bv). Dat scheelt toch zo'n 500 euro per jaar (500-50-kosten installateur), dat is toch nog steeds winst en dat elk jaar maar weer....
Keuze lijkt me makkelijk, maar dat is mijn persoonlijke mening.

3*
Daarnaast verandert er ook iets bij de leverancier, de kosten voor capaciteitstarief kun je gedeeltelijk verrekenen met de leveringskosten, hoe dit preciesz zit kun je navragen bij je leverancier.

4*
De mensen die echt de dupe zijn, zijn mensen met woning in een flat, die hebben nl een grote aansluiting nodig voor de lift. Een lift vebruikt niet veel, maar heeft last van piekmomenten (dat de lift werkt zeg maar). Hier kan de capaciteit van een aansluiting niet verlaagd worden.
De overheid denkt op dit moment na hoe hiermee omgegaan wordt...dat is dus afwachten...

5*
Brieven, de eerste groep mensen met brieven zijn de mensen geweest die een hogere aansluiting hebben dan 3x35 A met weinig verbruik, dit is nl de groep die (meestal) grotendeels wel terug in capaciteit kunnen. De rest van de mensen wordt natuurlijk nog steeds geinformeerd.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en veel succes met het maken van jullie keuze....

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Bedankt voor de info. Ben weer iets wijzer.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

@Kosimba

1x 25 A.......... en daar alles tegelijk op laten draaien......

25A heeft een max vermogen van 5750W. Deze kan wel even een overbelasting aan, maar na een 3 half uur houdt dat ook op. Zit je er telkens nog voor de tijd van doorslaan dan slijt de zekering nog sneller met als uit eindelijk een alsnog doorgeslagen hoofdzekering.

Het ligt sterk aan de apparaten welke men in huis heeft en wat deze aan vermogen vragen. Een oven vraagt gemiddeld al 2500W, Een wasmachine gemiddeld 1000W, een wasdroger vraagt gemiddeld 2000W, een vaatwasser gemiddeld 1500W. Als ik dit al bij elkaar optel dan zit ik al aan de 7000W. Mocht ik nu alles tegelijk aanzetten dan krijg je een piekstroom waarbij zeker je hoofdzekering doorslaat. Waar jij gebruik van maakt is de speling van de hoofdzekering daar niet alle apparaten tegelijk de zefde gemiddelde max. pieken gebruiken. Je hoofdzekering zit dus tellkens tegen zijn max. grens aan. Dus deze gaat gemiddeld veel minder lang mee plus het feit dat het risico erg groot blijft dat deze wel doorslaat.

De verdeling in de groepenkast maakt in deze niets uit. Immers alle verbruikte stroom moet over de enkele 25A hoofdzekering.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar hoe jij het stelt kun je echt niet alle machines op max stroom laten draaien... Geen enkel huishouden trouwens met ook 1 x 35A. De verdeling in je groepenkast maakt ten opzichte van de hoofdzekering geen moer uit. Sterker nog een apparaat dient volgens de NEN1010-2005 vanaf 3000W of meer al op een eigen groep te zitten. In de toekomst als de nieuwe
NEN er doorheen is dan ligt dit op 2500W.

Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt, maar helemaal kloppen doet het niet. Jij zit gewoon op grenswaarde te werken. Niet meer en niet minder. Nou dat is fijn leven zo. Nu zul je niet alles tegelijk aanzetten, maar je doet het wel zo over laten komen.

Heel dat capaciteitstarief is 1 grote leugen en bedrog. Wij betalen allemaal allang voor pieken in het elektra net. Deze zal ook dan blijven bestaan. Wij gaan dus meer betalen voor dezelfde hoeveelheid gebruikte stroom. Zo kunnen jullie management weer hun zakken extra vullen.

Kosimba
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2009 11:53

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Kosimba »

Hoi Maarten1234,

Alles tegelijk laten draaien heb ik volgens mij nog niet uitgeprobeerd... :D
Maar ik denk dat jij en de rest best begrijpen wat ik bedoel, namelijk dat je bij een betere verdeling van je groepenkast meer kan met een lagere capaciteit. En een goede verdeling maakt mijns inziens zeker uit. Hierin delen we elkaars mening in elk geval niet. maar blijkbaar ben jij degene die alle kennis in huis heeft. Dus voor degenen die het zeker willen weten, vraag advies aan je installateur!!

Het enige wat ik met mijn berichtje wilde bereiken is dat mensen niet alleen naar hun capaciteit gaan kijken maar ook naar andere dingen die ermee te maken hebben zoals een groepenkast....veel mensen hebben namelijk zeer weinig groepen in hun meterkast, dit is nog van vroeger, toen er nog niet zoveel verschillende elektrische apparaten waren.

Tsjaa...en betalen moeten we allemaal voor energie, hoe je het ook wendt of keert... :cry: Hier komt niemand onderuit....

En jouw mening is duidelijk, blijkbaar wordt mijn manager hier rijk van....nu als ze mij hier dan ook een gedeelte van gaan geven, hoor je mij niet klagen!!! :lol: Denk ook niet dat jij een bonus zal afslaan van je baas, nietwaar :wink:

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Het gaat er wel om over wie zijn rug dat is.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ik weet waar ik over praat dat klopt. Een betere verdeling maakt niet zoveel uit voor de groepenkast en wat je over de hoofdzekering aan maximaal vermogen kan trekken. Die verdeling in de groepenkast is voor in huis makkelijker daar dan niet alles over 1 en dezelfde groep gaat en je dus binnenshuis meer mogelijkheden hebt. Echter je blijft gebonden aan het max vemogen van de hoofdzekering. Ook al heb je 5 groepen in huis van 16A. Dan wordt er bij max belasting van alle groepen 16 x 230V = 3680W x 5 = 18400W maximaal getrokken. Dat is 18400W / 230V = 80A... Zie je het verschil. Dit is echter bij max belasting bij alle groepen. Die 80A moet dan toch bij 1 fase over de hoofdzekering heen en dat haalt 25 noch 35A absoluut niet.

Ik ben zelf elektricien dus vandaar. Niet dat iedereen moet gaan verhogen, want dat is niet nodig. De hoofdzekering is gebasseerd op gemiddeld verbruik en dat verschilt per huishouden.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door h@rm@n »

De eerste wet van Kirchhoff:

De stroom naar een knooppunt toe is gelijk aan de som van de stromen die vanuit het punt vertrekken.

M.a.w. bij een 1 fase aansluiting gaat de stroom eerst door de hoofdveiligheid en vervolgens naar de diverse groepen.
Verder is al "alles" gezegd in voorgaande reacties, zoals o.a. die van Maarten.

jantje747
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2009 20:06

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door jantje747 »

Deze week was op het nieuws dat Willem Alexander duurzame energie aan het promoten is ergens in dubai. Als hij terug is kan hij hier ook nog wel wat ontwikkelingswerk verrichten.

DL3B
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 12:42

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door DL3B »

Dan is het 27 Januari 2009 en dan stuurt de firma Stedin je pas de brief i.v.m. de invoering van het capaciteitstarief per 01-01-2009. Dat begint dus al met de omgedraaide wereld :(
Vervolgens kom je tot de ontdekking dat je voor 3x35 te boek staat en je dan maar eens onderzoek moet gaan doen om lager te gaan.
Laat ik nou 2 jaar geleden 3x 25 aan hebben laten leggen door onze vrienden van Eneco Netbeheer (de voorganger van Stedin). Alle bewijzen op papier ten spijt, men moet iemand langs sturen om te controleren dat er echt 3x 25 in m'n meterkast zit aangesloten. Kosten die ik eerst moet gaan betalen omdat ik te boek sta als 3x35 kan ik dan later wel weer met terugwerkende kracht terugvragen.
Het mag allemaal weer wat kosten zeg, alleen al omdat men z'n administratie niet op orde heeft en eigenlijk dan niet eens eigen personeel vertrouwd die het destijds aangelegd heeft?
Voorlopig heeft dit al weer aardig wat telefoonkosten opgeleverd & straks nog eens vrij opnemen, omdat er iemand even 5 minuten in m'n meterkast moet komen kijken.... en dan mag ik daarna nog eens te veel betaalde kosten terug gaan vorderen.
Ik ben reuze nieuwsgierig, iemand trouwens ervaring met gemaakte kosten terugclaimen bij de netbeheerder?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Shine »

Ik bump hem weer even omhoog.
Kom een interessant iets tegen op het internet wat eigenlijk een verklaring is waarom dat capaciteitstarief erdoorheen is gedrukt.
Zie: http://www.energiened.nl/_upload/bestel ... 000212.pdf

Men heeft gedaan uit kostenbesparing voor de toekomst als het levernaciersfactuur model haar intrede doet.
Verder zie je in dit stuk blz.10
kopje: 'Maatregelen om inkomenseffecten te dempen en te beperken'
een prachtige opmerking:
Invoering van het capaciteitstarief kent een geringe verschuiving in de transportkosten bij verschillende verbruiksniveaus. Voor gas is deze overgang al ingang gezet en zijn de ervaringen zeer positief. Bij elektriciteit zal met name bij een laag verbruik relatief meer voor de beschikbaar gestelde capaciteit moeten worden betaald. Op de totale energienota (levering, aansluiting, transport, meter en belastingen) blijft de gemiddelde stijging echter beperkt.

Dit zegt genoeg. Als je dus zuinig met energie omgaat moet je boeten door nóg meer te betalen. Ga je minder zuinig om met energie, ach jongens, dan haal je je voordeel met dit capaciteitstarief.
Hoe krom is nederland in haar denken en praktijkvoering.

Koopt u nog een tochtstrip, spaarlamp (ook zoiets, de gloeilamp moet over drie jaar uit het schap zijn! We motte besparen), en weet ik wat.

GROMMMMMMMMMMMM
Dit hele capa...tarief is een centjes kwestie voor de energiewereld maar zeer zeker niet voor de consument of het klimaat/millieu.

Molurus
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2009 15:38

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Molurus »

Zelfde gezeik hier. Wij hebben een VVE met een lift, die is aangesloten op 3x80A. Wij hebben samen met het portiek een jaarverbruik van 4000 tot 5000 KWH. Dankzij de invoering van het capaciteitstarief betalen wij nu op jaarbasis ruim 1000 euro meer (een ruime verdubbeling van onze kosten). En de aansluiting verkleinen is geen optie, dan werkt die lift niet meer.

Leuk, de aanname dat de aansluitcapaciteit is afgestemd op het verbruik.. maar met een lift is dat gewoon pure onzin. Moeten we nou een grote accu ertussen gaan plaatsen ofzo?

Gesloten