LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent energie nota's

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Silvertoon
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2009 22:32

Essent energie nota's

Ongelezen bericht door Silvertoon »

Geachte lezer,

ik ben een bestuurslid van een VVE.
nu heb ik wat vragen waar ik hoop dat u mijn hulp in zou kunnen bieden.

in 2005 & 2006 leverde Essent bij ons complex de energie maar heeft hiervoor nooit een nota gestuurd.
uiteraard zijn we hierachter aan gegaan en de communicatie van essent was terug dat ze in deze periode geen verstrekker waren.
nu hebben we in die periode wel geleverd gekregen maar "nooit" een nota gekregen.
nu hebben we als VVE de geschatte kosten apart gezet mocht er alsnog een nota op de deurmat verschijnen.

maar het lijkt mijn dat je als verstrekker toch bepaalde plichten hebt om een factuur te sturen ?
Wanneer vervalt het recht om een factuur te sturen?

en indien de periode is verstrekt kan men dan nog op andere wijze dingen uithalen.
zoniet kunnen we dan het vastgezette bedrag voor andere posten gebruiken?

ik hoop dat men mijn kan helpen met deze vraagstukken aangezien dat dit ik hier slecht antwoord op kan vinden.

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: Essent energie nota's

Ongelezen bericht door zjwaemke »

hmmms een goeie.

Als er 2 jaar lang geen leverancier bekend is vraag ik mij af bij wie je dan het verbruik moet betalen van de afgelopen 2 jaar.

Je netwerkwerkbeheerder was Essent (= nu enexis) zal voor 2 jaar lang vastrechtkosten in rekening brengen. Zowel het netwerkbedrijf als jijzelf zijn samen verantwoordelijk dat zo'n contract geregeld wordt. Netwerk moet normaal gesproken tot afsluiting van de installatie overgaan als er geen contract is afgesloten. Dit hebben zij verzuimd waardoor jij energie gekregen hebt.

Je hebt kans dat de netbeheerder een rekening stuurd naar je nieuwe leverancier voor het verbruik van de afgelopen 2 jaar. Weet ik niet zeker....

Silvertoon
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2009 22:32

Re: Essent energie nota's

Ongelezen bericht door Silvertoon »

had al wat gevonden

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... ing_sturen

maar daaruit maak ik op dat er eerst een nota wordt gestuurd en mocht bij controle van de meter de stand afwijken volgt er "NAHEFFING".
maar in ons geval is er geen totaal geen factuur/nota verzonden.

dus lijkt mijn dat dit niet van toepassing is.

het lijkt mijn meer in simpel nederlands ik vraag een aanbieder om een servive/dienst /product te leveren en ik vraag om een rekening maar krijg er geen.
nogmaals vraag ik om een rekening en de aanbieder zegt dat deze mijn de service/dienst/product niet te hebben geleverd en stuurt mijn dus ook geen rekening!
want anders hadden we deze uiteraard netjes betaald.

wij zetten het geld apart in afwachting van de rekening maar inmiddels april 2009 nog steeds geen rekening ontvangen van die periode maar wel van de periodes daarna.

dus 2005 & 2006 geen facturen gehad terwijl we van
2007/2008/2009 netjes facturen ontvangen en ook netjes worden betaald.
maar nu staat er inmiddels een tijd behoorlijk wat eurotjes op de bank die staan gepland voor die rekeningen.
nu zouden we graag weten tot wanneer men het recht heeft om een factuur te sturen.
en dit kan ik nergens vinden tot zover.
maar misschien heb ik niet onder de juiste steen gekeken.
dus dacht vele weten meer als 1 laten we het hier eens proberen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Essent energie nota's

Ongelezen bericht door Shine »

Neem contact op met de netbeheerder en vraag aan 'hem' wie de leverancier is de afgelopen jaren voor dit pand.
Neem daarna contact op met de desbetreffende leverancier.....
De netbeheerder kan u met zekerheid vertellen wie de leverancier is en zelfs op welke naam het staat.
Vandaaruit kunt u dan weer verder.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Essent energie nota's

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Uit consuwjzer:
Moet ik mijn oude energierekeningen nog betalen?

Sinds 2004 staat in de wet hoe lang uw energiebedrijf nog van u kan vragen dat u een rekening betaalt.

* Bent u voor 14 juli 2004 klant geworden bij uw energiebedrijf?
Dan kan uw energiebedrijf u na vijf jaar niet meer via de rechter dwingen om uw rekening nog te betalen. Dit heet een verjaringstermijn van vijf jaar.
* Bent u na 14 juli 2004 klant geworden bij uw energiebedrijf?
Dan kan uw energiebedrijf u na twee jaar niet meer via de rechter dwingen uw rekening nog te betalen. Dit heet een verjaringstermijn van twee jaar.
Dit geldt voor consumenten; hoe dit voor andere - zakelijke - klanten geregeld is, of dat afwijkt, en of jullie als V.V.E afwijken van reguliere consumenten weet ik niet.
Waag er eens een telefoontje, of mail aan Consuwijzer aan zou ik zeggen.

In principe zou je dus geen naheffing meer kunnen krijgen van Essent, er vanuit gaande dat je als VVE na 2004 klant bent geworden en de zelfde status hebt als een reguliere consument.
(Let wel even op de tekst "via de rechter"!. Mocht je volgens Consuwijzer in je recht staan dan is een bezwaarschrift en eventueel - dreigen met - de geschillencommissie waarschijnlijk al voldoende om te voorkomen dat je wordt afgesloten en op die manier gedwongen wordt om te betalen. Dit laatste natuurlijk alleen als ze bij Essent alsnog wakker zouden worden.)

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Essent energie nota's

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Silvertoon,

In uw bericht van 20 april op dit forum geeft u aan dat u vragen heeft met betrekking tot verbruik van 2005/2006. Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Noud
Essent medewerker

Silvertoon
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2009 22:32

Re: Essent energie nota's

Ongelezen bericht door Silvertoon »

Noud, ik heb geen vragen over het vebruik!

zoals eerder aan gegeven, ik heb vraag tot wanneer jullie het "recht" hebben/ moeite nemen om een factuur te sturen.
want het lijkt mijn dat nu 3 a 4jr later het sowieso nog zeer ongepast zou zijn om een factuur te sturen voor iets wat men toen heeft geleverd.
ik zou het niet durven naar mijn klanten toe, hadden we eerder moeten doen.
maar dit zijn de maatstaven die we hier in limburg hanteren.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Essent energie nota's

Ongelezen bericht door Shine »

In principe zou je dus geen naheffing meer kunnen krijgen van Essent, er vanuit gaande dat je als VVE na 2004 klant bent geworden en de zelfde status hebt als een reguliere consument.
Jawel, Silvertoon kan wel nog een naheffing krijgen. Ik ga er vanuit dat er geen leverancierswissel is geweest, maar dat de VVE bij de leverancier is gebleven zoals vroeger gekoppeld aan de netbeheerder, te weten Essent. Dan is het verjaringstermijn van 5 jaar van toepassing.
De rekeningen betreffen de jaargangen na 2004, te weten 2005 en 2006. Dus tel maar uit.
Over de jaarfrekening: 2004-2005 valt te twijfelen omdat ik niet weet welk jaar ze pakken als starttelling.
De rekeningen betreffende jaargang: 2005-2006, daar mag sowieso nog een naheffing van komen.

Hebt u, de VVE, wel steeds (dus van ieder jaar) de meterstanden doorgegeven?

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Essent energie nota's

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Silvertoon,

Bedankt voor uw reactie. Ik begrijp uw vraag en wil dit graag voor u uitzoeken.

Wanneer u uw klantnummer mailt naar [email protected], kan ik aan de hand van uw klantgegevens precies vaststellen welke verjaringstermijn in uw situatie van toepassing is. Ook wil ik bekijken of wij als leverancier partij zijn met betrekking tot het verbruik in de door u genoemde periode. Wanneer dat het geval is, kan ik u een voorstel doen om in alle redelijkheid tot een oplossing te komen.

Graag wil ik uw klacht persoonlijk telefonisch met u bespreken. Om uw privacy te waarborgen, vraag ik u hiervoor nogmaals alleen uw klantnummer te mailen.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Noud
Essent medewerker

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Essent energie nota's

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Ik ga er vanuit dat er geen leverancierswissel is geweest, maar dat de VVE bij de leverancier is gebleven zoals vroeger gekoppeld aan de netbeheerder, te weten Essent. Dan is het verjaringstermijn van 5 jaar van toepassing.
Na 14 juli 2004 klant = 2 jaar verjaringstermijn volgens Consuwijzer; tenminste zoals ik het lees!?
Datum waarop het contract is afgesloten is bepalend.
Ik was er eigenlijk zelf vanuit gegaan dat 2005/6 de eerste jaren zijn geweest dat de VVE klant is geweest bij Essent.
Beetje apart als er "zomaar" 2 jaar tussenuit vallen en dat ze vervolgens vrolijk weer doorleveren!?
Denk dat jouw tip van de 21e het belangrijkste is om nu boven water te halen.

stofzuigertje

Re: Essent energie nota's

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoe moet iemand een klantnummer sturen als hij geen rekening kreeg?

Volgens mij niets zeggen en laten verjaren.
Dit soort dingen komen vaker voor.
Of kreeg de vorige beheerder deze en betaalde zonder controle want dat zou ook kunnen.
Zolang iemand betaalde hoor je niets.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Essent energie nota's

Ongelezen bericht door Shine »

Stozuigertje schreef:Hoe moet iemand een klantnummer sturen als hij geen rekening kreeg?

Antwoord:
2007/2008/2009 netjes facturen ontvangen en ook netjes worden betaald

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Essent energie nota's

Ongelezen bericht door Shine »

Denk dat jouw tip van de 21e het belangrijkste is om nu boven water te halen.
Denk het ook.
Silvertoon moet aan de netbeheerder vragen vanaf jaargang 2004 tot en met 2007:
1). Wie was leverancier?
2). Op welke naamstelling?

Ik ben benieuwd. Al was het maar omdat ik opmaak dat silvertoon van betreffende 2 jaargangen dan ook geen netbeheerkosten heeft betaald.
Kan het zijn dat het nieuwbouw was en het pand in 2004 is opgeleverd en bewoond raakte?
Er toen geen aanmelding door de VVE is verzorgd, maar er twee jaren later door de 'gekoppelde' leverancier (in opdracht van de netbeheerder)een aanmelding op betreffende meter is gedaan?
Ik neem aan dat Essent een afdeling heeft genaamd 'leegstand'. Deze afdeling pleegt aanmeldingen te doen op adressen die wel bewoond worden (en waar dus meters hangen). Geloof dat ze nog proberen eerst contact te krijgen met de bewoners, als dat niet lukt knallen ze er uiteindelijk gewoon een aanmelding in, lees: realiseren een leverancierscontract. Dit kan plaats hebben gevonden in het jaar 2007, wat de rekeningen vanaf dat jaar dan ook verklaart.

Maar goed,.......ik ben reuze benieuwd naar de aanvullende reactie van silvertoon.

Silvertoon
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2009 22:32

Re: Essent energie nota's

Ongelezen bericht door Silvertoon »

Bedankt voor de goede reactie zover en de genomen moeite.

zal een verdere impressie leveren.

Ons pand bestaat al jaren uit de jaren tachtig in die tijd was het verhuur en van een woningcooperatie en zover we weten zat men toen al bij essent.
rond 2000 is het VVE geworden en is wat ik zover kan terugvinden ook gewoon bij essent gebleven.
tussentijds zijn alle facturen uiteraard netjes betaald en standen doorgegeven.
geloof zelf dat het een afstanduitleesbare meter is.
wat ik begrepen heb van onze beheerder is dat in deze tijd essent een zwart gat heeft in hun administratie maar vanuit onze zijde hebben we aan alle voorwaarden voldaan.
alleen essent heeft dus gewoon geen factuur gestuurd en die euro's staan apart op een rekening en aangezien dat we toch graag zouden willen weten wanneer we deze zouden kunnen gebruiken ivm verjaring facturatie of wie weet speelt dadelijk ook nog de omschakeling van essent naar rwe mee.
en het gaat toch om een aardig bedrag.

en voor de makker van essent je snapt me vraag dus heb je me gegevens niet nodig geef maar gewoon aan wat de norm is bij jullie.
ga de kat niet op het spek binden.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Essent energie nota's

Ongelezen bericht door Shine »

:mrgreen: @ kat op spek binden.

Silvertoon heb je al contact gehad met de netbeheerder? Zij kunnen je namelijk precies vertellen op wiens naam de levering stond gedurende de jaren dat jullie als VVE geen rekeningen kregen. Het zou mij niet verbazen als dat nog op de beheerdersnaam/woningcor. stond en hij/zij die 2 jaren netjes voor jullie heeft betaald. (zonder dat 'ie het wist natuurlijk)

Je zegt dat ergens rond 2000 het is overgegaan naar de VVE. Echter, als de VVE niet een aanmelding doorgeeft, blijven de leveringscontracten doorlopen op naamstelling zoals die al was. Het kan ok zijn dat in 2007 de beheerder/woningcor. erachter is gekomen dat zij nog steeds betalen. Vervolgens contact hebben opgenomen met de leverancier en een afmelding hebben doorgegeven. Vervolgens Essent een aanmelding heeft gedaan op naamstelling van VVE.
Daarom nogmaals, bel de netbeheerder, die kan je exact vertellen miv wanneer leveringscontracten op naamstelling van de VVE is komen te staan. Vanzelfsprekend leg je de netbeheerder niet tot in details uit waarom je dit wilt weten. Vertel ze gewoon dat je in conflict zit met de oude beheerder. (weten zij veel ;-) )

Koppel je weer even terug?

Silvertoon
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2009 22:32

Re: Essent energie nota's

Ongelezen bericht door Silvertoon »

yep, zal het eens vragen.

Gesloten