LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gemma33
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jun 2008 12:20

Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door Gemma33 »

Rond 29 juli zou ik het teveel betaalde (zo'n € 200,00) aan energiekosten terug betaald krijgen op mijn rekening.

Het is vandaag 20 augustus en het staat er nog niet.
Na contact krijg je excuses te horen en de belofte dat het binnen 2 weken op je rekening staat.
Niet dus.
Dat er wat fout kan gaan begrijp ik.
Dat er iets wordt beloofd, wat vervolgens niet wordt nagekomen is niet alleen jammer maar ronduit onbeschoft.

Als klant houd je je keurig aan de betalingsverplichting (logisch), ESSENT permitteert zich om met terugbetaling nonchalant om te gaan (niet logisch).
Dat getuigt, naar mijn mening, van weinig klantgerichtheid.

Daarvoor krijgt ESSENT van mij een dikke onvoldoende.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... 36#faq1836

meeste is een beetje overdreven in dit geval maar een klacht indienen bij Consuwijzer kan nooit kwaad natuurlijk. Hoe meer van dit soort signalen bij de overheid aankomen hoe meer er kans (met nadruk op kans) is dat er actie op word ondernomen.

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Gemma33,

In uw bericht van 20 augustus op dit forum geeft u aan dat u het tegoed op uw eindafrekening nog niet heeft ontvangen.

Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Annemarie
Essent medewerker

Gemma33
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jun 2008 12:20

Re: Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door Gemma33 »

Beste Annemarie,

Ik heb al drie keer contact gehad met Essent. Waneer er een belofte wordt gedaan, ga je er vanuit dat die ook wordt nagekomen.

Excuses en verontschuldigingen kan ik waarderen, maar half Nederland heeft onderhand de zolder ermee vol liggen.
Het gaat natuurlijk om het resultaat, de oplossing.

Nog een 4e keer contact, om te horen dat het in orde komt?
Ik dacht het niet.

Misschien kunt u wat tijd steken in het bijscholen van uw medewerkers in 'resultaatgericht werken'.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Vreemd, heel vreemd. In een gelijke situatie kreeg ik ook een bepaald bedrag terug omdat ik teveel betaald had.
Letterlijk stond op de jaarafrekening:
Saldo, te veel aan u in rekening gebracht (incl. BTW) € 333,22
> Saldo is exclusief eventuele achterstallige betalingen.

Teruggave
Voorschot juli: eerste voorschot 2009/2010 (incl.BTW) 247,00
Af: Saldo Jaarafrekening 2008/2009 (incl. BTW) 333,22
Door u te ontvagen (incl.BTW) € 86,22

> Dit bedrag wordt na verrekening van eventuele openstaande posten omstreeks 29 juli 2009 terugbetaald op rekeningnummer xx xx xx xxx

Vervolgens stond precies op 29 juli 2009 het genoemde bedrag op het bankafschrift van mijn bank en dus op mijn rekening.
Ik denk dat verdere uitleg en/of opmerkingen met bovenstaande overbodig is. Verder ben ik bijna 40 jaar tevreden afnemer van Essent en eerdere voorgangers van Essent.

Gemma33
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jun 2008 12:20

Re: Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door Gemma33 »

Inderdaad, aan de jaarafrekening mankeert het niet aan de duidelijkheid.
Je weet precies waar je aan toe bent. Blijkbaar geldt dit niet voor ESSENT zelf.
En wanneer iemand (in dit geval Essent) zich niet aan de afspraken houdt, dan is zo'n iemand voor mij onbetrouwbaar.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door Shine »

Ook zolang als ik me kan heugen al klant van Essent. Nog nooit problemen gehad.
Tegoeden stonden altijd op vermeldde datum op mijn bankrekeningnr. De jaarafrekening is duidelijk.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Hoe kan dit nou bij jou Gemma33? Zowel bij Shine als bij mij ging de terugbetaling goed (zie eerdere berichten) en bij alle andere nietgenoemde verbruikers.
Is misschien een van onderstaande punten bij jou van toepassing?
> Dit bedrag wordt na verrekening van eventuele openstaande posten omstreeks 29 juli 2009 terugbetaald op rekeningnummer xx xx xx xxx, m.a.w. woorden is er een (of meerdere) termijn niet betaald?
Een andere mogelijkheid kan ook nog zijn dat Essent jou rekeningnummer niet heeft indien je niet automatisch hebt betaald?
:|

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Kijk je wel op de goede rekening Gemma!?
Bij Nuon wel eens gehad dat er een misverstand ontstond doordat wij van een bepaalde rekening onze termijnen betaalden en Nuon op een andere rekening de teruggave overboekte.

Gemma33
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jun 2008 12:20

Re: Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door Gemma33 »

En ja hoor, uiteindelijk is het gestort (verzamelgiro). Veel en veel te laat.
Immers een overmaking van een tegoed, kan binnen 1 dag.
Het feit, dat je er achteraan moet kleppen, ze iets beloven en niet doen, een datum noemen die niet klopt (terugbetaling) scoort bij mij een onvoldoende, vanwege de laksheid.

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door AGGB »

Ben blij voor je Gemma. Toch is een maand te laat niet erg veel te laat. (hoewel je gelijk hebt, als je zegt dat het niet deugt omdat je er vaak achterheen moest.)
Vergelijk het eens met andere zaken op dit forum vermeld, het kan vele maanden tot vele jaren duren voor een fout gemaakt door een energieleverancier bv oxxio is opgelost en/of men een teveel foutief geincasseerd geldbedrag terugkrijgt.
Een beetje relativeren in jouw geval kan dan toch geen kwaad nmm

Gemma33
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jun 2008 12:20

Re: Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door Gemma33 »

Bedankt voor je opmerking.
Maar, ik heb toch echt met ESSENT te maken en niet met andere leveranciers.
Je heb als klant plichten en rechten.
Essent springt met haar plichten erg slordig om.
Het gaat om het op tijd terugbetalen van geld en het nakomen van beloftes.
Dat is het kernpunt.
Wanneer ESSENT beloftes doet en vervolgens niet nakomt is dat -nogmaals- onbeschoft.
Je volgt daarbij de gewone omgangsregels, niet meer of minder.
Daarvoor hoef ik dus niets weg te relativeren, ESSENT kan gewoon haar afspraken nakomen, niks mis mee.
Dat kan in het geval van ESSENT dus geen kwaad.

Dan dit nog:

Van de 'ESSENT-WARMTE' heb ik ook wat geld terug gekregen. (wat bof ik toch)
Al weken wacht ik op de eindafrekening/overzicht.
Al weken geeft ESSENT-WARMTE "technische storing" wanneer je online je rekening wilt inzien.

Leuk voor mensen die moeten bijbetalen en weken op de (eind)afrekening wachten.

Echt service ESSENT, maar niet heus dus, dat zal duidelijk zijn.
Mischien ook weg relativeren? Of gewoon zeggen waar het opstaat.....
De zolder ligt bij mij vol ... :lol: maar als klant mag je er steeds achteraan kleppen.

Dikke onvoldoende voor ESSENT-WARMTE

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Volgens mij val ik in herhaling als ik opmerk dat de precieze datum van uitbetaling op de JAR staat en ook hierop plaats vindt.
Dit kan echter alleen maar indien Essent jouw gegevens heeft en voldaan wordt aan de opmerkingen in een eerdere reactie van mij.
Maar volgens mij is bij jouw Gemma33 iedereen al snel een onbeschoft iemand die niet voldoet aan jouw wensen en krijgt overeenkomstig een dikke onvoldoende waarbij ook nog vet gedrukt (komt overeen met schreeuwen) vermeldt moet worden.
De mogelijke oorzaak in jouw situatie wordt door jou niet vermeldt.
Een beetje eenzijdig, of niet?

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door AGGB »

Ik schreef niet weg relativeren, Gemma. Ik schreef een beetje relativeren.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door Shine »

Ik ben toch ook wel even benieuwd wat nou de oorzaak was. Jammer ook dat dit niet verder uit de doeken wordt gedaan.

Vragen die bij mij branden:
!). Heeft Gemma nou wel of niet contact opgenomen en gehad met Annemarie, de medewerkster van Essent?
2). Was Gemma's tegen rekeningnummer bij Essent bekend, waardoor het bedrag bijtijds gestort kon worden?

Gemma33
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jun 2008 12:20

Re: Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door Gemma33 »

@ h@arm@an
Op het overzicht staat de datum waarop het bedrag terug gestort wordt.
ESSENT hield zich hier niet aan. Gemaild en contact gehad.
Toezeggingen en beloftes kreeg ik.
ESSENT houdt zich hier vervolgens niet aan.
Meer dan vier weken later krijg ik alsnog het geld.
Andere voorgaande jaren géén enkel probleem ondervonden.
De oorzaak ligt dus bij ESSENT, die heeft al jaren mijn goede gegevens, waaronder rekeningnummer.
Wanneer mensen/instanties zich niet houden aan gedane (meerdere)toezeggingen en/of beloftes, vind ik dit ronduit onbeschoft.
Dat heeft niets met mijn wensenpakket te maken, wel met de normale omgangsregels tussen mensen.
Blijkbaar denk jij daar anders over, mag en kan natuurlijk.
Misschien een beetje minder in vooroordelen denken (??), je dicht me een en ander toe, wat niet waar is :wink:.

PS Vet gedrukte woorden vallen eerder op, maar dit betekent niet "schreeuwen", integendeel.
Wanneer je iets met HOOFDLETTERS schrijft SCHREEUW je, volgens de nettiquette. Vergissinkje van jou dus :)

@AGGB
Waarom zou je iets of een beetje weg relativeren, wanneer het probleem niet op je eigen bord(je) ligt, maar wordt veroozaakt door nalatigheid van een ander, in dit geval ESSENT? Maar ok, ik ga niet mierenneuken op woorden, gelijk heb je wel :P

@Shine
Vragen zijn beantwoord.
Het probleem met de WARMTE bestaat nog steeds.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Klopt Gemma33 m.b.t. vetgedrukte woorden. Maar toch meen ik nog te mogen opmerken, en vandaar ook de opmerking m.b.t. vetgedrukte woorden en mijn stelling m.b.t. jou, dat je een hele bombarie maakt nu bij jou, om wat voor reden dan ook, de terugbetaling niet vlekkeloos is gegaan want alle andere jaren ervoor is er geen enkel probleem geweest volgens jouw eigen woorden. En de terugbetalingen gaan automatisch middels een computerprogramma dat op een bepaalde dag wordt gedraaid waardoor in de regel de datum op de JAR ook de datum is van terugbetaling c.q. dat het bedrag op je rekening staat. Vandaar mijn reactie. :|

Gemma33
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jun 2008 12:20

Re: Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door Gemma33 »

Misschien is het handig dat ESSENT haar computerprogramma aanpast?
Hoe vaak hoor je als klant niet: het zit in het systeem, daar kan ik nu niet bij?
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we als klant vooral maar waardering of begrip moeten opbrengen voor niet nagekomen beloftes.
Dat is mijn kernpunt van het hele verhaal.
Door nieuwe punten toe te voegen aan de discussie (vetgedrukt, toedichtingen als 'bombarie', wensenpakket) wordt het alleen maar warriger. Dat meen ik toch te mogen zeggen.
Ik kan ook opvoeren (wat er totaal niet toe doet): hoe zou jij het vinden wanneer je je salaris, pensioen, uitkering niet of veel te laat krijgt en je maar vooral begrip op moet brengen voor de instantie omdat de uitdraaien nu eenmaal volgens een bepaald programma gaan.
Ouwe neurotische sok, je moet niet zo drammen en zaniken, waar heb je het over, zijn in dit geval niet alleen nutteloze toedichtingen maar dragen ook niet bij aan de discussie.

Nogmaals: iemand of instantie die (3x) zijn belofte niet na komt krijgt van mij altijd een dikke onvoldoende.
Vandaar nog deze eindreactie. :)
Laatst gewijzigd door Gemma33 op 03 sep 2009 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Dikke onvoldoende ESSENT energie eindafrekening

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Indien ik niet tijdig mijn salaris zou krijgen zou ik dat natuurlijk niet leuk vinden. Gelukkig is dit nog nooit voorgekomen en hoop dat dit ook niet gebeurd.
Laat het toeval nu zijn dat ik gisteren mijn JAR heb ontvangen. Hierin staat vermeldt dat het te ontvangen bedrag op 29 september terugbetaald wordt. Als je rekent dan is dit precies over 4 weken, maar ik beschouw dit niet als wachten want deze Jar kon ook later verstuurt worden. En eind september wordt dan weer de 1e voorschotnota in rekening gebracht. Daarnaast kun je via de VerbruiksManager van Essent je voorschot sturen zodat je niet teveel betaalt waardoor je vervolgens niet hoeft te wachten op een terug te betalen bedrag. Verder is voor mij deze discussie dan ook voorbij: wink:

Gesloten