LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oversluiting zonder dit te weten???

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
EDdegekste
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2009 13:46

Oversluiting zonder dit te weten???

Ongelezen bericht door EDdegekste »

Tot mijn grote schrik en verbazing kreeg ik onlangs de eindafrekening van mijn energieleverancier (Eneco).
Toen ik belde met de vraag "hoe zit dit nou" werd mij medegedeeld dat ik geen klant meer was en dat ik was overgestapt naar een andere leverancier.
Vol verbazing ben ik maar eens verder gaan bellen en via de netwerkbeheerder (stedin onderdeel van eneco) kwam ik erachter dat er energie werd geleverd door Energie direct.
Uiteraard heb ik telefonisch contact gezocht met energie direct met de vraag "met wie hebben jullie een contract afgesloten".
Zelf heb ik namelijk nooit iemand opdracht gegeven danwel een handtekening verstrekt met als doeleinde mijn contract over te sluiten.
De persoon waarvan energie direct een handtekening zegt te hebben draagt mijn eigen achternaam maar is mij niet bekend. Ook het gironummer en e-mailadres wat in hun bezit is kloppen niet met mijn eigen gegevens. Nu willen ze het contract wel ongedaan maken en terugdraaien maar verwachten van mij wel een handtekeningenvergelijking. Ook de energie die inmiddels al geleverd word willen ze op mij verhalen.
Ondertussen heb ik al twee maal een handtekening aangeleverd maar nog niet met het gewenste resultaat.

Al met al een rare situatie die te zot voor woorden is.
Mijn vraag aan radar: kunnen we ervoor zorgen dat de regelgeving omtrent het oversluiten van contracten aangescherpt word zodat dit soort fraudepraktijken aan banden gelegt kan worden?

Met vriendelijke groet,

een verontruste energiegebruiker

stofzuigertje

Re: Oversluiting zonder dit te weten???

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U kunt Uw oude contract herstellen en weigeren te betalen.
De persoon die deze fout maakte moet de schade vergoeden.

Ook een boete van Uw huidige leverancier kan hier geclaimd worden indien dit zo is.
Dus laat Uw huidige Eneco alles gewoon terug zetten en betaal niets, zij moeten met bewijs komen en door wel te betalen gaat U akkoord met hun prijzen en voorwaarden en is de kans op boete voor te vroeg weg gaan (binnen 1 jaar) erg groot.
Dus vraag Eneco alles terug te zetten en eventueel per zelfde datum terugwerkend en 0 Kwh en 0 M3 gas.

Er is nooit een contract geweest dus niet betalen want door de geleverde periode wel te betalen ontstaat er wel een overeenkomst!

EDdegekste
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2009 13:46

Re: Oversluiting zonder dit te weten???

Ongelezen bericht door EDdegekste »

stofzuigertje,

Bedankt :D
Dit is het eerste wat ik morgenochtend ga doen.
En betalen was ik zowiezo niet van plan ;)

Het enige wat wel lastig is aan deze situatie, is dat als iemand je dwars wil zitten hij je elke week bij een andere energieleverancier kan aanmelden.
Het beleid rondom contractoversluitingen zou dus eigenlijk aangepast moeten worden.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Oversluiting zonder dit te weten???

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Dit gebeurt wel vaker:

In winkelcentra en beurzen lopen vaak van die kanslozen rond die voor een energie bedrijven lopen te leuren.
U heeft een hekel aan uw overbuurman:
Geef zijn naam en adres op, met een leuk email adres en zelf bedacht rekening nummer en een artistieke handtekening. Na een paar dagen geheid prijs en de buurman een groot probleem.

Het hele systeem is voor energie bedrijven veel te makkelijk om maar willekeurig mensen aan te melden. Ik vind nog steeds dat een getekende opzegging voor de oude leverancier ook noodzakelijk moet zijn.

Het is van de zotte dat ik voor een flut tijdschrift een persoonlijke en aangetekende brief moet versturen om er van af te komen en voor een peperduur energie contract via telefoon gesprekje of op straat de boel zomaar veranderdt wordt.

ikkes
Berichten: 114
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:49

Re: Oversluiting zonder dit te weten???

Ongelezen bericht door ikkes »

Aan een overstap moet ten alle tijden een contract ten grondslag liggen.
Om op te zeggen bij de oude leverancier dient u de nieuwe leverancier hiervoor te machtigen.

Jammer is het dat dit ook mondeling kan.

De energiemarkt zou alleen al een stuk stabieler zijn als alle leveranciers een schriftelijk contract aangaan.
Op die manier worden er minder fouten gemaakt.

EDdegekste
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2009 13:46

Re: Oversluiting zonder dit te weten???

Ongelezen bericht door EDdegekste »

Hoi Ikkes,

Het gaat hier ook om een schriftelijk contract.
Wat door iemand anders op een andere naam is ondertekend.

Hetgeen wat de energieleveranciers beter zouden kunnen doen is een schriftelijke bevestiging van het contract naar het leveradres te sturen. Pas na bevestiging daarvan zou een oversluiting mogelijk moeten zijn.
Nu loopt de correspondentie veelal via de mail.

Dat er nog veel misstanden rondom dit soort contracten ontstaan is een feit maar het zou toch nooit de bedoeling mogen zijn dat de gewone burger hiervan de dupe is.

Nu maar hopen dat de energiemarkt dusdanig ineen stort dat er nieuwe regels worden opgesteld door ons kabinet zodat wij eerzame burgers niet meer de dupe worden van dit soort malafide praktijken.

ikkes
Berichten: 114
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:49

Re: Oversluiting zonder dit te weten???

Ongelezen bericht door ikkes »

ik denk niet dat je dit een leverancier kwalijk kan nemen.
Tenzij niemand ooit meer verhuist is je voorstel niet uitvoerbaar.
Wat er gebeurd is dat bij een leverancier een contract binnenkomt op een willekeurige naam (in dit geval uw naam, maar dat weet die leverancier niet)
Hierin word een nieuwe aanmelding gedaan.

Hoe weet die leverancier nu dat die persoon hier niet net is komen wonen en u zich niet heeft afgemeld.

Het zelfde gaat op voor een overstap.

stel er komen 200 aanvragen binnen per dag, moeten die dan allemaal worden nagebeld om die ene onterechte melding per maand er uit te halen?

Dat gaat een leverancier nooit doen.

Gesloten