LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Schieweg
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2010 13:50

Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door Schieweg »

Twee jaar geleden schrok ik van mijn eerste jaarnota en snel zou blijken dat de kWh-meter niet correct functioneerde. Na contact met Eneco (energieleverancier R’dam) werd duidelijk dat een ijking de enige oplossing was die ze konden bieden. Op basis van kosten van ongelijk (€600) zou de ijking uitgevoerd worden en in 99% van ijkingen blijkt de meter dan toch goed te zijn. Uiteindelijk na veel overwegingen en metingen heb ik toch besloten om de ijking uit te laten voeren op 11-9-2009. Vervolgens heb ik op 13-12-2009 naar de uitslag gevraagd en kreeg als antwoord per email: “De uitslag is binnen. Na de ijking is er geen afwijking in het verbruik gevonden. Uw elektriciteitsmeter is goed.”

Uiteraard heb ik me niet neergelegd bij deze uitslag omdat ik (mede door een 2de controle meter) overtuigd was van het niet correct functioneren van de meter. Na veelvuldig telefonisch en schriftelijk contact is nu gebleken dat de ijking pas op 29-01-2010 door KEMA is uitgevoerd, met als uitslag dat de meter inderdaad defect is met een sterke positieve afwijking als gevolg. Eneco heeft de uitslag dus in eerste instantie vervalst!!!!! Dit is aan het licht gekomen door aanhoudend klachten te versturen en te dreigen met de geschillencommissie, ombudsman, etc.

Wat kan ik hier aan doen? Een schadevergoeding? Aangifte? Ik heb inmiddels een correctie voor mijn historische energieverbruik ontvangen, maar ik wil voorkomen dat ze met dit soort praktijken vaak wel weg komen. Veel mensen zijn bijvoorbeeld niet mondig genoeg of hebben er simpelweg niet de tijd en moeite voor over. Het lijkt mij dat dit juridisch gezien toch ook strafbaar is?

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Na veelvuldig telefonisch en schriftelijk contact is nu gebleken dat de ijking pas op 29-01-2010 door KEMA is uitgevoerd, met als uitslag dat de meter inderdaad defect is met een sterke positieve afwijking als gevolg.
Ik ben blij voor je dat de juiste uitslag naar voren is gekomen, en dat jouw verbruik ook wordt gecorrigeerd.

Wat je echter niet kunt zeggen, is dat dit stelselmatig gebeurd, en dat Eneco fraudeert. Daarvoor heb je echt meer bewijzen nodig.

Jouw steekproefgrootte is 1 en statistisch dus niks waard.

Eneco zal ook altijd gaan zeggen dat het een menselijke fout betrof, en dat het een incident is.

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste Schieweg,

In uw bericht op dit forum lees ik dat u de elektriciteitsmeter heeft laten ijken. U denkt dat we de uitslag van de meterijking vervalst hebben, omdat we u op 13 december 2009 verteld hebben dat er geen afwijkingen aan de elektriciteitsmeter gevonden. De daadwerkelijke ijking van de meter heeft pas op 29 januari 2010 plaatsgevonden. Hierdoor bent u van mening dat we gefraudeerd hebben met de uitslag van de meterijking.

Graag leg ik u uit dat Eneco zich op geen enkele wijze bewust bezighoudt met frauduleuze handelingen. Ik vermoed dat we u verkeerd hebben geïnformeerd. Als dit het geval is, bied ik u onze excuses aan. Om na te gaan hoe de verkeerde communicatie tot stand is gekomen, vraag ik u om uw klantgegevens samen met het onderwerp van dit forum door te geven via ons e-mailadres [email protected]. Ook kunt u contact met mij opnemen als u nog verdere toelichting wenst over deze kwestie.

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

Schieweg
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2010 13:50

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door Schieweg »

@seagoing racer2
Bewijs voor stelselmatigheid heb ik zeker niet, ik kan het alleen voor mijn eigen situatie bewijzen. Eneco heeft bewust gesproken van ijking uitslag terwijl er nog geen ijking was uitgevoerd. Toevallig ook in hun voordeel. Hoe zou je dit willen omschrijven, niet als een foutje lijkt mij?

@Eneco mdw
Ik heb Eneco al via de officiële weg benaderd en ik ben in afwachting van een antwoord. Met alleen een excuus schiet ik niet veel op na bijna twee jaar ellende met jullie ‘verkeerde communicatie’. Mocht ik niets horen via de officiële weg dan kan ik alsnog per email contact opnemen.

Bedankt voor de reacties

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door AGGB »

...vraag ik u om uw klantgegevens samen met het onderwerp van dit forum door te geven via ons e-mailadres [email protected]. Ook kunt u contact met mij opnemen als u nog verdere toelichting wenst over deze kwestie. ....
Het lijkt mij toch wel verstandig op de mail te reageren. De 'officiele weg' zoals u het noemt, kan wederom lang duren, van de ene afdeling naar de andere.
Stuur de gevraagde gegevens op aan de Eneco mdw met het opgegeven emailadres en u zit gelijk bij de juiste afdeling en persoon. U bent dan immers direct traceerbaar.

countrykimm
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2010 23:48

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door countrykimm »

Inderdaad !!! DE BEUK erin.

Denk niet dat je het niet wint van een grote maatschappij als Eneco.
Je wint als je in je recht staat. Wees in dat geval niet bang om dan ook te dreigen met een rechtzaak. En zo ja... laat het dan ook voor de rechter komen. Velen staan sterk. Je bent de enige niet.

Ik ken een alleenstaand, zwanger meiske (met een zoontje) die een jaarafrekening kreeg van 7.000 euro.
Zij helemaal in paniek en in tranen (da's mooi niet goed voor de baby) bellen naar Eneco. Okay.....d'r was een fout gemaakt. Het was geen 7.000 euro
Het was máár 3.000 euro. Da's nog steeds veel te veel.
Laten we er van uit gaan dat DAT klopt. (heus niet, maar goed.....)
Haar maandbedrag was 180 euro.
En is door Eneco verhoogd naar 207 euro.
WAT ZEGT U ...?????
Jawel.... naar slechts 207 euro.

Dat betekent dat zij koment jaar 30 euro per maand méér gaat betalen.
Kom je uit op 360 euro méér op jáárbasis.

Mmmmmmmmmmmmmmm.

En dan krijgt ze volgend jaar dus weer een jaarafrekening van hier tot Sinterklaas?
DAT kan dus niet. Fout nummer één. Als je als Eneco zijnde een klant inschat op 3.000 bij betalen, dan zou het maandtarief niet met 30 maar wel met 300 euro verhoogd moeten zijn. Lijkt mij.

Misschien moeten wij (lezers) eens een vuist maken tegen Eneco.

Groetjes
kimm

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
Je wint als je in je recht staat. Wees in dat geval niet bang om dan ook te dreigen met een rechtzaak. En zo ja... laat het dan ook voor de rechter komen. Velen staan sterk. Je bent de enige niet.
Wat een onzin van een gefrusteerd persoon.

Eneco komt TS toch al tegemoet, en corrigeert zijn verbruik. Fraude of stelselmatig niet de waarheid vertellen is niet aan de orde. Tot nu toe gaat het om een enkel geval. Typisch geval van foutje, bedankt.

paulvanl
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2010 20:21

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door paulvanl »

hallo,

ik ben heel benieuwd hoe het ons gaat verlopen,
wij zijn namelijk in het bezit van een kwh meter die heel veel over uren draait.
na overleg met eneco naar stedin zijn we nu zover dat we de brief voor ijking hebben ondertekend en wachten vol spanning de verrichtingen van stedin/eneco af.

( onze ) kwh meter is zo over actief dat hij in vergelijk met een geijkte andere meter die achter de eneco/stedin meter is geplaatst 6.45 keer sneller draait.

wij wonen met zijn twee-en en werken alle bij 40 uur. vorig jaar een verbruik hadden van 7100 kwh dat is een bij betaling van ruim 800 euro.
nu zijn we een half jaar onderweg en zijn al over de 6000 kwh.

stedin en eneco zeggen dat 99% van de meters in orde zijn.
dat houdt in:
11 miljoen meters in nederland dat er 110.000 niet in orde is.

ik hoop dat er met onze ijking van de meter wel zorgvuldig wordt omgesprongen.

gr paul

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Voor eventueel 600 euro aan keuringskosten risico lopen?
Dan zou ik liever gebruik maken van de (inmiddels ook) vrije metermarkt.
Voor die 600 euro koop ik zelf dan wel een stapeltje nieuwe meters bij de groothandel.
Of op een rommelmarkt een hele berg.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door gerland »

Tis weer bijzonder schreef:Voor eventueel 600 euro aan keuringskosten risico lopen?
Dan zou ik liever gebruik maken van de (inmiddels ook) vrije metermarkt.
Voor die 600 euro koop ik zelf dan wel een stapeltje nieuwe meters bij de groothandel.
Of op een rommelmarkt een hele berg.
@Tis weer bijzonder.

U hanteert een wat vreemde definitie van "vrije metermarkt". Alsof u ergens een meter kan kopen (en ophangen). Vrije metermarkt bestaat al niet meer of binnenkort niet meer. Met of zonder vrije metermarkt: alleen de netbeheerder kan een meter plaatsen.

R-Estau
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 mar 2010 15:58

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door R-Estau »

Ik wil een andere meter, wie kan die voor mij plaatsen?

U kunt zelf beslissen door wie u een meter laat plaatsen. Ook kunt u zelf beslissen of u een andere meter wilt hebben en waar u die koopt of huurt. Kijk wel eerst na of u de verhuurder van de meter die u nu hebt hierover moet informeren. En of u misschien een opzegtermijn hebt.

Bedrijven die bij u thuis een andere meter komen plaatsen, moeten aan een heleboel voorwaarden voldoen. Pas dan mogen zij meters verkopen, verhuren, plaatsen, onderhouden en meterstanden opnemen. Deze bedrijven hebben een formele erkenning (een certificaat) nodig. Met een formele erkenning weet u zeker dat het bedrijf betrouwbaar is. Er zijn twee registers van erkende meetbedrijven: één voor elektriciteit en één voor gas.
Er zijn twee registers van erkende meetbedrijven: één voor elektriciteit en één voor gas.

http://www.gaslicht.com/div/document.as ... cument.asp
Laatst gewijzigd door R-Estau op 30 mei 2010 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Bedankt R-Estau.
Voila Gerland uw antwoord.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

polderboy schreef: Die gaan dan goud geld betalen om een keer in het jaar door zo'n onafhankelijke partij de meterstanden uit te laten lezen.
Ik vraag mij af of dat wel moet.
Er staat ergens wel dat ze eens in de 3 jaar zelf moeten verschijnen, maar dat is m.i. meer een verplichting naar de netbeheerder toe, nadat ze jaren achtereen de klanten het werk buiten de deur lieten doen en toch de ingecalculeerde beloning ervoor opstreken.
M.i. kan je ook vriendelijk bedanken voor huisbezoek en zelf de meterstanden aan je leverancier blijven doorgeven.
(Informatie mag ook andersom reizen. Van leverancier naar netbeheerder.)
Ik heb althans nog nooit gehoord of gelezen dat er iemand die jaren achtereen op het tijdstip van meteropneming niet thuis was gesommeerd werd aanwezig te zijn op een bepaalde dag en tijdstip.
Of waar de voordeur eruit getrapt is om die reden, met of zonder huiszoekingsbevel.

Enfin, volgens mij zijn de kosten aan de kant van de consument slechts de kosten van de aanschaf van nieuwe of 2e hands meter(s) en de éénmalige kosten van een (Tennet) erkend installateur.
Daarna kan je m.i. weer op besparen door jaarlijks de 'meteropneemkosten' en 'meterhuur' terug te vorderen.
Het zal wel terugvorderen worden, want gewoontegetrouw brengen ze het natuurlijk wel eerst in rekening. :roll:
Het lijkt mij raar als dat alles bij elkaar meer zou kosten dan die € 600 ijkingskosten waar telkens mee gedreigd wordt.
En nog belangrijker ...... je kan ook niet voor de gek gehouden worden, waar dit topic mee begon.
Als de netbeheerder eventueel zou twijfelen aan de goede werking van jouw meter(s) mogen ze op basis van kosten van ongelijk (k.v.o.) € 600 per meter door jou laten controleren. :lol:
Eén adresje heb ik al gevonden:
http://www.cijborculo.nl :lol:

Ter informatie nog even een snelle greep:
Een analoge 1 fase kWh-meter is al te koop voor zo'n € 34.
http://www.omnia-online.nl/contents/nl/d69.html
Een nieuwe gasmeter rond de € 200.
http://www.warmteservice.nl/search.do?query=gasmeter

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

polderboy schreef:Meters zullen sowieso geijkt moeten worden, kost geld.
Daar zou ik pas akkoord mee gaan als de netbeheerder óók alle meters zou ijken voor plaatsing.
Je denkt toch niet dat zoiets gedaan wordt met alle meters die bij de consument geplaatst zijn?
Dat gebeurt hooguit steekproefsgewijze.
Waarom heeft anders -volgens eigen zeggen- ong. 1% van de klanten een slecht functionerende meter?

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Dat begrijp ik.
Waarom stuur je geen mailtje o.i.d. aan netwerkbeheerder(s) met de vraag of echt alle nieuw geplaatste meters geijkt zijn?
Mijn info komt van discussies die ik jaren geleden gevoerd heb, recent nog die 1%-uitspraak naar Paulvanl in dit topic en het feit dat er zat voorbeelden en klachten op internet rondzwerven over (niet alleen vermeende) slecht functionerende meters.
Daar zaten ook wel reacties bij over nieuw geplaatste (vervangen) meters.
Was dat ook niet het verhaal met veel 'slimme meters' (o.a. van Oxxio?), waarbij plotseling en onverklaarbaar hoogverbruik geregistreerd werd?
Kan je niet toevallig aan de eisen komen die Tennet(?) aan netbeheerders t.a.v. het voor het ijken van nieuw geplaatste meters oplegt?
In dit land zijn toch overal regels (en dit geval misschien uitzonderingen) voor?

D. van Eeuwijk
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2008 13:09

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door D. van Eeuwijk »

Hier ook een hoog verbruik. Ook wij zijn met z'n tweetjes, waarvan ikzelf vier dagen per week werk. Onze apparatuur is niet ouder dan twee jaar, behalve één lcd-televisie en één PC; die zijn tussen de drie en vier jaar oud. Wij hebben de gebruikelijke apparatuur in huis inclusief droger en vaatwasser. Overdag is er tussen 08.30 uur en 16.00 uur niemand thuis, ook dan wordt er niet gestookt. Over stoken gesproken; het is bij ons nooit boven de 20 graden. Onze woning is goed geïsoleerd en heeft overal dubbel glas.

Wij hadden vorig jaar een verbruik van ca. 5500. Het jaar daarvoor was niet hoog omdat we een groot gedeelte van het jaar geklust hebben; wij kregen toen € 750,- terug aan voorschotbedrag. Vorig jaar moesten we € 563,- bij betalen. Dat is een verschil van ca. € 1.200,- !!

Dit jaar zitten wij op ongeveer hetzelfde verbruik als vorig jaar. (vorig jaar is het waterbed en het aquarium de deur uit gegaan, dus dat is vreemd) Bij betalen hoeft dit jaar waarschijnlijk niet omdat we inmiddels op een voorschotbedrag van € 208,- zitten.

Een verbruik van 5500 is ongeveer het dubbele van wat een gemiddeld huishouden van twee personen verbruikt.

Eneco geeft als advies om de woning te laten doormeten. Dit gebeurd a.s. maandag. Mocht hier niets uit komen, dan zouden we kunnen besluiten om de meter te laten ijken. Ik ben hier eerlijk gezegd wel een beetje huiverig voor omdat ik geen trek heb ik extra kosten van ca. € 600,-. Ook tegen ons is gezegd dat slechts in 1% van de gevallen blijkt dat de meter niet goed werkt.

Op dit forum heb ik gelezen dat het ook kan lonen om contact op te nemen met de buren. Eventueel een apparaat bij hen aan te sluiten en de meter te checken en hetzelfde bij ons te doen.

Ik ben benieuwd wat er maandag uit gaat komen!

Is het eventueel ook mogelijk om zelf een meter aan te schaffen en deze op te hangen? Zo ja, waar kunnen we deze aanschaffen en wat zijn de kosten gemiddeld?

Dank en vriendelijke groeten.

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste D. van Eeuwijk,

In uw bericht op dit forum lees ik dat u een onverklaarbaar hoog energieverbruik heeft en dat u hier momenteel onderzoek naar doet. Ook vraagt u of het mogelijk is om een eigen energiemeter te kopen.

Verbruik
Het is voor een energiebedrijf lang niet altijd mogelijk om een bepaald meerverbruik te verklaren. Het is daarom goed dat u de oorzaak probeert te achterhalen. Wanneer de installateur geen defecten of andere onregelmatigheden constateert, kunt u overwegen om de meter te laten ijken. Hierover kunt u natuurlijk contact met ons opnemen.

Eigen meter
U heeft de mogelijkheid om zelf een energiemeter te kopen. Hieraan zijn wel enkele voorwaarden verbonden. Wanneer u daarover graag meer informatie wilt, verzoek ik u om contact met mij op te nemen. Dat kan via [email protected], onder vermelding van uw contactgegevens en het onderwerp van dit forum.

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Eneco mdw schreef:Eigen meter.
U heeft de mogelijkheid om zelf een energiemeter te kopen. Hieraan zijn wel enkele voorwaarden verbonden. Wanneer u daarover graag meer informatie wilt, verzoek ik u om contact met mij op te nemen.
@ D. van Eeuwijk
En als je die informatie hebt, plaats 'm hier dan ook even.

juster
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2010 17:24

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door juster »

you're back :D

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Vervalsing ijkinguitslag door Eneco

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Ja, ik ben een tijdje niet op het forum geweest.
Te druk met werk en soms kreeg ik het idee dat ik een beetje aan een dood paard aan het trekken was. :wink:
Ik heb me nog niet ingelezen, maar ik hoop te constateren dat er inmiddels wat zaken veranderd zijn.

Gesloten