LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heraansluitkosten??

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
suz123
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 mei 2010 22:10

Heraansluitkosten??

Ongelezen bericht door suz123 »

Ik heb een vraagje en hoop dat iemand me verder wil helpen.

Ik heb per 1 juli 2010 een woning gekocht. In eerste maand veel bezig geweest in huis en begin augustus (zo'n 2 weken geleden) begonnen met alles verder te regelen kwa energie water ect..
Bij kopen van huis met verkopende makelaar alle meter standen ondertekent dus ik wist wel alle standen.
Het water kon ik mooi regelen via het internet voor electra en gas gekozen voor nuon. Omdat me niet alles duidelijk was via de site er voor gekozen te bellen.
Daar werd me gemeld dat ik afgesloten zou zijn van stroom en gas. Na medewerker te overtuigen dat ik het huis gekocht had werdt mij verzocht enkele bladeren van me koopcontract (eerste paar pagina's) en me id-kaart door te sturen. Ik had overigens sinds 1 juli gewoon stroom. Gas was ik niet van op de hoogte want had geen gasfornuis nog.
Dit netjes gedaan diezelfde week en werdt later gebeld door nuon dat ze het hele koopcontract graag wilde hebben. Deze direct verschillende malen proberen door te faxen maar hun fax wou blijkbaar niet mijn 16 pagina's hebben ( 6 pogingen zijn allemaal niet gelukt)
S' avonds werd ik weer netjes gebeld door nuon of ik dan nog ff de laatste pagina met handtekeningen wilde door faxen dan was alles in orde. Dit ook netjes gedaan en daarna werd het stil. Ik was beloofd terug gebeld te worden dus ik ben netjes gaan wachten. Na 2 dagen niet gebeld te worden ben ik zelf gaan bellen. Ik zou worden terug gebeld dezelfde avond. Helaas is dit niet gebeurd. (dit tot 2 maal toe) Gisteren lang in gesprek geweest met verschillende medewerkers/sters van nuon. De laatste wist me te melden dat alles in orde was en ik volgens de netbeheerder wel was aangesloten (wat 2 weken geleden nog niet het geval zou zijn) alles was nu in orde en ik zou klant worden bij nuon.
Vanmorgen werd ik gebeld door Liander ivm het her aansluiten en ook dat hier kosten aan verbonden waren toen ik aangaf dat ik daar niet mee eens was en dat ik wel stroom was gaf persoon aan alles te annuleren. Ik heb hierop gezegd dat ik dat niet snapte en dat ik wel gewoon ergens stroom wil afnemen. Vanavond weer gebeld met nuon. 2 zeer vriendelijke en begrip volle heren aan de lijn gehad die me niet volledig verder konden helpen. Als laatste met een totaal niet begrip volle dame gesproken. Ze gaf aan dat Liander en nuon 2 verschillende bedrijven zijn en ze niets kan doen aan her aansluitkosten. Terwijl ik van mening ben dat die kosten niet voor mij zijn. Ik ben immers niet afgesloten maar de vorige bewoner! Dit leek er niet veel te interesere op mijn verzoek wordt het nu wel verder onderzocht
Graag zou ik willen weten of ze mij wel her aansluit kosten kunnen laten betalen. Ik ben immers niet de persoon die de rekeningen niet heeft betaald maar de vorige bewoner.
Uit pure nieuwsgierigheid vandaag wel na gekeken of er gas uit me gaskraan kwam. toen dit er niet uit kwam de meter eens van dichter bij beken. Toen viel mij op dat deze afgesloten was door middel van een afsluiting op de kraan waardoor deze niet open kon. Ik vermoed dus dat de verkopende partij zelf het stroom heeft aangesloten. Wat kan ik hierin doen en wat zijn mijn rechten?

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Heraansluitkosten??

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Nee, dat mogen ze niet aan jou door berekenen! Neem contant hierover op met de verkopende makelaar, dit mogen niet jou lasten zijn.
Ik denk ook dat hier de verkopende makelaar in gebreke is, dit had hij moeten melden aan je!

stofzuigertje

Re: Heraansluitkosten??

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als een huis langer leeg staat is afsluiten goedkoper dan maandelijkse netwerk kosten betalen.

Dus zij besparen als je geen stroom zou hebben.
Omdat er niets verzegeld was ging je er ter goeder trouw vanuit dat het nog normaal was aangesloten.

U kunt de rekening naar de verkopende makelaar sturen omdat tijdens de bezichtiging wel licht was in woning dus stroom aanwezig.
Het afsluiten en her aansluiten kost ook geld dus die moet je met langere tijd leegstand terug verdienen.

Bij een gebruikte woning is aangesloten Gas en Stroom normaal dus mag U hier vanuit gaan tenzij duidelijk anders is aangegeven.

Alleen bij ex wietplantage of openbare verkoop kun je afgesloten huizen verwachten.

suz123
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 mei 2010 22:10

Re: Heraansluitkosten??

Ongelezen bericht door suz123 »

Nuon houd er aan vast dat de kosten voor mij zijn.
Uiteindelijk nemen zij de heft voor rekening mede omdat dit al te lang loopt en ik krijg een deel van de kosetn vergoed voor het als maar bellen naar nuon.

Ik ben er mee akkoord gegaan omdat ik verwacht overal tegen dezelfde problemen aan te lopen.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Heraansluitkosten??

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Een heel verhaal Suz123. Feitelijk komt het er op neer dat je wel elektriciteit hebt maar geen gas. Waarom het gas afgesloten is, is niet bekend. Er zit een slot op de gaskraan begrijp ik. Het lijkt mij logisch dat de aanvrager in deze de kosten betaalt. Immers er is niemand anders. Maar of jij dit kunt verhalen op de verkoper c.q. makelaar? Onder welke condities heb je gekocht? Valt het afgesloten gas onder verborgen gebreken? Kortom ik zou de eigenaar en/of makelaar aanspreken. Anders is het bij frauduleuze handelingen (vaak bij een wietplantage) indien er dan afgesloten is zouden de afsluitkosten en heraansluitkosten feitelijk op de veroorzaker, door het Netwerkbedrijf, verhaald moeten worden.
Of het goedkoper is om te laten afsluiten en daarna weer te laten heraansluiten betwijfel ik, tenzij het voor zeer lange tijd is stozuigertje. Vastrechtkosten zijn € 2,50 per onderdeel per maand.
Tenslotte kun je nergens anders heen suz123 wat de aansluiting betreft. Je bent aan het Netwerkbedrijf gebonden dat in jouw regio operationeel is, in tegen stelling tot het Leveringsbedrijf dat je vrij kunt kiezen.
Laatst gewijzigd door h@rm@n op 19 aug 2010 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

suz123
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 mei 2010 22:10

Re: Heraansluitkosten??

Ongelezen bericht door suz123 »

De vorige bewoner is afgsloten ivm betaalachterstand. Zowel Liander als Nuon vertellen dit. (En er lag een kaartje in de meterkast dat er was afgesloten).
Aangezien beide partijen van mening zijn dat ik ben afgesloten van zowel gas al stroom vermoed ik dat de verkopende partij dan wel de verkopende makelaar die verzegeling van stroom heeft verbroken. Gas viel is me pas op gevallen omdat ik tijdens bellen met nuon te nieuwsgierig was geworden en de kraan dus heb open gedraaid. Omdat geen gas rook of hoorde naar meterkast gegaan en toen zag ik dus die blokering.
Als ik nou niet betaald had zou ik de kosten geheel terrecht vinden. maar ik vind dit iets wat van de vorige bewoner is dan wel verkopende partij / makelaar of Nuon zelf. Als zei immers de vorige bewoner niet hadden laten afsluiten had ik die kosten niet gehad (inclusief het vele bellen en faxen)

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Heraansluitkosten??

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Volgens mij is duidelijk dat de vorige eigenaar de vezegeling van de hoofdveilgiheid of veiligheden verbroken heeft en dit verzwegen heeft naar de makelaar toe. Het verbreken van de verzegeling bij elektriciteit is simpel en vervolgens weer een (of meerdere) zekering(en) plaatsen ook. Nogmaals het Netwerkbedrijf hoort vervolgens wie de aanvraag van heraansluiting doet en dat dit met kosten gepaard gaat lijkt mij ook logisch en dat ze dan deze kosten aan de aanvrager richten is dan ook normaal. Mogelijk dat er ook nog kosten voor zegelverbreking in rekening gebracht gaan worden. Verder zullen de nodige kWh-tjes die na de afsluiting verbruikt zijn nog verrekend moeten worden. Heb je bewijzen van standen bijvoorbeeld toen bij de notaris de acte passeerde?

suz123
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 mei 2010 22:10

Re: Heraansluitkosten??

Ongelezen bericht door suz123 »

Dat gelukkig wel! Heb met handtekening van de verkopende makelaar wat de standen waren. Ik vermoed echter dat hun overigens de verzekeringen hebben verbroken. Uit post stukken blijkt namelijk dat de bewoner al vertrokken was toen het was afgesloten (bv omdat er post en kaartjes van maanden daarvoor in de brievenbus zaten)

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Heraansluitkosten??

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Ze kunnen het wel op u verhalen. U kunt op uw beurt binnen vijf jaren nadat u de woning hebt gekocht alle verborgen gebreken verhalen op de vorige eigenaar waaronder dit ook valt. Ergens moet daarvoor een telefoonnummer of adres in uw koop bescheiden zitten.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Heraansluitkosten??

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Geachte Suz123,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u een vraag heeft over de heraansluiting en de kosten die hiervoor worden berekend.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, neem ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op om dit uit te zoeken. Kunt u mij hiervoor uw contractrekeningnummer opgeven? Dan kan ik op basis daarvan uw telefoonnummer achterhalen. Alvast bedankt voor de moeite.

Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

De Nuon medewerker

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Heraansluitkosten??

Ongelezen bericht door Shine »

Ik begrijp de frustratie, maar de leverancier heeft inderdaad het recht de heraansluitkosten op u te verhalen.
Het is al aan de orde gekomen, de persoon die u op uw beurt hierover kunt en dient aan te spreken is de verkopende partij. Zij hebben de afsluiting verzwegen.
Bewaar iig de poststukken die aantonen dat het pand al was afgesloten voor u kocht goed. Dit kan voor u als bewijsmateriaal dienen. Zeker m.b.t. de makelaar annex verkopende partij. Maak ook foto's van de meters en de ontbrekende verzegelingen.
En noteer dat elektra werkte toen u het huis bezichtigde. Dat zou het ook niet mogen doen als er sprake is van wanbetaling.

Hoe *lullig* ook voor u, het feit dat Nuon u voor de helft tegemoet komt in de heraansluitkosten, is alleen maar coulant van ze te noemen. Welbeschouwd is het namelijk niet hun probleem, maar uw probleem. Oftewel een probleem tussen koper en verkoper.
De verkopende makelaar kon het weten want hij heeft de meterstanden opgenomen en moet toen dat afsluit kaartje ook hebben zien liggen. U hebt de standen ondertekend vermeld op en vanaf dat kaartje.
Ik neme aan dat u ook een makelaar had? Zoja, neem met hem contact op. Want ook hem vind ik in gebreken gebleven. Bewandel de oplossing zoekende weg eerst via uw eigen makelaar.

Lees artikel 5.3 van onderstaande link goed door. Hieraan kunt u uw rechten gan ontlenen richting verkoper.
http://www.eigenhuis.nl/NR/rdonlyres/92 ... li2008.pdf

Succes met deze kwestie en laat eens weten hoe het is afgelopen!

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Heraansluitkosten??

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Wellicht ten overvloede, deze problemen kom ik vaker tegen derhalve de vragen hierover eveneens. Heraansluitingskosten dienen altijd door de koper betaald te worden waar het gaat om koopwoningen. Heraansluitokosten vallen alleen onder verborgen gebreken indien de afsluiting der nutsvoorzieningen niet vooraf kenbaar is gemaakt. De kosten welke onstaan als gevolg van verborgen gebreken zijn verhaalbaar op de verkoper gedurende de periode van vijf achtereenvolgende jaren na datum van aankoop.

Ik vermeld deze tekst even ter info van elke belanghebbende.

Waar het gaat om huurwoningen is het de verhuurder die de heraansluitkosten betaald daar deze de woning inclusief nutsvoorzieningen moet aanbieden.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Heraansluitkosten??

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Was het maar zo sociaal! Wanneer de netbeheerder afsluit moet de aanvrager betalen wanneer er geen aansluiting aanwezig is of afgesloten is.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Heraansluitkosten??

Ongelezen bericht door troubleshooter »

@Chanmaster, hadden we dat net al niet gelezen?

suz123
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 mei 2010 22:10

Re: Heraansluitkosten??

Ongelezen bericht door suz123 »

beste nuon medewerker,

Als eerste sorry voor de wat late reactie. Ben wat druk daarom tijdje hier niet geweest. Zal later dat contractnummer zoeken en melden want ben me nuon papieren kwijt.
Wat betreft de kosten waren deze niet rond de 90 euro zo als de medewerker mij telefonisch melde maar bijna 140 euro. Alhoewel ik mij nog niet helemaal duidelijk is of ik dit volledig moet betalen omdat ik alleen nog maar factuur heb gekregen voor her aansluiten stroom (wat het dus al wel deed :/)
De medewerker van Liander wist me wel te melden dat de blokkering van stroom er door iemand anders was afgehaald. Ze doen er zelf namelijk een zegel op en die namelijk een zegel op en die zat er niet op.
Ik zou van Nuon als wel graag een goede verklaring willen waarom ik kosten moet betalen terwijl ik niet de persoon bent die zijn rekeningen niet betaald.
Verder moet ik ff me koopcontract nog na gaan lezen om te kijken hoevere die kosten op de verkopende partij kan verhalen.

Gesloten