LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorschot energie Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door AGGB »

Als men niet wil dat OXXIO automatisch afschrijft is er de mogel;ijkheid van een selectieve blokkade. Als men bij de bank die nummers met naam blokkeert wordt er niet automatisch afgeschreven, dat kan dan niet meer.
Die stap zet men natuurlijk alleen als men in zijn recht staat en er onterecht wordt afgeschreven.
Oxxio nummers zijn zoals vermeld door mij en een ouder topic:
OXXIO 65 12 36 703
OXXIO 65 41 95 714
OXXIO 65.45.57.942
OXXIO 68 65 08 351

Energiebedrijf.com 68.16.97.342 uit de tijd dat OXXIO nog Evolta en Durion heette, deze rekening wordt nog door OXXIO gebruikt.
OXXIO P4283083
OXXIO P4304240

Er zijn waarschijnlijk meer nummers. Als Oxxio niet van de een kan incasseren wordt er overgegaan op een andere rekening.
Dit alles is een reactie op vorobeva.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door Shine »

@ automatische incasso verplichting door Oxxio:

Ik zie in hun voorwaarde dat consumenten inderdaad verplicht wrden om middels automatische incasso te betalen.
Eventueel kunnen Oxxio klanten ook aan de balie in Hilversum betalen. Deze betaalmogelijkheid lijkt me voor in de regio woonachtigen een optie, maar als je in Maastricht of Groningen woont niet. Derhalve mag dit ook niet gezien worden als een volwaardige 2e alternatieve betaalmogelijkheid.

Ik vraag me serieus af of Oxxio (of willekeurig welk bedrijf) deze verplichting van betaling middels automatische incasso mag opleggen.
Lijkt me een interessante studie case. (volgens mij heb ik in dit forum al eens eerder iets over het fenomeen automatische incasso gepost. !)
Sowieso, een bedrijf dat mij oplegt om middels automatische incasso te moeten betalen, daar ga ik niet mee in zee. Los van het feit of ik zelf kies voor een Automatische Incasso. Maar dan is het MIJN keuze. Een keuze tussen 2 reeele mogelijkheden.

@ Vorobeva:
Wederom reageert u verontwaardigd dat het u niet lukt om de incasso te stoppen.
Wederom moet ik u verwijzen naar de voorwaarden van Oxxio, want daar staat duidelijk de verplichting van automatische incasso in.

hans2311
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 sep 2010 08:42

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door hans2311 »

Ja, al een jaar of 30 klant bij Eneco. In het grijze verleden was de vervaldatum rond de 25e van de maand dus geen probleem met betalen voorschot. De dat werd toen net als nu vervroegd maar omdat er toen nog geen flitsende organisatie was die vooruit ging kon de datum aangepast worden. Weer werd daarna eenzijdig de datum van betalen vervroegd en pas na vele brieven en te betalen administratiekosten kon het aangepast worden. O, ja ik vergeet iets als je automatisch af liet schrijven dan was er geen probleem. Nu weer een eenzijdige vervroeging van de datum en jawel administratiekosten. Eneco kan er eigenlijk niets aan doen gelet op de woorden van iemand bij Eneco die mij hierover terug schreef ". . . . dan blijft u uit de klauwen van ons grijpgrage systeem." Maar weer eens een brief gestuurd over de administratiekosten. Ben wel tot de conclusie gekomen dat je voor 120 euro per jaar op de 30e van de maand mag betalen. Ik vraag me dan af hoeveel het Eneco zou kosten als je dat doet en dan nog een paar emails er tussendoor die beantwoord moeten worden. Ik roep niemand op om dit te doen. Ik hoop dat Eneco eens naar zijn klanten luistert en zich realiseert dat een baas niet zomaar een salarisbetaling gaat vervroegen. Ben ooit eens overgestapt maar binnen 2 maanden was ik weer terug bij Eneco behalve de administratie zijn ze geloof ik nog niet zo slecht.

vorobeva
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 sep 2010 21:33

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door vorobeva »

AGGB schreef:Als men niet wil dat OXXIO automatisch afschrijft is er de mogel;ijkheid van een selectieve blokkade. Als men bij de bank die nummers met naam blokkeert wordt er niet automatisch afgeschreven, dat kan dan niet meer.
Die stap zet men natuurlijk alleen als men in zijn recht staat en er onterecht wordt afgeschreven.
Oxxio nummers zijn zoals vermeld door mij en een ouder topic:
OXXIO 65 12 36 703
OXXIO 65 41 95 714
OXXIO 65.45.57.942
OXXIO 68 65 08 351

Energiebedrijf.com 68.16.97.342 uit de tijd dat OXXIO nog Evolta en Durion heette, deze rekening wordt nog door OXXIO gebruikt.
OXXIO P4283083
OXXIO P4304240

Er zijn waarschijnlijk meer nummers. Als Oxxio niet van de een kan incasseren wordt er overgegaan op een andere rekening.
Dit alles is een reactie op vorobeva.
Dit had ik ook al gedaan, je wil tenslotte baas zijn over je eigen geld.
Ik had het alleen voor 1 rekening gedaan, was voldoende.

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door AGGB »

Vorobeva schreef
Dit had ik ook al gedaan, je wil tenslotte baas zijn over je eigen geld.
Ik had het alleen voor 1 rekening gedaan, was voldoende.
Ik vrees dat u wel eens te vroeg kan juichen. Als de incasso niet lukt via het gebruikelijke nummer, dat door u geblokkeerd is, zal Toxxio het opnieuw proberen via een ander nummer van hen en zo alsnog afschrijven, etc etc. Ik spreek hier als ervaringsdeskundige, vandaar het door mij vermelde aantal Pinoxxio nummers.

vorobeva
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 sep 2010 21:33

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door vorobeva »

Shine schreef:@ automatische incasso verplichting door Oxxio:

Ik zie in hun voorwaarde dat consumenten inderdaad verplicht wrden om middels automatische incasso te betalen.
Eventueel kunnen Oxxio klanten ook aan de balie in Hilversum betalen. Deze betaalmogelijkheid lijkt me voor in de regio woonachtigen een optie, maar als je in Maastricht of Groningen woont niet. Derhalve mag dit ook niet gezien worden als een volwaardige 2e alternatieve betaalmogelijkheid.

Ik vraag me serieus af of Oxxio (of willekeurig welk bedrijf) deze verplichting van betaling middels automatische incasso mag opleggen.
Lijkt me een interessante studie case. (volgens mij heb ik in dit forum al eens eerder iets over het fenomeen automatische incasso gepost. !)
Sowieso, een bedrijf dat mij oplegt om middels automatische incasso te moeten betalen, daar ga ik niet mee in zee. Los van het feit of ik zelf kies voor een Automatische Incasso. Maar dan is het MIJN keuze. Een keuze tussen 2 reeele mogelijkheden.

@ Vorobeva:
Wederom reageert u verontwaardigd dat het u niet lukt om de incasso te stoppen.
Wederom moet ik u verwijzen naar de voorwaarden van Oxxio, want daar staat duidelijk de verplichting van automatische incasso in.
Ten eerste was ik verontwaardigd dat je niet baas kan zijn over je eigen geld.

Maar echt grappig is dat in het contract staat, dus geen voorwaarden.
6. Alle door u verschuldigde vergoedingen, voorschotten en kosten dienen bij vooruitbetaling en door middel van automatische incasso te worden voldaan. U heeft Oxxio gemachtigd om de kosten voor de levering van elektriciteit automatisch van de hierboven vermelde bank/girorekening af te schrijven. Indien u niet akkoord gaat met enige op grond van deze machtiging verrichte boeking heeft u het recht binnen 30 dagen opdracht te geven tot terugstorting. U kunt uw machtiging tot automatische incasso door middel van schriftelijke mededeling aan Oxxio intrekken, in welk geval betaling van de kosten voor levering van elektriciteit kan geschieden door middel van contante betaling op het adres van Oxxio. Oxxio is gerechtigd bij betaling anders dan via automatische incasso extra kosten in rekening te brengen.

Ach op deze manier kom ik ondertussen op een stand dat Oxxio 8 keer contract breuk heeft gepleegd. Dat maakt allemaal niet meer zoveel uit, klachten kan je nergens deponeren, waar echt iets mee wordt gedaan. Via DTe naar enerigiekamer.nl kom je uit bij de geschillencommissie om klachten te melden.
Meteen verzoek ingediend om licentie van Oxxio af te nemen. Vervolgens blijkt dit echt alleen voor een geschil, die heb ik ook wel en is afwachtende, maar voor zoiets met automatische incasso ga je niet naar de geschillencommissie. Ik had Oxxio wel geblokkeerd via de bank, omdat ik geen zin meer had om mijn afschrijvingen terug te laten boeken, maar dat is iets anders en vertellen we de volgende keer (sprookjesboom).

hans2311
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 sep 2010 08:42

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door hans2311 »

Ook ik betaalde altijd met acceptgirokaarten dat werd toen nl min of meer opgedrongen want betalen op het kantoor in Dordrecht, het was nog R.E.D., was zo lastig. Ook mijn salaris komt rond de 25e van de maand binnen net zoals bij eenhele volksstam van ambtenaren, mijn baas ziet me al aankomen als ik hem vraag of hij het salaris effe wat eerder kan storten omdat Eneco de datum vervroegt. Met de girokaarten was het geen probleem. Lastiger werd het toen het Eneco werd. Plotseling moest het voorschot wat eerder worden betaald. Maar goed er werkten toen nog mensen die meedachten, een telefoontje de zaak uitgelegd en de datum werd weer wat naar achter geschoven. Het droevige is dat er ieder jaar kennelijk een andere manager op de afdeling werkt en zo zijn "targets" wil halen. Ik heb anders geen verklaring voor het feit dat er ieder jaar weer gemopper is over het naar voren schuiven van een factuurdatum. Zo ook dit jaar het is nu al bijna 2 weken in de tijd dat t.o.v. vroeger de het voorschot, let wel voorschot, betaald moet worden. Over de vervroeging van de datum is nimmer overleg geweest. Een leverancier stelt tenminste zijn klanten nog netjes in kennis van het feit dat . . . .Dit fatsoen, of begrip bestaat bij deze onderneming niet. Er heeft ooit eens een medewerker verzucht, alleen de automatische machtiging houdt u uit de grijpgrage muil van ons systeem!!! Als ik zo op het forum rondkijk schijnen er toch mogelijkheden te zijn om een en ander in goed overleg met Eneco op te lossen. In deze tijd van automatisering, ik betaal nu ook al zelf het voorschot via internet, dus op de dag van overschrijven is het er, moet het toch mogelijk zijn om wat maatwerk te leveren. Er zijn dan wel een paar voorbeelden te noemen en dan blijven de klanten tenminste zitten. Eneco' s systeem is dermate traag dat het dan nog wel dagen zal duren voor het bij hun verwerkt is. Maar toch de datum weer vervroegen. Het gekke is dat als je er 120 euro voor over hebt je dan iedere maand op de 29e van de maand mag betalen kijk maar in de brief. Ik wil niet geloven dat de houding van Eneco wordt veroorzaakt door sponsoring van allerlei dure activiteiten, als dat wel zo is dan is dat gewoon meer dan onfatsoenlijk. Het is een nutsbedrijf, dwz ten algemene nutte. Ik heb maar weer eens een brief gestuurd over het geheel en wacht even af wat er gaat gebeuren, emailen kan altijd nog en dat doe ik als ik mij verveel,. Misschien worden ze ooit eens wakker want een tevreden klant . . .Zo als het nu is wordt het voorschot al bijna 2 maanden van te voren betaald, leuke rente inkomsten dan enne waarschijnlijk ook heeeel veeeel administratiekosten
gr
hans

hans2311
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 sep 2010 08:42

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door hans2311 »

Een goede . . .
uiteindelijk is het betalen van het voorschot maar via de automatische incasso gegaan .. . . . Met de medewerkers van Eneco is niet te praten, je krijgt eerder een normaal antwoord van een stoeptegel. Vergeten wordt alleen dat men een voorschot betaalt en eigenlijk zou je dus iedere maand een eindafrekening moeten gaan vragen. Dat Eneco een dagje vooruit of zo organiseert krijgt dan wel een heel wrange smaak. Het kan ook anders en dat zie ik ook op dit forum, ik zie namen van medewerkers langs komen die mij ook bekend zijn en die dus direct te benaderen zijn. /wat dacht u van contact opnemen via het in dit forum genoemde emailadres, het is ervoor.
Ik ga het anders doen, eerst de korting via automatische incasso ophalen en dan . . . ja dat kan ik hier niet zeggen want Eneco leest mee. De verrassing komt nog.
Maar dat ze bij Eneco nog niet in de gaten hebben dat tevreden klanten voor meer klanten kunnen zorgen, dat blijkt wel uit alles.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door Shine »

Al jarenlang zijn er volksstammen die hun loon of rond de 1ste, de 15e of de 29ste van de maand ontvangen.
Voor iedereen goldt dat betalingen voor een specifieke datum voldaan dienden te zijn. Dit betekende dat het voor de een beter uitkwam, voor de ander slechter ivm uitbetaling van het salaris. Echter diegenen die het salaris op een ongunstigere datum uitbetaald kregen, zorgden zelf dat ze voldoende saldo op de rekening hadden staan om de betaling te kunnen verrichten. Vooruit denken en handelen heeft dat. Zo doe ik het al jarenlang en kom hierdoor nooit in betalingsproblemen.
M.a.w, er schuilt ook stuk eigen verantwoordelijkheid in het omgaan met je financiën, betalingen etc.

max86
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2010 18:47

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door max86 »

Ik snap u "probleem" hierin totaal niet en vind het jammerlijk dat u Eneco beschuldigd van chantage.
Eneco geeft u de betalingstermijn aan op haar acceptgiro.
U betaald u voorschot niet binnen deze termijn. Eneco brengt hier extra kosten voor in rekening. Dat lijkt mij geheel terrecht.
U levert u diensten op uw werk en daar wilt u ook op tijd uw salaris voor ontvangen.

Als Eneco rekening zou moeten houden met het ontvangst van salaris van haar klanten dan lijkt me het einde zoek.

U zult in dit geval zelf een deel van uw salaris moeten reserveren.

Voor een acceptgiro betaald u overigens ook nog eens € 1,19 extra aan kosten per maand. Een automatische incasso bespaard u maandelijks nog eens deze extra kosten.

Gesloten