LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Jorisss
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2010 19:03

Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door Jorisss »

Ik zag 3 weken geleden op mijn afschrift dat Eneco in plaats van het gebruikelijke termijnbedrag van 175 euro ineens 419 euro incasseerde.
Ik heb uiteraard gelijk op "Mijn Eneco" gekeken of daar de jaarafrekening al opstond. Het leek mij logisch dat afgelopen winter er meer gas verbruikt was dus dat ik iets moest bij betalen (dat zou 20 euro per maand meer moeten zijn gezien de meterstand). Echter op Mijn Eneco was de jaarafrekening nog niet in te zien.
Toen ik bij termijnbedrag keek zag ik dat mijn termijnbedrag van 175 euro verhoogd is naar 419 euro. Dat is mij wat te gortig.
Dus ik heb geprobeerd het termijnbedrag te wijzigen. Dit kon niet want ik zou binnekort de jaarafrekening krijgen???
Vind het al niet zo heel erg netjes dat je onaangekondigd meer dan het dubbele afschrijft maar dat je het dan ook nog eens niet kan verantwoorden is helemaal niet zoals het hoort.
Dus contact gezocht met Eneco klantenservice en daar wordt mij verteld dat het termijnbedrag niet gewijzigd kan worden omdat mijn jaarafrekening laatste week november pas komt. Oftewel, op 20 november wordt er nog een keer 419 euro afgeschreven.
Maar nu vraag ik mij af, hoe kunnen zij het termijnbedrag verhogen zonder dat er dus al een jaarafrekening is en sta ik in mijn recht als ik straks op 20 november de tweede keer incasso van 419 euro stoneer. Ik heb in oktober al voor ruim 2 maanden betaald (2x 175=350 euro). En waarom zou het termijnbedrag niet terug te zetten zijn? Klinkt mij zeer onlogisch in de oren en komt op mij over als oplichtingspraktijken.

violia
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 okt 2010 16:10

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door violia »

Snel wegwezen daar ik heb ook zo'n ervaring gehad met die dieven club.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door snepke »

Dat heb ik van de week gehad,zag dat er 339 euro ipv 166 euro was afgeschreven.
Ik heb een vast jaarcontract.
Vorig jaar hebben ze de laatste 2 maanden maar 5 euro afgeschreven.
Gebeld of dat wel klopte.
Dat klopte want ik kreeg behoorlijk wat terug,dus hoefde ik die 2 mnd maar 5 euro te betalen,de rest kreeg ik terug nadat ik mijn jaar afrekening had ontvangen.

Nu ook gebeld,van hoe of wat.
Heb meer verbruikt dan vorig jaar,dus bijbetalen.
Doen ze nu 2mnd extra innen,zodat je bij je jaarafrekening niet zoveel hoeft te betalen

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door snepke »

vogels schreef:
Als ik jou was, zou ik na de eindafrekening de aut. incasso stop zetten, bij Eneco kun je ook met digitale nota betalen als je internetbankiert of met acceptgiro maar dan komen er acceptgirokosten bij.
Dat is een goed idee,ik heb een vast termijn bedrag.
Dat is nu ook het dubbele.
Laatst gewijzigd door snepke op 02 dec 2010 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Inderdaad storneren. Nog beter: wegwezen bij Eneco door over te stappen naar MAIN of DONG via http://www.gaslicht.com/

Zo heb ik het ook gedaan. Scheelt je meteen 200 à 300 euro per eerste jaar.

Wat Eneco doet mag gewoon niet. Weggaan is de beste straf die je ze als consument kan geven.

Ik zat ooit ook bij Eneco en heb geen dag spijt gehad dat ik niet meer bij deze "regioleverancier' zit. Met zowel Main als Dong prima ervaring gehad. Je zult op dit forum ook (vrijwel) geen klachten over deze leveranciers vinden.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 19 nov 2010 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Bij de water afrekening wordt het ook ineens ingehouden op je rekening als je moet bij betalen, bij Enexis idem dito.
Ook ik dacht altijd dat men een automatische incasso voor een x bedrag had, niet dus.
Schrijven gewoon af.

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Weet de TS wel zeker, dat het bedrag alleen een termijnbedrag is en niet het termijnbedrag + het bedrag wat betaald moet worden als er in het afgelopen jaar er teveel gebruikt is? Waarschijnlijk heeft hij de jaarlijkse afrekening nog niet in de bus gehad en begint al voorbarige conclusie's te trekken.
Ik zeg dit, omdat de TS wel wist dat omstreeks deze tijd de jaarafrekening in de bus zou moeten vallen.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door kiz »

Gizmo© schreef: Ik zeg dit, omdat de TS wel wist dat omstreeks deze tijd de jaarafrekening in de bus zou moeten vallen.
Jorisss schreef:Ik zag 3 weken geleden op mijn afschrift dat Eneco in plaats van het gebruikelijke termijnbedrag van 175 euro ineens 419 euro incasseerde...
Echter op Mijn Eneco was de jaarafrekening nog niet in te zien.
...
Dus contact gezocht met Eneco klantenservice en daar wordt mij verteld dat het termijnbedrag niet gewijzigd kan worden ... omdat mijn jaarafrekening laatste week november pas komt. Oftewel, op 20 november wordt er nog een keer 419 euro afgeschreven.
Gizmo, heb je de hele openingspost wel gelezen?
Los daarvan is het gebruikelijk dat je éérst de rekening kan inzien op Mijn Eneco, dáárna valt 'ie in de bus, en 'n week of 2 dáárna wordt het bedrag van je rekening afgeschreven (indien je daar een machtiging voor hebt afgegeven) of ontvang je de digitale nota (overigens iDeal, dus je kan het bedrag niet wijzigen!)

Jorisss
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2010 19:03

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door Jorisss »

Gizmo© schreef:Weet de TS wel zeker, dat het bedrag alleen een termijnbedrag is en niet het termijnbedrag + het bedrag wat betaald moet worden als er in het afgelopen jaar er teveel gebruikt is? Waarschijnlijk heeft hij de jaarlijkse afrekening nog niet in de bus gehad en begint al voorbarige conclusie's te trekken.
Ik zeg dit, omdat de TS wel wist dat omstreeks deze tijd de jaarafrekening in de bus zou moeten vallen.
Volgens medewerkster Eneco is dit het nieuwe termijnbedrag.
Trouwens, de Eneco heeft pas laatste week november voor mij een afrekening en al op 20 oktober extra geld geïncasseerd.
En ze "kunnen" het termijnbedrag niet aanpassen tot de jaarafrekening bekend is???

poespas
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 feb 2009 15:18

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door poespas »

Verander dat kunnen maar in willen :twisted:

Mijn advies, laat nooit iets automatisch afschrijven als er ooit onverwachte kosten kunnen komen.

stofzuigertje

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Kijk eerst of de meterstanden die zij berekende wel kloppen?

Wel kan het zijn dat als je dit afgelopen jaar te laag zat tijdens de jaarafrekening naast de nieuwe iets hogere termijn gelijk het tekort erbij zat.

Dus is dit bedrag het maandbedrag of eenmalig na opname meter, of was je niet thuis en hebben ze geschat?

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste Jorisss,

In uw bericht op dit forum lees ik u dat u verbaasd bent over de verhoging van uw termijnbedrag.

Ik kan mij indenken dat u niet tevreden bent over een plotselinge verhoging van uw termijnbedrag. Daarom kijk ik graag samen met u naar de mogelijkheden om dit termijnbedrag alsnog te verlagen, of de betaling uit te stellen tot na de jaarnota.

Wanneer u dat op prijs stelt, vraag ik u om uw contactgegevens samen met het onderwerp van dit forum, te mailen naar [email protected].

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door snepke »

Werd vandaag een chocoladeletter bezorgt van eneco voor sinterklaas.
Dat vind ik wel een leuke attentie.
Dat heb ik nog nooit van een energieleverancier gehad.

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste snepke,

Bedankt voor uw leuke reactie.

Het is één van Sint z'n taken
om het iedereen naar de zin te maken.
Gelukkig hoorde hij net op tijd
dat u houdt van zoetigheid.
Hij vroeg aan de chocoladepieten
of ze een letter wilden gieten.
Van elke letter hebben ze een vorm.
Het zijn er 26, dus de keuze was enorm!

Ik hoop dat de chocoladeletter smaakt!

Mike, medewerker Eneco

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door snepke »

Eneco mdw schreef:
Ik hoop dat de chocoladeletter smaakt!

Mike, medewerker Eneco
Dat denk ik wel.
Wens jullie een fijn(sint)weekeind,met veel chocoladeletters en kadootjes.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door snepke »

Is melkchocolade,kreeg ik vandaag met de post.
Ben jaren bij essent geweest en bij intergas(is nu Dong)
Heb nooit geen chocoladeletter of iets gehad.
Ik vind dat wel een leuk presentje.

Ferayi
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2007 13:33

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door Ferayi »

Blahhhhh!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door GJvdZ »

vogels schreef:
Ik zag 3 weken geleden op mijn afschrift dat Eneco in plaats van het gebruikelijke termijnbedrag van 175 euro ineens 419 euro incasseerde.
Dit is ronduit schandalig natuurlijk! Je hebt een aut. incasso afgegeven voor een bepaald termijnbedrag, is het niet de bedoeling dat Eneco naar willekeur de termijnbedragen verandert! Echt te gek voor woorden!
Dat is niet waar. Je geeft slechts toestemming aan Eneco om geld van je rekening te halen. Als het bedrag verandert hoef je immers geen nieuwe automatische incasso te regelen. Bijbetalen/terugkrijgen wordt ook binnen de bestaande incasso geregeld.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door GJvdZ »

violia schreef:Snel wegwezen daar ik heb ook zo'n ervaring gehad met die dieven club.
Heb je al aangifte gedaan?

DT1979
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 dec 2010 14:42

Re: Geen jaarafrekening, wel termijnbedrag verhoging bij ENECO

Ongelezen bericht door DT1979 »

Mij is hetzelfde overkomen: de laatste termijn voor de jaarnota is meer dan dubbel zo hoog als de eerste 11; deze is automatisch, nog voordat de jaarnota is opgemaakt - laat staan gecommuniceerd, geïncasseerd.
Gevolg is, dat wanneer men de jaarnota globaal bekijkt (90% van de klanten bekijkt deze niet verder dan globaal en men bekijkt hun automatische incasso's al helemaal niet) het lijkt of je over het gehele jaar teveel betaald hebt - en het dus lijkt of je minder verbruikt hebt dan geschat op basis van de vorige jaarnota - en het zelfs lijkt alsof je geld terug krijgt.
Bijkomend voordeel voor Eneco van dit vroege, hoge incasseren is natuurlijk de rente die men trekt. Als ze dit bij al hun klanten flikken, verdienen ze er flink aan. Verder proberen ze het bewustzijn van de mensen over hun energieverbruik tegen te gaan. "Als onze klanten niet doorhebben dat ze meer energie verbruikt hebben dit jaar, gaan ze volgend jaar lekker zo door, kunnen wij weer meer verdienen!!"
Uiteraard heb ik contact gezocht met de klantenservice. Per e-mail reageert men niet op directe vragen die je stelt, ze kletsen er om heen. Wel zeggen ze dat je je betaalwijze kunt aanpassen. Ja tuurlijk, wanneer je niet per auto-incasso betaald, dien je > 14 euro extra aan administratiekosten te betalen... Erg jammer. Telefonisch (10 cent per minuut...) kreeg ik het volgende antwoord: 'het was een fout in ons systeem, wat volgend jaar niet meer zal gebeuren'. Jaja.. Dus ik vroeg: kan ik dat bevestigd krijgen per e-mail of brief? Nee, dat kon niet!! Haha, het zijn echt een stelletje boeven ja...

Gesloten