LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oxxio wil zijn slimme meter terug

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
dubbelpp
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 apr 2011 18:18

Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door dubbelpp »

Wat te doen bij het volgende?

Vorig jaar ben ik verhuist naar een huurwoning. In deze woning zit een slimme meter, geplaatst door vorige bewoner.
Nu krijg ik een brief van Oxxio, dat zij hun meter terug willen hebben, of ik moet een contract met ze aangaan.

Ik heb mijn contract ergens anders lopen en heb ook geen behoefte naar Oxxio over te stappen. Dit houd dus in dat er een andere meter geplaatst zou moeten worden door mijn netbeheerder, aldus Oxxio. Hier zitten mogelijke kosten aan vast, die voor mijn rekening komen. Dit is dan wel afhankelijk van de netbeheerder.

Kan dit zomaar? Ik ben nooit een contract aangegaan met Oxxio en heb ook nooit gekozen voor zo'n meter.
Persoonlijk vind ik dat deze kosten voor de rekening van hun contractant, die verhuist is, moeten komen. Oxxio of mijn verhuurder had hier dacht ik mij ook op mogen wijzen, zodat ik de mogelijkheid had om een keuze te maken. Nu moet ik een keuze maken, die me mogelijk geld gaat kosten.

Iemand advies voor mij?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U hebt geen overeenkomst met Oxxio. Dat betekent dat u kunt weigeren de meter aan Oxxio terug te geven. Elke juridische basis voor wat Oxxio hier doet, ontbreekt. U bent geen "contractpartij" zoals dat heet. Contractpartij is de vorige bewoner van uw woning. Oxxio moet proberen de "schade" op de oude klant te verhalen. Misschien hebben ze dat geprobeerd en is dat niet gelukt. Daarom kloppen ze nu bij u aan. Nooit geschoten is altijd mis!

Ook kan en mag Oxxio u geen kosten in rekening brengen. Dat u klant moet worden van dit louche energiebedrijf (zie de paarduizend postings op dit forums) zou betekenen dat Oxxio voor elk adres waar een slimme meter is geplaatst een monopoliepositie overhoudt. Maar monopolies zijn bij wet verboden.

Weer het zoveelste bewijs dat Oxxio op een asociale en achterbakse manier met consumentenbelangen omgaat.

Maar wees gerust: volgende week komt hier iemand van de afdeling "damage control" van Braaksio een bericht plaatsen dat ze het erg vervelend voor u vinden en dat ze het voor u gaan oplossen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Dit staat er op de website van Oxxio :
Als u verhuist wordt uw overeenkomst voor de slimme meter op uw nieuwe adres voortgezet. We installeren dan op uw nieuwe adres een slimme meter. Hiervoor brengen we € 75,- verhuiskosten in rekening. Soms is het niet mogelijk om uw overeenkomst voort te zetten op uw nieuwe adres. Uw overeenkomst moet dan voortijdig worden beëindigd
Lijkt me dus eenvoudig. Oxxio dient de meter te vervangen door een normale meter, en kan geen kosten cq. huur in rekening brengen

dubbelpp
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 apr 2011 18:18

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door dubbelpp »

Bob Schurkjens schreef:U hebt geen overeenkomst met Oxxio. Dat betekent dat u kunt weigeren de meter aan Oxxio terug te geven. Elke juridische basis voor wat Oxxio hier doet, ontbreekt. U bent geen "contractpartij" zoals dat heet. Contractpartij is de vorige bewoner van uw woning. Oxxio moet proberen de "schade" op de oude klant te verhalen.
dit dacht ik dus ook, ik ben geen contractant en heb geen afspraken met ze gemaakt noch de vorige bewoner.
Ik ga op de brief ook geen reactie geven aan Oxxio en hoor wel hoe belangrijk hun meter voor ze is.

Ik denk zelf ook al een beetje dat het een bluf spelletje is van ze, omdat het niet aan mij geadresseerd is, maar aan de bewoners van...

de kosten zouden, in mijn ogen, komen voor: Oxxie en/of hun contractant, of de verhuuder omdat deze eigenaar van de woning is en de meter een onderdeel is van de woning of Liander mijn netbeheerder.

deoxxiomedewerker
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
Contacteer:

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste dubbelpp,

We vinden het vervelend dat er onduidelijkheid is ontstaan over de slimme meter en de meterhuur.

We willen graag de mogelijkheden met u bespreken. Zou u zo vriendelijk willen zijn om uw gegevens door te mailen naar [email protected], wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Laila
De Oxxiomedewerker

dubbelpp
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 apr 2011 18:18

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door dubbelpp »

deoxxiomedewerker schreef:Beste dubbelpp,

We vinden het vervelend dat er onduidelijkheid is ontstaan over de slimme meter en de meterhuur.

We willen graag de mogelijkheden met u bespreken. Zou u zo vriendelijk willen zijn om uw gegevens door te mailen naar [email protected], wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Laila
De Oxxiomedewerker
Beste Oxxiomedewerker,

Op dit moment heb ik nog niet de behoefte dit nu te bespreken met u. Ben erg wantrouwig tegen ondernemingen zoals Oxxio en zolang ze niks van me weten, kunnen ze me, nog, niets doen.

Aangezien, zoals bovenaan ook al is uitgelegt, we geen contractuele afspraken hebben gemaakt, kunt u mij ook niet tot kosten verplichten. Dit had u met de vorige bewoner moeten afspreken, als deze niet wil betalen is dit eigen probleem en niet van mij.

U zult wel bekent zijn met de door Oxxio gebruikelijke werkwijzes hierin. Ik ben dus ook benieuwd wat Oxxio als 2de stap gaat doen en hoe dit uiteindelijk afloopt. Dit mag u gewoon hier plaatsen, want anders had ik het hier geplaatst.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je wantrouwen is zeker gegrond. Verder is er ook helemaal geen reden om contact met deze cowboys op te nemen. Voor verdere steun en meedenken kun je altijd op dit forum terecht. We zijn hier wel benieuwd of je nog wat van Oxxio gaat horen.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik denk niet dat u nog iets van oxxio gaat horen. Maar het verhaal over het geen contract met oxxio hebben is niet volledig correct.

U hebt dan wel geen contract met oxxio, maar de meter is nog steeds van oxxio, en u gebruikt die meter. U gebruikt dus een meter die niet van u is, en weigert hem terug te geven aan de rechtmatige eigenaar (oxxio) Dat is verduistering. Omdat u niet wist dat dit zo zat bij het aannemen van de huurwoning is het eigenlijk niet uw probleem maar het probleem van de verhuurder. De verhuurder had dit nooit mogen laten gebeuren.

groetjes

Trudy

dubbelpp
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 apr 2011 18:18

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door dubbelpp »

trudy81 schreef:Hai,

ik denk niet dat u nog iets van oxxio gaat horen. Maar het verhaal over het geen contract met oxxio hebben is niet volledig correct.
U gebruikt dus een meter die niet van u is, en weigert hem terug te geven aan de rechtmatige eigenaar (oxxio) Dat is verduistering.
Het is niet dat ik het niet wil omruilen, graag zelfs. Hoe minder van Oxxio hoe beter. Alleen in de brief die ik gekregen heb, staat dat bij het vervangen van de meter de mogelijke kosten voor mij zijn.
Dit zijn vaak kosten die ik schat rond €100,- dit is ook vrij normaal dacht ik. Maar die ga ik niet betalen.
Als Oxxio hun meter wil hebben, plaatsen ze er ook maar een andere maar niet met mijn beurs. Zolang ik die toezegging niet heb gekregen zwart op wit, neem ik geen contact op.

de brief is als volgt geadresseert

Aan de bewoners van.....

postcode loterij doet dit ook zo en weet ik niet hoeveel andere bedrijven. het is omdat ik altijd alles open maak, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het als reclame weggooien

Ik laat zeker weten hoe dit verder gaat lopen.

@oxxiomedewerker, kan hier mogelijk ook gewoon duidelijkheid in geven. Oxxio heeft hier een proces voor, kun je uitleggen hoe dat loopt, wat er dan allemaal gebeurt en hoe het dan loopt met de kosten?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door Shine »

Het hele Oxxio meterverhaal is en blijft een onduidelijk verhaal.
Sinds de vrije markt in de energiewereld, zijn de meetbedrijven ook door de consument te kiezen. Je zit dus niet per definitie vast aan de meter die geplaatst is door de bijbehorende netbeheerder. Consumenten kunnen hun eigen meetbedrijf kiezen. Echter, als ik naar de Oxxio meter kijk lijkt dit inderdaad wel gekoppeld te zijn aan een bij hun actief zijnd leveringscontract. Maar echt duidelijk wordt dit ook weer niet als je de voorwaarden leest. Zie: https://www.oxxio.nl/Brochures/Algemene ... ensten.pdf
En koppelverkoop lijkt me in deze bij de wet toch echt verboden!
Wel is duidelijk dat de oude bewoner in gebreke in gebleven als je onderstaand leest. Echter, stel nou dat de vorige bewoner is overleden. Dan is er geen sprake van verhuizing naar een nieuw adres. Ook kan ik me zo voorstellen dat nabestaanden zich niet bepaald bezig houden met 'van wie een meter is die in de meterkast hangt'. En daar allerlei acties op ondernemen. Tevens zou het te zot voor woorden zijn als nabestaanden voor deze meter een opzegvergoeding zouden moeten betalen met het oog op de looptijd van de meterhuur.Überhaupt vind ik dit Oxxio meterhuur contract een akelig en vooral ongewenst wurgcontract.

Artikel 6 Verhuizing en Verplaatsing
6.1 In geval van verhuizing dient de Klant Oxxio daarvan
ten minste 4 weken voor de verhuisdatum schriftelijk
in kennis te stellen. Bij verhuizing zal de Overeenkomst
voor de resterende looptijd op het nieuwe adres worden
voortgezet. Voor het installeren van een Meter op het
nieuwe Aansluitadres is de Klant kosten verschuldigd.
6.2 Met betrekking tot het op verzoek van de Klant verplaatsen,
vervangen, wijzigen of inspecteren van een
Meter binnen het Aansluitadres is het bepaalde in artikel
6.1 overeenkomstig van toepassing. Indien verplaatsing,
vervanging, wijziging of inspectie van de Meter noodzakelijk
is door foutief handelen of nalatigheid van Oxxio,
of door Oxxio ingeschakelde derden, worden geen kosten
in rekening gebracht.


Kortom erg warrig en onduidelijk als je het tegen het licht houdt van de vrije markt m.b.t meetbedrijven en meterhuur.
Ook ik vind dat de Oxxiomedewerker uit eigen beweging hierover in dit topic gewoon onomwonden duidelijkheid kan en moet verschaffen. Daarvoor heb je iemands gegevens niet eerst nodig. Je hebt te maken met uitleg de toelichting van de algemene voorwaarden.

Ik begrijp dit hele probleem -daarom- door Oxxio en met de Oxxiometer ook niet. Iedereen heeft een meter in huis. En daarmee dus een overeenkomst met een meetbedrijf. Deze meterhuurkosten worden 9 van de 10 keer betaald aan en via de netbeheerder. Dus verwerkt zit in die transportkosten. (het is dus wel even uitkijken dat zodra je niet geleverd krijgt door Oxxio, dat je niet dubbele meterhuur betaald!!!)
Als ik verhuis heeft de nieuwe bewoner niet al die toestanden met de meter die er hangt. (dus anders dan een Oxxio meter) De meter hangt er, de nieuwe bewoner betaald hievoor gewoon kosten aan zijn netbeheerder, die het op haar beurt weer doorschuift naar het meetbedrijf met wie zij zaken doen.

OXXIO, Hoppah, geef hier nou eens gewoon duidelijkheid van zaken zonder de eis te stellen dat u éérst adres en persoonsinfo nodig hebt van TS.

Aan TS zou ik willen zeggen: neem contact op met uw netbeheerder en vraag welke kosten er zijn gemoeid als u de Oxxio meter wilt laten vervangen. Dan hebt u hier iig inzicht in. Geef wel duidelijk aan dat u een nieuwe bewoner bent, dus de Oxxio meter niet op uw wens/akkoord was geplaatst.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wel is duidelijk dat de oude bewoner in gebreke in gebleven als je onderstaand leest.
Ik denk eerder dat Oxxio zélf in gebreke is gebleven, hoe de vork verder ook in de steel zit. Het is namelijk core business voor Oxxio om zelf gemaakte fouten altijd bij derden te leggen.

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

Bob Schurkjens schreef:
Wel is duidelijk dat de oude bewoner in gebreke in gebleven als je onderstaand leest.
Ik denk eerder dat Oxxio zélf in gebreke is gebleven, hoe de vork verder ook in de steel zit. Het is namelijk core business voor Oxxio om zelf gemaakte fouten altijd bij derden te leggen.
Zonder me verder in allerlei regels te verdiepen zegt mijn gezond verstand me het volgende:

- De (standaard) meter is eigendom van de netbeheerder.
- Oxxio plaatst eigen slimme meter en neemt standaard meter (die dus eigendom van netbeheerder is) mee.
- Oxxio wil slimme meter terug? Oxxio zorgt dat standaard meter teruggeplaatst wordt. Zo niet, dan heeft Oxxio meter van netbeheerder gestolen.

TS starter heeft met al deze perikelen niets te maken, het contract was met de vorige bewoner, dus Oxxio dient de situatie zonder kosten in de oude staat te herstellen, of de meter te laten hangen.
Ook kunnen ze niet verlangen dat TS hier een dag(deel) voor vrij neemt, dan hadden ze de meter maar bij de oude bewoner op moeten halen, daar hadden ze een contract mee waar de nieuwe bewoner niets mee te maken heeft.
TS kan Oxxio op een tijd die hem uitkomt toegang verlenen om de meter weer terug te ruilen.

Oxxio biedt aan om contact op te nemen om de mogelijkheden van TS te bespreken??? Omgekeerde wereld naar mijn idee, Oxxio bespreekt intern de eigen mogelijkheden maar.

Ik zal het wel weer te simpel zien :D

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ach, Oxxio is gewoon een "topbedrijf" volgens deze 3 reviews. Achter elkaar geplaatst door "3 verschillende klanten" in een periode van slechts 19 minuten:

http://www.gaslicht.com/energieleveranc ... ingen.aspx

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

Bob Schurkjens schreef:Ach, Oxxio is gewoon een "topbedrijf" volgens deze 3 reviews. Achter elkaar geplaatst door "3 verschillende klanten" in een periode van slechts 19 minuten:

http://www.gaslicht.com/energieleveranc ... ingen.aspx
"De Oxxio medewerker" ? :?: :?:

De laatste score van een 9,5 is van ene Henk-Jan die een zakelijk contract heeft, een paar reacties daaronder "Henk de enige" die toevallig ook zakelijk een 10 geeft.
Misschien is Henk inderdaad de enige :)

De pagina's daarvoor geven bijna alleen maar negatieve beoordelingen te zien.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Wanneer Oxio haar meter terug wil wat heeft de klant daarmee van doen?

dubbelpp
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 apr 2011 18:18

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door dubbelpp »

Update:

Ik heb vanochtend even gebeld met mijn energiemaatschappij en die heeft me doorverwees naar mijn netbeheerder.

Ik heb Liander dus gebeld en die gaven aan dat het geen geld kost om hun meter daar weer te plaatsen, klopt dit?
de monteur zal dan vervolgens de oxxio meter retour sturen naar oxxio met de meterstanden.

Op deze manier verwacht ik dus dat het opgelost is. Het enige wat ik mogelijk nog zou kunnen verwachten is de huur van de meter, van het afgelopen jaar. Dit heb ik namelijk niet betaald en moet natuurlijk wel.

Weet iemand wat het maandtarief is van oxxio voor het huren van de meter?

@deoxxiomedewerker,
Waarom reageert u niet op vorige vragen, we weten dat u dit forum dagelijks bekijkt. Het proces uit kunnen leggen lijkt me niet zo'n geheimzinnige opgave of dergelijke.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door trudy81 »

Het enige wat ik mogelijk nog zou kunnen verwachten is de huur van de meter, van het afgelopen jaar. Dit heb ik namelijk niet betaald en moet natuurlijk wel.
Hai,

ik zou dit niet meteen betalen. U hebt inderdaad van die meter gebruik gemaakt maar u nam waarschijnlijk aan dat de meter bij het huis hoorde (u hebt immers geen contract met oxxio) Het betalen van de huur van iets waar wat u zelf nooit gehuurd hebt kan natuurlijk niet. De vorige bewoner had dit moeten betalen.

groetjes

Trudy

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

dubbelpp schreef:Update:
Op deze manier verwacht ik dus dat het opgelost is. Het enige wat ik mogelijk nog zou kunnen verwachten is de huur van de meter, van het afgelopen jaar. Dit heb ik namelijk niet betaald en moet natuurlijk wel.
Ik weet niet wie nu je leverancier is, is dit Nuon of een ander, mogelijk betaal je daar gewoon al voor meterhuur vanaf je in de woning bent gekomen.
Dat zou ik eerst even nakijken voor je iets aan Oxxio betaalt, als ze sowieso al een rekening sturen.
Bovendien blijft het Oxxio's eigen probleem dat ze die meter niet weggehaald hebben toen de oude bewoner vertrok of jou als nieuwe bewoner meteen in het begin gevraagd hadden of jij interesse had.

deoxxiomedewerker
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
Contacteer:

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste dubbelpp,

Allereerst ben ik blij dat de zaak nu voor u is opgelost.

Voor ik een reactie geef wil ik eerst precies weten hoe de vork in de steel zit. Ik wil uiteraard wel correcte informatie geven. Ik ben aan het uitzoeken wat er nu precies aan de hand is. Daarom vragen wij altijd uw gegevens, zodat wij de situatie in uw specifieke geval kunnen uitzoeken. Ook kunnen wij dan aangeven hoe lang het ongeveer gaat duren voor u een antwoord krijgt.

Het was wellicht handiger geweest als ik dit direct had verteld. Ik ben echter gelijk voor u aan de slag gegaan. Mijn excuses hiervoor.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerker

dubbelpp
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 apr 2011 18:18

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Ongelezen bericht door dubbelpp »

CaptainSlow schreef:
Dat zou ik eerst even nakijken voor je iets aan Oxxio betaalt, als ze sowieso al een rekening sturen.
Bovendien blijft het Oxxio's eigen probleem dat ze die meter niet weggehaald hebben toen de oude bewoner vertrok of jou als nieuwe bewoner meteen in het begin gevraagd hadden of jij interesse had.
Klopt inderdaad wat je zegt, ik ga niet voor iets dubbel betalen. Daarom wil ik dus ook niet mijn gegevens verstrekken aan oxxio, omdat ik dan in hun grote proces ga komen en er mogelijk een incasso op kan krijgen als ik niet wil betalen. En dan kan ik schoppen als brugman maar kom ik toch geen stap verder. Oxxio heeft nu niks van mij en kan, naar mij inziens, weinig doen.

Essent in mijn leverancier en hun hebben mijn rekening bekeken die toevallig deze maand opgestuurd word. Hierin gaf de medewerker aan dat ik er niet voor betaal. Ik vind dus wel dat ik moet betalen waar je gebruik van maakt. Dit is via Liander ongeveer €2.50 p/m, ik ben benieuwd wat oxxio hier voor vraagt, aangezien ze een "slimme" meter hebben.

Gesloten