LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Torenhoge energie rekening

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hdeckers
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2011 18:33

Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door hdeckers »

Hoi,

Ik woon samen met mijn man en zoontje in een eengezins woning van 105m2 en dubbel glas etc. Onze CV is net voordat wij deze huis kochten vernieuwd(zogenaamd, er bleken achteraf veeeel fouten met het woning te zijn)
Iig,
Wij betalen sinds februari 380! euro per maand voor de energie rekening van Eneco.
Ik vindt dit zelf heel erg hoog, wij laten nooit dingen aanstaan, ik draai 4x per week de wasmachine (label A) heb geen droger. Wel hebben wij in de winter de verwarming aan.
Punt 2 waarom ik denk dat de rekening veel te hoog is, is dat wij bijv nooit genoeg warm water hebben om de bad helemaal te vullen, hooguit 10-15cm 30graden water (op een goeie dag)
Kan het zijn dat onze buren aftappen (zij hadden veel toegang tot het huis toen het leeg stond, volgens mij sleutels ook)
Ik ga morgen alles laten checken om te zien of het toch niet aan onze kant ligt, maar dit bedrag lijkt mij enorm hoog.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door manondoris »

ik vind het ook een enorm bedrag, wij wonen ook met zijn 3 tjes in een eengezinswoning en betalen 196 euro per maand,dit sinds de laatste afrekening eerder zaten we alltijd rond de 175 euro per maand. wat is je verbruik? mischien dat ik daar mee vergelijken kan.

mallebabbel
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2011 19:52

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door mallebabbel »

Wel hebben wij in de winter de verwarming aan.
Daar zit het probleem waarschijnlijk :roll:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Hoe kan het zijn dat jullie niet voldoende heet water
hebben om het bad oa te vullen ?

En voor je eigen gevoel zou ik zeer zeker een andere cilinder in je deur plaatsen zodat je zeker weet dat er niemand bij je binnen kan.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

hdeckers: wat is je maandverbruik in kWh en m³?

comeyer
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jan 2010 14:16

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door comeyer »

Is er niet toevallig iemand die stroom heeft afgetapt voor een kweek?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door Shine »

CV ketel al laten controleren?
Omdat u uw bad niet gevuld krijgt met warm water heeft niets met aftappen te maken. Tenzij de buren een warm water leidinkje NA uw CV ketel naar hun huis hebben getrokken wat ik eerlijk gezegd ten zeerste betwijfel.

boxer
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 okt 2008 12:31

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door boxer »

neem ipv een bad een korte douche,scheelt enorm veel. :idea:
staat de cv wel goed op temperatuur?.

pieter.w
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2006 10:00

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door pieter.w »

@deckers: waarop is het maandelijkse voorschotbedrag gebaseerd? ik begrijp uit uw bericht dat de cv is vernieuwd. Kan het zijn dat er een historisch verbruik is geregistreerd wat veel hoger was dan uw huidig verbruik? Eneco zou daarover uitsluitsel moeten kunnen geven.

Ook regelmatig uw eigen stroom en gas verbruik bijhouden kan voor u of Eneco tot inzicht leiden om een betrouwbaar jaarverbruik te schatten waarop het voorschotbedrag wordt bepaald.

Ter vergelijking: ik woon in een vrijstaand huis met een bovengemiddeld stroomverbruik en ca 2000 m3 gas per jaar. Maandbedrag ca 200,-
Succes,
pw

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Ik betaal zelf 147 euro energie (net afrekening gehad) met een rijtjes huis uit de jaren 60. Ik vermoed dat er toch wat mis is.

Ik zou eerst bepalen waar het probleem zit (gas of electra). Als het probleem in het gas verbruik zit zou ik de ketel installatie goed na laten kijken door een erkende instalateur. Bij electra zou ik alle energie verbruikers uitzetten (ook niet op standby). Als je meter dan nog loopt zou het zo maar kunnen zijn dat de buren meegenieten van je stroom. In geval dat je meter dan nog loopt zou ik een erkende instalateur de installatie na laten lopen. Aan je energie rekening te zien zou je de kosten van een installateur zo terug verdient moeten hebben.

hdeckers
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2011 18:33

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door hdeckers »

Net CV monteur langs geweest, gebrek aan warm water lag idd aan de CV ketel.
Nu weinig druk meer, maar wel warm water!Zo gebruiken wij minder water hoop ik tenminste ;)
Maar monteur was ook verbaasd over de hoogte van de maandbedrag. Volgens hem ligt het niet aan de CV. Hij adviseerde om bij Eneco te vragen voor een Metercheck. Jaar nota laten zien, hij vondt de verbruik heel erg hoog, en volgens hem klopt iets niet.
Heb net Eneco gemaild, ik hoop dat zij ons kunnen verder helpen.

kaufie
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:18

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door kaufie »

Staatje/lijstje maken. Gas Water Stroom. Regelmatig per dag na gebruik de meterstand noteren + datum en tijd. Regelmatig ook voor gebruik de standen kontroleren of deze hetzelfde zijn als eerder genoteerd. Dit dus inzake evtl gebruik door anderen. Succes.

Vervreemdeling
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 apr 2011 19:59

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door Vervreemdeling »

Uw voorschatbedrag wordt o.a. gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoners, heeft u daar nog contact mee? Wellicht dat zij u hierover kunnen informeren.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door Chocomelk »

hdeckers schreef:Net CV monteur langs geweest, gebrek aan warm water lag idd aan de CV ketel.
Nu weinig druk meer, maar wel warm water!Zo gebruiken wij minder water hoop ik tenminste ;)
Maar monteur was ook verbaasd over de hoogte van de maandbedrag. Volgens hem ligt het niet aan de CV. Hij adviseerde om bij Eneco te vragen voor een Metercheck. Jaar nota laten zien, hij vondt de verbruik heel erg hoog, en volgens hem klopt iets niet.
Heb net Eneco gemaild, ik hoop dat zij ons kunnen verder helpen.

Weinig druk is toch ook niet oke, dan duurt het nog erg lang voordat
je een bad gevuld hebt.

gideon02
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2011 22:20

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door gideon02 »

Als je de afrekening van je energieleverancier eens goed bekijkt, niet eenvoudig dus neem er even de tijd voor, dan kom je tot de conclusie dat de kostprijs van het energiegebruik nog wel meevalt. Het torenhoge bedrag wat er moet worden betaald bestaat voor een groot deel uit de totaal uit de hand gelopen opslagen, heffingen en de belasting daar nog een keertje overheen. Dus belasting over belasting (kan feitelijk niet) maar blijkt bij wet goedgekeurd.
Effies snel uitgerekend bedragen al die zgn. milieuheffingen en belastingen maar liefst een opslag van 65%. Inmiddels is dit dus een tarief waar zelfs de inspecteur inkomstenbelasting rode oortjes van krijgt en het eind van de roverij is nog niet in zicht. We (wie) zijn tenslotte een rijk land dus we (wie) kunnen het makkelijk betalen. :?:

Lucile
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:32

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door Lucile »

Ook wij hebben een absurd hoge energie rekening gekregen. Ook mede door de hoge energiebelasting. We zijn er na weken lang zelf uitzoeken en testen achter gekomen dat onze keukenapparatuur de boosdoener is geweest van ons hoge elektra verbruik. Als je de meter wilt laten ijken, kost je dat zo'n € 350,-. En die ontvang je niet terug als de meter goed blijkt te functioneren. Dus eerst zelf uitzoeken en testen is raadzaam!
Ons elektra verbruik bleek enorm hoog door het gebruik van een elektrische keukenboiler ( 10 Liter Close In ) En daarbij nog het dagelijks gebruik van de vaatwasser. Op de website van Milieu Centraal is veel informatie te vinden over allerlei apparaten en het verbruik. Zoals bijvoorbeeld deze die onze ogen heeft geopend over het doen van de afwas; als u een elektrische (close-in) boiler gebruikt in de keuken, is een vaatwasser zuiniger! (dan met de hand afwassen. )
Hadden we dit maar eerder geweten.. Wij gebruiken de keukenboiler niet meer, alleen als het echt noodzakelijk is. Ons elektra verbruik is gedaald van 115 KWh per week naar 61 KWh per week. En.. we zijn inmiddels overgestapt van Ned. Energie Maatschappij naar de Nuon. Dan kunnen we volgend jaar tenminste zeker zijn van een lagere energie rekening en daarmee een lager termijnbedrag.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door Wubo »

mogelijk heb ik wat gemist hoor, maar spreek je hier niet gewoon over een voorschotbedrag?

wanneer je er in oktober komt te wonen en je krijgt in maart een jaarafrekening dan krijg je je jaarafrekening berekend over de duurste maanden, mogelijk kom je dan vrij hoog uit inderdaad.

vervolgens zul je minder stoken tijdens de minder dure maanden en zul je dus na berekening minder hebben verbruikt dus minder hoeven betalen.

wanneer je nog je 1ste jaarafrekening moet krijgen is dit puur een voorschot en zal het evt. teveel betaalde verrekend worden.

hdeckers
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2011 18:33

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door hdeckers »

Even een update: Het gaat niet om een voorschot bedrag. Ik heb nu al 2x installateurs langs gehad, beide geven aan dat het een extreem hoog bedrag is tav onze gezins/ woning situatie (apparatuur etc hebben ze nagekeken) CV opnieuw laten instellen, en met Eneco en Stedin gebeld.
Van de kastje naar de muur. Eneco zegt: Meters zijn van stedin, die gaan wij niet controlleren, bel stedin.
Stedin zegt: voor 1000 euro komen ze wel kijken, en anders moet ik maar zelf een installateur vinden. Waarop ik zeg: Maar een installateur mag ook niet de zekeringen afhalen, en kan dus niet in de meter kijken of daar het probleem is. Stedin geeft aan dat ik dan een speciale installateur met zekerings bevoegdheid moet hebben, maar daar hebben ze geen lijst van "zoek het zelf uit, mevrouw".

Dus zo gezegd, zo gedaan, Installateur gebeld, alles uitgelegd, meter standen van eind nota en jaar nota doorgegeven. Volgens hem (en de 2x anderen) is onze "vebruik" 3x zo veel als normaal voor de gas (bijna 9000 per jaar) en onze electra 2x hoger dan normaal (8500) .

Hij gaf ook aan dat zelfs als wij alles aan hebben zoals wij dat aangeven, het nooit zo hoog zou kunnen zijn. Ligt niet aan de CV en verwarming, ligt niet aan de apparatuur. Vriezer enzo zijn wel wat oud, maar zouden nooit zo een groot verschil in de verbruik maken.


En nu?

Tja, nu rond bellen todat ik een speciale erkende zekering bevoegd installateur vindt.
Eneco gaat niet helpen (verdienen te lekker aan dit soort zaken denk ik)
Stedin (eigenaar en beheerder van de meters) wil ook niet helpen zonder dat ik 1000 euro betaal......

Mensen, mijn mening is, blijf weg bij Eneco, Stedin. Ze willen gewoon niet helpen, en verwijzen elke keer naar elkaar.

piet jagers
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 apr 2011 14:46

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door piet jagers »

de energie maatschappijen zijn iedereen een oor aan het aanaaien hier in nederland

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Torenhoge energie rekening

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

hdeckers schreef:Dus zo gezegd, zo gedaan, Installateur gebeld, alles uitgelegd, meter standen van eind nota en jaar nota doorgegeven. Volgens hem (en de 2x anderen) is onze "vebruik" 3x zo veel als normaal voor de gas (bijna 9000 per jaar) en onze electra 2x hoger dan normaal (8500) .
En wat is het verbruik volgens u, hdeckers?

Gesloten