LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reparatie oude philips tv

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Cubitus
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2011 11:56

Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door Cubitus »

http://marcelstvmuseum.com/26cs4390%2001.html
Van mij een positief verhaal over goede service.
Zowel ik als mijn tv zijn van bouwjaar 1983. Dat maakt mij relatief jong misschien, maar mijn tv natuurlijk stokoud. :D (Zie link als dat werkt).
Het is een oude philips K40 stereo-color. Ik kocht hem jaren geleden in de kringloop voor ik meen een euro of 10.
Tot mijn verbazing viel op een geven moment steeds het beeld weg, heel vervelend natuurlijk. Het werd misschien toch is tijd voor wat nieuws. Toch vond ik dat er na 28 jaar trouwe dienst er in elk geval nog even door een monteur naar gekeken kon worden voor hij definitief naar het milieupark zou verhuizen. Na wat heen en weer bellen met bedrijven die mij met zo'n oud toestel niet serieus namen, kwam ik bij K.T.V. Snelservice in Capelle terecht. Was geen probleem, kon hem direct brengen. De volgende dag was hij al klaar en kon ik hem ophalen en kreeg ik 2 maanden garantie dat het toestel zou blijven spelen!

Op de bon staat vervangen:
Vectie mod: 2 Elco's 2 micro, 3XR=1k2
Iemand een idee wat dit voor geheimtaal is????

In elk geval zijn we alweer enkele maanden verder en staat de philips nog altijd probleemloos te spelen! Ik heb op mijn beeldbuis uit 1983 ook geen vlekken of schaduw als bij een ambilight???? :lol:

Conclusie: ik ben erg positief over k.t.v snelservice en ik ontkom er niet aan om natuurlijk philips een compliment te geven omdat hun tv na een kleine reparatie na 28 jaar spelen gewoon weer verder speelt! Soms heb je geluk met een apparaat....... :D

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat is nog eens consuminderen! Ik kan me je plezier voorstellen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door bprosman »

Op de bon staat vervangen:
Vectie mod: 2 Elco's 2 micro, 3XR=1k2
Iemand een idee wat dit voor geheimtaal is????
Ik GOK "Vertikale correctie module" vervangen ,
met daarbij verbruikt aan onderdelen 2 Elko's :
Afbeelding

2 Micro... dat ZOU kunnen duiden op één of meerdere IC's (TDA3560 of het sync IC TDA3576b ging ook regelmatig defect).

........en 3 weerstanden van 1.2 KiloOhm.
Afbeelding


Helpt dat ? :)

Cubitus
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2011 11:56

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door Cubitus »

Ja bedankt!
Best leuk om te zien om wat voor soort onderdelen het nu eigenlijk gaat, ik had als leek echt geen idee.
Vertikale correctie module klopt volgens mij, want daar had de reparateur het ook over, omdat mijn beeld steeds inzakte tot een streep.

En idd consuminderen.......ik ben niet iemand die altijd het nieuwste van het nieuwste hoeft te hebben. Zolang het werkt gaat het hier zelden weg en ik koop regelmatig wat bij de kringloop.
Dan heb je best wel is pech met een oud product dat snel stuk gaat, maar ik heb ook een aantal echt oude apparaten die het al een hele tijd prima doen.

In de milieu-discussie of het beter is om de nieuwste en zuinigste apparaten te gebruiken geloof ik eerder in duurzaam gebruik van producten, omdat het zoveel energie en grondstoffen kost om te produceren, vervoeren enz. Vooral fabrikanten en winkeliers hebben er belang bij dat wij consumenten direct naar de winkel gaan voor het nieuwste product.
Ook geloof ik dat fabrikanten best in staat zijn duurzamere producten te produceren. Als in 1970 een wasmachine een levensduur van acht jaar had, dan zou dat nu toch allang 25 jaar kunnen zijn? Er is natuurlijk geen enkel belang voor een fabrikant, want de consument koopt dan de eerste 25 jaar geen nieuwe.
Hoe denken jullie hierover?

Zijn er hier eigenlijk meer mensen met een "klassieker" die het maar blijft doen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij staat elco voor electronische condensator.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Bijna goed. Uit de Wikipedia
Een elektrolytische condensator (afgekort elco) is een condensator met een zeer grote capaciteit

Cubitus
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2011 11:56

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door Cubitus »

En waar worden die in een tv voor gebruikt? en hebben die maar een bepaalde levensduur of is het gewoon pech dat ze stuk zijn gegaan??? :?:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door bprosman »

en hebben die maar een bepaalde levensduur of is het gewoon pech dat ze stuk zijn gegaan???
Elco's (of Elko's) bevatten een vloeistof en kunnen daardoor uitdrogen. Dit uitdrogen (levensduur) wordt (tegenwoordig) sterk bepaald door de temperatuur. Als gevolg van de inwendige weerstand en snelle piekspanningen (schakelende voedingen tov de 50Hz van vroeger) en omgevingstemperatuur warmt zo'n elco op en versneld het uitdrogingsproces (of zelfs gaan "koken" en daardoor bol gaan staan).
Er zijn elco's van prima kwaliteit (zogenaamde Low ESR en gegarandeerd tot 105 Graden celcius) , oa Panasonic maakt die (Panasonic is ook een componenten fabrikant) maar ... kwaliteit kost geld. Dus gaan fabrikanten over tot het gebruiken van mindere kwaliteit en die houden er na een paar jaar gewoon mee op, de consument wil tenslotte de goedkoopste TV.
Vroeger hadden veel fabrikanten een "Pro-line" waarin ook al duurdere (lees betere/robuustere) componenten gebruikt werden.
Veel voedingen (in TV's, monitoren, set-top boxen etc.) kampen met dit probleem.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door witte angora »

Zijn er hier eigenlijk meer mensen met een "klassieker" die het maar blijft doen?
Hoi Cubitus, ik snap je plezier heel goed. Echte klassiekers heb ik niet, tenminste, geen tv van 28 jaar oud. Wel nog zo'n grote bak van Phillips, maar deze is een jaar of 6 oud, schat ik. Ook tweedehands gekocht. En eerlijk gezegd vind ik het beeld mooier dan dat van zo'n plat scherm. Rustiger, en minder fel. Maar dat is natuurlijk subjectief, iemand anders kan er anders over denken.

En voor de rest? Je topic gaat over tv's, dus daar moeten we het maar bij houden denk ik, om topicvervuiling te voorkomen. :wink:

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Kun je op dat oude bakkie nog wel het signaal van tegenwoordig verwerken als het om kabel gaat? Of heb je alleen een analoge lijn?

@witte angora,
De TV's van tegenwoordig kun je helemaal zelf instellen hoe je het beeld wilt hebben. Gewoon finetunen en ik zou zeker weten dat je de beeldkwaliteit mooier vind van de huidige TV's.
Zelf ben ik pasgeleden van LCD HD Ready naar een LED Full HD gegaan en als ik daar de kwaliteit van zie ( zeker met de HD zenders in het kabelaanbod ) is het echt haarscherp en bevat hij veel opties om de beeldweergave te finetunen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door bprosman »

Kun je op dat oude bakkie nog wel het signaal van tegenwoordig verwerken als het om kabel gaat? Of heb je alleen een analoge lijn?
Alleen analoog of je moet via SCART gaan, dat was er 28 jaar geleden al wel maar niet standaard.
Gewoon finetunen en ik zou zeker weten dat je de beeldkwaliteit mooier vind van de huidige TV's.
Ligt helemaal aan de kwaliteit van je TV signaal , een analoog signaal ziet er over het algemeen op een 'buis' een stuk beter uit dan op een groot plat scherm , net als het kapot gecomprimeerde Digitenne signaal. Heb je het over digitale TV ov zelfs HD dan is dat weer een stuk "strakker" dan op een 'buis'. Overigens vind ik LED en LCD schermen nog steeds vrij "flets" (zeker qua zwartwaarden) , waarbij een Plasma nog het beste presteert.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Flets? Wat bedoel je daar precies mee?
Wel weet ik dat ik op mijn LED de zwart waarden zelf kan instellen hoe ik ze wil hebben en als ik ze op hoogste niveau zet, is het net zo zwart als de rand van de TV zelf, welke toch echt zwart is.
Ik heb alleen mijn instellingen juist graag wat "fletser" staan, anders is het met gamen via de xbox wat lastiger om goed overzicht te hebben! :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door witte angora »

Gewoon finetunen en ik zou zeker weten dat je de beeldkwaliteit mooier vind van de huidige TV's.
Finetunen en alles heb ik met die grote bak helemaal niet nodig...

Toevallig vorige week was ik in de MM, gewoon een beetje kijken, en jawel, voor één van mijn bezwaren tegen plat (het slepende effect bij snelle bewegingen) hebben ze zowaar iets gevonden: het aantal Hertz verhogen naar minimaal 400, bij 600 is het beeld nog mooier. Geen idee of dit extra stroom kost, maar vooralsnog ben ik meer dan tevreden met mijn oude bak. Daar heb ik al dat soort dingen niet nodig, ik hoef niks in te stellen, ik hoef niks uit te zoeken, hij doet wat ik wil.

Digitaal kijken gaat ook prima, heb hier glasvezel, dat wordt door een of ander kastje vertaald, als het goed is. Maar ik kijk gewoon analoog, heb al die nieuwe dingen eigenlijk niet nodig.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Als je het niet nodig hebt, ok, maar dat heb ik ook niet.
Wel vind ik het juist super dat je de weergave kunt finetunen naar eigen smaak. Dat het bij de oudere televisies niet zo was, klopt, maar het is naar mijn mening juist een pluspuntje dat het wel kan.

Maar dat van het aantal hertz klopt ook niet helemaal. Is echt merk en type afhankelijk. Mijn TV heeft 100 hertz en ik heb nog geen sleep bewegingen gezien.
Of ik nu aan het gamen ben of een goeie actiefilm bekijk, sleep bewegingen zijn er niet.

Vogels was me voor trouwens. :wink:

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... er stonden 3 tv's naast elkaar van hetzelfde merk (ik meen Philips), de een met 200, de tweede met 400, en de laatste met 600 hertz. Zoiets tenminste. Het verschil was overduidelijk, degene met de meeste hertz had echt wel het mooiste beeld. En de merken die er stonden, sony, philips, samsung, sharp, dat zijn toch echt geen mindere merken, bij mijn weten.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door witte angora »

Kan best zijn dat de klant in de z**k wordt genomen, het heeft er in ieder geval in geresulteerd dat deze jongen nog zeer lang geen klant is. :mrgreen:

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Zelf heb ik samsung, zoals ik zei 100hz en dus geen enkel probleem met sleep bewegingen. Het beeld is glashelder en verder naar smaak aan te passen.
In winkels ziet altijd alles er anders uit dan wanneer je het thuis hebt staan. Misleiding om te geloven dat je de duurste moet hebben.

Bovendien hebben alleen de 3d tv's nog 600hz. Zelf heb ik de top uit het segment van Samsung gehaald wat onder de 3d tv's zit zeg maar. Het was het duurste model in de 46 inch voordat de stap naar 3d werd gemaakt. 750 euro en dat vind ik niet duur als ik zie welke kwaliteit ik in huis heb op 117 cm LED.

Ik geloof dat in het normale segment de tv's maar tot 200 hz gaan.
Daarnaast, hoger kan ook halo effecten geven. Stel, een uitzending heeft eigenlijk maar 100 plaatjes per seconden ( 100 hz dus ) en je hebt een TV welke 200 hz weergeeft. Jouw TV zal dus 100 extra plaatjes "verzinnen" om het soepeler te laten lijken, waar niet elk merk goed mee overweg gaat.

Waarom denk je dat spelcomputers maar 50 of 60 hz weergeven?
Juist, dan is de reactietijd namelijk een stuk sneller. Een druk op een knop heeft dan als reactie dat het direct doorgevoerd wordt.

Dus, wat je meegemaakt hebt in de winkel is misleiding qua beeldinstellingen. Niet qua hertz.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door witte angora »

Het wordt me allemaal te ingewikkeld, dat weet ik wel.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door bprosman »

Dus, wat je meegemaakt hebt in de winkel is misleiding
Veel TV's hebben ook een "Winkelinstelling" in het menu zitten.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Reparatie oude philips tv

Ongelezen bericht door witte angora »

bprosman schreef:
Dus, wat je meegemaakt hebt in de winkel is misleiding
Veel TV's hebben ook een "Winkelinstelling" in het menu zitten.
Ik geloof je onmiddellijk. :wink:

Gesloten