LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] plasma of LCD

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
tonvanheel
Berichten: 109
Lid geworden op: 19 feb 2007 21:18

Re: plasma of LCD

Ongelezen bericht door tonvanheel »

Ik heb jarenlang als installateur van plasmaschermen op stands en tentoonstellingen gewerkt voor diverse leveranciers.

Plasma is veel meer storing-gevoelig.
Pieken in stroomvoorziening kunnen en plasma volledig "verzieken".

Kon zelf zeer voordelig een plasma aanschaffen (via bovenvermelde leveranciers) maar heb gezien mijn ervaringen toch maar gekozen voor een Sharp LCD.

Dit brengt mij weer terug op een ander onderwerp: digitale TV.
Na installatie van mijn LCD televisie viel mij direkt de veel betere beeldkwaliteit op. Toen ik daarna overschakelde op digitaal via UPC merkte ik absoluut geen verschil
Wat is het voordeel van digitale TV (afgezien van gadgets, on demand e.d.), qua beeldkwaliteit zie ik het niet zitten.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: plasma of LCD

Ongelezen bericht door G7 »

Wij hebben sinds vorig jaar (wk-voetbal) een LCD tv van het merk LG en dat bevalt ons prima. Haarscherp beeld en makkelijk te bedienen.

Heb in het najaar ook een tijde die proefbox van upc gehad, maar die is snel retour gegaan. Ik zag ook practisch geen verschil en had er alleen maar ellende mee.

Dus...LCD-tv van LG... prima tv, voor ook nog een leuke prijs. :wink:

james_bond
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2007 17:31

Re: plasma of LCD

Ongelezen bericht door james_bond »

Ik heb ook een zoektocht gehad naar het antwoord op de vraag wat nu beter is. Heb uiteindelijk voor 50" Plasma gekozen... bij dat formaat heb je simpelweg geen alternatief.

Wat mij opviel was dat de contrastwaarden / helderheidswaarden niet vergelijkbaar zijn tussen LCD en Plasma. Op de een of andere manier worden ze anders gemeten of berekend.
Wat mij ook opviel is dat bij de Mediamarkt de Plasma's en LCD's even scherp en helder lijken. LCD's leken het zwart en het wit zelfs beter weer te geven! Ik zeg uitdrukkelijk leken...
Mijn nieuwe plasma begaf het na een half uur... kreeg toen een LCD te leen. Onder normale verlichtingsomstandigheden thuis vond ik het LCD-licht net te scherp. Maar voor de beeldkwaliteit was het geen goed idee om het beeld te dimmen. Tenminste, zo ervaarde ik het. Zwart beeld leek me in de thuissituatie bij de LCD grijzer dan bij mijn plasma... Het verschil met de winkel is logisch te verklaren, bij een LCD brandt continue de verlichting achter het scherm en dat valt thuis op omdat het daar donkerder is. In de winkel is het verlichtingsnivo gewoon te hoog en dat gaat het negatieve effect van de lamp achter het scherm bij zwart beeld tegen. Dus relativeer wat je in de winkel ziet.

De monteur die ik langs kreeg kon mij vertellen dat inbranden nog steeds wel problematisch kon zijn en ook voorkomt. Als je de TV bijvoorbeeld de halve dag op MTV laat staan.... dan is er een kans dat het logo ingebrandt is. Maar inbranden is gemakkelijk te voorkomen.

Nog iets om te relativeren: Als je op 4 meter van het scherm zit... hoeveel ervaar je dan van het verschil in kwaliteit? En hoeveel euro is je dat waard?

Tips:
1 check of de garantie ook aan huis is. Bij mij was dat gelukkig wel zo en werd de TV dus netjes gehaald en gebracht.
2 bij een internetbedrijf shoppen kan al heeeel gauw uit alleen als de tv stuk gaat is de service ahum. Ik had het geluk dat ik wel een leen-TV kreeg. Had ik bij een winkel gekocht dan was de TV meteen omgeruild voor een nieuwe en was het probleem in een weekje verholpen ipv 4 weken...

henri1942
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2007 15:56

Re: plasma of LCD

Ongelezen bericht door henri1942 »

Hallo Queenfan,

Ja dat is inderdaad niet direct eenvoudig mede gezien het enorme prijsverschil. Er zijn echter oplossingen voor een goed advies.
1) oordeel Duitse Consumentenbond. Plasma is de absolute top en kan ook erg groot gefabriceerd worden. Beste Plasma Panasonic TH-42PX60E van 105 cm € 2180.
Voordeel Plasma enorme scherpte en zeer goede kleurweergave, je kan van alle zijden naar het scherm kijken zonder vertekening/verkleuring beeld.
LCD TV:
Er is veel verbeterd aan de LCD TV'S het nadeel blijft echter bestaan dat je recht voor het scherm moet zitten, kleurweergave minder goed dan een Plasma.
Voordeel prijs is lager. Bij LCD komt het nog wel eens voor dat een Pixel(beelpuntje) niet werkt en dan ontstaat er een wit stipje.
Beste LCD TV Philips 37PF9631D 94 cm € 2850 of Sony KDL-32S2020 € 1430 met 80 cm,.

Een ander nadeel van een Plasma TV is zijn hogere energieverbruik t.o.v. een LCD of Beeldbuis TV. Dus controileer dit voor de aankoop.
DE Consumentenbond kwam recentelijk tot een gelijk oordeel.
Veel succes.
Henri1942

indy44
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2007 17:00

Re: plasma of LCD

Ongelezen bericht door indy44 »

Als u het juiste verschil wilt weten tussen LCD en Plasma kijk even op www.lcdwereld.nl.

ikbenik

Re: plasma of LCD

Ongelezen bericht door ikbenik »

Het grote nadeel van plasma is dat het heel snel inbrandt.

Dus wat dat betreft kun je beter een LCD-tv kiezen.

mvdbosch
Berichten: 86
Lid geworden op: 30 okt 2006 20:54

Re: plasma of LCD

Ongelezen bericht door mvdbosch »

En voordat de plasma guru's beginnen te roepen dat moderne/huidige plasma's niet meer inbranden.... Was 2 weken terug op de Cebit, en wat zag ik op de samsung stand? Juist... een mooie plasma waarin je keurig samsung ingebrand zag staan. Slechte reclame... De vertegenwoordiger schrok zich ook rot toen ik hem erop wees.... :wink:

ikbenik

Re: plasma of LCD

Ongelezen bericht door ikbenik »

En voordat de plasma guru's beginnen te roepen dat moderne/huidige plasma's niet meer inbranden
In de handleidingen van de plasmaschermen staat dat je nooit lang het zelfde beeld op moet laten, omdat het dan in gaat branden.

Het is wel zo dat bij de dure types het beeld subtiel bewogen wordt (verspringt) echter is het de techniek eigen om in te branden.

Atmoz
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 nov 2006 10:11

Re: plasma of LCD

Ongelezen bericht door Atmoz »

Makkelijke keuze wat mij betreft: Plasma (natuurlijk) !!

Geweldige kleuren, geweldig zwart, geweldig contrast.
Voor het inbranden hoef je bij de huidige generatie niet bang te zijn zolang je er normaal mee om gaat. Als je gewoon normaal tv kijkt of DVD kijkt dan is er niets aan de hand. Was er eerst 100% van overtuigd dat ik een LCD ging kopen, maar toen ik voor de grap eens m'n laptop in de winkel aansloot op een plasma was ik meteen acuut verkocht :wink:

Gesloten