LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dexia onderuit?

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
SPQR
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2009 14:56

Dexia onderuit?

Ongelezen bericht door SPQR »

Vanochtend op Binck website:
blijkbaar quote uit ´De Tijd´

Brussel (tijd) - De Europese Commissie heeft vrijdagnamiddag aangekondigd dat het de steun- en herstructureringsplannen voor bank-verzekeraar Dexia verder zal onderzoeken. De Commissie is er niet van overtuigd dat plannen die nu op tafel liggen, voldoende zijn om de levensvatbaarheid van de groep te herstellen, zegt Europees commissaris Neelie Kroes.

'De Commissie heeft als taak na te gaan of er aan de erg belangrijke hulp die aan Dexia is gegeven ook realistische projecten zijn verbonden om de problemen op te lossen die tot de huidige situatie hebben geleid', zegt Kroes in een mededeling. 'De plannen die ons werden voorgelegd laten niet toe daar positief op te antwoorden. Een grondiger onderzoek is dus noodzakelijk.'

Kroes bevestigt wel de onmiddellijke goedkeuring van de noodzakelijke garanties die werden geboden voor de verkoop van FSA, de Amerikaanse dochter van Dexia en een van de grootste probleemdossiers voor de groep. Dexia besloot in november vorig jaar de gezonde delen van FSA te verkopen aan de Amerikaanse groep Assured Guaranty. De Belgisch-Franse groep verzekerde zich toen ook van een overheidsgarantie voor eventuele verdere verliezen op de FSA-onderdelen die het nog in portefeuille hield.

Pieters Suy
[email protected]

SPQR
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2009 14:56

Re: Dexia onderuit?

Ongelezen bericht door SPQR »

Blijkbaar hebben ze de processen nu zo ontzettend lang opgerekt (reeds >2-3 jaar en nu weer wachtend op de uitspraak van de hoge raad vermoedelijk ergens in juni) dat het straks niet eens meer nodig is om door te procederen.

Daar het hier voornamelijk om rentebetalingen gaat en niet om spaargeld, zal bijeen faillissement vermoedelijk de overheid nul op het rekest geven.

Of zijn rentebetalingen die achteraf onterecht blijken evt. ook aan te merken als stortingen op een bankrekening/spaargeld?

SPQR
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2009 14:56

Re: Dexia onderuit?

Ongelezen bericht door SPQR »

Ben ik nou de enige die zich zogen maakt over een evt. failliet van Dexia?

bluts
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 sep 2003 19:18

Re: Dexia onderuit?

Ongelezen bericht door bluts »

Dexia bank is met miljarden steun van de overheid (lees ons geld) rechtop gehouden.
Als ze nu alsnog omkiepen zijn de rechtszaken die zijn aangespannen wellicht ook van de baan en kunnen de gedupeerden naar hun geld fluiten. In feite voor dus voor d tweede keer gedupeerd!
Alvorens die miljarden te storten had men eerst de schade die de gedupeerden hadden opgelopen, moeten betalen!
Dus als nu weer om steun wordt gevraagd, zorg dan eerst dat de gedupeerden hun geld terugkrijgen.

grt.bluts.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Dexia onderuit?

Ongelezen bericht door peewee »

SPQR,

Wat de leasegedupeerden betreft zou het dan om een faillissement van Dexia Bank Nederland moeten gaan. De Nederlandse tak dus van de Dexia holding. Naar mij bijstaat hebben Leaseverlies en de Consumentenbond destijds de Nederlandsche Bank verzocht een verscherpt solvabiliteitstoezicht op Dexia Bank Nederland N.V. uit te oefenen. Daar is zelfs in of omstreeks 2003/2004 nog een kort geding over gevoerd. Dexia Belgie wilde toen (in 2003) al direct een sterfhuis maken van Dexia Bank Nederland. Dankzij dit korte geding zijn toen zekerheden gesteld.

Zo mijn gevoel klopt, dan zou dit verscherpte solvabilteitstoezicht ook thans nog gehandhaafd behoren te zijn. De Vereniging Consument & Geldzaken heeft in 2003 een soortgelijk verzoek aan de Nederlandsche Bank gedaan met betrekking tot Aegon. Gezien de vele miskleunen van de Nederlandsche Bank in de voorbije jaren zou ik er inderdaad niet zonder meer op vertrouwen dat Dexia Bank Nederland ook momenteel nog onder dit verscherpte toezicht regiem valt. De Nederlandsche Bank (Wellink) was destijds zeer een zijn nopjes met de Duisenberg-fooi. Misschien heeft DNB daarna gedacht dat ze het toezich op Dexia Bank Nederland wel konden laten verslappen.

Wellicht iets voor PAL of voor Leaseproces om hierover aan de bel te trekken bij de Nederlandsche Bank. De totale claim van de circa 20.000 Dexia gedupeerden die thans nog kunnen claimen zal toch al snel zo'n 100 miljoen euro betreffen.

Een gewaarschuwde toezichthouder (DNB) telt voor twee. Schiet de toezichthouder te kort in zijn werk en gaat Dexia Nederland toch failliet, dan kan de Nederlandsche Bank en de Staat der Nederlanden wellicht aansprakelijk worden gehouden. Vergt in het laatste geval wederom vermoedelijk jaren van rechtstrijd.

B17
Berichten: 959
Lid geworden op: 23 okt 2006 11:22

Re: Dexia onderuit?

Ongelezen bericht door B17 »

Kortom D. kan zich nu gaan verdiepen over wat leaseleed teweeg kan brengen, dit bedrag staat in geen verhouding tot de twee injecties die het aan miljarden heeft gekregen.

Ik mag aannemen dat zowel hun advocaatkosten die toch ook wel in de miljoenen lopen en vele bomen heeft moeten omhakken om al die Jip en Janneke verhalen te schrijven, dat is een ernstig milieu delict, ook deze schade (?) aftrekbaar is van de belasting en dan maar terug naar de zuiderburen, en dit nergens maar ook nergens meer uithalen, je naam heb je bezoedeld, edoch wel aan je zelf te wijten.

Monddood maken maar in een andere eeuw proberen

SPQR
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2009 14:56

Re: Dexia onderuit?

Ongelezen bericht door SPQR »

Dank voor jouw reactie peewee.

Die info over het verscherpte toezicht en die zekerheden door de overheid lijkt me waardevolle informatie.

Ik heb dit teruggekoppeld naar leaseproces.

Die konden mij echter niet vertellen hoe ver die gestelde zekerheden gaan. Leaseproces wekt nou niet direct de indruk hier werk van te maken en stelt vertrouwen te hebben dat 'Dexia te groot is om om te laten vallen' door de overheid.

Een fragiele basis voor vertrouwen zo dunkt me, en een vrij lakse houding.

Maar ja, er is nou eenmaal eeds vooruit betaald.

mclachenplezier
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2008 20:13

Re: Dexia onderuit?

Ongelezen bericht door mclachenplezier »

Beste Alle,

Ik zit bij Beursklacht en ben niet blij met de stand op dit moment.
Het is al erg hoe Dexia ons behandel maar het is nog erger hoe je wordt behandeld bij Beursklacht.
Hebben jullie het ook zo meegemaakt ?
Hoe vaak moeten jullie proces van biljet inleveren ? Hoe vaak achter elkaar wordt je gevraagd om het "lijstje" af te gaan en terug sturen.
Mijn status is als sinds Januari 2008 niet veranderd en ik moet altijd contact met hun opnemen om achter de feiten te komen.

Zoals ik al zei, het is slepend, vermoeiend en frustrerend dat het zo lang doet. Niemand komt met concreet antwoorden.

Gr,
Lachen

coño
Berichten: 140
Lid geworden op: 08 feb 2008 21:26

Re: Dexia onderuit?

Ongelezen bericht door coño »

@ Senatus Populusque Romanus
Vanwaar dit knip en plakwerk?

Gesloten