LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bezuinigingen publieke omroep

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door Jolijn »

PeterW1572 schreef:
tenormin schreef:Dat de salarissen van de bij de Publieke Omroepen werkenden bekend zijn geworden, en daarmee tot grote verontwaardiging hebben geleid is natuurlijk logisch,
Er is maar een handjevol mensen bij de PO die veel verdienen. Die topsalarissen bij elkaar opgeteld is nog steeds maar een fractie van het totale budget van de PO. Als die mensen voor niets zouden gaan werken zou er nog steeds een budgetprobleem zijn. De rest van de omroepmedewerkers valt onder de omroep-CAO en dat is bij lange na niet de beste in Nederland.
Dit vind ik zo'n flutreden om topsalarissen te verdedigen/vergoelijken.
Daarmee kun je alles wel goed praten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door olaf79 »

L-Vosje schreef:
witte angora schreef:
Ik zie niet in waarom vermaak en vertier gesubsidieerd moet worden uit belastinggeld.
Het is een illusie te denken dat commerciële omroepen gratis zijn.
Het geld wat nodig is om hun uitzendingen te realiseren komt uiteindelijk ook uit onze zak via de producten die wij kopen.
Alleen krijgen we er meer pulp, onderbrekingen en reclame voor terug.
Als de publieke omroep verdwijnt kan wat mij betreft de TV de deur uit.
Zo ken ik er nog een paar. Commerciele omroepen worden niet betaald uit de algemene middelen dus als je het pulp vindt kijk je lekker niet.
Maar kijk nou eens naar willekeurige publieke omroep avond. Bijvoorbeeld vanavond vanaf 18.00 uur
Nederland 1: sport, sport, nog meer sport, sport, moeder ik wil bij de revue, koefnoen (allemaal entertainment)
Nederland 2: Cultuur, docu, docu, praatprogramma, film (helft enterainment)
Nederland 3: Reisprogramma, reisprogramma, politieserie, muziek programma, reisprogramma, misdaadserie . Dus allemaal entertainment

Dus willekeurige zondagavond: 90% entertainment. Waarvan 99% ook commercieel kan.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door olaf79 »

Gewoon afschaffen die publieke omroep. Enkele programma's die je publiek wilt uitzenden kun je zendtijd voor inhuren op de commercielen (zoals schooltv)

L-Vosje
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 jan 2010 23:53

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door L-Vosje »

Denken dat commerciële omroepen gratis zijn is naïef, sorry

De programma's van de publieke omroepen zijn inderdaad wel eens beter geweest, daar heeft u gelijk in maar dat komt omdat er al diverse bezuiniging rondes zijn geweest.

Voor de rest mag iedereen kijken wat hij/zij wil, heb ik niks over te zeggen.
Voor mij persoonlijk is TV kijken zo goed als afgelopen als ik overgeleverd word aan de commerciële maffia (met dank aan W.A. voor de term)

Wat ook te denken geeft is natuurlijk hoe die commerciële maffia zich gaat gedragen als ze het rijk voor zich alleen hebben.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door tenormin »

't Is niet "vers van de Pers' maar van 9 augustus waar Jan Slagter pleit. Of het zin heeft? Ik denk het niet, maar ben waarschijnlijk een eenling.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... n_gra.html

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door tenormin »

vogels schreef:Van Geenstijl.nl: "Publieke Omroepen zijn overbodig. We kunnen toe naar 1 net (met sterke nieuws en actualiteitenrubrieken)."

Volledig mee eens! Meteen volgend jaar invoeren!
Waar moeten de boeren hun vrouw dan zoeken; en de vermiste mensen; en opsporing gezocht; en achter de voordeur en talloze programma's die wel degelijk de moeite waard zijn, niet voor u misschien maar wel voor (zie kijkcijfers) miljoenen andere mensen. Kan ook kort door de bocht schrijven: voor nieuws en actualiteiten gaat men maar achter de P.C. of wat dan ook zitten/liggen.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door devious »

tenormin schreef:... gaat men maar achter de P.C. of wat dan ook zitten/liggen.
Ik hang altijd VOOR mijn computer(s)... Er achter zie ik alleen maar kabels ed...Da's niks nieuws. :mrgreen:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door tenormin »

devious schreef:
tenormin schreef:... gaat men maar achter de P.C. of wat dan ook zitten/liggen.
Ik hang altijd VOOR mijn computer(s)... Er achter zie ik alleen maar kabels ed...Da's niks nieuws. :mrgreen:
Ja, ik ook, maar het is de algemeen gebruikte benaming; heb ook al vaak geschreven wat jij nu stelt, maar dat helpt niet, dus doe ik maar gewoon mee. Net als de vele (foute) kleine glaasjes etc. Kan je wel bezig blijven met schrijven hoe het moet....

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door witte angora »

tenormin schreef:
Waar moeten de boeren hun vrouw dan zoeken;
advertentie in de telegraaf?

en de vermiste mensen;
net als vroeger de wereldomroep? Kijk eens op internet? Je kunt daar meer terugvinden dan je denkt...

en opsporing gezocht
We hebben amber alert, burgerwachten, wouten... het zal toch zelden voorkomen dat een boer in Tietjerksteradeel (Friesland) mee kan helpen een inbraak op te lossen in Arensgenhoud (Limburg) denk ik?

en achter de voordeur
owww... dat programma is dan nieuw voor me, maar ik denk eigenlijk niet dat het me boeit...

en talloze programma's die wel degelijk de moeite waard zijn, niet voor u misschien maar wel voor (zie kijkcijfers) miljoenen andere mensen.
als er miljoenen naar kijken is dat het perfecte moment om over te stappen naar de commerciëlen...

Kan ook kort door de bocht schrijven: voor nieuws en actualiteiten gaat men maar achter de P.C. of wat dan ook zitten/liggen.
Klopt helemaal. Zullen we dan de tv maar helemaal afschaffen? Zal een hoop ruimte in de huiskamer schelen. En misschien dat mensen dat weer eens met elkaar gaan praten, een spelletje gaan doen, of elkaar eens wat vaker gaan opzoeken.
Uiteraard bedoel ik het niet zo zwart wit. Maar weet je, voor ieder probleem is er wel een oplossing. Zeker als het om dit soort programma's gaat, die toch eigenlijk alleen maar bedoeld zijn om zo hoog mogelijke kijkcijfers, en daarmee zo hoog mogelijke reclame inkomsten te genereren. Die boer en die inbraak, en de rest, interesseert de programmamakers toch echt geen biet.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door Har06 »

Slagter cs tikken zelf elk jaar minimaal € 350.000,-- loon aan, dan hebben het nog niet over de grootverdieners bij de rode VARA, uiteraard moet er flink geknepen worden, van mij mogen de publieke zenders verdwijnen :wink:

L-Vosje
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 jan 2010 23:53

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door L-Vosje »

Maar dan niet klagen als het commerciële aanbod straks versimpeld word naar 5 x telsell en 10 x tommy teleshopping, ehm, natuurlijk onderbroken door reclame.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door tenormin »

L-Vosje schreef:Maar dan niet klagen als het commerciële aanbod straks versimpeld word naar 5 x telsell en 10 x tommy teleshopping, ehm, natuurlijk onderbroken door reclame.
Zo te lezen kijkt men niet veel televisie. Alleen de kijkcijfers zeggen iets anders dan wat word beweerd. 't Lijkt bijna een schande om te laten weten dat er ook leuke, boeiende series zijn. Maar ja, afkatten of iets wat daarop lijkt, daar zijn we echt goed in geworden.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door devious »

Nah, en toch blijf ik er voor zitten , en nu maar weer snel terug on-topic :mrgreen:

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door Har06 »

devious schreef:Nah, en toch blijf ik er voor zitten , en nu maar weer snel terug on-topic :mrgreen:

Een waardevolle inbreng en zinvol voor Ts.

Nogmaals de publieke zenders mogen van 3 naar 1 terug, de regionale zenders mogen allemaal verdwijnen, op 1 zender het nieuws en actualiteiten rubrieken verzamelen, de com zenders kunnen wat rommel van de publieke zenders overnemen oa de hele Max kraaminhoud en de VARA met z,n dure jongens :oops:

LuCos
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2013 13:04

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door LuCos »

De meeste omroepen, en programma's en documentaires, van de Publieke Omroep hebben best wel een groot maatschappelijke waarde. Het gaat vaak om algemene ontwikkeling voor de mens, alleen worden deze programma's vaak bestempeld als 'saai', maar deze mensen kijken dus niet of willen niet de moeite steken in een beetje verder denken dan dat iedereen best kan. De meeste programma's en documentaires kun je niet terugvinden op het internet (mits uitzendinggemist, ja wat de Publieke Omroep is). Dus zeggen dat je het gewoon op je laptop, computer of wat dan ook, wel kunt gaan zien is bij deze dus haast onwaar.
Toegegeven dat er echt veel programma's zijn die niet echt iets toevoegen (zoals na mijn mening, veel en veel te veel sport, Boer Zoekt Vrouw of een naar programma als De Lama's of (sorry TROS) het hele Volendam gebeuren.) Maar er zijn daadwerkelijk vele programma's die je als mens wel wat bij brengen. Het voordeel dat het op de televisie verschijnt is dat je het zo voorgeschoteld krijgt, zonder te hoeven zoeken op internet (maar zeg nou eerlijk, interessante documentaires en programma's over een bepaald onderwerp waar je nooit mee in aanraking bent geweest zoek je niet uit het niets op op het internet. Fijn dus dat het op de televisie verschijnt). Ik kan de programma's en documentaires opnoemen als iemand er om vraagt. Want vele programma's en documentaires sporen mensen na om zelf nog eens na te denken, niet alles zomaar voor lief nemen.

Mijn broer is ook tegen de Publieke Omroep, tenenkrommend vond ik het om te horen toen ik vroeg welke documentaire hij had gezien die hij echt goed vond en antwoordde over wegmisbruikers op SBS6. Wat leren mensen uit deze programma's? Dat ze voorzichtiger moeten zijn op de weg? Natuurlijk niet, dit is toch al logisch als wat? Of een programma als Fortuinlijke Vrouwen van RTL, moeten wij nou serieus kijken hoe rijke vrouwen beslissingen maken over hun kledei en make-up en hoe ze naar een concert van de Toppers gaan? Neennn! Het is pure volksvermaak (en daar is niks mis mee, maar laat de mensen die daar niet op zitten te wachten dan ook genieten van hun soort televisie)

En over de salarissen, tja. Soms is het inderdaad flink hoog. Vaak hoor ik in dergelijke discussies de naam Mathijs van Nieuwkerk vallen. Misschien verdiend hij veel (te veel) maar hij heeft ook een publieke functie. Iedere scheet, evt. scheiding en gesnurk die hij maakt zal worden zien als een blamage waar iedereen weer een mening over heeft (wat weer door allerlei weekbladen en rtl boulevards en shownieuws word overgenomen).
Nu heeft iedereen een mening over Jan Slagter waar hetzelfde verhaal voor geldt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ze iets minder mogen verdienen, maar het is ook niet voor niets. (en trouwens in elk tak verdienen sommige mensen veel te veel geld toch?)

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door tenormin »

Ben het wel eens met wat LuCos schrijft. Mag je dan b.v. niet toegeven dat je iets van de PO leuk vind om naar te kijken én mee te doen met zo'n programma: b.v. De Slimste Mens. Iedereen heeft wel iets tegen Maarten van Rossum (of van Rossem, weet ik veel) maar ik vind het leuk en raad wat, nog meer mensen vinden dit leuk. Zo ook weer Eén tegen honderd. Van de Postcode Loterij, maar ik doe niet aan de PCL mee, maar denk gaarne mee met de vragen. En zo'n oude Upstairs Downstairs, zal niemand leuk vinden; ik geniet ervan. Kan nog wel een uurtje doorgaan. Heb wel eens gehoord van het programma "Spuiten en Slikken/ of andersom", nooit gezien, geen oordeel over, maar titel trekt me niet. Maar nogmaals, wil men de commerciëlen kijken: iedereen is toch vrij te doen of laten wat hij/zij wil. Die knop uit op de afstandsbediening zit er niet voor niets. En als iemand hier roept dat die Publieken helemaal weg kunnen: nou, toch liever niet. Vind het nieuws nog steeds beter dan....En, om dat ook maar gelijk toe te geven: ben een (ouwe) fan van GTST. Kom maar op, strooi de bagger maar uit. Geen diepgang, zo'n programma. Klopt, maar is lekker ontspanning.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door witte angora »

tenormin schreef:Kom maar op, strooi de bagger maar uit. Geen diepgang, zo'n programma. Klopt, maar is lekker ontspanning.
Welke bagger? Je hebt gewoon je mening, en dat mag toch?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door bprosman »

en antwoordde over wegmisbruikers op SBS6
Wat nog niet eens een documentaire is :wink: maar gewoon "reality TV".
Heb wel eens gehoord van het programma "Spuiten en Slikken/ of andersom", nooit gezien, geen oordeel over, maar titel trekt me niet.
Als je het over "een publiek doel" hebt, dit was nou juist een programma wat voor de jongeren ONTZETTEND veel voorlichting gegeven heeft over drugs. Iedereen weet natuurlijk dat je van die rommel af moet blijven maar juist dit programma leerde dat ALS je dan iets probeert doe het dan verantwoord (voor zover dat mogelijk is met drugs).

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door tenormin »

Als je het over "een publiek doel" hebt, dit was nou juist een programma wat voor de jongeren ONTZETTEND veel voorlichting gegeven heeft over drugs. Iedereen weet natuurlijk dat je van die rommel af moet blijven maar juist dit programma leerde dat ALS je dan iets probeert doe het dan verantwoord (voor zover dat mogelijk is met drugs).[/quote]

Nou, dat is toch prima dan, als het dat doel heeft. Dat is dan iets (wat ik van je begrijp) waar ouders en kinderen dan samen zouden moeten bekijken.

LuCos
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2013 13:04

Re: Bezuinigingen publieke omroep

Ongelezen bericht door LuCos »

bprosman schreef:
en antwoordde over wegmisbruikers op SBS6
Wat nog niet eens een documentaire is :wink: maar gewoon "reality TV".
Heb wel eens gehoord van het programma "Spuiten en Slikken/ of andersom", nooit gezien, geen oordeel over, maar titel trekt me niet.
Als je het over "een publiek doel" hebt, dit was nou juist een programma wat voor de jongeren ONTZETTEND veel voorlichting gegeven heeft over drugs. Iedereen weet natuurlijk dat je van die rommel af moet blijven maar juist dit programma leerde dat ALS je dan iets probeert doe het dan verantwoord (voor zover dat mogelijk is met drugs).
Weet het niet helemaal zeker, maar toch reageer ik. Ik had namelijk het idee dat je dacht dat die quote van mij afkomstig was, maar dat was van de schrijver/schrijfster na mij :-). Precies een programma als Spuiten en Slikken is dus bijvoorbeeld een programma wat ik persoonlijk in het lijstje zou zetten dat toch tamelijk belangrijk is voor onze 'algemene ontwikkeling' :-)

(en inderdaad, Wegmisbruikers is ook Reality TV, probeer dat maar eens duidelijk te maken aan mijn broer. 'Het is toch echt!?' zegt hij dan. haha)

Edit:
Oh, wacht je had het toch niet tegen mij, haha.
Overigens wil ik dus wel zeggen dat ik niet zozeer iets tegen de commerciele heb (wat heel misschien zou lijken in mijn vorige reactie), maar dat ik de PO van meer (maatschappelijk) waarde vind bevatten. De entertainment-waarde (die ook bij PO te vinden is, maar dus vooral bij de commerciele) is natuurlijk ook gewoon belangrijk. (even in een andere realiteit te zitten, vandaar dus die reality tv)

Gesloten