LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte 3D kwaliteit Sony TV / bouwjaar 2013

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Ferry2014
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2014 10:44

Slechte 3D kwaliteit Sony TV / bouwjaar 2013

Ongelezen bericht door Ferry2014 »

Hoi allemaal,

Ik heb op 20-3-2014 een Sony TV gekocht. Type: KDL 65-w855a

Ronduit slecht in mijn beleving voor een TV met als bouwjaar 2013.
Dubbele ondertiteling, ghosting, en crosstalk. En niet zo'n beetje ook. Ik heb het idee, dat ik naar een 1ste generatie 3D TV zit te kijken uit 2010!

Verder heb ik op diverse forums gelezen, dat Sony TV's veel problemen hebben met het correct weergeven van 3D materiaal. Dit geldt voor diverse modellen van Sony.

Hoe kijk ik 3D?

Ik heb twee 3D blu-ray spelers. Ik heb een Sony BD-S4100 en een Philips BD5500. Deze beide spelers zijn voorzien van de nieuwste software updates. Beide spelers zijn aangesloten op mijn t.v. met degelijke HDMI kabels. Beide spelers zijn op de juiste manier ingesteld om op een goede manier 3D weer te geven. Dit geldt ook voor de instellingen op de 65w855a. Ook deze is voorzien van de nieuwste software update.
Het filmmateriaal dat ik kijk, zijn originele real 3D blu-ray's. O.a. titels als: Hugo, Avatar, Life of Pi. Dit zijn topfilms op het gebied van 3D kwaliteit. Deze films worden ook veel gebruikt bij het testen van 3D weergave op nieuw uitgebrachte t.v.'s. Vooral Hugo wordt veel gebruikt. Ook deze uitstekende 3D film, heeft veel last van ghosting, crosstalk en dubbele ondertiteling :(

Ik zal uitleggen waarom ik deze t.v. een super slechte 3D weergave vind hebben:

Het afgelopen half jaar heb ik 4 verschillende t.v.'s gehad (allemaal hadden ze bouwjaar 2013) die stuk voor stuk een prima 3D weergave hadden.

In vergelijking met de vorige 4 modellen vind ik dus dat de 65w855a een slechte 3D weergave heeft.

Maar goed, wat er nu precies aan de hand is met deze t.v. op het gebied van slechte 3D weergave, is me nog niet helemaal duidelijk.

Waarom? Tijdens telefonisch contact met Sony (voordat mijn t.v. gerepareerd werd, heeft de technische afdeling van Sony zelf een andere 65w855a getest) helpdesk werd mij het volgende gezegd: "de technische afdeling ziet dat de ondertiteling zonder bril inderdaad dubbel is, maar dat is altijd zo zonder bril, maar op het moment dat de bril wordt opgezet is de ondertiteling goed. Dus waarschijnlijk ligt het aan uw t.v. en moet deze gerepareerd worden.

Via een mail van Sony kreeg ik het volgende te lezen: "Geachte heer

Bedankt voor uw reactie.
We hebben helaas geen andere oplossing voor dit probleem dan een reparatie.
Softwarematig hebben we alles getest en de problemen blijven bestaan.
U kunt een thuisservice aanvragen middels onderstaande link.

Dus ja, eerst blijkt het probleem niet te bestaan, vervolgens blijkt het probleem wel te bestaan en nadat de t.v. weg was geweest voor een "reparatie" bleek dat deze t.v. zo was gemaakt in de fabriek. Dus meer kunnen ze er niet aan doen.

Samengevat: De 3D weergave van deze t.v. is wel / geen probleem. Op deze manier wordt die gemaakt in de fabriek :?:

Lekker onduidelijk dus.....

Ik heb een haat / liefde verhouding met deze t.v. Ik ben enorm onder de indruk van de goede 2D weergave en het formaat scherm. 65" geeft echt een bioscoopgevoel. Wat zou nog mooier zijn, dan 3D bekijken op dit formaat....wauw....maar helaas. Niet om aan te zien.
Dat vind ik echt een domper voor een t.v. in deze prijsklasse.

Wil deze t.v. ondanks de slechte 3D, niet omruilen ivm formaat en uitstekende 2D weergave. En toch knaagt het....

Redenen om deze t.v. te houden:
- uitstekende 2D kwaliteit
- stabiele software
- groot scherm
- geen backlightbleeding
- geen clouding

en toch knaagt het.....

Nou, dit was het voor nu. Ik wilde graag mijn ervaringen delen over deze t.v. wat betreft de slechte 3D weergave.
Voor nu hou ik hem maar gewoon....maar toch knaagt het...

Als deze t.v. ook een goede 3D weergave had, was het een absolute topper geweest!!!

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Slechte 3D kwaliteit Sony TV / bouwjaar 2013

Ongelezen bericht door Mendoza »

Lcd is niet het beste voor 3D. De verversing is te traag. Heb zelf een 65" vt60 met veel snellere verversing (panasonic plasma) en zie soms ook wel eens crosstalk.

Met oled schijnt er helemaal geen crosstalk meer te zijn.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Slechte 3D kwaliteit Sony TV / bouwjaar 2013

Ongelezen bericht door Har06 »

Als deze t.v. ook een goede 3D weergave had, was het een absolute topper geweest!!!
Ferry2014 Berichten: 1Geregistreerd: 05 mei 2014 09:44


Dan was de fancy fair prijs heel anders geweest, een hoop kabaal om niets :oops:

Ferry2014
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2014 10:44

Re: Slechte 3D kwaliteit Sony TV / bouwjaar 2013

Ongelezen bericht door Ferry2014 »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik snap verstandelijk dat de combinatie lcd en actieve 3D, voor meer crosstalk of ghosting kan zorgen dan de combinatie plasma of in het beste geval oled tv.
Alleen ervaring met de Philips 55pfl8008 actieve 3d t.v. is een heel stuk positiever dan met de sony 65-w855a. De Philips was natuurlijk niet crosstalk of ghosting vrij, maar beduidend een heel heel stuk minder. Heel af en toe zag je een spoor van crosstalk, maar absoluut niet storend. Verder gaf deze t.v. de ondertitels wel goed weer! Niet dubbel dus.

Qua 2D beeld en 3D beeld vond ik de philips 55pfl8008 dus ook een echte topper. Helaas had deze t.v. enorm veel last van softwarematige storingen :cry: En ook kon helaas deze t.v. niet meer gerepareerd worden, omdat het te vervangen onderdeel niet meer leverbaar was. Echt zonde.

Een ander exemplaar van de Philips durfde ik niet meer aan, omdat ik op diverse forums ook veel las over de softwarematige storingen van deze t.v.

Maar goed....ik zie dus een duidelijk verschil in de weergave van 3D. De Sony loopt op dat punt behoorlijk achter, vind ik.

De vraag is natuurlijk, in welke mate mag een t.v. crosstalk of ghosting of dubbele ondertitels hebben. Wat is normaal? Wat valt binnen de normen van de fabrikant?

Dat ben ik dus nog aan het uitzoeken. Heb dus wederom een mail gestuurd met diverse voorbeeldfoto's van de genoemde 3D klachten.

Tot nu toe nog geen reactie op gehad....helaas.....

Wordt vervolgd....

P.S.: heb ook een bijlage toegevoegd, maar geloof niet dat dat helemaal gelukt is. Bijlagequota is bereikt lees ik. Nou, de volgende manier effe op een andere manier proberen dan. Het ging hier om wat voorbeeldfoto's en de brief die ik naar Sony had gestuurd. Maar bestand is te groot vermoed ik.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Slechte 3D kwaliteit Sony TV / bouwjaar 2013

Ongelezen bericht door Har06 »

P.S.: heb ook een bijlage toegevoegd, maar geloof niet dat dat helemaal gelukt is. Bijlagequota is bereikt lees ik. Nou, de volgende manier effe op een andere manier proberen dan. Het ging hier om wat voorbeeldfoto's en de brief die ik naar Sony had gestuurd. Maar bestand is te groot vermoed ik.

Ik vrees voor ts dat Sony niet reageert op zijn story :)

Ferry2014
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2014 10:44

Re: Slechte 3D kwaliteit Sony TV / bouwjaar 2013

Ongelezen bericht door Ferry2014 »

Aanvulling 3D klachten:

Via de Sony forum kreeg ik een reactie van iemand die me op het volgende attendeerde: het schijnt dat de allernieuwste Sony 3D t.v. de W8 last heeft van een 3D bug!!! Zie link hieronder:

http://tweakers.net/reviews/3495/last/s ... 1#reacties

Het betreft wel een ander soort fout. Het schijnt dat bij deze t.v. de volledige resolutie niet in 3D wordt weergegeven, wat resulteert in een blokkerig beeld. Ook menubeelden worden blokkerig weergegeven in 3D. Sony doet het errug goed op gebied van 3D....ahum....niet dus!!!

Wie weet gaat het bij de 65-w855a ook om een 3D bug. Tenminste dat hoop ik, want dan zou dat opgelost kunnen worden door een software-update.

Wordt vervolgd.....

Ferry2014
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2014 10:44

Re: Slechte 3D kwaliteit Sony TV / bouwjaar 2013

Ongelezen bericht door Ferry2014 »

Nog een link over de 3D bug van de Sony W8 uit 2014:

http://tweakers.net/reviews/3495/7/sony ... modus.html

Met deze link ga je rechtstreeks naar de review over de 3D bug. Met de vorige link ga je naar de reacties van consumenten op deze 3D bug.

Ferry2014
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2014 10:44

Re: Slechte 3D kwaliteit Sony TV / bouwjaar 2013

Ongelezen bericht door Ferry2014 »

Nog een aanvulling:

Ik heb dus ook een topic op de sony site hierover. Hierop staan diverse voorbeelden van de dubbele ondertiteling, crosstalk of ghosting. Een stukje naar beneden scrollen op de site en dan kom je de foto`s tegen. Eerst een foto van het filmfragment in 2D, om te laten zien hoe het filmfragment er uit hoort te zien en vervolgens een foto van het filmfragment in 3D. Hierop een voorbeeld van dubbele ondertiteling of ghosting en crosstalk.

De link naar mijn topic op de sonysite:

http://community.sony.nl/t5/televisies/ ... alse#M4757

Ferry2014
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2014 10:44

Re: Slechte 3D kwaliteit Sony TV / bouwjaar 2013

Ongelezen bericht door Ferry2014 »

En als je na de twee voorbeeld foto`s nog een stukje omlaag scrolt, kom je nog meer voorbeeldfoto's tegen.....was ik nog vergeten te vermelden :oops:

Ferry2014
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2014 10:44

Re: Slechte 3D kwaliteit Sony TV / bouwjaar 2013

Ongelezen bericht door Ferry2014 »

Gisteren telefonisch contact gehad met medewerker van Sony. Deze gaf aan, dat de specificaties van de 65w855a voldoen aan de eisen die Sony stelt.
Ik was al bang voor zo'n reactie. Ik kan hier dus echt niets mee. Ik heb het er dus ook niet bij laten zitten. Ik heb vandaag weer een mail gestuurd naar Sony. Verder heb ik ook telefonisch contact gehad en de mail is ontvangen en doorgestuurd.
Ik heb aangegeven dat ik geen CONCLUSIE wil, zoals de t.v. voldoet aan de specificaties, maar DUIDELIJKHEID. Zijn mijn genoemde 3D klachten te zien op de geteste t.v. JA of NEE. Lijkt me toch niet zo moeilijk om daar antwoord op te geven......

Dan hier de mail die ik heb verstuurd naar Sony:


Aan de klantenservice en technische dienst van Sony,


Dat ik alsnog op deze mail reageer van 16 april 2014 heeft een reden: gisteren op 19 mei heb ik telefonisch contact gehad met een callcentermedewerker van Sony. Deze medewerker gaf mij het bericht door, dat de 3D-weergave voldoet aan de specificaties die Sony stelt aan de 3D-weergave. Hier wordt dus uit geconcludeerd dat de t.v. in orde is (conclusie vind ik erg kort door de bocht, want het antwoord is absoluut alleen maar vaag en onduidelijk).


Aanschouw het grote contrast met de mail die me gestuurd is door Sony!!! In deze mail wordt WEL gesproken over PROBLEMEN!! Dus het antwoord wat de medewerker moest doorgeven is dus 180 graden gedraaid!!!


Wat vind ik hiervan:


Ik vind het ronduit schandalig dat er vanaf 24 maart (eerste telefonisch contact met Sony) tot gisteren nog steeds geen DUIDELIJKHEID is over het functioneren van de 3D weergave van de 65w855a!!
Verder vind ik het absoluut niet kunnen, dat een probleem wat al zo'n lange tijd speelt, afgehandeld wordt door een callcentermedewerker! Deze medewerker kan alleen maar het antwoord doorgeven en als ik wat verder vraag kan hij mij daar geen antwoord op geven. Logisch voor zo'n medewerker.
Deze benadering via de telefoon door een callcentermedewerker vind ik ronduit onbeschoft en klantonvriendelijk.
Veel liever had ik iemand gesproken van de technische dienst, zodat ik ook mijn vragen kan stellen. Of via de mail een technisch rapport ontvangen. Met duidelijkheid over: welk testmateriaal is gebruikt? Is op de geteste t.v. ook crosstalk, ghosting en dubbele ondertitels waar te nemen???


Ik zou dan bij deze ook graag een mail of telefoontje van de technische dienst van Sony willen ontvangen. Waarin DUIDELIJKHEID wordt gegeven. Dat de t.v. voldoet aan de specificaties die Sony stelt, vind ik dus echt onduidelijk:
Wat houden die specificaties in???
Doet de geteste t.v. het wel goed??? Dus geen last van crosstalk, ghosting of dubbele ondertiteling???
In dat geval zou ik graag in aanmerking willen komen voor dat exemplaar, want dan zijn mijn 3D problemen opgelost!!!


Of zijn de crosstalk, ghosting en dubbele ondertiteling wel gezien, maar valt dit onder de specificaties van Sony??


Dus heel simpel gezegd…..zijn mijn genoemde 3D klachten wel of niet gezien op het geteste toestel???


Ik wil hier graag snel wat duidelijkheid over, want ik heb dit probleem uiteraard kenbaar gemaakt bij de Media Markt te Assen. Deze problemen staan zwart op wit en ik heb de Media Markt voor ontvangst laten tekenen. Ze helpen me pas verder als er duidelijk van Sony komt.


Ik ga ervan uit, dat deze duidelijkheid er snel gaat komen. Zo niet, dan zal ik absoluut informatie gaan inwinnen bij de consumentenbond, kassa of tros radar hierover. Of dit de "normale" gang van zaken is.


Voor mij in ieder geval niet. De afhandeling is traag, contact verloopt moeizaam, ik voel me als consument niet serieus genomen en in mijn ogen is er nog steeds geen duidelijkheid!!


Groeten,


Ferry Piek

Gesloten