LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Eddy D.
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 aug 2009 00:11

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door Eddy D. »

quote: Maar hoe verklaar je dan dat de Toshiba LCD TV uit 2009 wel de juiste waarde had dus verschil tussen opgaven en gemeten was nihil, en bij Samsung het normale kijken zelfs iets zuiniger maar Standby extreem veel hoger?


....uuuuhhh de ene voeding is van Toshiba, de andere van Samsung....???? Wellicht bv een andere chopper-tijd (pulslengte).... Bij Toshiba werken nu eenmaal andere mensen dan bij Samsung.


Verder heb ik voldoende uitgelegd waarom uw verhaal geen kant nog wal raakt. Daar wil ik het graag bij laten. Ga alstublieft geen ondernemers met deze nonsens lastigvallen, of vraag iemand in uw omgeving met een RMS-meter de meting te herhalen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door BBCS »

Als de waardes niet kloppen is de fabrikant de enige waarbij je aan moet kloppen.

En het verbruik is een mooi wetenswaardigheid, maar nooit een reden voor de koop ongedaan te maken, dit omdat het verbruik nooit een deel uitmaakt van de koopovereenkomst.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Die waarden zijn tegenwoordig toch moeilijk te meten, omdat de voedingen totaal anders zijn dan vroeger.
Vroeger was wel een meting te doen, omdat het toestel altijd op het zelfde moment stroom nam van het lichtnet.
Tegenwoordig zit er een zg. pre- conditioner op de voeding en daarmee is een betouwbare meting niet meer mogelijk.
Kort uitgelegd, een schakelende voeding nam altijd zijn energie af op de top van een sinus, dat betekent dat alle apparaten waar een schakelende voeding in zit ook allen tegelijk stroom opnamen en dat gaf problemen voor het lichtnet.
Tegenwoordig wordt eerst de spanning opgejaagd naar een hogere waarde, in elco's opgeslagen en daar wordt de voeding van het apparaat mee bedient.
Dat betekent dat onregelmatig stroom van het lichtnet wordt opgenomen omdat het apparaat zelf bepaalt wanneer dat nodig is.
Dat maakt het bepalen van het opgenomen vermogen lastig en kan alleen via een langere periode met goede meters worden vast gesteld.
Kort samen gevat om het wat duidelijker te maken, je kan 10X 1 watt over een lange periode afnemen, of je kan 1X 10 watt in korte tijd afnemen en dat maakt het verschil.

Vr. Gr. Hans.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:Als de waardes niet kloppen is de fabrikant de enige waarbij je aan moet kloppen.
Wat jij vind doet er niet toe. De wet geeft de koper alleen de mogelijkheid om aan te kloppen bij de verkoper. Als de verkoper geen product had verkocht wat deed wat er van beloofd is dan was dit niet gebeurt.
BBCS schreef:En het verbruik is een mooi wetenswaardigheid, maar nooit een reden voor de koop ongedaan te maken, dit omdat het verbruik nooit een deel uitmaakt van de koopovereenkomst.
De koop kan de koop ook ongedaan gemaakt wanneer dit naar de geest van een overeenkomst zou moeten, de wet dit gebied, dit gebruikelijk is in de branche of redelijkheid en billijkheid dit vereist.

Het maakt deel uit van de koopovereenkomst als, hetzij de koper hier vragen over stelt, hetzij de verkoper voor of tijdens de koop hier over informatie over verstrekt, hetzij als een van de voorgaande verkoper hier informatie over verstrekt en niet is herroepen door de verkoper of de koop er niet door beinvloed kan zijn. Dit is het geval. Als gevolg van de koper aanspraak maken op zijn rechten volgend op art. 7:17 BW.

Hier zou mogelijk spraken kunnen zijn van dwaling omdat de koper een onjuiste voorstelling heeft betreffende het gebruik, doordat de koper (en eventueel de verkoper) van onjuiste feiten uitgingen en de mogelijk overeenkomst niet gesloten zou in het geval de juiste feiten bekent waren.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 21 aug 2009 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door alfatrion »

stofzuigertje schreef:Nu lukt dat niet maar de betrouwbare meters eerder hier genoemd die dan geen €9,95 maar €150,- zouden kosten zullen ook een extreem hoger verbruik vinden.
Dat maakt niet uit. Juridisch gezien moet je bij de verkoper zijn, tenzij het gaat om onveilig product.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat maakt niet uit. Juridisch gezien moet je bij de verkoper zijn, tenzij het gaat om onveilig product.
Hoe kan de verkoper juridisch vervolgd worden als de fabrikant verkeerde informatie verstrekt????

De fabrikant gaat hierin de fout, niet de verkoper.

En het is van de zotte dat de verkoper eerst juridisch vervolgd wordt en dat daardoor en daarna de verkoper die dus vervolgd is, de fabrikant juridisch gaat vervolgen.

Totaal bezopen!!

Gaat de fabrikant de fout in, dan moet alleen de fabrikant juridisch vervolgd worden en moet de winkelier met rust gelaten worden.

Dat de consument niet direct iets met de fabrikant te maken heeft, wil nog niet zeggen dat de fabrikant niet rechtstreekt juridisch te vervolgen is.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door dhc »

Zullen we het weer over de TV hebben? Er zijn al genoeg topics waarin jullie elkaar bestrijden als het om garantie en garantievoorwaarden gaat.... Jullie zullen het nooit eens worden.
Dit topic gaat over een Rus die een Tv heeft die teveel stroom verbruikt, die kosten heeft ie allang via zijn andere "gouden tips"
terugverdiend....

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik ben van mening dat het verbruik van een apparaat gewoon als een indicatie moet worden beschouwd met wat een apparaat ongeveer verbruikt.
Dus dergelijke waardes moet je nooit letterlijk nemen.

Maar dat is dus mijn persoonlijke mening.


Waar je ook op moet letten is dat hoe ouder dat een product wordt, des te meer energie die kan verbruiken.
Ook onderhoud speelt bij sommige producten ook een belangrijke rol.

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door agro »

Dit topic gaat over een Rus die een Tv heeft die teveel stroom verbruikt,
Kan ie dan niet met roebels betalen?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ben van mening dat het verbruik van een apparaat gewoon als een indicatie moet worden beschouwd met wat een apparaat ongeveer verbruikt.
Dat ben ik met je eens, maar hier hebben we het over een factor 10 verschil. Dat vind ik een te groot verschil. De discussie door lopende heb ik de indruk dat 20 a 30% normaal is.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat het een zeer groot verschil is ben ik het zeker met je eens.

Maar wat doe je eraan?

Zolang dat de fabrikanten er "maar wat" neer zetten is er weinig aan te doen.
Het enige wat gedaan zou kunnen worden is dat de fabrikanten op de één of andere manier gedwongen worden om realistische cijfers te verstrekken.

Maar wat heeft het nu op dit moment voor zin om het verbruik neer te zetten als die cijfers niet accuraat zijn?

Ook dat met die classering van zuinigheid het doel totaal voorbij gestuiterd wordt.

Een kleine tv is nu eenmaal zuiniger als een grote.

Dus als iemand een grote tv heeft, is hij dan qua milieu dan een aso?

Als iemand een grotere auto heeft (omdat die auto ook aanhangers moet kunnen trekken) ook straks een aso?

Ik weet dat ik nu doorschiet, maar gaat het strakt niet die kant op?

Waarom moeten wij hier in het kleine klotelandje zo "zuinig" met het milieu omgaan, terwijl andere veel grotere landen daar schijt aan hebben?

Wij kunnen hier nu wel zuinig aan gaan doen, maar als je naar China kijkt, neemt het energie consumptie explosief toe.

Ik bedoel maar.... :wink:

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Ooooooh dus dan hoeven wij er ook niet op te letten toch ? Wat maakt ons het uit dat de wereld naar de kloten gaat ? Hebben onze kleinkinderen misschien kinderen pas last van. Wie is hier nou aso ?

Het is heel simpel, ik heb geen invloed op zo'n Chinees, wel op wat ik zelf doe. Zoals met zoveel dingen, het begint bij jezelf !

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door BBCS »

Ooooooh dus dan hoeven wij er ook niet op te letten toch ? Wat maakt ons het uit dat de wereld naar de kloten gaat ? Hebben onze kleinkinderen misschien kinderen pas last van. Wie is hier nou aso ?
Dat bedoel ik ook niet.

Wat ik bedoel is dat wij altijd maar voorop moeten lopen en dat wij rekening houden met het milieu, terwijl het de rest geen moer interesseerd.

Wij maar zuinig doen en de rest doet gewoon van: het kan niet op.

Wat ik aan wil geven is dat als jij zeer zuinig met energie om gaat terwijl de rest van de wereld daar schijt aan heeft, dat jouw zuinigheid geen moer uitmaakt.

Wil je resultaat boeken, dan moet ook China en de rest van de wereld zuinig met energie omgaan.

Dus als jij energie gaat besparen en de rest van de wereld niet, dan maakt dat echt geen verschil.

Dit soort zaken moet je niet landelijk en nationaal aanpakken, maar wel wereldwijd. Dan pas heeft het resultaat.

Dat bedoelde ik ermee te zeggen.

stofzuigertje

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De RMS meter kan inderdaad een afwijking vinden met mijn goedkopere.....
Maar het uurverbruik zou dan wel goed moeten zijn!

Ik zag geen pieken of zo, maar per uur vind ik dezelfde afwijkingen.
Ik zal nooit over 20 of 30 % meer klagen maar wel over 1000% meer dan opgave!
Zelfs 100% meer is geen 2 maar 4 Watt, maar 20 is te veel afwijking.

Ook de informatie zoals aansluitingen en stroomverbruik moeten kloppen, want je kiest een product wegens deze info.
Als je maar 1 HDMI aansluiting zou hebben hoef ik deze ook niet!
Dus ook de opgave is belangrijk,
1Aantal KG voor de wand steun en welke pluggen noodzakelijk zijn.
2De afstand van schroeven, want anders past het niet.
3 stroomverbruik over meerdere jaren... want ik betaal hiervoor!

Enige afwijking kan maar die 1000% Stand by, daar schrok ik wel van!
Een RMS meter gaf op de Toshiba en Samsung die ik zelf bezit maar een afwijking van 3% en of deze RMS meter die al erg oud uit zag betrouwbaar is weet ik niet..
Dus Ik zag een 3% lagere meting over alle, dus zowel Standby als tijdens kijken dus de afwijking van Dure RMS meter met Cresta is nihil!

Alleen was het zappen bij de RMS meter wel zichtbaar in pieken en bij de goedkope Cresta niet!
Dus mijn goedkope door Felix Kassa Meurders geadviseerde aankoop is niet van belang, maar alleen het verschil tussen opgave en wat ik geleverd kreeg!
Mijn TV is niet van belang maar 2 toestellen x 8 miljoen huizen... is flink bedrag!
Ook andere apparaten als Laptop, PC, Wasmachine, Vaatwasser, Koelkast, Waterbed, Afzuigkap en CV ketel vreten stroom dus als ze allen meer zouden verbruiken is dit wel een groot bedrag!

Dat nieuwe zuiniger zijn, Plezant (mag van belgen geen Leuk zeggen)
maar ik wil weten of het vervangen van oude koelkast rendabel is of niet!
18 jaar oud en nog goed werkend en kan ik dit terug verdienen?
Daar gaat het om en is het rendabel meer voor zuiniger apparaat te betalen!

Daarom moet de opgave kloppen want anders betaal je extra voor niets!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik ken wel een oplossing! :wink:

Energie besparen dmv een kastje in het stopcontact

Productinformatie
Wilt u ook tot wel 25% op uw elektriciteitsrekening besparen, de levensduur van uw apparatuur
verlengen, en milieubewust bezig zijn? Dat kan nu allemaal dankzij G-NER-G Saver!
Steek simpelweg G-NER-G Saver in het stopcontact en u bespaart direct geld.
G-NER-G Saver stopt het energieverlies door de overtollige energie te filteren
en de ’piekspanningen afvlakken’’. G-NER-G Saver optimaliseert het energieverbruik waardoor
de levensduur van apparatuur zoals uw computer, LCD/Plasma TV, was- en vaatmachine,
droger en veel meer verlengd wordt!
Gebruik G-NER-G Saver in huis, op kantoor, in uw caravan of waar u maar wilt. U bespaart veel geld en u bent milieubewust bezig!

Tja, Tellsell hé! :lol:

Eddy D.
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 aug 2009 00:11

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door Eddy D. »

@ BBCS: prachtig: die Tell-Sell! hahahaha wat een nonsens! Zouden er echt mensen zijn die dit kopen? Ik denk haast van wel, anders hadden ze nooit zo een duur filmpje gemaakt. :oops:

Er bestaan ook standby-killers. Dat zou een goede oplossing zijn voor het probleem van stofzuigertje. Ik heb wel eens een leuk rekensommetje gemaakt over standbykillers:

Volgens de fabrikant is het verbruik vd standby-killer <0.25 Watt. Na 2013 mag een TV in Standby niet meer dan 0.5 Watt verbruiken. De winst is dus (in een modern toestel) +- 0.25 Watt.

1 KWh kost +- 0.18 Euro. 1 jaar besparing levert dus (in het gunstigste geval en TV 24/7 in Stdby) 365 dagen * 24 uur * 0.00025 KWatt * 0.18 Euro = 0.3942 Euro per jaar.

Een stdbykiller kost 15 Euro (ex buskaartje hihi). 15 / 0.3942 = 38. Na 38 jaar speelt je dus quit met een killer. Je kunt de 15 Euro beter op een spaarrekening zetten.

....volgens de website zou de besparing tot 25 Euro per jaar zijn.... ....maar dan niet met een modern toestel! Niet intrappen dus! Nonsens!!!

stofzuigertje

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Stand by killer?
Nee, nooit en een schakelaar in snoer zou hetzelfde opleveren!

Maar mijn Sony stereo radio was alle zender vergeten na korte verhuizing van slechts 2 uren!
Dus opnieuw programmeren en dat elke dag?

Ook de schakelaars met afstandsbediening, 3 schakelaars met 1 apparaat bedienen en die gebruiken ook stroom!
Wel goedkoper dan de Tell Sell van BBCS maar toch...

Ik klaag dus niet over gebruik maar over de opgave fabriek die niet klopte!
Moet ik nu meer betalen voor een zuiniger product of niet want je weet het dus pas na doormeten of mag ik voor aankoop alle dozen openen en bij BBCS in de werkplaats met de dure RMS meter die hij vermoedelijk wel zou hebben eerst alle opgaven van de fabriek vooraf controleren?

Naast de genoemde TV zijn er dus meer producten die soms erg creatief lage cijfers proberen te krijgen.
Als ik mijn Plasma niet witte stranden maar donkere café beelden laat zien is het verbruik ook 70% lager!
Dit is dus de lichtsterkte die nodig was en zelfs Cresta kan niet zoveel afwijken dus hoe meet ik de TV?
LCD gaf bij zelfde beelden nauwelijks verschil (Toshiba + Samsung) maar de Plasma van Grundig dus wel!

De BCC reclame veroorzaakt dat mensen meer gaan betalen maar is dat dan wel betrouwbaar?

Gesloten