LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanvulling bij ontslag of ziekte van ABP

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
budje999
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2012 10:05

Aanvulling bij ontslag of ziekte van ABP

Ongelezen bericht door budje999 »

Kan iemand mij zeggen of je recht heb op aanvulling want ik snap er niets van als ik op de site kijk van de ABP en vul het in dan heb ik er recht op.

U was op uw 1ste ziektedag deelnemer aan de ABP pensioenregeling.

U ontvangt een WIA-uitkering van UWV.

U bent ontslagen of herplaatst in uw eigen of een andere functie.

U bent volledig arbeidsongeschikt (80 - 100%).

U ontvangt een loongerelateerde of loonaanvullende WGA-uitkering van UWV.




Wat moet u weten?

Het ABP ArbeidsongeschiktheidsPensioen (AAOP) vult uw loongerelateerde WGA-uitkering van UWV meestal aan tot 70% van het pensioengevend salaris, nadat hierop een vermindering van 3% is toegepast. Hebt u daarnaast inkomsten uit arbeid, dan kan uw totale inkomen boven de 70% uitkomen.

U hebt ook recht op premievrije pensioenopbouw.

Loongerelateerde WGA-uitkering

Ligt de ingangsdatum van het AAOP binnen 2 maanden na de ingangsdatum van de loongerelateerde WGA-uitkering? Dan vult het AAOP uw WGA-uitkering meestal aan tot 75% (in plaats van 70%) van het pensioengevend salaris, nadat hierop een vermindering van 3% is toegepast. Dit hogere percentage geldt tot 2 maanden na de ingangsdatum van de loongerelateerde WGA-uitkering.

Maar ik heb het aangevraagd en nu zeggen ze dat ik er geen recht op heb want ze hebben berekend en ze komen op een bedrag uit dat ik geen recht er op heb. Altijd een aanvulling betaald en nu ben je afgekeurd maar ze betalen niets.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Aanvulling bij ontslag of ziekte van ABP

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, het betreft hier een Arbeidsongeschiktheidspensioen (AOP) van Pensioenfonds ABP. U hebt hier nooit enige vorm van 'aanvulling' voor betaald echter gewoon de gebruikelijke pensioenpremies die iedereen betaalt. Als u een WIA uitkering hebt en aan de voorwaarden die u hierboven zelf noemt voldoet, kunt u onder voorwaarden voor een AOP in aanmerking komen. U voldoet blijkbaar niet aan de voorwaarden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u te veel inkomen heeft en u dus geen recht op een AOP heeft.
Als de post van het ABP niet duidelijk genoeg is kunt u natuurlijk altijd navraag doen. Of eventueel via uw vakbond. Succes.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aanvulling bij ontslag of ziekte van ABP

Ongelezen bericht door kweenie »

Op de site van het abp kun je een vrij uitgebreide brochure over deze regeling vinden. Er kunnen diverse redenen zijn waarom je niet in aanmerking zou kunnen komen. Bijvoorbeeld als je volgens de ao normen te weinig verdient. Of als je bijvoorbeeld nog in dienst bent van je oude werkgever; in dat geval kan de werkgever de aanvraag doen.

budje999
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2012 10:05

Re: Aanvulling bij ontslag of ziekte van ABP

Ongelezen bericht door budje999 »

Nu bedank voor jullie advies.
Klaas Jan ik kan zeggen dat ik altijd €2,50 meer betaald heb dit is een aanvulling voor als je ziek zou worden en dan zou je recht hebben op aanvulling. Ik weet niet of ik meer verdien, het kan zijn dat het minder is dat zou kunnen maar meer niet. Want als je naar gaat ik ben 59jaar en krijg €992,00 per maand netto dan kan ik niet voorstellen dat ik teveel krijg. Maar ze berekenen het wel zo uit dat je niets krijgt.
Maar bedank nog voor jullie reactie.

Gesloten