LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzekeraar pikt opgebouwd nabestaandenpensioen in.

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verzekeraar pikt opgebouwd nabestaandenpensioen in.

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik weet niet wanneer je werkloos bent geworden, maar bijvoorbeeld het verzekerd blijven van het nabestaandenpensioen bij WW is iets wat wettelijk geregeld is. In het verleden kan dit natuurlijk anders zijn geweest, maar dit risico is nu dus in elk geval ondervangen.

Dat de 'spaarpot' voor het ouderdomspensioen vervalt, betekent niet meteen dat dit in de zakken van de verzekeraar verdwijnt. Het kan zijn dat er maandelijks een extra stukje rendement kan worden bijgeschreven, wat verband heeft met het vervallen van het kapitaal als iemand overlijdt. En die 'spaarpot' vrij komt. Dat kapitaal verdwijnt dan dus niet in de zakken van de verzekeraar, maar wordt (gedeeltelijk) over de anderen verdeeld. In feite is dat het zelfde als wat je bij een 'spaarkas' hebt: de gezamenlijke 'pot geld' komt uiteindelijk ten goede aan de deelnemers die op de pensioenleeftijd nog in leven zijn.

Het is jammer dat je nu de mogelijkheid niet meer hebt om een deel van het kapitaal om te zetten naar partnerpensioen. Maar wat ik al aangaf, waarschijnlijk zou dit dan per maand hoogstens een paar tientjes aan extra partnerpensioen hebben opgeleverd. Schrale troost, misschien. Maar volgens mij zijn de verzekeraars tegenwoordig ook verplicht om die uitruil pro-actief aan te bieden en niet af te wachten of een verzekerde er zelf om vraagt.

plebpleb
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 apr 2010 17:19

Re: Verzekeraar pikt opgebouwd nabestaandenpensioen in.

Ongelezen bericht door plebpleb »

Probeer te reageren...Lijkt toch ingewikkeld als men de tekst heeft ingevoerd...
Staat 3 mogelijkheden...Conceptbewaren...Welk Concept....Voorbeeld...Wat houdt dit in...
Bevestig...Hoe wordt de tekst dat geplaatst...Staat nergens reageren...
Probeer bevestig aan te klikken en zie wat 't resultaat is...

Ton36
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2017 14:53

Re: Verzekeraar pikt opgebouwd nabestaandenpensioen in.

Ongelezen bericht door Ton36 »

Ik wil even reageren op wat Kweenie op 13 Juni 2016 om 21.05 uur schrijft.
In mijn geval is de situatie dat het nabestaandenpensioen wel betaald wordt als ik de pensioenregeling heb laten ingaan. Maar als ik de uitkering een jaar wil uitstellen en tussentijds overlijd krijgt mijn vrouw helemaal niets. Ik vind dat pensioenverzekeraars hier hun zorgplicht totaal niet serieus nemen. Immers mijn vrouw staat dan met totaal lege handen, terwijl zij wel meebetaald heeft aan mijn pensioen (gemeenschap van goederen).
Ik trof daarover geen enkele informatie van Aegon aan toen ik nog werkte. Ik snap ook wel waarom zij het stil willen houden. Want zo hopen zij mooie bedragen binnen te harken.
Dit moet echt opgepakt worden door de regering vind ikL verplichte uitkering van opgebouwde bedragen aan de echtgeno(o)t(e), of het nabestaandenpensioen automatisch laten ingaan bij overlijden van de echtgenoot.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verzekeraar pikt opgebouwd nabestaandenpensioen in.

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij bepaalde pensioenregelingen is het nabestaandenpensioen als je nog werkt verzekerd (risicobasis). Zodra je deelnemerschap stopt, bijvoorbeeld als je daar niet meer werkt, stopt dan in de regel ook de dekking. Wel heb je de mogelijkheid om een deel van het opgebouwde ouderdomspensioen om te zetten naar partnerpensioen. Dat recht heb je wettelijk al, namelijk bij ingang van je pensioen en bij het stoppen van je deelnemerschap.

Je geeft aan dat je nu niet voor partnerpensioen kunt kiezen, maar dat dat pas kan als je pensioen ingaat. Ik neem dan aan dat het op dit moment al een 'slapende' pensioenregeling is? Dus een regeling waarin je niet meer opbouwt? Anders zou er immers nog wel een risicoverzekering zijn en zou het probleem niet echt spelen. Dan had je bij het stoppen van je pensioenopbouw kunnen vragen om de uitruil.

Gesloten