LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkwanseling van pensioenen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Verkwanseling van pensioenen

Ongelezen bericht door felixbeijer »

PS Joepie:
Ik zou me er geen grote zorgen over te maken, kijk het beleid van Trump zal leiden tot een dermate versneld broeikaseffect dat tegen de pensioentijd vrijwel geheel Nederland onder water zal staan en dan is er ook geen administratie van verzekeraars meer immers ondergelopen. :mrgreen:
https://www.thenation.com/article/the-v ... verything/
Zitten we hier in het zuidoosten van het land nog redelijk hoog en droog. :D

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Verkwanseling van pensioenen

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Tijd is een fysisch behoorlijk moeilijk begrip, zelfs voor de nodige grote natuurkundigen, laat staan de economen van vandaag...

Ik zelf focuseer me op de kosten en mijn kinderen. Want wat ik nu niet uitgeef, kan ik in de toekomst met hen delen...

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Verkwanseling van pensioenen

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Joepie,
Ik zou me niet teveel zorgen maken over de kosten, sparen voor na 2050 heeft weinig zin.

Geachte heer Rutte,
Naar aanleiding van uw uitnodiging bij uw interview http://www.nu.nl/politiek/4365174/inter ... digen.html wil ik van de geboden gelegenheid gebruik maken u twee zorgenpunten voor te leggen.
Mijn allereerste zorgenpunt is de toekomst van het Nederlands Pensioenstelsel. Mijn zorgen staan nader omschreven in onderstaande drie brieven aan de Tweede Kamercommissies. Kort samengevat komt het er op neer dat als gevolg van een onjuiste methode voor het meetkundig bepalen van aandelenrendementen een nationale ramp zal plaatsvinden met de pensioenen. Daar koersen feitelijk alleen maar meer omlaag kunnen zal er voor de jongere generatie een wel zeer karig pensioen resteren. Een ander effect is dat het volk is misleid aangaande zogenoemde woekerpolissen en aandelenleaseproducten, en veel Nederlandse verzekeraars failliet zullen gaan.
Mijn tweede zorgenpunt is de toekomst van Nederland in relatie tot het broeikaseffect. Zoals wellicht bekend, stijgt de temperatuur mondiaal nogal fors. Dit heeft grote gevolgen. Veruit het meest alarmerende gevolg is het smelten van grote ijskappen. Een voorbeeld daarvan is het verdwijnen van het zee-ijs bij de Noordpool, dit jaar is weer een record gebroken. Nu is dit nog niet zo een grote ramp, er verdwijnen wat diersoorten alsmede dat te verwachten is dat de winters in onze omstreken veel venijniger zullen worden als gevolg van het afzwakken van de polaire vortex, waardoor de koude naar het vaste land zal transporteren. Wellicht krijgen we nog een elfstedentocht!
Een groter probleem is echter het in rap tempo smelten van het ijs op Antarctica en Groenland, dat ijs ligt op land. Het smelten van die onvoorstelbaar grote hoeveelheid ijs zal wel een stijging van de zeespiegel veroorzaken (de schatting is ca 65 meter als al het ijs smelt). Hoewel weliswaar niet is te verwachten dat dit ijs in een klap zal wegsmelten, vormt dit wel een zeer groot gevaar. De ijskappen op land zijn/worden namelijk instabiel, en ieder moment kan dan in een catastrofaal event ineens een zeer aanzienlijk stuk ijs afglijden en de oceaan in storten. Dit zal dan een mega-tsunami veroorzaken die wereldwijd alle kustgebieden zal overspoelen, waarbij na terugtrekken van het water de zeespiegel dan ineens enkele meters hoger zal zijn (hetgeen wellicht nog een collaps veroorzaakt).
Dit lijkt wellicht een “ver-van-mijn-bed scenario”, maar recentelijk is ontdekt dat het smelten van het polaire ijs veel sneller gaat dan tot nu toe werd gedacht. Bovendien, met de verkiezing van Trump en zijn “denkbeelden” en “plannen” zou dit wel eens in de nabije toekomst kunnen geschieden, al rond 2050 !
In dit licht is ook de vraag wat voor nut het voor jongeren nog heeft om pensioen op te bouwen, daar het leeuwendeel er dan toch niet meer zal zijn. Slechts een zeer klein aantal Nederlanders zal deze ramp overleven, bijvoorbeeld wegens een vakantie in hooggelegen gebied. Doch ook voor hen geldt dat het geen zin heeft te beleggen voor pensioen daar de beleggingen dan in een klap niets meer waard zullen zijn (evenals Nederlandse Staatsobligaties). De gevoerde discussie over toekomstige verhoging van de AOW leeftijd is hiermee ook nutteloos. Zodoende het verzoek of u wellicht de wetgeving kunt wijzigen zodat het mogelijk wordt te banksparen en/of (bij voorkeur) de premies te gebruiken voor aflossing op de hypotheek.
Met vriendelijke groet,
Dr. Felix Beijer, 16 december 2016
xxxxxx
xxxxxxxx
Per mail [email protected]

---------- Oorspronkelijk bericht ----------
Van: Felix/xxxx <[email protected]>
Aan: cie.fin
Datum: 16 december 2016 om 20:28
Onderwerp: de onvermijdelijke fatale collaps van het Nederlands pensioenstelsel

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Verkwanseling van pensioenen

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

felixbeijer schreef:Joepie,
Ik zou me niet teveel zorgen maken over de kosten, sparen voor na 2050 heeft weinig zin.
Ha die Felix,

Het leven blijft een onvoorspelbaar avontuur, maar wat wil je bereiken, wat wil je zeggen (tegen mij, Rutte, ons)?

Alle problemen hebben ten minste twee kanten. Ademen is niet gezond, niet ademen is ook geen oplossing. Ik weet nog dat mijn biologie leraar begon over de honger in Afrika. Eten sturen is geen (/ geen structurele) oplossing, is geen eten sturen wel een oplossing?

Ik ga alle wereld problemen niet alleen oplossen, maar dat ontslaat mij niet van de morele plicht / algemene verantwoordelijkheid om ten minste naar mezelf te kijken (en anderen in hun keuzes te respecteren).

Als ik zeg: “Ik zelf focuseer me op de kosten en mijn kinderen. Want wat ik nu niet uitgeef, kan ik in de toekomst met hen delen...”, dan doel ik tevens op verstandig omgaan met de middelen die de wereld ons te bieden heeft en dat meegeven aan mijn nazaten.
Een paar weken geleden ben ik naar Andre geweest, die Hollander die in zo’n apenpakkie in het (nagenoeg) luchtledige rond de wereld heeft “gevlogen” (middels zo'n Russische raket). Dan kun je jezelf weer heerlijk lekker klein voelen. Ik zelf heb ook het nodige van deze wereld mogen zien. Maar afgelopen weekend naar een kleine dierentuin geweest met mijn drie kinderen, onder andere aapjes bekeken die met name gek zijn op wormen (en druiven). Die mevrouw vertelde ons dat wormen het voedsel is van de toekomst (en waarom). Ach, soms zou ik met mijn gezin wel op een onbewoond eiland wil stranden en in onze vrije tijd samen pi zo nauwkeurig mogelijk willen berekenen (ipv over rendementen en kosten discussiëren)…


felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Verkwanseling van pensioenen

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Effe een brief geschreven......

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Parnassusplein 5
Postbus 90801
2509 LV Den Haag

Geachte mevrouw Klijnsma,
In aansluiting en aanvulling op de aan uw collega de heer Dijsselbloem gedane suggestie een juiste meetkundige methode in de WFT vast te leggen, heb ik inzake de door u uitgeschreven internetconsultatie voor de aanpassing van de Pensioenwet https://www.internetconsultatie.nl/ waardeoverdracht_klein_pensioen een aantal opmerkingen en suggesties.

Ongetwijfeld ligt aan deze wetsvoorstellen een goede bedoeling ten grondslag, doch helaas zie ik mij genoodzaakt te melden dat dit niet gunstig zal gaan uitpakken. De reden hiervoor is dat het Nederlands pensioenstelsel (helaas) technisch gezien reeds failliet is.

Als gevolg van een onjuist begrip en een onjuiste methode om het rendement meetkundig te bepalen, zijn de afgelopen tientallen jaren veel te hoge in de toekomst te behalen rendementen voorgespiegeld (en waarmee ook is gerekend voor de dekkingsgraden van pensioenfondsen). Daar aandelenkoersen niet exponentieel kunnen blijven toenemen met de bijbehorende veel te hoge groeigetallen (en daarvan afgeleide rendementen; zoals ook de DNB en de Raad van State al eerder hebben aangegeven), zullen in een positief scenario de koersen heel lange tijd op het huidige (absurd hoge) niveau blijven doch nauwelijks verder stijgen. Echter, een waarschijnlijker (en zeer vervelend) scenario is dat de koersen op enig moment in de ietwat langere toekomst dan uw bezoldiging flink zullen kelderen.

Het veilig gewaande beleggen in (Staats)obligaties is bij de huidige extreem lage rente ook niet prudent, immers deze obligaties renderen niet. Bij een rentestijging zullen deze obligaties in waarde dalen en dit kan tot zeer aanzienlijke waardeverliezen leiden. Gevolg is dat pensioenuitvoerders in elk denkbaar scenario in de toekomst geconfronteerd worden met de onmogelijkheid de uitkeringen op het huidige niveau te handhaven, deze zijn veel te hoog voor wat is gespaard en wat is te verwachten aan toekomstige inkomsten en rendementen.

Om het welvaartsniveau voor de (wat) huidige jongere generatie (lees: jonger dan 60 jaar) op een zo hoog mogelijk peil te handhaven, is het zodoende veel prudenter om kleine pensioenen af te kopen. De huidige waarde dient veilig gesteld te worden immers het thans gespaarde zal in de toekomst grotendeels teloor gaan. Indien de huidige pensioenuitvoerder een verzekeraar/PPI is, zal het gespaarde waarschijnlijk zelfs volledig (!) teloor gaan omdat in zogenoemde woekerpolissen grossierende verzekeraars allemaal failliet zullen gaan, is het niet aan massaclaims dan is het wel aan afgegeven garanties (veel woekerpolissen zijn omgezet in garantieproducten).

Om de pensioenbestemming van het gepaarde te eerbiedigen, is het veel prudenter het mogelijk te maken dat dit geld wordt overgedragen aan een bank voor zogenoemd “banksparen”. Bovendien zal dit voor een grote groep mensen ook de enige mogelijkheid zijn, bijvoorbeeld indien zij thans geen baan hebben dus geen pensioenuitvoerder hebben waar thans actief wordt opgebouwd. Eveneens is het (helaas) zeer waarschijnlijk dat in de toekomst heel veel pensioenen vanzelf in de categorie van een klein pensioen zullen gaan vallen, vandaar mijn reactie.

Ik vertrouw er op u hiermee naar behoren en juist te hebben ingelicht, en ik heb geen bezwaar tegen het publiekelijk maken van mijn suggestie (bij voorkeur te publiceren in de Staatscourant).

Met vriendelijke groet,
Dr. Felix Beijer

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Verkwanseling van pensioenen

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Ik vertrouw er op het toch netter geformuleerd te hebben dan de commentaren alhier: http://daskapital.nl/2016/12/kabinet_wi ... entje.html

En voila, de ontvangstbevestiging al binnen. :D

Geachte Dr. F.H. Beijer,
Bedankt voor uw reactie op de consultatie:
wetsvoorstel en amvb waardeoverdracht klein pensioen
Uw reactie is definitief. Wij danken u dat u de moeite heeft genomen om te reageren. Mede door uw reactie zijn wij in staat kwalitatief betere regelingen te maken. Wij zullen uw reactie dan ook met zorg bekijken.
Uw reactie wordt zichtbaar nadat deze is goedgekeurd. Dit kan enkele werkdagen duren.
Met vriendelijke groet,
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Verkwanseling van pensioenen

Ongelezen bericht door felixbeijer »

En mijn reactie (op persoonlijke titel) is al gecontroleerd en openbaar gemaakt.
https://www.internetconsultatie.nl/waar ... n/reacties

Zo zie je maar weer, het kan heel snel gaan bij de overheid. :D

Dus heb ik ook weer voldaan aan mijn burgerplicht mijn bijdrage te leveren, mijn bijdrage zal zorgvuldig bekeken worden en hopelijk bijdragen aan de kwaliteit van wettelijke regelingen. :D

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkwanseling van pensioenen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bedankt voor het lachen. Toen ik de overige reacties bekeek...

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Verkwanseling van pensioenen

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Moneyman,
Ik las dit bericht en heb me bescheurd van het lachen. :lol:
http://daskapital.nl/2017/03/hoppa_deel ... ensio.html
Om je te doen lachen deel ik dit dan met je.
Jawel hoor, dit is er weer een in de categorie het is niet te geloven maar het is echt waar!!!

Het pensioenfonds Mercurius wordt voor de rechter gedaagd wegens vermeend wanbeleid.
De eisers vinden dat het renterisico afgedekt had moeten worden middels, jawel renteswaps.
Dat zijn zeer complexe financiële producten die in waarde zouden moeten stijgen als de rente daalt, en dus extra belegde waarde zouden moeten creëren.

Nu is er een advocaat die heeft uitgelegd dat renteswaps van banken om te beschermen tegen rentestijging een probleem hebben gegeven bij een rentedaling (renteswap-schandaal Rabo-bank)
https://www.wijnoordholland.nl/nieuws-o ... atastrofe/.
Deze advocaat werkt nu elders in de “financiële dienstverlening”. Nog wel overigens......

Recentelijk heb ik deze “advocaat” uitgelegd dat renteswaps die moeten beschermen tegen een rentedaling een enorm probleem gaan geven bij een rentestijging. Daar de AFM het Toezicht moet houden op goed gedrag van de financiële sector, heb ik in het algemeen belang de een afschrift van de klacht aan de toezichthouder de AFM verschaft om op dit risico te wijzen.

Omdat het pensioenfonds Mercurius namelijk het thans in liquidatie verkerende pensioenfonds is van, jawel (!) onder andere de AFM, begin ik me af te vragen of ze het bij de AFM allemaal wel begrijpen en wat ze daar toch in hemelsnaam aan het doen zijn? :?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Verkwanseling van pensioenen

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

felixbeijer schreef:Nu is er een advocaat die heeft uitgelegd dat renteswaps van banken om te beschermen tegen rentestijging een probleem hebben gegeven bij een rentedaling (renteswap-schandaal Rabo-bank)
https://www.wijnoordholland.nl/nieuws-o ... atastrofe/.
Deze advocaat werkt nu elders in de “financiële dienstverlening”. Nog wel overigens......

Recentelijk heb ik deze “advocaat” uitgelegd dat renteswaps die moeten beschermen tegen een rentedaling een enorm probleem gaan geven bij een rentestijging. Daar de AFM het Toezicht moet houden op goed gedrag van de financiële sector, heb ik in het algemeen belang de een afschrift van de klacht aan de toezichthouder de AFM verschaft om op dit risico te wijzen.
Wie zegt de rentes ongecontroleerd gaan stijgen?

Gesloten