LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 40 jaar werkverleden

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
aadje401
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2012 10:36

40 jaar werkverleden

Ongelezen bericht door aadje401 »

Ik heb nu 38 jaar werkverleden (volgens mijn pensioen)maar ik wil bij 40 jaar werkverleden stoppen.Ik heb ook sinds 1974 tot 2006 bij de ptt tnt tpg postnl gewerkt.(militaire dienstijd meegerekend)
Ik heb bij mijn pensioen dit gegeven gelezen ,het geval wil dat ik al mijn verleden moet bewijzen (welk uitzendbureaus ik dus gewerkt heb na de ptt))dit is onmogelijk omdat ze volgens de wetregelgeving na 5 jaar de gegevens moeten verwijderen dus ik in dit geval geen bewijzen kan leveren,Ik werk nu al 4 jaar bij de zelfde werkgever waaronder 2 en half jaar via uitzend bureau en sinds anderhalf jaar vast kontrakt,
Als ik nu tot mijn 62 werk dan heb ik 40 jaar gewerkt,maar omdat ik geen bewijzen heb zou ik door moeten werken tot mijn 67ste ,,dit is toch vreselijk krom....hoe of wat kan ik nu doen????
Ik hoop dat dit duidelijk is ,
met vriendelijke groet,
Arie de Kramer

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 40 jaar werkverleden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er is niets krom aan hoor. Schijnbaar heeft u geen 40 jaar pensioenpremie betaald en willen ze graag bewijs zien dat u wel zolang gewerkt heeft. U legt vervolgens de bal bij de uitzendburo's, maar als het goed is heeft u zelf ook contracten gehad en belastingaangifte gedaan. Met uw eigen papieren zou u dit kunnen aantonen.
En de regelgeving is niet dat ze na 5 jaar de administratie moeten verwijderen, ze moeten het minimaal 5 jaar bewaren. Kan dus best zijn dat er ergens nog iets te vinden is.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 40 jaar werkverleden

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom zou je na 40 jaar Mogen stoppen? Sowieso krijg je voorlopig geen AOW.

En je kunt een pensioen eerder laten ingaan, maar dit is belastingtechnisch ongunstig, en omdat meer Jaren moet worden uitbetaald , wordt je maandbedrag ook lager.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 40 jaar werkverleden

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt gewoon na veertig jaar ervoor kiezen om te stoppen. Je kunt je pensioen namelijk eerder laten ingaan. Omdat de zelfde pot geld dan over meer jaren niet worden uitgekeerd, zal het pensioen per jaar dan wel lager zijn.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: 40 jaar werkverleden

Ongelezen bericht door Julie4444 »

aadje401 schreef:Ik heb nu 38 jaar werkverleden (volgens mijn pensioen)maar ik wil bij 40 jaar werkverleden stoppen.Ik heb ook sinds 1974 tot 2006 bij de ptt tnt tpg postnl gewerkt.(militaire dienstijd meegerekend)
Ik heb bij mijn pensioen dit gegeven gelezen ,het geval wil dat ik al mijn verleden moet bewijzen (welk uitzendbureaus ik dus gewerkt heb na de ptt))dit is onmogelijk omdat ze volgens de wetregelgeving na 5 jaar de gegevens moeten verwijderen dus ik in dit geval geen bewijzen kan leveren,Ik werk nu al 4 jaar bij de zelfde werkgever waaronder 2 en half jaar via uitzend bureau en sinds anderhalf jaar vast kontrakt,
Als ik nu tot mijn 62 werk dan heb ik 40 jaar gewerkt,maar omdat ik geen bewijzen heb zou ik door moeten werken tot mijn 67ste ,,dit is toch vreselijk krom....hoe of wat kan ik nu doen????
Ik hoop dat dit duidelijk is ,
met vriendelijke groet,
Arie de Kramer
Als aanvulling kun je het ook gewoon accepteren. Ik moet nog veel langer werken. :roll:

Dus of je kiest ervoor eerst je pensioen in te laten gaan, of niet.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: 40 jaar werkverleden

Ongelezen bericht door renewouters »

Julie4444 schreef: Als aanvulling kun je het ook gewoon accepteren. Ik moet nog veel langer werken. :roll:
Ja maar, oude mensen zijn zielug. Die hebben alleen maar hun hele leven kunnen profiteren van alle mooie overheidsvoorzieningen waar jongeren niet meer van kunnen profiteren. En nu krijgen ze opeens wat tegenslag. Dat kunnen ze niet aan.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: 40 jaar werkverleden

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 40 jaar werkverleden

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is niet helemaal waar. Omdat vroeger de pensioenopbouw meestal pas met 25 jaar begon, wordt/werd er bij de 40-jaren regelingen juist uitgegaan van dienstjaren en niet van opbouwjaren.

Wel is het zo dat het niet gaat om 40 jaar hebben gewerkt, maar 40 jaar bij de onderneming of bij dat pensioenfonds aangesloten ondernemingen hebben gewerkt. Voor medewerkers van de post zal daarbij de tijd als ambtenaar of daarmee gelijk gestelden ook meetellen. Maar als je na 2006 bij andere bedrijven hebt gewerkt, bijvoorbeeld bij uitzendbureaus, dan zal dit waarschijnlijk niet meetellen als tijd bij de post, tenzij je deelnemer bent gebleven in dat pensioenfonds. Bij wel pensioenfonds zit je? Dat van de post? Of Stipp (uitzendbranche)? Of misschien nog ABP? Of een ander?

Verder geldt dat de meeste pensioenregelingen niet meer een aparte 40-dienstjaren regeling hebben, maar dat ze die rechten rond 2006 hebben omgevormd tot extra voorwaardelijke aanspraken. Je zult waarschijnlijk vanaf dat moment bij het pensioenfonds van de Post dus op je pensioenoverzichten extra voorwaardelijke pensioenaanspraken hebben staan, waar je alleen recht op hebt als je in dienst blijft/zou blijven tot je pensioendatum. Grote kans dat die aanspraken dus zijn vervallen toen je bij de post bent gestopt. Als je nog steeds bij het pensioenfonds van de post zit, dan zul je naast die voorwaardelijke aanspraken waarschijnlijk geen extra aanspraken krijgen na 40 dienstjaren.

Trouwens, even terzijde, een pensioenfonds is niet verplicht om zo'n 40-dienstjaren regeling te hebben. Het is alleen fiscaal toegestaan.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: 40 jaar werkverleden

Ongelezen bericht door scontra »

renewouters schreef:
Ja maar, oude mensen zijn zielug. Die hebben alleen maar hun hele leven kunnen profiteren van alle mooie overheidsvoorzieningen waar jongeren niet meer van kunnen profiteren. En nu krijgen ze opeens wat tegenslag. Dat kunnen ze niet aan.
Hopen dan maar dat u het t.z.t. wel aankan anders wordt u ook "zielug". ;-))

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 40 jaar werkverleden

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:Die hebben alleen maar hun hele leven kunnen profiteren van alle mooie overheidsvoorzieningen waar jongeren niet meer van kunnen profiteren. En nu krijgen ze opeens wat tegenslag. Dat kunnen ze niet aan.
Zo goed zijn die 60-ers van nu niet af. De generatie voor mij werd op 57-jarige leeftijd de VUT ingestuurd. Tot 65-jarige leeftijd genoot je een uitkering, die door de werkenden werd betaald.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: 40 jaar werkverleden

Ongelezen bericht door Julie4444 »

16again schreef:
renewouters schreef:Die hebben alleen maar hun hele leven kunnen profiteren van alle mooie overheidsvoorzieningen waar jongeren niet meer van kunnen profiteren. En nu krijgen ze opeens wat tegenslag. Dat kunnen ze niet aan.
Zo goed zijn die 60-ers van nu niet af. De generatie voor mij werd op 57-jarige leeftijd de VUT ingestuurd. Tot 65-jarige leeftijd genoot je een uitkering, die door de werkenden werd betaald.
Maar ze zijn er wel beter van af dan degenen die hun uitkeringen en AOW moeten bekostigen. Een beetje relativeren zou dan wel op z'n plaats zijn, nietwaar?

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: 40 jaar werkverleden

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Jeminee... ik ben 58 en heb er al 40 jaar werken op zitten. Mocht pas premie gaan betalen toen ik 25 was en heb ook nog tussendoor wat dienstjaren zonder pensioenopbouw. Ik reken op een pensioenleeftijd van 70, dan heb ik 53 jaar gewerkt en daarvan 48 jaar pensioen opgebouwd. Zo moet iedereen rekenen die tussen 1955-1960 geboren is. 'Jongeren' moeten maar helemaal niet denken aan pensioen, geloof ik. Zeker niet degenen die geen academische studie kunnen of willen doen, maar die ook met 18 jaar aan de bak gaan.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: 40 jaar werkverleden

Ongelezen bericht door scontra »

Julie4444 schreef:
16again schreef:
renewouters schreef:Die hebben alleen maar hun hele leven kunnen profiteren van alle mooie overheidsvoorzieningen waar jongeren niet meer van kunnen profiteren. En nu krijgen ze opeens wat tegenslag. Dat kunnen ze niet aan.
Zo goed zijn die 60-ers van nu niet af. De generatie voor mij werd op 57-jarige leeftijd de VUT ingestuurd. Tot 65-jarige leeftijd genoot je een uitkering, die door de werkenden werd betaald.
Maar ze zijn er wel beter van af dan degenen die hun uitkeringen en AOW moeten bekostigen. Een beetje relativeren zou dan wel op z'n plaats zijn, nietwaar?
M.a.w. de oudjes zijn niet "zielug" maar de jonkies zijn blijkbaar "zielug" en blijven dat ook na hun pensionering omdat dan alle potjes leeg zullen zijn.
Al met al zijn we dus allemaal "zielug" en dat vindt ik nou weer "zielug", maar er is tenminste wel een passende oplossing voor dit probleem. :(

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 40 jaar werkverleden

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, zo ken ik er ook nog wel een. Ik denk dat veel jonge mensen, die van tijdelijk contract naar WW naar tijdelijk contract moeten springen, erg jaloers zijn op mensen die tot veertig dienstjaren kunnen komen. Met daar ook nog een redelijke pensioenopbouw bij.

Maar dat is allemaal niet zo relevant voor de vraag of, en onder welke voorwaarden, TS na veertig gewerkte jaren met pensioen zou kunnen.

stofzuigertje

Re: 40 jaar werkverleden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

55+ in 2003, een regel om de VUT af te kunnen schaffen...
maar in werkelijkheid kwamen diverse bedrijven zonder ervaren mensen te zitten die er ook uit gingen... dus niet zo goed voor het bedrijf.

Vut, vele kregen aangepast werk tot de VUT, dan geen UWV boete werkgever en ook geen 2 jaren ziektewet en keuring nodig,
die groep komt nu weer terug en daarom een sterke stijging van afgekeurden.

40 jaren gewerkt, kan kloppen maar zegt niets.

Pensioen opbouw; van 25 t/m 64 kon je 40 jaren opbouwen.
Dat was de opgegeven 38 jaren en voor je 25e verjaardag kreeg je geen pensioen opbouw!

Iemand die met 16 begon heeft op 56 al 40 jaren en moet nu de 52 jaren vol maken tot 67!

Afschaffen VUT & Hogere pensioen leeftijd betekend weer meer afgekeurden.
Verder komt er in de productie bedrijven steeds minder aangepast rustig werk dus ook daar krijg je problemen.

Gesloten