LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] uitruil ouderdomspensioen voor partnerpensioen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
blondy35MK
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 nov 2017 14:19

uitruil ouderdomspensioen voor partnerpensioen

Ongelezen bericht door blondy35MK »

Ik heb vier jaar samengewoond. Het samenlevingscontract is bij de notaris vastgelegd en bij de desbetreffende pensioenfondsen. Na het einde van de samenleving is dit doorgegeven aan mijn pensioenfonds. Het pensioenfonds heeft vervolgens een deel van mijn ouderdomspensioen ingeruild voor een meeverzekerd partnerpensioen. Dit was niet conform het reglement. Het partnerpensioen is in de pensioenregeling van het fonds op risicobasis verzekerd. Dit betekent dat er geen waarde in het partnerpensioen wordt opgebouwd. Als gevolg hiervan is er bij beëindiging van de samenleving geen aanspraak op een partnerpensioen waardoor de de ex partner ook geen aanspraak maakt op een bijzonder partnerpensioen, tenzij de deelnemer instemt dat een deel van zijn of haar ouderdomspensioen wordt ingeruild in partnerpensioen om zodoende een bijzonder partnerpensioen te creëren
voor de ex - partner. Ik heb geen toestemming gegeven en het pensioenfonds hierop gewezen. De uitruil is teruggedraaid.

Je voelt dit niet meteen in jouw portemonnee.

Mijn advies:wees pensioenbewust om jouw toekomstig pensioeninkomen veilig te stellen.



Met vriendelijke groet.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: uitruil ouderdomspensioen voor partnerpensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U haal het ouderdomspensioen en het nabestaanden pensioen door elkaar.

Uw ex heeft over die vier jaar recht op een stukje ouderdomspensioen. Dus er is geen kwestie van uitruil.

Als u met pensioen gaat kan uw ex dus die vier jaar rechtstreeks claimen bij het pensioenfonds.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: uitruil ouderdomspensioen voor partnerpensioen

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Dit kan alleen als er geen partner is :mrgreen:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: uitruil ouderdomspensioen voor partnerpensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Het bijzonder partnerpensioen is gebaseerd op het partnerpensioen dat je zou hebben als je op het moment van scheiding als deelnemer was gestopt. In sommige pensioenregelingen wordt er automatisch ouderdomspensioen naar partnerpensioen uitgeruild als je stopt met werken. Het is dan niet heel onlogisch als er voor de bepaling van het bijzonder partnerpensioen wordt uitgegaan van de situatie ná die uitruil.

Maar het hangt dan wel af van hoe een en ander precies in het pensioenreglement staat.

Gesloten