LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Pjohn
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 feb 2016 13:21

Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door Pjohn »

Hallo, ik ben 62 jaar oud en ben 80-100% WAO afgekeurd. Vroeger verpleger geweest. Ik woon in Bulgarije en ben alleenstaand. Zins 3 maanden lig ik op bed met een zware discus hernia en kan niet meer lopen en heb zware pijn.
ik had wat vragen aangetekend gestuurd aan het UWV al 2015 augustus waar ik nooit antwoord op heb gekregen, eind september gebeld en mij werd beloofd dat ik binnen 48 uur terug gebeld zou worden, dat is NOOIT gebeurd.
Wederom aangetekend mijn vragen met o.a. hoe het staat met mijn pensioenregeling en of ik in aanmerking kan komen voor 100% invalide, daar ook geen antwoord op gekregen!

In october 2015 kreeg ik een verzoek voor een teken van leven, dat had ik al in february 2015 gedaan, met een kopie van mijn ID, paspoort en wederom als bijsluiter wederom dezelfde vragen aangetekend verzonden.
Wederom GEEN ANTWOORD
Nu ben ik net terug van een spoedopname ziekenhuis en kan echt niets meer doen, zelfst naar de WC gaan is zeer zwaar.

Weer een brief van het UWV maar wederom geen antwoord op mijn vragen maar wederom een verzoek "Teken van Leven" formulier.
Ik vandaag weer gebeld en de medewerker vond dit ook vreemd om na 3 maanden dit wederom in te vullen. Maar ik zoe er over terug gebeld worden, nu dat is als een wonder na 2 uur gebeurd, wederom geen antwoorden maar een bevel dat ik wederom dit moet gaan invullen.

Ik kom er niet meer uit ik kan zelfs niet naar de keuken lopen, wacht op een zware operatie, dus ik geen mogelijkheid om weer naar het postkantoor te gaan...

Eest ging ik met de nieuwe wet er 300 euro op achteruit toen weer 200 euro op de wet index per land, nu kan ik echt niet meer door en kan echt accepteren hoe het UWV met mij omgaat.
Iemand een idee?
Laatst gewijzigd door Radar op 29 feb 2016 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Pjohn, uw doel is om antwoord op uw vragen te krijgen. Om dat te realiseren zou ik voldoen aan de vraag naar het genoemde formulier. Er is toch wel iemand die voor u naar het postkantoor kan gaan om uw post weg te brengen? Verder zou ik het UWV bellen. De kortste weg om antwoord op uw vragen te krijgen.
Hetgeen u aanstipt over '100% invalide' en pensioenen is te summier om daar iets van te zeggen of hier te helpen.

Succes.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ken de formulieren van het UWV niet, maar in het algemeen moet, als je in het buitenland woont, een bewijs van in leven zijn ook ondertekend worden door een notaris of ambtenaar van de gemeente oid (gewaarmerkt). Dus alleen zelf invullen en een kopie van je paspoort is daarvoor niet voldoende. Even heel simpel gezegd, dat formulier kan door iedere kwaadwillende worden ingevuld en een kopie van je paspoort is zo gemaakt, ook als je al vijf jaar dood bent. Zo'n verklaring is dus onvoldoende als bewijs van in leven zijn, omdat zo'n eigen verklaring simpelweg niets bewijst. Daarom zullen ze waarschijnlijk opnieuw vragen om een -gewaarmerkte- verklaring.

Dat ze niet terugbellen is niet heel netjes. Maar gaat het daarbij om een nummer in Nederland of in Bulgarije? Bij veel instellingen is het niet zomaar mogelijk om naar het buitenland te bellen.

Over je pensioenregeling, daar staat het UWV in principe buiten. Dat moet je met je pensioenfonds zelf regelen. Ook de vraag of je premievrije opbouw van je pensioen krijgt, is iets wat je met je pensioenfonds moet regelen. In het algemeen geldt dat als je arbeidsongeschikt wordt, je pensioen premievrij verder opgebouwd kan worden, maar daar moet je wel zelf om vragen. En dat is iets wat in het algemeen niet achteraf wordt toegekend. Dus ik hoop voor je dat je dat in het verleden al hebt aangevraagd. Andes snel contact opnemen met je pensioenfonds.

Pjohn
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 feb 2016 13:21

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door Pjohn »

bedankt voor je antwoord maar denk dat je mij bericht niet goed hebt gelezen, nogmaals ik heb 3 maanden terug nog een formulier van Teken van leven gestuurd dit was al de tweede maal, en nu krijg ik binnen 3 maanden de derde.
Niet nodig is, staat duidelijk op het formulier, een stempel, dit was nooit nodig. Alleen en kopie van mijn Bulgaarse ID kaart en kopie van paspoort, nogmaals dit staat duidelijk op het formulier en het is ook niet het probleem dat ze het niet hebben geaccepteerd, alles is zo in orde.

Het grootste probleem is dat ik al, net nagekeken, vanaf juli 2015 nu 4 maal een aantal vragen heb gesteld en daar nooit antwoord op heb gekregen. Alle briefen zijn aangetekend verstuurd en bewijs bewaard.
Dus de vraag is wat ik nu kan doen, waar kan ik mijn klacht kwijt.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Nier blijven hangen in de 'waarom' vraag maar het gevraagde opsturen naar het UWV. En bellen en vooral volhouden.

(Op termijn kun je je dan altijd nog bezig gaan houden met een klachtenprocedure. U moet bij het UWV zijn met klachten. Vul in het zoekscherm op de site 'klachten' in en de rest wijst zichzelf).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door sjohie »

Pjohn schreef:bedankt voor je antwoord maar denk dat je mij bericht niet goed hebt gelezen, nogmaals ik heb 3 maanden terug nog een formulier van Teken van leven gestuurd dit was al de tweede maal, en nu krijg ik binnen 3 maanden de derde.
Niet nodig is, staat duidelijk op het formulier, een stempel, dit was nooit nodig. Alleen en kopie van mijn Bulgaarse ID kaart en kopie van paspoort, nogmaals dit staat duidelijk op het formulier en het is ook niet het probleem dat ze het niet hebben geaccepteerd, alles is zo in orde.

Het grootste probleem is dat ik al, net nagekeken, vanaf juli 2015 nu 4 maal een aantal vragen heb gesteld en daar nooit antwoord op heb gekregen. Alle briefen zijn aangetekend verstuurd en bewijs bewaard.
Dus de vraag is wat ik nu kan doen, waar kan ik mijn klacht kwijt.
Tsja, als je vragen stelt over je pensioen aan het uwv, ga je vermoedelijk nooit antwoord krijgen, want dat kunnen ze je niet geven. Net zoals je aan een bakker wel kan vragen van welk deel van de koe de onglet afkomstig is, maar die zal dat ook niet weten, want dat is een vraag voor de slager.

Zoals ik het zie staan bij het UWV moet je elk jaar het formulier Verklaring van in leven zijn invullen, 3 maanden terug was 2015, nu is het 2016. Beslaan die verzoeken niet toevallig beide jaren?

Maar goed, eventuele klachten kan je bij het UWV kwijt, daar zijn procedures voor, en anders via de nationale ombudsman?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door moederslink »

Pjohn schreef:Hallo, ik ben 62 jaar oud en ben 80-100% WAO afgekeurd.
80-100% afgekeurd betekent toch gewoon sowieso 100% afgekeurd??
Wederom aangetekend mijn vragen met o.a. hoe het staat met mijn pensioenregeling en of ik in aanmerking kan komen voor 100% invalide, daar ook geen antwoord op gekregen!
Het UWV geeft geen antwoorden over uw pensioen, daarvoor moet u bij uw pensioenfonds zijn of daar inloggen met uw DIGID.
Maar wederom geen antwoorden maar een bevel dat ik wederom dit moet gaan invullen
Vult u nog maar weer een keer in, ambtelijke molens werken langzaam en soms ook langs elkaar heen op een en dezelfde afdeling.
Eest ging ik met de nieuwe wet er 300 euro op achteruit toen weer 200 euro op de wet index per land
Dat u minder uitkering ontvangt kan te maken hebben met dat u in Bulgarije woont.

Pjohn
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 feb 2016 13:21

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door Pjohn »

Nee 80-100% is niet 100% er is een regeling dat, vertelde mij de ombudsman, een aanvraag te toen voor 100% van het dagloon, daar is een apparte procedure voor.
Pensioenfonds dat kunnen ze mij ook vertellen en eventueel een adres bij welk fonds ik ben aangesloten.
En ja ik weet de wet op indexering dus Bulgarije is goedkoper..vertel me eens als ik nu in Zwitserland ga wonen krijg ik dan meer als ik in Nederland woon? Niet dus..
De staat pakte de WAOérs 2 maal, eerst de uitkeringen voor de extra bijstand om naar het minimum loon te gaan kwam te vervallen, toen een aantal jaren erna de indexings wet.


Het gaat niet om de vragen maar over dat ik na 4 keer aangetekend heb geschreven met meerdere vragen ik geen antwoord heb gekregen! Dit is vanaf juli 2015 tot op november 2015 geen antwoord!

De medewerkster die ik gisteren belde zij dat het een fout was en dus het formulier :Teken van Leven" niet wederom moet sturen. De andere medewerkster die mij terug belde zij van wel, nu wie moet ik nu geloven?

Ik heb inmiddels een klacht bij het UWV ingediend, ik wacht op antwoord.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door kweenie »

Misschien dat je de post in het vervolg per 'gewone post' moet versturen...? Gewone post wordt meestal op de standaard manier verwerkt, terwijl aangetekende post handmatig langs allerlei mensen gaat en dan weleens bij een verkeerde afdeling of een verkeerde persoon terecht komt en daar kan blijven liggen. Aangetekende post raakt dus veel vaker binnen de organisatie kwijt dan normale post.

Pjohn
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 feb 2016 13:21

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door Pjohn »

ik weet inmiddels dat alle post gewoon is aangekomen maar niet waarom ik geen antwoord heb mogen ontvangen

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar wat zijn dan precies uw vragen??
Volgens mij de volgende :
*U wilt van 80-100% naar volledig arbeidsongeschikt nl 100%
U kunt nd website van het UWV gaan, daar inloggen met uw DigiD en zo wijzigingen omtrent uw gezondheid digitaal invullen. U krijgt dan een herbeoordelingsgesprek/ uitnodiging/medische herkeuring

*Vragen over uw pensioen moet u bij uw pensioenfonds neerleggen of als u deze niet ( meer ) weet gaat u naar " St Pensioenfonds " ----mijn pensioenoverzicht---- ook inloggen met uw DigiD en dan weet u bij welk pensioenfonds u bent aangesloten en hoe het daarmee zit.
Daar heeft u het UWV verder niet bij nodig . U kunt het UWV blijven bestoken met brieven en klachten etc , maar u kunt praktisch alles via het internet zelf regelen.
* "teken van leven * voor de zekerheid toch maar wel weer een x opnieuw opsturen, het is inmiddels alweer 2016 immers? U bent alweer zoveel maanden verder dan de vorige verklaring.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Inderdaad, zoals @moederslink aangeeft, doorgeven via de website. Ter aanvulling van diezelfde website: U kunt een uitkering van 100% van uw (vervolg)dagloon of grondslag krijgen als u dagelijks en blijvend hulp of verzorging van anderen nodig heeft bij zaken als wassen, aankleden, toiletbezoek. Of omdat u niet alleen kunt zijn. (Bij tijdelijke hulp of verzorging krijgt u geen 100%).
http://www.uwv.nl/particulieren/overige ... rging.aspx

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door sjohie »

Pjohn schreef:ik weet inmiddels dat alle post gewoon is aangekomen maar niet waarom ik geen antwoord heb mogen ontvangen
Vermoedelijk omdat een aardig deel van de vragen, oa die over je pensioen, niet door hen beantwoord kúnnen worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door kweenie »

Pjohn schreef:ik weet inmiddels dat alle post gewoon is aangekomen maar niet waarom ik geen antwoord heb mogen ontvangen
Een wat noem je in dit geval 'aangekomen'? Bedoel je dat het in ontvangst is genomen of is het echt bij de juiste behandelaar terecht gekomen? Aangetekende post zal vast bij de receptie van het gebouw aankomen, maar daarmee is nog niet gezegd dat het ook op de goede plek en bij de goede mensen terecht komt.

wim.bosboom
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2015 20:10

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door wim.bosboom »

Verhuizen naar een ander land, ook binnen Europa, heeft best grote gevolgen.
Als u uit werk recht had op WW, dan heeft u dat nog steeds. Een bijstandsuitkering kunt u alleen aanvragen in uw woonland. U dient daarvoor naar de sociale dienst in Bulgarije te gaan. Voor uw pensioenuitkering dient u bij de pensioenverzekeraar te zijn. Maar ik heb het idee dat u dat allemaal zelf niet meer redt.
Is er ergens in Bulgarije een vorm van sociale dienst die u kan helpen alles een beetje op de rit te krijgen?
Ik vrees dat ze op afstand vanuit Nederland u niet gaan helpen, u kunt het beste lokaal hulp zoeken.

Pjohn
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 feb 2016 13:21

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door Pjohn »

bedankt voor jullie antwoorden een DigiID heb ik niet en kun je vanuit het buitenland niet aanvragen, woon al meer als 20 jaar buiten Nederland.

Het gaat er niet om of het UWV antwoorden weet in mijn geval kunnen ze mij als antwoord de herkeuring formulier toesturen, dat zal ik hier uitgenodigd worden door ed raad van geneeskunde.
UWV heeft het ontvangen en de brieven van mij zitten in het systeem maar nooit is er door hun gereageerd. Dit is in mijn boek fout!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door moederslink »

Bent u Bulgaar inmiddels of nog Nederlander ? ( geen idee hoe dat werkt )
Als u nog steeds Nederlander bent kunt u via internet een DigiD aanvragen. Deze wordt thuisbezorgd.
Dan via internet deze DigiD activeren en dan kunt u alles digitaal regelen , zowel alles omtrent UWV ,als u daar nog gewoon recht op heeft , als uw pensioenvragen.
Er is toch wel iemand daar ter plaatse die u op weg kan helpen??
Verder hebben meerderen u steeds hetzelfde verteld , maar u wilt blijven wachten op de antwoorden van het UWV. Dan weet ik het verder ook even nu niet meer :roll:

Pjohn
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 feb 2016 13:21

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door Pjohn »

moederslink schreef:Bent u Bulgaar inmiddels of nog Nederlander ? ( geen idee hoe dat werkt )
Als u nog steeds Nederlander bent kunt u via internet een DigiD aanvragen. Deze wordt thuisbezorgd.
Dan via internet deze DigiD activeren en dan kunt u alles digitaal regelen , zowel alles omtrent UWV ,als u daar nog gewoon recht op heeft , als uw pensioenvragen.
Er is toch wel iemand daar ter plaatse die u op weg kan helpen??
Verder hebben meerderen u steeds hetzelfde verteld , maar u wilt blijven wachten op de antwoorden van het UWV. Dan weet ik het verder ook even nu niet meer :roll:
hallo bedankt op uw antwoord, en mooie informatie die ik eigenlijk niet wist. Nee ik ben alleen nog Nederlander, Bulgarije is gewoon EU lid dus mag ik hier wonen mits ik ziekte verzekering heb en een inkomen.
Ik ga proberen te googlen voor de DigiID aanvraag, nogmaals bedankt.

Pjohn
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 feb 2016 13:21

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door Pjohn »

helaas...te vroeg blij geweest..naar de DigiID website, bsn en paspoort nummer ingevuld voor het buitenland en volgende aangeklikt en daarna melding dat de gegevens niet kloppen en doorverwezen bij de website van de rijksoverheid en om de gegevens te controleren heb je...je raad het al, een DigiID nodig..dus eind van de lijn

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Help, ik kom er niet meer uit! (UWV)

Ongelezen bericht door moederslink »

Ok, probeer dan httpd://www.digid.nl en klik op aanvragen digid .
U leest dan daar ook hoe u verder kunt handelen en welke stappen u moet zetten en waar...

Gesloten